Gå til innhold

Gruer meg til jul 😞

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager, men dette ble for dumt for meg. Han har " bare " ps3 ? Nei vet du meg hva altså !. Dette innlegget synes jeg ikke noe om.

Anonymous poster hash: 14a02...2f2

Jeg mener langt fra å være ufin, men må si meg LITT enig i denne. Når det er sagt: jeg har selv et barn med Ps3 hvor Ps4 står på ønskelisten. Gjorde det ifjor også. Jeg hadde råd ifjor og har råd iår, og i år blir ønsket oppfylt- men som spleisegave med besteforeldrene. Her har også behovet for å spille det samme som andre meldt seg, og jeg ser den veldig godt. Håper du finner en løsning slik at du kan oppfylle ønsket til gutten din. Når det gjelder familien din hadde jeg ikke dratt om alkohol er så viktig at de ikke kan avstå for å kjøre dere hjem. Kan dere evt låne bilen om du har lappen? Eller overnatte- om ikke alkoholinntaket der er for stort?  Hadde heller lagt pengene i gaven gutten din ønsker. Kunne godt kjøpt så dyre gaver til foreldre jeg, men det er fordi jeg får uuvurdelig hjelp og støtte derfra. De hadde aldri latt meg bruke 1000 kroner på taxi! 

Når det kommer til det jeg må si meg enig med anonym i: det er ikke synd på barn som bare har Ps3. Det sitter mennesker på forumet her med langt større utfordringer, og anonym her kan være en av dem! Det er heller ikke synd på familien din som ikke får gaver til den prisklassen, og det er heller ikke synd på deg som ikke har råd til å kjøpe julegaver i den prisklassen. Når jeg gikk inn på tråden her så jeg for meg noe ganske annet. Perspektiv kan være fint iblant. 

Ønsker deg og gutten din en flott førjulstid:))

Anonymous poster hash: a004f...3e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke rart du har pengeproblemer når du er så lite økonomisk!

Når du har dårlid råd så har du ikke mulighet til å bruke 1000 kr på taxi!

Jeg hadde spurt om det var mulighet for at vi kunne overnatte der,å om de hadde sagt nei så hadde jeg selvsagt heller feiret jul hjemme!

Du kan ikke planlegge å kaste 1000 kr ut av vinduet på tull som taxi,også etterpå klage på dårlig råd!

Å når barnet har playstation 3 så er det bare tull å bruke penger på playstation 4 bare fordi "alle andre har det".

Det overrasker meg overhodet ikke at du har dårlig økonomi når planlegger å sløse penger på en unøvendig playstation og unøvendig taxi!

Anonymous poster hash: 33da8...2b4

Skrevet

Heh.. 500/1500,- i gave? 

Stikk fingern i jorda og hue ut av offerrollen og gjør noe aktivt for å ikke grue deg til jul!

2-300 pr gave er topp - og er MYE tilbud nå før jul. De fleste spill er på halv pris, bøker er fine gaver og koster max 400 gjerne mindre.

Spleising på gaver ser jeg flere her nevner. Også å snakke med familien din, både om kjøring hjem, eventuell overnatting, og den generelle økonomiske ståa. 

Jeg synes det er blitt sagt fint før av noen andre:

Vær løsningsorientert - ikke problemfokusert! 

Anonymous poster hash: b12e9...08d
Skrevet

Gi ungen ps4 og de voksne 0. Har man dårlig råd så har man dårlig råd. Barnet forran alle andre.

Anonymous poster hash: 5ee46...e50

Skrevet

Eventuelt kan alle i familien samle seg om ps4, men at gutten vet på forhånd st da får han bare EN gave til jul

Anonymous poster hash: 99724...626

Skrevet

Hvor i landet bor du?

Anonymous poster hash: 8a85a...de3
Skrevet

Min gutt har kjøpt alle sine spille dingser selv. Gan ønsker seg penger til bursdag og jul, og i romjulen kjøper han dersom han har nok. Har han ikke nok må han vente ett år til!

På denne måten har han fått seg to DS'er, X-boks, WEE, ps3 og PS4

Han har også kjøpt de fleste spill selv.

Sier som de fleste andre her, galskap å kjøpe gave til 500 til de andre når du har dprlig råd! Det holder i massevis om du kjøper til 200.

Og å bruke 1000 i taxi?

Snakk med de dere skal feire med om dere kan overnatte eller om noen kan være så snill å kjøre dere. Er helt sikker på at det ordner seg :)

Vet det er kjipt med dårlig råd i jula, men du trenger ikke gjøre det værre enn du må ;)

Anonymous poster hash: 6ba4d...040

Skrevet

Beklager, men dette ble for dumt for meg. Han har " bare " ps3 ? Nei vet du meg hva altså !. Dette innlegget synes jeg ikke noe om.

