Gå til innhold

Melk med o'boy til barn 20 mnd på flaske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forøvrig bør du heller konsentrere deg om å gi mat med mer fett, som helmelk, smør, oljer, nøtter, avokado, fet fisk etc, så langt det går.

Du kan også gi saft å drikke ved måltider der du ikke gir melk.

Å begynne å gi oboy osv uten at helsepersonell har rådet deg til det eller du har prøvd noe annet, bør du gjerne vente med.

Noen ganger kan man få lignende råd, men da under oppsyn av kvalifiserte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror egentlig det er der problemet ligger at han drikker seg mett på melk å vil ikke ha mat!! Har ikke tenkt å gi o,boy men ville bare høre med rundt. Hva hjelper olje i grøten? Mener du f.eks vanlig matolje som solsikkeolje? Anonymous poster hash: 9d1cd...44c

Olje hjelper fordi det er fett og dermed gir flere kalorier. Og det er kaloririk mat du vil ha i ham.

Skrevet

Forøvrig bør du heller konsentrere deg om å gi mat med mer fett, som helmelk, smør, oljer, nøtter, avokado, fet fisk etc, så langt det går.

Du kan også gi saft å drikke ved måltider der du ikke gir melk.

Å begynne å gi oboy osv uten at helsepersonell har rådet deg til det eller du har prøvd noe annet, bør du gjerne vente med.

Noen ganger kan man få lignende råd, men da under oppsyn av kvalifiserte.

Det er faktisk h-melk han får per dags dato

Anonymous poster hash: 9d1cd...44c

Skrevet

Enig i at du må spør etter mer oppfølging. Man bør ikke leve på en diett av H-melk alene, da er jeg enig i at mme er langt bedre. Kumelk er ganske hardt for magen.

Hvis det vedvarer over tid vil jeg tro han må ha medisinsk hjelp, sondemating eller liknende. Jevnlig oppfølging av helsepersonell bør han i alle fall ha.

Anonymous poster hash: fc642...645

Skrevet

Stemmer i nei til Oboy! Det har jo null næringsverdi! Hva med hjemmelagede smoothies med avokado, banan og bringebær? Du må jo få en second opinion på legefronten..

Anonymous poster hash: 645e1...392

Sjokolademelk har faktisk høy næringsverdi. Det inneholder en nesten perfekt kombinasjon av veske, høyverdige proteiner, natrium, kalsium og karbohydrater. I tillegg gir den B2 og B12. Den eneste ulempen jeg ser er at det kan være uheldig å lære barna at mat og drikke skal smake søtt.

Anonymous poster hash: df745...76b

Skrevet

Ser jo den. Man blir jo litt desperat når de små ikke spiser.

Ja vanlig matolje har vi hatt i grøten. Nå spiser vår litt grøt og er glad i frukt. Så det går greit å lure i litt fett.

Har dere forsøkt å kutte ned på melken da? Ta bort flasken?

Ja det blir litt gris og søl men det må det jo bli for at de skal kunne gjøre det selv. De må jo få øve...

Anonymous poster hash: 54981...472

Skrevet

Skjønner fortvilelsen din, og det er klart, oboy i helmelk er ikke gift.

Selv om du tar en risk på at barnet nå kun vil ha melk med søt sjokoladesmak. Det er ikke gunstig.

Nå forstår jeg det sånn at barnet sliter med forstoppelse, og da er søtmelk et dårlig alternativ. Slik melk kan høre til forstoppelse, som igjen fører til dårlig matlyst.

Syrnet melk, som Biola, er næringsrikt, finnes med smak og regulerer magen.

Har ikke lest alle svarene, men ser ut som du har fått flere gode.

Skrevet

Du må jo kreve utredning!

Oboy på flaske=hull i tennene

Anonymous poster hash: 26f9a...45c

Skrevet (endret)

Jeg ville nok ha droppet sjokolademelk 😊

Jeg støtter de andre i tråden med tips om næringsrik mat som kan gi gutten litt kjøtt på bena.

Min mormor sverger til semulegrøt eller semulepudding for å få barn (og voksne) opp i vekt. Server den med friske eller rørte bær 😊

Du kan fint lage den på soja eller rismelk.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Apoteket har jo diverse drikker med ekstra næringsinnhold. Men ville fått kyndig veiledning før jeg begynte med det.

