Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #1 Skrevet 16. november 2016 Gruer meg sånn til jul at jeg får en klump i magen bare ved tanken 😢 Har spurt familien hva de ønsker seg og alle svarte ting mellom 500-1500... på farsdagen ble det snakk om hvor mange unødvendige ting man får i gaver. Kjente det stakk i magen med en gang, for det vil si at om jeg ikke kjøper en av de tingene de ønsker seg blir de skuffet 🙁 Mest vondt har jeg av barna, sønnen min er den eneste i klassen som har playstation 3, alle de andre har 4, å spiller spill som ikke finnes til playstation 3...... alt han ønsker seg er playstation 4, å jeg har siden bursdagen hans (snart 1år) sagt vi får se til jul 😢 Men jeg ser jo nå at jeg ikke har sjans til å gi han det 😭😭 Jeg sliter økonomisk, er alene og hver mnd går det akkurat rundt...... det går også ca 1000 kr på julekvelden i taxi da jeg ikke har førerkort 🙁 Vet ikke hvor jeg vil med dette, måtte bare få det ut et sted 😞 Anonymous poster hash: 33e86...1d4
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #2 Skrevet 16. november 2016 Din sønn har ps3, det er mer enn bra nok! Du må heller snu litt på det og tenke at det er tanken som teller! Å gi ps4 fordi alle andre har det er unødvendig. Din sønn må heller sette pris på at han har noe å spille med i det hele tatt. Er det nødvendig å ta taxi, eller kan du ta buss/tog? Evt. Få noen til å hente dere? Anonymous poster hash: ca146...2df
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #3 Skrevet 16. november 2016 og; du trenger ikke å gi gaver til 500-1500 kr til hvert familiemedlem.. Gi heller en gave DU ønsker å gi, så vil de sette pris på det som de får.. Her holder jeg meg til 250-300 kr per gave maks. Finner alltid gode ting på tilbud. Anonymous poster hash: ca146...2df
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #4 Skrevet 16. november 2016 Gruer meg sånn til jul at jeg får en klump i magen bare ved tanken 😢 Har spurt familien hva de ønsker seg og alle svarte ting mellom 500-1500... på farsdagen ble det snakk om hvor mange unødvendige ting man får i gaver. Kjente det stakk i magen med en gang, for det vil si at om jeg ikke kjøper en av de tingene de ønsker seg blir de skuffet 🙁 Mest vondt har jeg av barna, sønnen min er den eneste i klassen som har playstation 3, alle de andre har 4, å spiller spill som ikke finnes til playstation 3...... alt han ønsker seg er playstation 4, å jeg har siden bursdagen hans (snart 1år) sagt vi får se til jul 😢 Men jeg ser jo nå at jeg ikke har sjans til å gi han det 😭😭 Jeg sliter økonomisk, er alene og hver mnd går det akkurat rundt...... det går også ca 1000 kr på julekvelden i taxi da jeg ikke har førerkort 🙁 Vet ikke hvor jeg vil med dette, måtte bare få det ut et sted 😞 Anonymous poster hash: 33e86...1d4 Så trist at du føler press på dette. Har du ingen å spleise med til ps4? Den er på tilbud på Obs nå. Ang øvrig familie er det frekt å ønske seg fra 500 og oppover! Mine får klar beskjed om at ønskelisten skal innholde ting i alle prisklasser og man kan ikke forvente dyre gaver. Kan du ikke overnatte på julaften og noen kjøre deg/dere hjem første dag? Prat med foreldre/familie og forklar- noen kan vell kjøre hjem hvis ikke overnatting er mulig? Klem til deg❤️ Anonymous poster hash: d53c3...4b9
Syngensang Skrevet 16. november 2016 #5 Skrevet 16. november 2016 Du kan ikkje gje heile familien din (reknar med det er snakk om dine foreldre og dine søsken?) gåver til 500-1000 kroner, dei får heller berre bli skuffa, men dei fleste vaksne folk blir ikkje det. Og for å unngå unødvendige gåver så kjøp noko som blir oppteken, drukke, eller på anna måte forbrukt. Eg har ikkje peiling på kor mykje ein PlayStation 4 kostar, men kanskje du kan alliere deg med foreldra dine, så spleisa de på ein til guten din?