Har du så store barn?

Men ps4 kobler de seg på nett, de har headset med mikrofon plugget inn også "møter" de klassekameratene sine inne i spillet.

F.eks hadde min 12-åring i går avtalt på skolen at etter fotballtrening osv skulle de møtes på et bestemt spill klokken 19. Han sitter da i kjellerstuen alene, men via ps4 snakker han med kompiser, de ler og tøyser, de løser oppgaver, hjelper hverandre frem i spille osv. 

Når de da møtes på skolen i dag har de en felles opplevelse fra i går kveld, som sønnen til HI utestenges fra fordi han ikke har samme maskin som dem....

Jeg skjønner godt at HI som mamma synes det er vondt å se på at sønnen så gjerne vil være med i denne gruppen, men ikke får gjort det. Joda, han har ps3 og kan sitte hjemme alene og spille et spill for seg selv, men du ser at det ikke blir helt samme greia ikke sant.

Synd på han er det jo ikke direkte, han har tak over hodet, varme klær, kan spise seg mett og får omsorg og kjærlighet, men det er likevel ikke vanskelig å skjønne at mammaen har lyst til å kjøpe denne maskinen til han til jul altså.

Jeg har svart før i tråden og svarer igjen, gjør det. Kjøp den maskinen og dropp alt det andre, dropp dyre gaver til resten av familien, dropp den taxien osv, skjær ned på alt annet. Søskenene dine kan få et par ullsokker, kjøp en 4pk med trysilsokker på Europris og pakk inn et og et par sammen med en marsipangris. Du klarer dette om du vil, men du må tørre være ærlig med familien din, fortelle dem at du har lite penger og er nødt til å sette din egen sønn foran gaver til voksne mennesker som tjener egne penger.

Anonymous poster hash: 2c063...5fb

Skrevet

Vi har kutta ut hele det maset med julegaver.Alle hardårlig råd hvorfor skal vi kjøpe gaver til hverandre da? Vi kjøper små gaver,ets åpestykke,en god kaffe,sokker osv.Ikke noe dyrt.Det er vi alle enige om at vi ikke gjør.Barna får selvfølgelig gaver men bare små enkle billige gaver til de voksne.

Anonymous poster hash: 430a2...3f0
Skrevet

Gruer meg sånn til jul at jeg får en klump i magen bare ved tanken 😢

Har spurt familien hva de ønsker seg og alle svarte ting mellom 500-1500...

på farsdagen ble det snakk om hvor mange unødvendige ting man får i gaver.

Kjente det stakk i magen med en gang, for det vil si at om jeg ikke kjøper en av de tingene de ønsker seg blir de skuffet 🙁

Mest vondt har jeg av barna, sønnen min er den eneste i klassen som har playstation 3, alle de andre har 4, å spiller spill som ikke finnes til playstation 3...... alt han ønsker seg er playstation 4, å jeg har siden bursdagen hans (snart 1år) sagt vi får se til jul 😢 Men jeg ser jo nå at jeg ikke har sjans til å gi han det 😭😭

Jeg sliter økonomisk, er alene og hver mnd går det akkurat rundt...... det går også ca 1000 kr på julekvelden i taxi da jeg ikke har førerkort 🙁

Vet ikke hvor jeg vil med dette, måtte bare få det ut et sted 😞

Anonymous poster hash: 33e86...1d4

Kan han ikke ønske seg èn stor gave av alle som gir? (Ps4 i hans tilfelle)

Kan dere ikke overnatte istedenfor å ta taxi?

Anonymous poster hash: cd9e1...85c

Skrevet

Har du så store barn?

Men ps4 kobler de seg på nett, de har headset med mikrofon plugget inn også "møter" de klassekameratene sine inne i spillet.

F.eks hadde min 12-åring i går avtalt på skolen at etter fotballtrening osv skulle de møtes på et bestemt spill klokken 19. Han sitter da i kjellerstuen alene, men via ps4 snakker han med kompiser, de ler og tøyser, de løser oppgaver, hjelper hverandre frem i spille osv.

Når de da møtes på skolen i dag har de en felles opplevelse fra i går kveld, som sønnen til HI utestenges fra fordi han ikke har samme maskin som dem....

Jeg skjønner godt at HI som mamma synes det er vondt å se på at sønnen så gjerne vil være med i denne gruppen, men ikke får gjort det. Joda, han har ps3 og kan sitte hjemme alene og spille et spill for seg selv, men du ser at det ikke blir helt samme greia ikke sant.

Synd på han er det jo ikke direkte, han har tak over hodet, varme klær, kan spise seg mett og får omsorg og kjærlighet, men det er likevel ikke vanskelig å skjønne at mammaen har lyst til å kjøpe denne maskinen til han til jul altså.