Anonymous poster hash: 26766...bca

Skrevet

Min eldste hadde fullstendig spisenekt på ca samme alder. Viste seg at han hadde masse sammenvoksninger i hals og svelg som gjorde at han følte han kvaltes av mat... Fant ut dette fordi legen nærmest i frustrasjon henviste oss til øre-nese-hals-spesialist. Ble operert da han var 2 år. tre dager etter operasjon spiste han tre hele brødskiver (!), da begynte jeg å grine. Jeg forstår desperasjonen din så godt!

Skrevet

Når mine barn var 20 mnd var de ferdig med morsmelk/mme/grøt/middagsglass og begynt å spise det samme som oss.

Barnet fyller snart 2 år, det kan spise det de liker..

Mener uansett at det kanskje er lurt å introdusere sunne matvaner som variabelt pålegg, middager og vann som tørstedrikk.

Smoothie er greit

Kumelk er greit

Eplejuice er greit

Vann er greit

Evt saft til spesielle anledninger

Ikke greit:

Oboy

Brus

Cola

Kaffe

Redbull

Juice på nattflaske

Alkohol

Osv

Anonymous poster hash: 7533a...327

Skrevet

Når mine barn var 20 mnd var de ferdig med morsmelk/mme/grøt/middagsglass og begynt å spise det samme som oss.

Mener uansett at det kanskje er lurt å introdusere sunne matvaner som variabelt pålegg, middager og vann som tørstedrikk.

Smoothie er greit

Kumelk er greit

Eplejuice er greit

Vann er greit

Ikke greit:

Oboy

Brus

Cola

Kaffe

Redbull

Juice på nattflaske

Alkohol

Osv

Nå drikker vi bare saft når vi er på besøk, og sjokolademelk kanskje til jul...

Men om det skulle vere.... jeg ville heller gitt min 2 åring et glass OBOY enn saft.

Skrevet

Du må jo kreve utredning!

Oboy på flaske=hull i tennene

Anonymous poster hash: 26f9a...45c

Så lenge barnet drikker av flasken til måltidet og ikke går rundt og sutter på den hele tiden er det ikke noe problem for tennene. Det er ikke mer skadelig å drikke av flaske enn av kopp eller glass. Det som kan være problematisk for tennene er å smådrikke hele tiden. (Ikke er det verdens undergang med et hull heller)

Anonymous poster hash: df745...76b

Skrevet

Smoothie er greit

Kumelk er greit

Eplejuice er greit

Vann er greit

Ikke greit:

Oboy

Brus

Cola

Kaffe

Redbull

Juice på nattflaske

Alkohol

Osv

Eplejuice er jo bare syre og sukker. Da hadde jeg heller gitt melk med o'boy

Anonymous poster hash: 43014...b70

Skrevet

Dere har sikkert prøvd alt, men hva med å fjerne flasken (og dermed kosen) og bare gi melk i kopp (gjerne tutekopp siden han søler)? Og tilby mer vann enn melk, siden du mistenker at han drikker seg mett.

Skjønner fortvilelsen og hadde nok sikkert også tenkt tanken på sjokomelk for å få opp kaloriinntaket. Er han tynn og sped som følge av matnekten?

Jeg støtter de som råder deg til å kreve utredning på sykehus, der har de en helt annen kompetanse enn fastlegen har.

Anonymous poster hash: a1ff7...e83

Skrevet

La barnet ditt få søle og ta i maten. Det er faktisk veldig viktig at de får både ta og smake på maten, og at dere ikke reagerer negativt på det. Ja, det blir mye søl, og mat overalt, men det er sånn de lærer matglede. Prøv pannekaker med blåbær feks: sett en skål med maten foran ungen og la h*n holde på, mens dere andre også sitter og spiser rundt bordet. Spagetti med saus er også artig å smake og ta på. Oppskjært frukt, kokte gulrøtter, kjøttkaker i saus... Og gå i dusjen med ungen etterpå 😊 Og selvsagt, gå til lege og få utredet at det ikke er noe medisinsk.

Anonymous poster hash: 98be0...84a

Skrevet

Ja hvordan skal jeg finne ut av det? Vi har vært hos barnelegen mange ganger, han sier det er perioder barn har med å ikke spise. Han blir forstoppet også, så vi har 2 forskjellige avføringsmiddel vi gir til han får å få bæsj. Har vært sånn siden han ble 1 år

Vet ikke hva annet jeg kan kreve at legen skal gjøre?

