Gå til innhold

Ditt første minne - hvor gammel var du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt første minne er fra jeg var litt over 1år faktisk..!

Anonymous poster hash: cef10...f30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var vel 2 år ca. Satt i pulk og hadde på meg røde solbriller. Husker plassen også. Husker masse fra jeg var lita😊 Også minner fra sprinkelsenga og at jeg sto å kikket på mamma og pappa som sov.

Anonymous poster hash: 83f37...e1f

Skrevet

Fra 2 års alder

Anonymous poster hash: 8463c...506
Skrevet

Jeg var altså 2 år da jeg husker at det regnet gjennom taket og ned i en bøtte på moren og faren min sitt soverom (vi leide noen måneder mens vi lette etter hus).

Skrevet

Skjønner virkelig at jeg burde ha husket mer fra barndommen enn det jeg gjør. 

Som sagt er mitt første minne fra 7 årsdagen, og kan egentlig ikke huske så mye etter det heller. Året etter husker jeg det kom fire politibiler for å arrestere broren min. Syns å huske vagt at jeg ikke klarte å sove fordi vi skulle ha første tur i svømmebasseng på skolen, så var muligens seks år da.

Anonymous poster hash: 79473...b02
Skrevet

Jeg husker små enkelthendelser fra jeg var mellom 1 og 2 år. Ikke mange, men noen - hendelser det ikke finnes bilder av og som jeg ikke kan ha fått forklart. F. eks at jeg krabbet opp trappen til beboeren i 2.etg og satt musestille utenfor døra mens mamma lette etter meg. Jeg kan fortsatt huske hvordan dørmatta hennes så ut og at jeg frydet meg over å ikke bli funnet :)

Jeg husker at jeg var 2 år og klatret opp på et "fjell" som jeg ikke klarte å gå ned igjen fra. Det var skikkelig bratt!! Jeg har sett det i ettertid og det er en liten steinrøys i bakhagen :) Jeg kan fremdeles huske at jeg holdt meg hardt fast på toppen og ropte på pappa etter hjelp!

Jeg husker at farfar var barnevakt EN gang. Han røykte pipe og lekte hest. Jeg fikk sitte på ryggen :) Det er egentlig det eneste reelle minnet jeg har om han. Han ble syk da jeg var 3,5 og døde før jeg ble 4 :(

Anonymous poster hash: 0bdb3...2fb

Skrevet

Vet ikke alder, men husker godt da jeg brukte bleie. Husker også godt at jeg badet/ble vasket i vasken. 

Anonymous poster hash: ed128...b76
Skrevet

2 år

Anonymous poster hash: 164b7...180

Skrevet

Jeg har mange minner fra jeg var to år, men også et fra før jeg fylte to. Det er mer en følelse enn et klart minne, egentlig.

Anonymous poster hash: b453c...548
Gjest Pusikatt
Skrevet

Husker veldig godt at jeg lekte på gulvet og fant en bruskork under en stol. Den pakket jeg i munnen. Mamma og pappa ble veldig oppskaket og ville ha meg til å spytte den ut igjen. Husker at mamma var redd og jeg ble redd selv. Men hvor gammel jeg var husker jeg ikke, mellom ett og to år? Episoden har ihvertfall satt seg på minnet.

Skrevet

Mitt første minne var da jeg lå å skrek i sprinkelsengen på soverommet til foreldrene mine. Jeg husker så tydelig blikket til mamma når jeg så ut i stua og strakte armene mine mot henne. Hun husker dette selv og sa at jeg var 1.5 år gammel.

Anonymous poster hash: 91040...760

Skrevet

Jeg har enkeltminner fra jeg var 3-4 år. 

Jeg husker at jeg fikk en stor rosa pantern oppblåsbar leke, også bet jeg hull i øret på den. Husker jeg gråt og gråt, rommet jeg satt i osv, da var jeg 3 år. Også husker jeg at jeg hadde sluttet med bleie, men stadig tisset på meg når jeg var ute og lekte, så mamma tok på meg en av lillesøster sine bleier når jeg skulle ut. Jeg sto ute på gårdsplassen og gråt, for jeg var for stor til å ha på bleie... Husker også at jeg fikk huskestativ til 4-års dagen min.

