Gå til innhold

Jeg er lei av ull

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det får flekker som ikke går bort med gallesåpe, tåler ingenting, krymper i vask, er dyrt, lukter vondt. Men jeg har det fordi "jeg må". Jeg har ingen grunn til å ikke kjøpe ullplagg, egentlig. 

Er bare lei.. har en haug med ulltøy jeg må bruke fårikålkjelen til å koke, fordi jeg må farge det. Ja, for flekkene går jo ikke vekk... BLÆK.. Jeg tror jeg har pms ;) 

Anonymous poster hash: c96d5...f37
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde samme problem, men så fant jeg en metode... rett og slett god gammeldags håndvask! Legger tøyet til bløt med milo en god stund, og så går jeg over å gnikker på flekker med ekstra milo.... alle flekker borte! :D Og det er til og med middagsflekker... 

Har også hørt at det funker med zalo på de værste flekkene, men har ikke prøvd selv...

Ville ikke kokt altså, selv om du skal farge...da blir jo ulla helt ødelagt og ubrukelig, så da kan du like godt kaste og kjøpe nytt... aldri hørt om ull som tåler mer enn 40 grader. 

Anonymous poster hash: f342c...d37
Skrevet

Det meste av ulltøyet vårt er nå i bruk på fjerde året, uten flekker, hull, vond lukt og nupper. Ungene har bodd i det på skift minst 6 mnd hvert år. Elsker ull!

Anonymous poster hash: f814a...a62

Skrevet

Hadde samme problem, men så fant jeg en metode... rett og slett god gammeldags håndvask! Legger tøyet til bløt med milo en god stund, og så går jeg over å gnikker på flekker med ekstra milo.... alle flekker borte! :D Og det er til og med middagsflekker... 

Har også hørt at det funker med zalo på de værste flekkene, men har ikke prøvd selv...

Ville ikke kokt altså, selv om du skal farge...da blir jo ulla helt ødelagt og ubrukelig, så da kan du like godt kaste og kjøpe nytt... aldri hørt om ull som tåler mer enn 40 grader. 

Ull tåler fint koking. Men det må ikke være bevegelse samtidig, det er da det toves. Men ull som ligger i ro en kjele med kokende vann tåler det.

Anonymous poster hash: 3882f...d21

Skrevet

Den kan kokes, så lenge man ikke rører i det :) Det er derfor ullvaskeprogrammet bare er på 30 grader, for ull blir ødelagt hvis man dytter rundt på ulla i varme. Det går altså fint å koke ulla (eller varme til 80-90 grader) så lenge man lar den ligge i fred. 

Håndvask bør jeg kanskje forsøke ja! 

Skrevet

Det meste av ulltøyet vårt er nå i bruk på fjerde året, uten flekker, hull, vond lukt og nupper. Ungene har bodd i det på skift minst 6 mnd hvert år. Elsker ull!

Og hvilket merke var det, sa du? Alder på barna? 

Her er de 1 og 3 år, og flekker oppstår.. Særlig sand!!!!! Sandflekker er det verste som finnes, synes jeg. 

Skrevet

Min erfaring er at barna ikke trenger ull overhodet. Synes denne ullhysterien har gått alt for langt i Norge.

Ingen jeg kjenner i Sverige bruker ull, og barna deres er varme og gode. Det er jo akkurat samme klima der som her.

Hos oss har eldstemann atopisk eksem, og har aldri tålt ull, så vi har ikke brukt det på ham.

Han er nå ti år og har aldri vært våt eller kald om vinteren. Vi har brukt bomull innerst og fleece over det. Samt en god og varm dress.

Jeg har heller aldri brukt ull, og klarer meg fint uten.

Her inne skulle man tro det var grunnlag for meldig til barnevernet om barna ikke har ull på kroppen.

Skrevet

Jeg tar en t-skjorte i bomull over ullbodyen til vår gutt. Alt av gris kommer på t-skjorten som kan vaskes på 60 grader om den skulle trenge det. Slipper å beskymre meg over alle slags flekker, noe som er utrolig greit da han ikke alltid treffer med skjeen i munnen. Det er flere i bhg her som har begynt med det samme.

Skrevet

Min erfaring er at barna ikke trenger ull overhodet. Synes denne ullhysterien har gått alt for langt i Norge.