Anonymous poster hash: 9d1cd...44c

Kan han være allergisk mot noe? Barn kan jo utvikle motvilje mot mat de reagerer på. Og bli harde i magen av denne maten.

Anonymous poster hash: e6f20...ddc

Skrevet

Min nr 3 nektet plent å spise fast føde utenom smaksprøver. Hun smakte gjerne på alt og likte så og si alt, men ville ikke spise nok til at det kunne kalles et måltid. Hovednæringen hennes var faktisk MME (Hipp 2) til hun var 2 år. Jeg snakket med helsestasjonen om det og de var enig med meg. Datteren min gikk faktisk sulten om hun ikke fikk melk. Hun var over 2,5 år før hun faktisk spiste nok til at det kunne kalles et helt måltid, men vi måtte supplere med MME til hun var litt over 3 år. Nå er hun snart 4 og spiser alt hun blir servert, og drikker vanlig melk som tørstedrikk til et måltid. Det var ingenting som feilte henne, hun ville bare ikke spise mat selv om hun likte smaken. Kan jo være slikt med ditt barn også. Det er ikke krise om de lever på MME lengere enn gjennomsnittet for å få i seg nok næring :)

Skrevet

Vær kritisk og forsiktig til rådene du får her inne. Noen av dem er gode, andre direkte feil. Bruk din egen magefølelse også.

Forsøk å få hjelp fra ernæringsspesialist. Det kan også være greit med sjekk hos øre-nese-hals. Det kan være noe med svelg-funksjonen.

Min datter spiste minimalt, og det viste seg at hun hadde veldig store mandler og bare en liten åpning i svelget. Når de ble fjernet steg matlysten til værs.

Anonymous poster hash: 277e0...94d

Skrevet

Jeg håper du klarer å finne hjelp til å ordne dette, jeg tror ikke veien å gå er med oboy på flaske. Du sier selv at det bare blir griss med mat og kopp, men det skal jo læres og da er grising veien å gå. Lag hyggelige rammer rundt måltidene og la ungen sitte med dere og plukke, smake, kjenne, grise. Om ikke han får i seg nok mat ved bordet er det mye læring i å se på dere spise, smake  og grise.  Både bord, stol, gulv, vegger og unge kan vaskes, heldigvis.

Som jeg leser innlegggene dine, hi, håper jeg dere kan få hjelp, det er ingen god eller holdbar situasjon for hverken deg eller barnet. Hvis det er noe fysisk i veien må jo det avklares og gjøres noe med, hvis det handler om vaner og det sosiale må jo det også ordnes. Lykke til!

Skrevet

Smoothie er greit

Kumelk er greit

Eplejuice er greit

Vann er greit

Ikke greit:

Oboy

Brus

Cola

Kaffe

Redbull

Juice på nattflaske

Alkohol

Osv

Jammen bra at noen minner hi på at kaffe, redbull og alkohol ikke er innafor å gi til to-åring. Aldri godt å vite hva desperate foreldre til småspiste småtasser kan finne på ....😑
Skrevet (endret)

Punkt 1 - Dersom du misstenker at han drikker seg mett på melk og dermed ikke spiser, ville jeg ha begrenset melkinntaket, gått over til vann som tørstedrikk og sett hvordan det gikk. 

Punkt 2 - Barn over året kan fint få mme, men man skal være bevisst hva man gjør, for mme er veldig næringsrik og det kan føre til uønska ting som overvekt og mindre spising av mat fordi barnet blir mett av melka.  Men vi fikk likevel beskjed om å bruke det på vår eldste fordi hun var så utrolig småspist og la på seg for lite. 

Punkt 3 - Et friskt barn "dør" ikke av å drikke litt O'boy i melka si, men om det er så lurt i lengden er en annen ting. Men jeg tror at jeg ville funnet på noe annet. Og uansett, om maten er et problem, ta kontakt med fagfolk.

Endret av Yellow Brick Road
Skrevet

Da ville jeg heller gi han mme i tillegg hvis det er kun melk han vil ha.

Anonymous poster hash: 801c6...b62

Enig, ville gitt mme! 

Anonymous poster hash: 2e513...f86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...