Men det er veldig mye jeg ikke husker også, jeg husker ikke første skoledag f.eks. Jeg husker at mamma var gravid med lillebroren min, noen enkelthendelser hvor hun hadde stor mage. Men jeg husker ikke at han ble født, og da var jeg 7 år.

Anonymous poster hash: a819d...637
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva som er det første. men jeg har i hvert fall to sprinkelseng-minner:

Det første er at jeg ligger i sprinkelsengen, og så kommer moren eller faren min inn, og så kniper jeg øynene hardt sammen og later som om jeg sover.

Det neste er jeg to-tre år gammel - da skulle foreldrene mine ta bilde av storebroren min og meg foran våre respektive senger. S¨fant noen på at vi skulle bytte, så han sto foran sprinkelsengen og jeg sto foran hans vanlige seng. Husker at jeg var sinnssykt stolt fordi noen kunne tro at den ordentlige sengen var min, og at jeg så stor at jeg hadde sluttet med sprinkelseng.

Og så husker jeg noe som kan ha vært fra jeg var enda mindre, evt. like gammel -  da sitter jeg på gulvet og drikker melk fra en tutekopp, og på gulvet er det grå linoleum med en sprekk i. Jeg syns det er morsomt at jeg sitter midt oppå sprekken. jeg tror kanskje jeg brukte bleie.

Og så husker jeg at bæsjet i buksa i barnehagen, da hadde jeg vel nettopp sluttet med bleier. Jeg husker at jeg skammet meg noe forferdelig, og jeg gjemte meg bak barnehagehuset og gråt og var livredd for at noen skulle se det.

Anonymous poster hash: 2cf9a...7ec
Skrevet

Husker da jeg ble storesøster, bare noen dager etter at jeg fylte to år.

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva som er det første. men jeg har i hvert fall to sprinkelseng-minner:

Det første er at jeg ligger i sprinkelsengen, og så kommer moren eller faren min inn, og så kniper jeg øynene hardt sammen og later som om jeg sover.

Det neste er jeg to-tre år gammel - da skulle foreldrene mine ta bilde av storebroren min og meg foran våre respektive senger. S¨fant noen på at vi skulle bytte, så han sto foran sprinkelsengen og jeg sto foran hans vanlige seng. Husker at jeg var sinnssykt stolt fordi noen kunne tro at den ordentlige sengen var min, og at jeg så stor at jeg hadde sluttet med sprinkelseng.

Og så husker jeg noe som kan ha vært fra jeg var enda mindre, evt. like gammel -  da sitter jeg på gulvet og drikker melk fra en tutekopp, og på gulvet er det grå linoleum med en sprekk i. Jeg syns det er morsomt at jeg sitter midt oppå sprekken. jeg tror kanskje jeg brukte bleie.

Og så husker jeg at bæsjet i buksa i barnehagen, da hadde jeg vel nettopp sluttet med bleier. Jeg husker at jeg skammet meg noe forferdelig, og jeg gjemte meg bak barnehagehuset og gråt og var livredd for at noen skulle se det.

Jeg kom på en annen ting. Det er at en barnevakt sølte kaffe på beinet mitt. Jeg skrek og de løftet meg opp og bar meg omkring (jeg antar at de tok kaldt vann på, men det husker jeg ikke).

Foreldrene mine husker ikke dette, så jeg antar at jeg ikke fikk brannskade og at barnevakten ikke fortalte mine foreldre om det.

Skrevet

Jeg har noen vage minner fra jeg var tre år. Grunnen til at jeg vet jeg var tre år er at da bodde vi på loftet hos mine besteforeldre. 

Husker at jeg og min bestemor lekte en morsom lek når mine foreldre var på jobb.

Anonymous poster hash: 1369b...f49
Skrevet (endret)

Husker spesielt godt to episoder fra bhg hvor jeg hadde fått nye sko... De var i rødt,hvitt og blått,og jeg gikk rundt og rundt på tømmerstokkene rundt sandkassa og tittet ned på skoene mine.

Husker en god del fra bhg når jeg tenker meg om. Hvordan jeg løp og løp da de låste opp skuret hvor de blå tre-hjulssyklene var... Jeg skulle først😜

Har absolutt skodilla i dag og enormt konkurranseinstinkt.... need I say more.