Ingen jeg kjenner i Sverige bruker ull, og barna deres er varme og gode. Det er jo akkurat samme klima der som her.

Hos oss har eldstemann atopisk eksem, og har aldri tålt ull, så vi har ikke brukt det på ham.

Han er nå ti år og har aldri vært våt eller kald om vinteren. Vi har brukt bomull innerst og fleece over det. Samt en god og varm dress.

Jeg har heller aldri brukt ull, og klarer meg fint uten.

Her inne skulle man tro det var grunnlag for meldig til barnevernet om barna ikke har ull på kroppen.

Ja, men barnehagen vil jo ha ull også. Alle vil ha ull. Alle snakker om ull. 

Skrevet

Jeg tar en t-skjorte i bomull over ullbodyen til vår gutt. Alt av gris kommer på t-skjorten som kan vaskes på 60 grader om den skulle trenge det. Slipper å beskymre meg over alle slags flekker, noe som er utrolig greit da han ikke alltid treffer med skjeen i munnen. Det er flere i bhg her som har begynt med det samme.

SMART :)

Skrevet

Det er nå stort sett rent selv om det er flekkete. Det er jo bare farge som ikke går bort. Men skjønner irritasjonen for det ser jo ikke så fint ut med klær som er fulle av flekker og det gir jo inntrykk av at det er skittent

Men et tips her er jo å kjøpe mørkere farger og gjerne med striper eller annet mønster, så flekkene ikke viser like godt, samt bruke beskyttelse ved måltid og slikt.

Har det først fått flekker så går det jo an å bruke en tynn t-skjorte utenpå for å skjule det verste.

Jeg syns heller ikke ull krymper noe særlig, hvertfall ikke den som skal tåle maskinvask på 40 gr. Noe må gjerne strekkes i fasong før tørk, men det er nå bare å gjøre det så blir det normal størrelse igjen.

Skrevet

Den kan kokes, så lenge man ikke rører i det :) Det er derfor ullvaskeprogrammet bare er på 30 grader, for ull blir ødelagt hvis man dytter rundt på ulla i varme. Det går altså fint å koke ulla (eller varme til 80-90 grader) så lenge man lar den ligge i fred. 

Håndvask bør jeg kanskje forsøke ja! 

Ha! Det visste jeg ikke:D Takk for tips! Kanskje jeg skal prøve det om jeg får en skikkelig vrien en da :)

Skrevet

Det er nå stort sett rent selv om det er flekkete. Det er jo bare farge som ikke går bort. Men skjønner irritasjonen for det ser jo ikke så fint ut med klær som er fulle av flekker og det gir jo inntrykk av at det er skittent

Men et tips her er jo å kjøpe mørkere farger og gjerne med striper eller annet mønster, så flekkene ikke viser like godt, samt bruke beskyttelse ved måltid og slikt.

Har det først fått flekker så går det jo an å bruke en tynn t-skjorte utenpå for å skjule det verste.

Jeg syns heller ikke ull krymper noe særlig, hvertfall ikke den som skal tåle maskinvask på 40 gr. Noe må gjerne strekkes i fasong før tørk, men det er nå bare å gjøre det så blir det normal størrelse igjen.

Jeg kjøper kanskje litt dårlig ull. 

Men ja.. lurt med mørke farger.. 

Nå skal jeg farge mye av ulla, da blir alt mørkebrunt!

Skrevet

Ha! Det visste jeg ikke:D Takk for tips! Kanskje jeg skal prøve det om jeg får en skikkelig vrien en da :)

Jepp!

Skrevet

Her er de 1 og 3 år, og flekker oppstår.. Særlig sand!!!!! Sandflekker er det verste som finnes, synes jeg.

1, 3 og 5 år. Stort sett Janus og Pierre Robert, foretrekker Janus. De gangene det har vært bæsj i nakken skylles det i kaldt vann, gnis inn med gallesåpe og skrubbes med en myk børste. Samme behandling om vi har glemt at de har spist tomatsaus. Så vanlig ullvask med milo på 40 grader. Aldri merket noe til flekker etter at de har krabba i sandkassen, kanskje du kan prøve å skylle bort sanden før vask?