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #6 Skrevet 16. november 2016 Ja han har playstation 3, som han kjøpte brukt av onkelen sin for sine egene penger, problemet er at han blir utenfor, guttene i klassen hans spiller mye og man er ikke "inn" om man ikke "gamer" det samme 😕 Han finnes ikke utakknemelig, han får sikkert 100 nei og 1 ja når han spør om ting han vil ha 😞 Og han skjønner hvorfor jeg ikke kan gi han det 😔 Vi må ta taxi da det ikke går buss/tog denne strekningen.. ingen kan kjøre oss hjem pga øl og akevitt 😕 Anonymous poster hash: 33e86...1d4
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #7 Skrevet 16. november 2016 Hei! Klem til deg☺Jeg er i lignende situasjon og vet det er vanskelig. Har ikke mange gode råd, men er det ingen som kan kjøre deg/ hente deg så du slipper å bruke så mye penger på taxi? Anonymous poster hash: f23d2...160
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #8 Skrevet 16. november 2016 Jeg skjønner at det er tungt, men du skal ikke skamme deg. Du skal heve hodet og være ærlig. Man er på forskjellige stadier i livet, og man har forskjellig økonomi, i en storfamilie vil det alltid være økonomiske forskjeller. Selv om dine søsken har mulighet til å kjøpe gaver for 500-1500 kr har ikke du det, og det er en ærlig sak. Du kan rett og slett si til dem. Hvor gammen er sønnen din? Mine gutter har playstation 4, men jeg har ikke betalt den, de har spart selv. Han er vel gammel nok til å forstå konseptet spleising også? Om familien din gir gaver for 500-1500 kr er det ikke mange som trenger spleise for å kjøpe den til han. Går det ikke an at du overnatter på julaften så du slipper den taxi'en? Anonymous poster hash: 2c063...5fb
sug lut Skrevet 16. november 2016 #9 Skrevet 16. november 2016 Tusen kroner i taxi? Det er ingen som kan hente og bringe deg, men gaver skal de ha? Det hadde ikke vært aktuelt i fylla engang. Selvsagt skal du også drite i den ønskelista. Hvis folk ikke har vett på å si ting i flere prisklasser når de blir spurt hva de ønsker seg får de geit. 200 til Unicef, geit til en som trenger geit, pent kort til den egentlige mottakeren. Forøvrig får alle som klager, bråker, gnåler eller er grådige og generelt uspiselige geit til jul.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #10 Skrevet 16. november 2016 Jeg gir ikke gaver til 500-1000 til andre familiemedlemmer. Her ligger det på 2-300. Prioriter heller sønnen din. Gi han penger så kan han kjøpe en pent brukt. Han kan jo ønske seg penger av øvrig familie. Anonymous poster hash: 07882...08b
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #11 Skrevet 16. november 2016 Send en mld i dag "Hei, jeg har litt klump i magen pga julen og min økonomiske situasjon. Som dere vet tjener jeg bare så vidt nok til å holde hjulene i gang, så jeg har dessverre ikke mulighet til å kjøpe så dyre gaver. Jeg er veldig lei for det, men håper dere forstår. Jeg kommer derfor bare til å kjøpe noen symbolske koselige gaver til de voksne i familien i år, og dere trenger ikke kjøpe dyre ting til meg heller. Til tantebarna mine kommer jeg til å legge meg på 2-300 kr pr gave. Håper dette er ok for dere." Så snakker du med sønnen din. En playstation 4 får du nå for 2.500 kroner, klarer dere å skrape sammen så mye. Har han egne penger han kan spytte i, kan dere spørre besteforeldre om de vil være med å spleise osv. Anonymous poster hash: 2c063...5fb
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #12 Skrevet 16. november 2016 Du trenger å ta en ærlig og redelig prat med familien din. Er de oppgående mennesker, så vil de forstå og hjelpe deg så godt de kan. De vil være takknemlige for små gaver som er pent innpakket med et koselug, håndskrevet kort. De vil være med og spleise på dyre gaver til dine barn, eller kjøpe de dyreste gavene til de selv (eller gi penger til barna). De vil tilby seg å kjøre/hente dere. Men kun hvis du er ærlig om problemene dine, svelger stoltheten, og ber om hjelp! Anonymous poster hash: bf427...920