Endret av Twintipp og himmelblå
Skrevet

Jeg husker godt at lillesøsteren min ble født, da var jeg nesten 3 år. Husker også noen ting fra før hun ble født, for eksempel at mamma var gravid, men det er veldig vagt.

Anonymous poster hash: 2f07a...71a
Skrevet

Jeg husker veldig mye fra da vi bodde et sted til jeg var 3. Husker bakgården der jeg syklet mye med 2 andre jødiske venner. Husker veldig godt at det var så skittent hjemme hos dem, at jeg reagerte. Husker godt at jeg gikk opp trappene med hendene i gulvet. Husker også at jeg fikk et stor melkesjokolade av en gammel nabo.

Anonymous poster hash: a8c50...f3d

Skrevet

Vet ikke hvor gammel jeg kan ha vært, men husker at jeg virkelig hatet å sitte på hofta til barnepasseren med armen under rumpa. Utrolig ubehagelig stilling og så ble du hele tiden heist opp fordi du gled litt ned...!

Skrevet

Mitt første minne er fra da jeg var 9 måneder gammel. Mange tror meg ikke, men jeg er helt sikker fordi dette er noe flere har bekreftet i ettertid at stemmer, men ikke noe som noen har fortalt heller eller jeg har sett på bilder (litt sånn ubetydelig hendelse).

Ellers husker jeg en del fra jeg var både 1-2 år, men mest fra ca 3 år og oppover. Jeg har forstått det slik at jeg husker uvanlig mye fra barndommen min. En venn av meg som er psykolog sier at det overhode ikke er normalt å huske så mye fra de tidligste årene som det jeg gjør. Det mest normale er minner fra ca 4 år og oppover. 7 år er sent.

Anonymous poster hash: 63dd8...43d
Skrevet

Fra jeg var ca 3 år. Ble passet av et par som ikke skulle ha hatt noe med barn å gjøre. De bedrev psykisk mishandling. Husker at jeg var mye redd og at jeg savnet mamma som jobbet på Hurtigruten.

Anonymous poster hash: 828d2...7ac

Skrevet

Dette var en artig tråd, fikk virkelig trigget gamle minner :)

Kom på at jeg også har et sprinkelseng-minne. Må ha vært Ca 2, om ikke yngre. Husker jeg befant meg i sprinkelsenga på dagtid. Madrassen var belagt med et slags mønstret plaststoff.

Oppi senga hadde jeg en bunke billedbøker. Husker jeg bladde gjennom alle systematisk. Så var det madrassen sin tur. Studerte like systematisk hver eneste høne, hane og kylling (det var mønsteret i madrassen). Så husker jeg at jeg ikke hadde noe å gjøre, og fikk et akuttanfall av kjedsomhet. Husker på en måte at jeg bevisst bestemte meg for at nå var det på tide å sette på sirena...

Tror nok jeg var litt bortskjemt.

Så rart at jeg husker dette så godt!

Er veldig takknemlig for at jeg hadde en så trygg og god barndom, ihvertfall de første årene.

Skrevet

Jeg aner ikke hvor gammel jeg var, men jeg kan huske at jeg var så misunnelig på broren min som fikk ligge i vogn for det så så godt og varmt ut. Vi var ute og gikk, og det var iskaldt ute. Jeg frøys. Dette er ikke noe jeg har blitt fortalt, faktisk har jeg aldri spurt mamma om det heller. Jeg vet ikke hvilken bror det gjaldt en gang, jeg har to. Jeg var 2 og 3 år når de ble født og kald årstid passer til begge to. 

Ellers har jeg et mye klarer minne fra en ferietur. Jeg aner ikke hvor gammel jeg var, men jeg brukte nattbleier så jeg var under 3 år hvert fall. Vi har ingen bilder fra denne ferien og jeg har aldri vært på dette stedet siden. Jeg viste lenge ikke om det var et minne eller en drøm, men jeg spurte mamma om det og hun bekreftet at vi var på ferie der etter at min første lillebror ble født. Det vil si at jeg var ca 2,5 år gammel når ferieturen ble tatt og det stemmer med det jeg selv husker. 

Anonymous poster hash: 610dc...40e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...