Gå til innhold

2 år uten søvn!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet MÅ ha hjelp! Det hjelper ikke at du sykemelder deg og sover på dagtid mens ungen er i bhg f.eks. Altså, det hjelper deg her og nå, men løser ikke selve problemet. Jeg føler meg deg. Har selv barn som har slitt mye med søvn. Det løste seg heldigvis rundt 1 1/2 årsalder, men kan tidvis enda ha problemer så tro meg, jeg føler med deg! Jeg har fått masse hjelp av fastlegen men også barnelegen på sykehuset for å finne ut av det. Du må.ikke gi deg på akkurat dette. Bytt lege om du må. Barn har behov for masse søvn!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke allerede gjør det, forsøk å legge deg sammen med barnet, i din seng, og la han sove der. Ha med nattlampe og kos. Ikke sove på dagen og ikke tv før legging.

Anonymous poster hash: c7ca9...b52

Skrevet

Skulle ønske vi kunne fikse det for deg, men dessverre kan vi berre sende deg ein god klem og la deg få vite du er ikkje aleine.

Mine ungar søv lite, ingen av dei klassiske råda har funka, ikkje dei utratradisjonelle heller. Så her va det berre å tilrettelegge for vår eigen søvn so godt det let seg gjere. Få sjukmelding, minimum gradert slik du kan kome litt seinare på jobb. Sov når ungen er i bhg og bit tenna saman og hold ut. Kan du ringe kommunen og høyre om det er mogleg med noko avlastning? Reknar med du også har prøvd alt, det einaste som i nokre tilfeller har fungert her, er ei lampe forma som eit kosedyr som lyser stjerner i taket, Har lagt lampa (går på batteri) i senga, også har bornet kosa med lampa og sett på stjernene. Bornet har ikkje sove, men vi har powernappa på golvet vesia av (lagt ei madrassen på golvet).

Skrevet

Nei du, dette er ikke bra! Du sliter fysisk og psykisk på grunn av dette. Men faktisk, ungen din får like lite søvn som deg! Det må jo slite enormt på han også? Alle vet hvor viktig det er for kroppen med nok søvn, både for små og store.

Så nå skal jeg banne i kjerka, nemlig å ta frem den såkalte skrikekuren. Hvis ingenting annet nytter... Ja, den er omdiskutert, men den virker! Så tre netter med helvete gjør at både du og ungen får det bra igjen. Anbefaler deg å gjøre litt research på metoden før du avskriver den.

Skrevet

Legg deg sammen med barnet. Trenger det trygghet kanskje? Mitt barn roet seg ikke før jeg la meg ved siden av.

Ellers, lege!

Anonymous poster hash: 1c99a...8db

Skrevet

Dere må jo kutte soving på dagen!!! Alle mine har sluttet med det før de ble to og da sov de mye mer på natta. 

Anonymous poster hash: 19f2f...ebb
Skrevet

Og et lite P.S der; jeg har ingen som vil passe barnet siden det gråter så mye. Ikke engang mamma gidder. Jeg forstår jo at det er vanskelig, men skulle ønske hun brydde seg litt mer. Vennene mine har jeg ikke sett siden jeg fikk barn.

HI.

Anonymous poster hash: 0a5b4...57c

Hvis barnet gråter mye er det jo noe galt... Ta barnet til kiropraktor, kanskje det er noe som gjør vondt?

Skrevet

Det er mulig å søke avlastning gjennom kommunen/ barnevernet.

Anonymous poster hash: 2c0eb...414

Skrevet

Har du inntrykk av at barnet gråter fordi det er trøtt, eller fordi det er plaget med noe?

Vi hadde en som bare skrek. Legene så jo aldri hvordan barnet skrek, da det var relativt fornøyd på dagtid, så de mente det var normalt (og sikkert at vi overdrev og blanda smerte med sinne).

Men tilslutt fikk vi kranglet til oss undersøkelse, som endte i røngten. Og der viste det seg at barnet var svært kraftig forstoppet (på tross av 3 bleier til dagen).

Etter behandling med avføringsmiddel sov barnet godt for første gang i sitt liv i en alder på 18 mnd.

Jeg sier ikke at det kan hjelpe deg. Men du er nødt til å få barnet undersøkt.

Ja, noen barn sover lite, mine klarer seg med 8 timer i døgnet. Men du må få det undersøkt om det er noe som plager.

Og du er nødt til å få deg avlastning.

Jeg føler virkelig virkelig med deg.

Anonymous poster hash: 66477...d60

Skrevet

Nei du, dette er ikke bra! Du sliter fysisk og psykisk på grunn av dette. Men faktisk, ungen din får like lite søvn som deg! Det må jo slite enormt på han også? Alle vet hvor viktig det er for kroppen med nok søvn, både for små og store.

Så nå skal jeg banne i kjerka, nemlig å ta frem den såkalte skrikekuren. Hvis ingenting annet nytter... Ja, den er omdiskutert, men den virker! Så tre netter med helvete gjør at både du og ungen får det bra igjen. Anbefaler deg å gjøre litt research på metoden før du avskriver den.