Jeg har svart før i tråden og svarer igjen, gjør det. Kjøp den maskinen og dropp alt det andre, dropp dyre gaver til resten av familien, dropp den taxien osv, skjær ned på alt annet. Søskenene dine kan få et par ullsokker, kjøp en 4pk med trysilsokker på Europris og pakk inn et og et par sammen med en marsipangris. Du klarer dette om du vil, men du må tørre være ærlig med familien din, fortelle dem at du har lite penger og er nødt til å sette din egen sønn foran gaver til voksne mennesker som tjener egne penger.

Anonymous poster hash: 2c063...5fb

Helt enig. Tror de som kommer med sånne svar har små barn. Når man når en viss alder er det enkelte ting man "må" ha for å være en del av fellesskapet.

Det et lett å være prinsippfast når man ikke har barn i den alderen selv...

Ps4 får du til 2,600kr flere steder nå.

Jeg hadde kuttet mye annet for å oppfylle ønsket til gutten

Skrevet

Ang ps4, sønnen min på 13 passa hunder i sommer, gikk turer med de og hjalp naboene med småting, tjente inn litt her og der, til slutt hadde han skrapa sammen 3000kr for å kjøpe en ps4 brukt :) ser de nå blir solgt brukt for 2500ca, hva med å gi 500kr (det er det våre får), spør besteforeldre og evt andre som gir gaver om å gi penger da han sparer til en stor ting :) det gjør ofte vi, 200kr her og der i gave, kanskje 500 fra besteforeldrene, spare ukepenger og sånn så vips så har man råd :)

Anonymous poster hash: cdad6...850

Skrevet

Vi gir ikke gaver til voksne. Gir bare til barna i familien, og da ligger prisen på ca 200 kr.

Hva med å.gi beskjed om at i år får ikke voksne gave fra deg. Det har du ikke råd til.

Om du virkelig ønsker å gi sønnen din ps4, kan du høre emd besteforeldre o.l om dere kan spleise, så blir det et gave fra dere alle.

det gjorde vi ett år da sønnen vår fikk bærbar pc.

Går ikke drt, er det ingen krise at han ikke har ps4. Han har tross alt ps3, og det bør egentlig være bra nok...

Anonymous poster hash: 94a41...924

Skrevet

Hva med å bake noe godt som gave? Jeg lager ofte spiselige gaver til familie når jeg kjenner det ikke går helt ihop økonomisk.

Skrevet

Helt enig. Tror de som kommer med sånne svar har små barn. Når man når en viss alder er det enkelte ting man "må" ha for å være en del av fellesskapet.

Det et lett å være prinsippfast når man ikke har barn i den alderen selv...

Ps4 får du til 2,600kr flere steder nå.

Jeg hadde kuttet mye annet for å oppfylle ønsket til gutten

Jeg tror de som tror ungene må ha spillkonsoller har spilleavhengige voksne og ungene blir lik de :)

Vår eldste er 11 år og vi har ingen playstation. Hi har nok ikke så veldig dårlig råd med prioriteringen sin.

Anonymous poster hash: 0ac0a...262

Skrevet

Jeg tror de som tror ungene må ha spillkonsoller har spilleavhengige voksne og ungene blir lik de :)

Vår eldste er 11 år og vi har ingen playstation. Hi har nok ikke så veldig dårlig råd med prioriteringen sin.

det verste er jo at sønnen allerede HAR en spillkonsoll men det er bare ikke bra nok for prinsen hennes,snakk om å være bortskjemt!

Å hvem gir vel playstation 4 i gave når en har dårlig råd??

Jeg hadde brukt maks 1000 kr på gave til barnet mitt,å 200 kr per gave til de andre.Det er mer nok!

Barn har godt av å lære seg at hvis han ønsker seg playstation 4 så må han spare til det selv,er bare til å forklare at det er altfor dyrt til at han kan få det i julegave.

Skrevet

Tror gjerne på at hi har dårlig råd men tror det har ganske mye med prioriteringer å gjøre ja.

Jeg hadde ikke kommet på tanken engang å ta taxi,for når en har dårlig råd så er ikke taxi noe alternativ,å hvertfall ikke når det er snakk om 1000 kr!

Skrevet

det verste er jo at sønnen allerede HAR en spillkonsoll men det er bare ikke bra nok for prinsen hennes,snakk om å være bortskjemt!

Jeg hadde brukt maks 1000 kr på gave til barnet mitt,å 200 kr per gave til de andre.Det er mer nok!

Barn har godt av å lære seg at hvis han ønsker seg playstation 4 så må han spare til det selv,er bare til å forklare at det er altfor dyrt til at han kan få det i julegave.

