Gå til innhold

Svigers og julaften = IKKE sant

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om du og din mann er enige om å invitere alle, så gjør dere det :)

Men ellers må jeg nok si meg litt enig med din svigermor.... jeg forstår godt hva hun mener med tid med barnebarna uten andre. Og jeg tenker at dette bør de få, både for sin del og for barna sin del. Det er ikke urimelig av henne å ønske dette. Jeg antar at dere er mer sammen med din familie enn hans fra før. 

Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd å bare overse svigermors dummheter. Rett og slett bli flinkere til å bare være stille. Grunnen til at jeg sier det er at jeg selv har en del problemer med min svigermor... vi er helt forskjellige og har meninger som er rake motsetninger hele veien. De få gangene vi møtes smiler jeg pent og sier ja og ha. Om hun trekker opp diskusjoner eller ytrer meninger om ting jeg ikke tolererer (slik som hat mot homofile) så sier jeg pent men bestemt at dette ikke godtas hos oss og hvorfor, og så ber jeg henne endre tema/jeg hjelper henne over på noe annet. Alt annet mindre alvorlig tullprat hører jeg på uten å si noe om. Så får heller jeg og mannen en morsom kveld etterpå med å kommentere og le av alle teite meninger og uttalelser når hun har dratt :)

Hvorfor jeg gjør dette?

For å skape et så konfliktfritt og ukomplisert forhold som mulig. Fordi dette er det beste for barna. 

Anonymous poster hash: 4fcdb...4e5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal invitere de du vil på julaften.  

Svigermor skal være på besøk fire dager, dine foreldre kanskje fire timer?  

Øv deg foran speilet på noen "standardsvar".  F.eks. "nei", "det er jeg uenig i" eller "mitt hjem, mine regler".  Eller en mykere variant "Du/dere er hjertelig velkommen i julen, det er også mine foreldre".    

Ja, det er leit at ikke alle går overens, man skal være høflig, men man skal ikke finne seg i å bli kommandert rundt i eget hjem.  

Anonymous poster hash: 2f36f...1fa
Skrevet

I går fisket jeg litt hos min mann. Prøvde å dra frem svigers/jul i en innpakket samtale. Da han forstod at dette handlet om at jeg ikke ville føle meg komfortabel på julaften uten noen fra min egen klan i snakke med, backet han litt ut.

​Vi skal ikke lage noe balluba nå som det nærmer seg advent - da blir det ofte liggende et surt teppe over oss i lang tid fremover, og dette vil skape mer anstrengthet i julen.

​Så han ville heller love meg å snakke hyppig med meg på julaften, så fikk vi heller besøke mine foreldre på nyttårsaften  :sur:  Han som ikke har ro i ræven.....skal gi han en gevinst om han klarer å sitte i lag med meg mer enn 5 minutter i strekk :sjokkert: 

Svigers kommer på besøk på lørdag. Antar det ikke blir nevnt da - tror både mannen og jeg er litt "redd" henne :frown:  Hun er så sable god til å snakke for seg, og aser seg opp lett. Og vi ønsker ikke en konflikt når guttene er hjemme fra bhg.

Mvh

HI

Anonymous poster hash: 2c921...903

Vet du, her er jo problemet hovedsakelig din mann! Dere er begge, men særlig han, så konfliktsky at det gjør vondt å lese. Dere to må i det minste kunne snakke sammen, hvis ikke du skal gå som et spøkelse i ditt eget hjem.

Svigermor bestemmer ikke gjestelisten. Støtter dem over som sier du ikke skal anerkjenne eventuelle protester, bare informere om at dine foreldre også kommer. Gjenta så mange ganger som nødvendig. Kanskje svigermor til og med får litt mer respekt for deg når hun møter litt motstand? Jeg mener, hva har du å tape? Når det gjelder baluba og anstrengt stemning så er du vel garantert å føle på dette uansett hvordan dere løser det. Situasjonen er allerede så uutholdelig at du ligger våken om natten og grubler over en måned i forveien.

Og i julegave til deg og mannen: Samlivsterapi.

Skrevet

Spør henne om hennes svigermor fikk diktere hennes gjesteliste til jul...

Men, samtidig - om dere hadde en avtale, siden det var lenge siden de hadde sett dem i julen, og kanskje bor de langt borte siden de kommer på overnatting, og de kanskje føler at de ikke blir kjent og får tid med barnebarna, så kan det hende de bare ønsker tid sammen med fireåringene uten at din far/favoritten "stjeler" all the thunder.

Har du en god venninne er eller noen andre kjente som ikke har barn og som kanskje blir aleine i julen? En gammeltante du liker eller noe annet? Om problemer er at du tenker at du vil bli ensom, så kan det jo kanskje finnes andre å invitere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...