Skrevet

Derfor kjøper jeg bare ull i mørke farger, jordfarger eller kraftige farger (jenta må jo ha rosa :) )

Bruker også oftest skjorte eller t-skjorte over. Ikke bare pga flekkene, men fordi det er kjedelig å gå med det samme dag ut og dag inn hele vinteren.

Kjøper som regel Janus og Pierre Robert, men også er merke de har på Sport Outlet.

Ullen går både i maskin på 40grader og deretter tørketrommel. Holder godt og går i arv til både ett og to barn.

Skrevet

Jeg legger ulltøy med flekker i bløt med sitronsåpe gnukket på flekken og i vannet. Lar det ligge en stund før det vaskes i maskinen. Tar vekk det aller meste 😊 Ellers er mørk ull å foretrekke da

Skrevet

Her har vi mest

Hust&claire

Joha

Nøstebarn

Lillelam

Veldig fornøyd med kvaliteten :) Også er de jo veldig fine å se på da ;)

Skrevet

Ungene bruker bare ull under vanlige klær ( utenom luer osv) , da havner alle flekker på vanlige klær og ullen holder seg ren. Vasker ull svørt sjeldent da lanolinen holder ull renere enn vanlige klær

Anonymous poster hash: 09c17...bf9

Skrevet

Har du veldig små barn? Mine yngste er fire år nå og veldig sjelden flekker på ulla.

Anonymous poster hash: 20f72...6ff

Skrevet

Ja, men barnehagen vil jo ha ull også. Alle vil ha ull. Alle snakker om ull.

Sønnen min har atopisk eksem og ped.leder i barnehagen fikk "panikk" når jeg sa at han ikke tåler ulle. Jeg venta der og da på at hun skulle si "men da kan han ikke gå i barnehage", hun stod bare å gapa og stamma litt fordi hun kom ikke på noe å si 😂 Hun er ganske ung og hadde da bare jobbet i barnehage i et par år uten å hatt et barn som ikke tåler ull før på avdelingen. I ettertid kom det flere barn som ikke tåler ull.

For vår sønn går det bare strålende å brule bomull! Bambus et oppskrytt og det som selges i norge er viskose så ikke ordentlig bra bambus. Så bomull er bra nok :) Ull er oppskrytt selv om mange mener at man "fyrser i hjel" uten

Anonymous poster hash: 7ddaf...9df

Skrevet

Det får flekker som ikke går bort med gallesåpe, tåler ingenting, krymper i vask, er dyrt, lukter vondt. Men jeg har det fordi "jeg må". Jeg har ingen grunn til å ikke kjøpe ullplagg, egentlig.

Er bare lei.. har en haug med ulltøy jeg må bruke fårikålkjelen til å koke, fordi jeg må farge det. Ja, for flekkene går jo ikke vekk... BLÆK.. Jeg tror jeg har pms ;)

Seriøst?😳

Her bruker vi alle ull halve året. Tre gutter som skitner seg til daglig, men aldri har det kommet flekker på som ikke går bort, det lunter godt av ullklærne etter vask, og alle tasser rundt i ullundertøy fra vi kommer hjem til leggetid. Ungene insisterer på å sove med ull på også.

Et lite tips dersom du ikke har prøvd det: bruk t-skjorte over ullundertøyet inne. Da kommer de verste flekkene på den i stedet for på ullen.

Bæsjeflekker fra babytiden er eneste jeg ikke får bort, men de er store nå, så ingen bæsjeflekker heller.

Anonymous poster hash: f91b1...e9e

Skrevet

Seriøst?😳

Her bruker vi alle ull halve året. Tre gutter som skitner seg til daglig, men aldri har det kommet flekker på som ikke går bort, det lunter godt av ullklærne etter vask, og alle tasser rundt i ullundertøy fra vi kommer hjem til leggetid. Ungene insisterer på å sove med ull på også.

Et lite tips dersom du ikke har prøvd det: bruk t-skjorte over ullundertøyet inne. Da kommer de verste flekkene på den i stedet for på ullen.

Bæsjeflekker fra babytiden er eneste jeg ikke får bort, men de er store nå, så ingen bæsjeflekker heller.

Anonymous poster hash: f91b1...e9e

Les tråden først, a

Skrevet

Flekker som ikke går av er da ikke noe problem, bruksverdien av plagget er jo den samme.

Skrevet

T-skjorte over bodyen, da blir det lite flekker.

Anonymous poster hash: 2cd38...2ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...