Jeg skjønner godt at gutten vil ha ps4 for å ikke falle utenfor, hvis det er det vennene driver med. Han kan ønske seg penger, så får han sikkert ønsket sitt oppfylt. Vi har ikke overflod av penger selv, og en så stor gave til ett barn ville vært utelukket. Kunne vurdere å kjøpe det til samlet gave til alle barna.

Anonymous poster hash: 28f81...1c8

Skrevet

Ja merkelig! Vi har også vare ps3 i hus og vi har veldig god råd. Trenger ikke kjøpe ALT andre har. Flere i min datters klasse har iphone 7. Betyr ikke at hun MÅ ha det samme. Trenger ikke skjemme bort ungene, god råd eller ei.

Anonymous poster hash: 20669...c4b

Skrevet

Alle forslag har jo gått ut på at resten av familien og HI SPLEISER på PS4. Hvis HI bruker 1000 til konsollen, hvert besteforeldrepar 500 hver, da gjenstår det bare 500 til så får han noe han virkelig ønsker seg.

Og til det første poenget ditt - det er som å si du har jo en Nokia fra 2003, tenk så bortskjemt du er for at du ønsker deg en iPhone 5. Det er litt satt på spissen, men PS3 er faktisk en 10 år gammel spillkonsoll, den teknologiske utviklingen har kommet langt på den tiden. I tillegg har det med å kunne spille sammen med og de samme spillene som venner, være med i samtalen osv. Jeg skjønner godt at HI gjerne vil gjøre dette for sønnen, det er fint gjort.

Hvis hun ber om at alle spleiser på denne gaven til sønnen, foreslår at de kutter ut eller kutter ned på gaver til de voksne, får overnattet eller noen til å kjøre seg hjem, så blir det gjennomførbart. Tipper det hadde betydd mye for sønnen og det hadde vært det viktigste for meg hvis jeg hadde vært HI.

Anonymous poster hash: 257d3...c19

Skrevet

Selv om det er vansklig syns jeg du bør ta den praten med familien din ang julegaver nå slik at du slipper å måtte grue deg helt frem til julaften, og ikke minst oppleve skuffelsen om de viser slikt om de ikke får akkurat det som står på ønskelista deres.

Vi har hatt en slik samtale i familien og det har faktisk endt med at gavene har blitt mye hyggeligere. Små gaver som er mer personlige en dyrere gaver. Av en svigerinne får vi hjemmelaget godteri, dette gleder ungene seg til her jul nå. "Har tante lært å lage noe nytt." Av økonomiske årsaker får hele familien gaven sammen, og det syns vi alle er helt ok. Vi har lagt lista lav på alle igrunn, selv om vi ikke må dette, men vi syns det er bedre å gi egene unger større gave enn å måtte knipe der.

I år får min mor kun hjemmelagede gaver, og det er minimalt det koster. For stokkene jeg har brukt har jeg funnet på en strand, metallbitene ahr jeg funnet i boden på hytta så det er bare noen små ting jeg hadde liggende som jeg en eller annen gang har kjøpt som koster. Mamma hadde for første gang ett konkret ønske og det har hun fått.

Svigermor kom også med ønske her om dagen, det er også noe hjemmelaget. Jeg lurer på om jeg har alt i hus men muligens må jeg kjøpe noe til dette. Så hun som vanligvis ønsk seg vaskemaskiner, støvsugere, fancy tlf og sier rett ut på julaftn hun er skuffet når hun ikke har fått dette, blir kanskje fornøyd i r når hun får en gave som faktisk koster minimalt.

Anonymous poster hash: 9c3fa...1a9

Skrevet

Da tar du veldig feil. Har tre barn, kun yngste som spiller litt PlayStation. Han fikk det til jul i fjor som en fellesgave fra hele familien. Ser ikke helt problemet.

Vi lever i 2016 og barn vil ha det andre har. Gutta i klassen spiller sammen online, og jeg kan faktisk forstå at andre barn faller litt ut når de ikke har det samme.

Skrevet

Vi har heller ingen spillkonsoller. Både niåringen og elleveåring spiller litt på telefonen men har sldri ytret ønske om spesielle spillkonsoller.

Anonymous poster hash: 99ba3...b89

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan din inntekt er. Men vi har to barn, jeg med ei årslønn på ca 510 000. Mannen litt mindre, tilsammen ca 60 000 kr utbetalt i måneden. 2 barn.

Vi har IKKE råd til å gi ungene våre Playstation til jul. Det er virkelig ingen menneskerett å ha Playstation.

Uten at jeg føler noe vemod av den grunn. Når det gjelder din families angivelige dyre gaveønsker; si det som det er - at du ikke har råd til å etterkomme disse.

Anonymous poster hash: f8ead...70b

Skrevet

Er jo helt sykt å bruke 1000-1500 kr per gave sånne som ønskene på ønakelisten var.

Selv min egen sønn får ikke dyrere gave enn 1000 kr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...