Jeg ble anbefalt "skrikekur" av legen når ungan var litt over et år. Det tar tre dager sa han også. Eller han sa at jeg bare måtte holde ut i tre dager. Vel, det funka ikke her. Tre dager ble tre uker. Og fremdeles like krakilsk. I timesvis! Endte med at jeg fikk resept på vallergan. Henta ut meds. ungen sov. Ga han aldri en eneste tablett. Men han sovna altså etter at jeg fikk dem i hus. 😂

Anonymous poster hash: 9b46d...b4c

Skrevet

Du burde også sjekke matallergier, det kan faktisk slå ut på denne måten.

Skrevet

Stakkars deg!!!! Jeg vet virkelig hva dette gjør med kroppen, min sov ikke rundt før han var 2 år. Han var mye plaget med ørene og halsen og ble operert når han var halvannet år. Nå er han snart 4, men kommer inn til oss hver eneste natt og ligger så ekstremt urolig. Sparker og slår oss i søvne... men han sover i det minste...verre med oss..

Jeg tror på at søvn avler søvn. Når min ikke sover på dagen så er han et helvete på kvelden og natta. Sover han på dagen så kan jeg legge han tidlig og han sover til morran.

Jeg er IKKE noe fan av medisiner, men jeg vil foreslå sovemedisin. For hans del og din.

Og jeg støtter forslaget om å få sjekket han grundig! Osteopat, kiropraktor, manuellterapeut, hva som helst. Det er ikke normalt at han skal gråte og holde på sånn, jeg er overbevist om at det er noe som er feil.

Tusen millioner klemmer til deg!!!!! Hadde du vært min venn skulle jeg passet han for deg!

Anonymous poster hash: 8c1b1...20c

Skrevet

Nå bruker du sykemeldingen til å sove mens barnet er i barnehagen.

Så setter du deg ned og lager en plan over et fornuftig kosthold til dere begge.

Lag en plan for hva dere skal gjøre etter barnehagen og i helgene. I tillegg skriver du ned en rutine for legging. Feks: kveldsmat, bad, tannpuss, lesing av bok i senga, en godnattsang og så leggetid.

Når legger du barnet? Mulig du legger han for seint?

Ta turen til lege for en grundig sjekk av barnet. Krev å få sovemedisin en periode slik at barnet kommer i rytme igjen. En to åring bør sove mye mer enn 3 timer, dette er ikke bra for han.

Anonymous poster hash: 56fa2...daf

Skrevet

Har du sjekket barnet for øreproblematikk og event reflux?

Har selv en 4 åring som kan gå hvem som helst på nervene og nekter å sove. Har nå fått Vallergan, men med dårlig effekt ser det ut som :/

Spør etter melatonin. Min reagerte på vallergan, gjorde faktisk ting verre. Prøvde melatonin og 3 netter etterpå sov han.

Anonymous poster hash: 948f4...787

Skrevet

Hadde en som sov 3 timer i døgnet, jeg var alene og helt desperat til slutt. Lot det faktisk skure å gå til han var hele 5 år, men da gikk det ikke lenger :/ jobba 100% utenom. Fikk melatonin av legen og etter 3-4 dager så sov han fra 21-6, gikk på melatonin i ca 4 år. Viste seg at han produserte for lite.

Anonymous poster hash: 948f4...787

Skrevet

Det er vel ingen 2-åringer som driver med iPad! 

HÅPER JEG................... Fysj......

Anonymous poster hash: 7c74f...15d

hahaha :D 1 åringen her "driver med pad"! Tror det er ganske normalt at også små barn får en pad å titte litt på når man foreksempel skal lage middag ;) Men finnes alltid hysteriske mødre som mener sukker bør introduseres ved ungdomsskolealder og at barn blir psykotiske av 15 min pad/tv om de ikke er fylt 10 år enda :D

Anonymous poster hash: 5d764...328

Skrevet

Jeg ville kontaktet sove-Karin hvis jeg var deg HI. Jeg har boka hennes med søvnoppskrifter og den har vært veldig nyttig for oss.

Har du tatt en titt her inne? https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno

Anonymous poster hash: b1909...97d

Uff, nei hun er så brutal. Tror denne ungen må undersøkes for å finne fysiske plager, ikke få skrikekur.

Skrevet

Jeg forstår hvordan du har det. Jeg har opplevd det samme selv. Men fikk endelig gjort noe med det da hun var 2,5år. Hun hadde væske i mellomøret og store polypper i nesa. Fikk henvisning av fastlege til spesialist. Fastlegen så ingenting, men da spesialisten så på henne ble han målløs. Bare ett tips. 😊

Klem

Anonymous poster hash: 5c3eb...c13

Skrevet

Prat med legen om du kan få innsovingsmedisin til barnet. Dette er ikke sovemedisin, men vil hjelpe barnet å sovne.

Anonymous poster hash: 5eb55...a10

Er feil å si at innsovningsmedisiner er greit til barn, joda noen men langt fra alle. Noen innsovningsmedisiner er sterke og avhengighetsskapende.

Men enig i at hun bør dra til legen, kan faktisk hende at det feiler barnet noe.

Anonymous poster hash: 10458...69e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...