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #13 Skrevet 16. november 2016 Du trenger å ta en ærlig og redelig prat med familien din. Er de oppgående mennesker, så vil de forstå og hjelpe deg så godt de kan. De vil være takknemlige for små gaver som er pent innpakket med et koselug, håndskrevet kort. De vil være med og spleise på dyre gaver til dine barn, eller kjøpe de dyreste gavene til de selv (eller gi penger til barna). De vil tilby seg å kjøre/hente dere. Men kun hvis du er ærlig om problemene dine, svelger stoltheten, og ber om hjelp! Anonymous poster hash: bf427...920 Dette er et veldig godt forslag. Send en slik melding. Da er det mulig det løser seg slik at de skjønner at du ikke kan bruke 1000,- på taxi også. Mye bedre å være ærlig om situasjonen. Lykke til!! Anonymous poster hash: 0536e...a5b
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #14 Skrevet 16. november 2016 Vær ærlig med familien. Jeg ville blitt skikkelig lei meg om noen kjøpte dyrere gave til meg enn de følte de hadde råd til. Dét er absolutt ikke meningen med julen og gaver. Jeg ville blitt hjemme. Bruk pengene på PlayStation til gutten (kanskje du kan finne en brukt?) og et spill dere kan spille sammen. Snapp ut av offerrollen. Ta grep om situasjonen, og gjør det beste ut av omstendighetene. Anonymous poster hash: 28f81...1c8
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #15 Skrevet 16. november 2016 Jeg gir ikke voksene mennesker så dyre gaver! Og ungene her i huset har PlayStation4, så det er ikke en fattigmannssyndrom at man moderer gaver! Det er kun fornuftig Ærlighet ovenfor dine foreldre om økonomien! Da får du den taxien i gave eller anledning til å sove over! Så gir de, sammen med deg, den ps4 i julegave til sønnen din. Her fikk i ungene en slik sammen av alle onkler og tanter. Vi kjøper ikke så kostbare lekegaver til egne unger selv om vi har råd! Ikke tro alle gjør det, for det gjør vi aldeles ikke!!! Anonymous poster hash: 6b695...7ae
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #16 Skrevet 16. november 2016 Jeg har forslått noen ganger for familien (sæelig brødrene mine) at mannen og jeg ikke trenger gave, for jeg vil heller at barna får gave og koser seg. Kunne du snakket med familien din om dette kanskje? At barna får gaver og dere voksne heller setter pris på hverandres selskap eller skrur ned prisen betraktelig? Anonymous poster hash: 0973a...e27
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #17 Skrevet 16. november 2016 Vet familien din om din økonomiske situasjon? Hadde noen i min familie skrevet dette og jeg hadde visst om det, så hadde jeg hjulpet med gaven til barnet og avstått fra øl og akevitt så jeg kunne kjøre dem hjem. Og selvsagt sagt at jeg ikke skulle ha noen gave selv. Anonymous poster hash: e9ba3...ebf
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #18 Skrevet 16. november 2016 Hvis du forklarer situasjonen vil vell noen kunne droppe alkoholen for at du sparer 1000kr?! Disse pengene kan du legge i ps4. Får du solgt ps3 for noen kroner? Anonymous poster hash: d53c3...4b9
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #19 Skrevet 16. november 2016 Selv om jeg har penger nok, gir jeg ikke så dyre gaver til noen. Hva er poenget? Si at i år har du bare råd til 200 kr pr stk, om dere i det hele tatt trenger å gi hverandre gaver. Jeg har sluttet å gi til mine søsken og venninner, og får selv bare gave fra mine barn(som de lager), min mor og mannen. Thats it. Kjedelig? Ikke egentlig. Jeg har det jeg trenger og blir ikke mer lykkelig av alle disse tingene. Så ville jeg prioritert barnet mitt. De andre har mer enn nok, helt sikkert. Må så bare si at jeg gang på gang blir sjokkert over hvor dyre gaver fattige mennesker på død og liv skal gi til andre til jul, bryllup, konfirmasjon osv. Dere har ikke råd, ergo ikke gjør det. Og som sagt - til og med mange med god råd, kjøper ikke så dyre gaver. Og 1000 kr i drosjeregning? Har jeg aldri, aldri betalt. Ikke halvparten engang. Anonymous poster hash: 8b095...cfa
*Miss Marple* Skrevet 16. november 2016 #20 Skrevet 16. november 2016 Du får mange gode råd her, og jeg henger meg på det med å snakke med familien din. Om de er normalt oppegående blir de bare glade for å bidra til at du kan glede deg til jul. Spør om å overnatte, tenk så koselig å sove på flatseng og våkne opp sammen med de andre 1 dag. Be familien om å spleise på gaven til gutten, om du sparer 1000 på taxi har du jo en god slump å legge i den potten selv. Lykke til, håper at det ordner seg for dere.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #21 Skrevet 16. november 2016 Hva med å foreslå å kutte ut gaver til de voksne i familien, men at alle barna får? Om noen er uten barn så får de også selvsakt. Tror mange barnefamilier hadde satt pris på det da jula ofte blir veldig dyr. Vi har det sånn i vår familie og det er utrolig deilig og lett, ingen stress i desember. Kan le litt av andre som stresser rundt mens jeg bare koser meg Anonymous poster hash: 375a5...849
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #22 Skrevet 16. november 2016 Ja han har playstation 3, som han kjøpte brukt av onkelen sin for sine egene penger, problemet er at han blir utenfor, guttene i klassen hans spiller mye og man er ikke "inn" om man ikke "gamer" det samme Han finnes ikke utakknemelig, han får sikkert 100 nei og 1 ja når han spør om ting han vil ha Og han skjønner hvorfor jeg ikke kan gi han det Vi må ta taxi da det ikke går buss/tog denne strekningen.. ingen kan kjøre oss hjem pga øl og akevitt Anonymous poster hash: 33e86...1d4 Skjønner godt at gutten din vil henge med, om noen sier han er utakknemlig så mangler de evne til å sette seg inn i et barns tankegang. De har tilbud på coop ops, snakk med besteforeldre onkler, tanter osv de kan kanskje spleise. OM du forklarer dem situasjonen så vil de kanskje forstå? Eller du kan være hjemme på julaften og feire der slik at du slipper taxi til 1000kr. Du får forklare de dere skal til hvorfor det blir sånn. Kanskje du finner en løsning. Selge noe dere ikke trenger? Anonymous poster hash: 375a5...849
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #23 Skrevet 16. november 2016 Beklager, men dette ble for dumt for meg. Han har " bare " ps3 ? Nei vet du meg hva altså !. Dette innlegget synes jeg ikke noe om. Anonymous poster hash: 14a02...2f2
Anonym bruker Skrevet 16. november 2016 #24 Skrevet 16. november 2016 Beklager, men dette ble for dumt for meg. Han har " bare " ps3 ? Nei vet du meg hva altså !. Dette innlegget synes jeg ikke noe om. Anonymous poster hash: 14a02...2f2 Heldigvis er det ikke så mange som bryr seg om hva du mener. Anonymous poster hash: f004d...704
peek-a-boo Skrevet 16. november 2016 #25 Skrevet 16. november 2016 Jeg hadde glatt holdt meg unna akevitt og alkohol for å kjøre familie på julaften. Vi har grei økonomi, men har i samråd med søsken bestemt at vi kun gir julegaver til barna. Barnløse søsken får gave på rundt 200,-. Ønsker de seg dyrere ting går vi flere sammen. Prioriter barna dine! Kan også være lurt å legge gavehandelen til black friday, da er det veldig mange gode tilbud. Vent på evnt. priskrig før du kjøper julematen. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå