Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #1 Skrevet 23. november 2016 Hei, jeg er nå gravid i uke 6. Altså ikke spesielt langt på vei, og det kan fortsatt gå feil vei. mistet tidligere i uke 10, gå venter liksom på å bikke uke 10 denne gangen før jeg kan puste "lettet" ut. Det høres kanskje teit ut.. Jeg har en jobb, som til tider kan være tøff, med utagering fra brukerne våre. Det forekommer tidvis kraftige utageringer hvor jeg må gå inn, for å skjerme brukeren mot seg seg eller skjerme andre. Det er en viss risiko for slag og spark. Jeg er redd for å få slag og spark i magen, samtidig som jeg ikke vet hvordan jeg skla løse dette, da jeg ikke vil fortelle sjefene mine at jeg er gravid enda. Fordi det er såpass tidlig at familien min ikke vet det, og skal jeg ha tilrettelagt på jobb, vil de jeg jobbe med få vite det, og da er det liksom "ute", og jeg har ingen lyst til å skulle fortelle alle og enhver at jeg har mistet, om det skulle skje.. det greier jeg nok ikke psykisk med erfaring etter første runden. I tillegg går jeg i et vikariat, og tenker at om sjefene mine får vite dette, vil jeg ikke få forlengelse i vikariatet, selv om jeg lovlig sett skal ha det, så VET jeg at de da greier å sno seg unna det. noe som resulterer i at jeg havner i en mindre 8men fortsatt ganske stor) stilling. Det er vanskelig å få tilrettelagt i jobben min, da 90% av jobben omhandler direktekontakt med brukerne.. Hva skal jeg gjøre? Jeg har lest at ungen "enda" ligger ganske trygt beskyttet av bekkenet, men gjør den egentlig det? Har snakket med legen, og han mener at det ikke er noen fare før barnet begynner å komme over bekkenet, dvs når det begynner å bli synlig.. Og da er regelen på jobb at man MÅ sykemeldes eller settes til andre oppgaver.. Anonymous poster hash: 24422...77c
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #2 Skrevet 23. november 2016 Etter det jeg vet er det vanlig med tilrettelegging fra uke 12 (da begynner livmor ofte å komme opp fra bekkenet), evt svangerskapspenger hvis tilrettelegging/omplassering ikke er mulig. At du ikke vil informere sjefen etc ennå er ikke sykmeldingsgrunn. Og som sagt, hvis tilrettelegging ikke er mulig er svangerskapspenger riktig ytelse (siden jobben kan utgjøre en fare for fosterets helse), og du bruker dermed ikke av sykepengerettighetene dine. Anonymous poster hash: 10840...242
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #3 Skrevet 23. november 2016 latskap kalles det Anonymous poster hash: f58c0...dbe
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #4 Skrevet 23. november 2016 Du er pliktig til å informere om at du er gravid når du har den type jobb. Jeg jobber med det samme,har gjort i 25 år. Vært gravid 3 ganger og fikk ikke jobbe av legen og gikk over på svangerskapspenger. Du utsetter deg selv,men også dine kolleger som må kunne stole på at du går "all in" i en situasjon med utagering,for fare. Anonymous poster hash: 07443...3e8
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #5 Skrevet 23. november 2016 latskap kalles det Anonymous poster hash: f58c0...dbe Og du hadde mye peiling... Anonymous poster hash: 07443...3e8
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #6 Skrevet 23. november 2016 latskap kalles det Anonymous poster hash: f58c0...dbe Beklager HI, men jeg er faktisk enig i denne. Bit tennen sammen, og gjør jobben din. Om 8 mnds tid venter ca 1 års permisjon. Gled deg til den heller Anonymous poster hash: ec765...a81
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #7 Skrevet 23. november 2016 Beklager HI, men jeg er faktisk enig i denne. Bit tennen sammen, og gjør jobben din. Om 8 mnds tid venter ca 1 års permisjon. Gled deg til den heller Anonymous poster hash: ec765...a81 Har du jobbet i bolig med utagerende brukere noen gang? Anonymous poster hash: 9cbee...e8c
Hjertefru Skrevet 23. november 2016 #8 Skrevet 23. november 2016 Beklager HI, men jeg er faktisk enig i denne. Bit tennen sammen, og gjør jobben din. Om 8 mnds tid venter ca 1 års permisjon. Gled deg til den heller Anonymous poster hash: ec765...a81 Er dere idioter? Når ble det latskap å være redd for slag og spark i magen når men er gravid?
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #9 Skrevet 23. november 2016 Nei til spørsmål fra begge over, men med min eeeevilange prøvehistorie hadde jeg ingen problemer med å bite tennene sammen i min fysisk hardt krevende jobb. Jeg jobbet til permisjonsstart. Det lyser gjennom at HI bare ønsker en unnskyldning til å sykemeldes. Skal staten betale for at hun skal gå hjemme de neste 8 mnd, for så å lønne henne 1 år i permisjon? Anonymous poster hash: ec765...a81
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #10 Skrevet 23. november 2016 Nei til spørsmål fra begge over, men med min eeeevilange prøvehistorie hadde jeg ingen problemer med å bite tennene sammen i min fysisk hardt krevende jobb. Jeg jobbet til permisjonsstart. Det lyser gjennom at HI bare ønsker en unnskyldning til å sykemeldes. Skal staten betale for at hun skal gå hjemme de neste 8 mnd, for så å lønne henne 1 år i permisjon? Anonymous poster hash: ec765...a81 Du har faktisk ingen forutsetninger til å vite hva du snakker Anonymous poster hash: 9cbee...e8c
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #11 Skrevet 23. november 2016 Du har faktisk ingen forutsetninger til å vite hva du snakker Anonymous poster hash: 9cbee...e8c *snakker om* Anonymous poster hash: 9cbee...e8c
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #12 Skrevet 23. november 2016 Om du ikke føler du kan stå i jobben, som er forståelig, må du faktisk bare bite i i det sure eplet og snakke med sjefen din om tilrettelegging. Evt gå over på svangerskapspenger. Skjønner at du synes det vanskelig, men sånn er det. Anonymous poster hash: c52e1...e5d
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #13 Skrevet 23. november 2016 Nei til spørsmål fra begge over, men med min eeeevilange prøvehistorie hadde jeg ingen problemer med å bite tennene sammen i min fysisk hardt krevende jobb. Jeg jobbet til permisjonsstart. Det lyser gjennom at HI bare ønsker en unnskyldning til å sykemeldes. Skal staten betale for at hun skal gå hjemme de neste 8 mnd, for så å lønne henne 1 år i permisjon? Anonymous poster hash: ec765...a81 Det er forskjell på krevende jobb og risikofylt jobb. Anonymous poster hash: a636e...97c
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #14 Skrevet 23. november 2016 Beklager HI, men jeg er faktisk enig i denne. Bit tennen sammen, og gjør jobben din. Om 8 mnds tid venter ca 1 års permisjon. Gled deg til den heller Anonymous poster hash: ec765...a81 Tenk deg at en person på 120 kg klikker fullstendig på deg, angriper med hodeskalling, slag spark og bititing. Kollegaene dine er 30 sekunder unna, eller i verstefall sitter de på en nedleggelse av tilsvarende bruker. Sånn er realiteten med mange pasientgrupper, særlig med autister. Skulle likt å se deg stå i en slik jobb som gravid. Anonymous poster hash: 8f20c...f0e
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #15 Skrevet 23. november 2016 Det er forskjell på krevende jobb og risikofylt jobb. Anonymous poster hash: a636e...97c Jeg var også utsatt for spark og slag i min jobb. Dog ikke av en 120 kgs person. Anonymous poster hash: ec765...a81
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #16 Skrevet 23. november 2016 Jeg var også utsatt for spark og slag i min jobb. Dog ikke av en 120 kgs person. Anonymous poster hash: ec765...a81 Hadde jobben din blitt sett som risikofylt, så hadde du ikke fått lov til å jobbe Anonymous poster hash: 9cbee...e8c
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #17 Skrevet 23. november 2016 Jeg var også utsatt for spark og slag i min jobb. Dog ikke av en 120 kgs person. Anonymous poster hash: ec765...a81 Og hvis du jobbet da som gravid må jeg si du var bra dum. Ingen får lov å jobbe med utagerende personer når de er gravide hos oss. Er en grunn til at vi har noe som heter svangerskapspenger. Anonymous poster hash: 07443...3e8
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #18 Skrevet 23. november 2016 Slik jeg ser det må du bare fortelle det. Jeg måtte selv fortelle det tidlig fordi jeg også jobber et sted hvor jeg er utsatt for utagering. Eventuelt forklarer du situasjonen til legen. Det som er dumt med sykemelding er at det ofte gjør det mer kronglete å få svangerskapspenger etterpå Anonymous poster hash: a636e...97c
Anonym bruker Skrevet 23. november 2016 #19 Skrevet 23. november 2016 Jeg tror jeg takker for meg, med et: heldigvis at ikke alle tenker som dere. Sykemeldes i uke 6! Jeg tror jeg gir meg ende over 😳 (Snakker selvsagt ikke om folk som er for syke, derav SYKEmelding, til å jobbe. Bare for å ha det på deg rene) Anonymous poster hash: ec765...a81
Anonym bruker Skrevet 24. november 2016 #20 Skrevet 24. november 2016 Latskap å ikke ville risikere å utsettes for vold når man et gravid? Jaja, da har jeg hørt det også... Hi, jeg ville snakket med sjefen selv om det er tidlig. Da kan dere sammen finne ut hva som er best. På skjermet avdeling hos oss (sykehjem) får man faktisk ikke lov å være når man er synlig gravid, og der er det ikke stor risiko for vold. Men en gravidmage kan være en trigger for psykisk syke og/eller utagerende pasienter så derfor skal det tilrettelegges. Du kan ikke omplasseres til en annen avdeling/bolig/institusjon på en eller annen måte da? Anonymous poster hash: a3c51...ea0
Anonym bruker Skrevet 24. november 2016 #21 Skrevet 24. november 2016 Dette burde det jo Være klare rutiner på. Jeg vil også tippe at ikke alle utagerer hele tiden (som jeg får inntrykk av når du skriver) og garantert I ulik grad. Stusser også på at alle på avd til tider er utagerende? Da bør dere se på rutiner.. Men I hvertfall må du jo overflyttes til en avdeling uten/med betydelig liten grad av utagering. Det skal jo prøves før svangerskapspenger og I hvertfall før sykmelding. Du skal jo ikke ta noen sjanser ☺ Anonymous poster hash: a4bea...19b
Anonym bruker Skrevet 24. november 2016 #22 Skrevet 24. november 2016 Her må du få svangerskapspenger og ikke sykepenger:) Du har rett på det når babyens liv og helse utsettes for fare på jobb. Hvis arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge så får du 100 % svangerskapspenger. Det som derimot kan skje når du har et vikariat er at du ikke vil få svangerskapspenger lenger hvis vikariatet ikke forlenges. Da har du jo ikke en jobb babyen må beskyttes mot. Da kan du evt gå over til sykepenger hvis du har andre plager eller dagpenger hvis du er frisk ellers. Ikke hør på de som maser om latskap og ect. De har ikke peiling. Pass på babyen din og ikke gå på jobb når du kan bli angrepet av brukerne. Ingen kommer og takker deg for innsatsen hvis babyen din dør pga et slikt angrep og du sitter igjen med den store bunnløse sorgen. Anonymous poster hash: 99d58...bc0
Anonym bruker Skrevet 24. november 2016 #23 Skrevet 24. november 2016 Nei til spørsmål fra begge over, men med min eeeevilange prøvehistorie hadde jeg ingen problemer med å bite tennene sammen i min fysisk hardt krevende jobb. Jeg jobbet til permisjonsstart. Det lyser gjennom at HI bare ønsker en unnskyldning til å sykemeldes. Skal staten betale for at hun skal gå hjemme de neste 8 mnd, for så å lønne henne 1 år i permisjon? Anonymous poster hash: ec765...a81 Du hadde en eeeviglang prøveperiode og så satt du babyens liv på spill for å være tapper? Du feilet stort på første avgjørelse som omsorgsperson! Anonymous poster hash: c245d...22f
Ziva Skrevet 24. november 2016 #24 Skrevet 24. november 2016 Du bør snakke med sjefen din. Jeg mistet pga spark i magen av en pasient på jobben. At andre får vite om du er gravid har liten betydning, helsa og babyen/fostret først.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2016 #25 Skrevet 24. november 2016 Det er DITT ansvar som arbeidstaker å snakke med din leder om behov for tilrettelegging. dette er din plikt ovenfor deg selv, ovenfor fosteret ditt, ovenfor brukerne du jobber med og ikke minst ovenfor dine kolleger. Du utsetter også de for en risiko og ikke minst et dårlig psykososialt arbeidsmiljø dersom du ikke forteller at du har et ekstra behov. Hvordan tror du de reagerer dersom du som gravid blir utsatt for en hendelse som kunne vært unngått dersom du bare hadde informert tilstrekkelig?? Anonymous poster hash: 2d7d7...70f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå