Gå til innhold

Svigers og julaften = IKKE sant

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

​Jeg er av de som ikke kommer overens med svigermor og hennes mann (stefaren til min mann). Vi har prøvd flere ganger å skvære opp - noe som alltid ender i hyling og smelling med dører. Vi er bare så forskjellige, og jeg skjønner jo at ikke alle kan like alle.

Det er likevel veldig kjedelig når det kommer til sammenkomster som bursdager og helligdager.

I julen vil svigers komme til oss å feire. Jeg vegrer meg veldig, og vet det vil bli utrivelig og kleint. Jeg ønsker å feire med de jeg er glad i, og som liker meg som person. Likevel skal jeg akseptere at min mann vil feire med sin mor.

Jeg foreslo at vi da også kunne invitere mine foreldre på julaften, så jeg har noen å snakke med/føle meg vel sammen med. Dette ble blankt avvist av svigers, da de ikke vil dele oppmerksomheten til barnebarna med mine foreldre (min far er favoritten til barna). De sa at nå måtte DE få lov til å ha alenetid med de, uten å ha "støy" fra andre...hva nå det betyr?!???

​Vi har masse plass til begge besteforeldrene - både i soveplass og rundt bordet. Min mann har to søstre med barn, hvor de jevnlig er hos. Jeg har en søster uten barn, men med kjæreste (de skal til syden i julen).

Mine foreldre kan feire jul hos min onkel, så de sitter ikke alene.
Men jeg trenger bare litt støtte fra noen på julaften - årets koseligste dag :hjerte: 

Hvordan skal vi løse dette?
​Min mann har meldt seg ut - han er så lei uenighetene i mellom svigers og jeg.

Anonymous poster hash: 2c921...903
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svigers er urimelige. Hos oss er alle velkomne på julaften. Voksne mennesker som skaper drama, hyler og smeller med dørene? Hadde holdt meg langt unna.

Anonymous poster hash: 4fef7...ab3

Skrevet

Dere løser dette med å invitere akkurat de dere ønsker på feiring i deres hjem. Er det noen som ikke ønsker å komme er det deres valg. At de ikke ønsker å komme fordi det kommer andre hadde jeg ikke brydd meg med. Min mor er dessverre lik svigers. Hun vil helst komme alene og det kan ikke være andre tilstede da hun ikke vil dele oppmerksomheten med barnebarna. Hun blir oppriktig sjalu og sint om barnebarna søker oppmerksomhet andre steder. Dette er hennes problem akkurat slik som med din svigermor. En dag i året får de tåle å dele oppmerksomheten med barnebarna eller sitte hjemme å furte. Jeg hadde helt klart invitert dine foreldre om jeg var deg.

Skrevet

Dere inviterer selvfølgelig alle! Om noen har ett problem med det, så er det nettopp deres problem.

Skrevet

Her hadde jeg definitivt sagt at alle er invitert, så får de selv velge om de vil komme. Svigers høres vanskelige og kranglete ut. Hadde aldri orket å feire jul med sånne folk.

Anonymous poster hash: 3d5cf...7ae
Skrevet

Er man invitert i selskap, kan man selvfølgelig ikke velge gjestene til dette selskapet selv... Idioti.

Anonymous poster hash: f6965...38d
Skrevet

Deres hjem, deres regler. Om svigers ikke takler det, så får hun holde seg unna den dagen da.

Anonymous poster hash: 9efd3...b21

Skrevet

I utgangspunktet var det kun svigers som var invitert - da vi ikke har feiret med de på 2 år.
​Men jo nærmere jul vi kommer, jo mer gruer jeg meg. Derfor jeg nå ønsker å også invitere mine foreldre.
Min mann mener at hans mor og mann uansett skal få komme. Problemer knyttet til om mine forldre skal komme, må svigers og jeg ordne opp i selv.

​Så jeg får ikke un-invitere de. Må vel finne en måte å overtale de om at jeg også trenger mine foreldre (dog jeg er jo voksen dame), eller at mine foreldre ikke vil ta oppmerksomheten til barnebarna. Kanskje jeg må si at min far må holde seg litt i bakgrunnen, og kun gi oppmerksomhet om barna kommer til han....noe de gjør hele tiden :forvirret: 

Vi har tvillinger på 4 år, og de er glad i begge sett av besteforeldre (kanskje ikke så mye stefaren til min mann...).

Mvh.

HI

Skrevet

Hva med å invitere svigerforeldrene dine fra morgenen av og la dem være alene sammen med ungene, gjerne ute, mens du og mannen gjør de siste forberedelsene til kvelden, og så kan dine foreldre komme til middag?

Anonymous poster hash: 0eca7...c80

Skrevet

Det her er jo egentlig et enkelt regnskap.

Dere har plass. Du får større glede av dine foreldre i tillegg. Barna får glede av begge sett besteforeldre. Foreldrene dine får glede av jul med barn og barnebarn. Foreldrene hans får jul med barn og barnebarn. Mannen din får sine foreldre.

Det eneste er at svigers ikke får være midtpunktet i julefeiringen.

Om noen på død og liv må være midtpunkt under en familiesammenkomst i julen så har de kanskje ikke så mye der å gjøre. Det skal være sosialt og koselig. Du inviterer alle. Om mannen sier noe på det får du heller spørre om han vil du skal sitte alene i en krok siden svigers og du ikke kommer overens og de vil ha 100% av barnas oppmerksomhet. Eller kanskje han tenkte du sto på kjøkkentjeneste?

Skrevet

Hva med å invitere svigerforeldrene dine fra morgenen av og la dem være alene sammen med ungene, gjerne ute, mens du og mannen gjør de siste forberedelsene til kvelden, og så kan dine foreldre komme til middag?

Anonymous poster hash: 0eca7...c80

Jo, sånn er planen uansett. Mine foreldre har tre gravplasser rundt i by`n de skal besøke etter kirken. Så de kommer uansett ikke før i 15-16 tiden.

​Svigers skal komme 22.desember og være hos oss til 26.desember.

​Tror det er det å ville sitte ved siden av en av gutta ved middagsbordet + å stå for oppakkingen med de, som er viktigst. Derfor de ikke vil ha mine foreldre (far?) der....ANTAR JEG!

HI

Skrevet

Heisann!

​Jeg er av de som ikke kommer overens med svigermor og hennes mann (stefaren til min mann). Vi har prøvd flere ganger å skvære opp - noe som alltid ender i hyling og smelling med dører. Vi er bare så forskjellige, og jeg skjønner jo at ikke alle kan like alle.

Det er likevel veldig kjedelig når det kommer til sammenkomster som bursdager og helligdager.

I julen vil svigers komme til oss å feire. Jeg vegrer meg veldig, og vet det vil bli utrivelig og kleint. Jeg ønsker å feire med de jeg er glad i, og som liker meg som person. Likevel skal jeg akseptere at min mann vil feire med sin mor.

Jeg foreslo at vi da også kunne invitere mine foreldre på julaften, så jeg har noen å snakke med/føle meg vel sammen med. Dette ble blankt avvist av svigers, da de ikke vil dele oppmerksomheten til barnebarna med mine foreldre (min far er favoritten til barna). De sa at nå måtte DE få lov til å ha alenetid med de, uten å ha "støy" fra andre...hva nå det betyr?!???

​Vi har masse plass til begge besteforeldrene - både i soveplass og rundt bordet. Min mann har to søstre med barn, hvor de jevnlig er hos. Jeg har en søster uten barn, men med kjæreste (de skal til syden i julen).

Men jeg trenger bare litt støtte fra noen på julaften - årets koseligste dag :hjerte:

Du sender svigermor et brev med denne teksten (muligens litt moderert). Og så inviterer du alle.

Anonymous poster hash: 34d4e...3f9

Skrevet

De andre er jo der i fire dager. Seriøst. Inviter foreldrene dine også. Hadde nok ikke bedt dem om å moderere seg, da skjønner ikke barna hvorfor morfar er annerledes.

Anonymous poster hash: 99ab3...9a8

Skrevet

Da tror jeg nok at jeg hadde invitert foreldrene mine, onkelen min og mange andre av min familie. Svigers kan ikke under noen omstendighet diktere meg. Ikke på julaften og heller ingen andre dager.

De har jo monopol på bana dine de andre dagene jo. Snakk om å være veien og vrang....svigers asså

Anonymous poster hash: eecb7...e4c

Skrevet

Herlighet, det er da du og mannen din som bestemmer hvem dere vil invitere til selskap i deres hjem.

Skrevet

Inviter foreldrene dine. Svigers får jo masse alenetid med de fra 22. Hadde aldri godtatt svigermors trass.

Her feirer vi med alle besteforeldre, utrolig verdifullt for alle.

Gjest Antarctica
Skrevet

Dine svigerforeldre bestemmer ikke hvilke andre gjester dere ber. Gjør som du syns blir best.

Skrevet

Ofte ligger jeg under dynen på kvelden og tenker på hva jeg kan si. Da kommer det opp så mye bra....men når morgninger kommer, er alt forduftet, og jeg føler at jeg ikke klarer å sette ord på de tingene jeg ønsker å si.

​Tror ikke jeg har "baller" nok til å si noe av dette til svigermor. Og når jeg ikke har gubben som støtte, er det best å bare la det ligge. Er lei av å høre av vi (svigermor og jeg) må slutte å holde dette "svigermonster"-ryktet oppe å gå...om dere forstår. Han mener at det er veldig få som har problemer med svigers, og at vi bare må bli gode venner. Lettere sagt enn gjort, dessverre :frown: 

Jeg har luftet problemet litt med min mor. Hun sier vi ikke må stresse ang. de, men om de får komme, stiller de gjerne. Vet at de ikke vil bli skuffet om vi sier nei. Men jeg vil si jaaaaaaaaaa :forvirret: 

​Kanskje jeg bare får prøve å gro noen baller i løpet av de neste ukene, så løser det seg nok :klo: 

​Mvh

HI 

Skrevet

Du trenger ikke forklare dine svigers noe som helst. Du kan fortelle at foreldrene dine også skal komme å spise julemiddag og pakke opp julegaver, ferdig med det. De er gjester! Bestemmer du hvem som får komme når din svigermor ber deg til middag/besøk/selskap? 

Når man er invitert en plass så har man kun en ting å ta stilling til og det er om du kan/skal komme. Man begynner ikke å diktere mat (med mindre alergier eller restreksjoner), tid, sted og hvem som skal være der/ikke være der. Du trenger ikke gro baller, du trenger bare tenke logisk og ikke la dama styre deg og din familie. Uansett om du feirer med dine foreldre om så hvert eneste år, så har ikke dame enerett på dere og barnebarna.  

Skrevet

Mannen din er en tafatt tufs - det er hans mor, og problemene mellom deg og hans mor går utover hele familien, også ham.

Det første du bør ta tak i er å prøve å få til ordentlige samtaler med din mann som kan gjøre at dere to blir et lag sammen og støtter hverandre. Nå er han feig og trekker seg unna. Slik det er nå mener han tydeligvis at det er helt greit at du skal ha fire miserable dager i jula, mens hans foreldre ikke en gang skal være nødt til å oppføre seg høflig sammen med dine foreldre.

Dette er tydeligvis et problem som har vedvart, jeg ville faktisk tatt mannen med i parterapi ang. dette hvis dere ikke greier å stå sammen.

Og ellers er jeg enig med de andre. Du/dere inviterer hvem dere vil. Om hans foreldre da ikke ønsker å komme, neivel, da får de si det og holde seg hjemme.

Anonymous poster hash: 395a7...e27
Skrevet

Hva er vitsen med å skvære opp? Kan dere ikke bare forholde dere til hverandre som voksne mennesker som ikke liker hverandre, men som kan omgås likevel og være høflige og hyggelige mot hverandre. Man trenger jo ikke fake noen lange, varme samtaler, men man trenger ikke utstråle fiendtlighet heller. Fake it till you make it.. det er tross alt bare en jul, ikke hver jul.

Ellers er jeg enig med de andre her. Slutt å være tafatt og kuet, du trenger ikke å finne noen forklaring eller unnskyldning for å invitere dine foreldre. Dere gir bare beskjed om at dine foreldre også kommer.  Og føler du at du "må" ha en forklaring så holder det med enkelt og greitt at "Søster og svoger skal reise bort i jula, så vi har invitert mine foreldre hit"  Verre er det ikke. Resten er svigerforeldrene dine sitt problem. 

Personlig ville jeg nok også jobbet med meg selv for å få et så godt forhold som mulig til svigerforeldrene mine, både av hensyn til meg selv, mannen og ungene.  Dere trenger ikke å bli bestevenner, men å lære å omgås på en fornuftig måte. 

Skrevet

Heisann!

Mannen din er en dust. Det er hans familie. Han har ikke rett til å melde seg ut.

Hadde det vært meg så hadde ikke svigers kommet på julaften. De kunne kommet en dag i romjula, men ikke julaften. Så kan dine foreldre komme en annen dag i romjula. Når det er sagt så er det ditt hus så du inviterer hvem du vil når du vil, men om det betyr så mye for svigers, javel.

Anonymous poster hash: 0d1fc...2e6

Skrevet

Med tanke på at svigers skal være der i fire dager og uansett da får mest tid med barnebarna hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet for å invitere foreldrene mine også. Svigers er urimelige her. Mannen din virker tafatt. Lykke til 😊

Skrevet

Hva er vitsen med å skvære opp? Kan dere ikke bare forholde dere til hverandre som voksne mennesker som ikke liker hverandre, men som kan omgås likevel og være høflige og hyggelige mot hverandre. Man trenger jo ikke fake noen lange, varme samtaler, men man trenger ikke utstråle fiendtlighet heller. Fake it till you make it.. det er tross alt bare en jul, ikke hver jul.

Ellers er jeg enig med de andre her. Slutt å være tafatt og kuet, du trenger ikke å finne noen forklaring eller unnskyldning for å invitere dine foreldre. Dere gir bare beskjed om at dine foreldre også kommer.  Og føler du at du "må" ha en forklaring så holder det med enkelt og greitt at "Søster og svoger skal reise bort i jula, så vi har invitert mine foreldre hit"  Verre er det ikke. Resten er svigerforeldrene dine sitt problem. 

Personlig ville jeg nok også jobbet med meg selv for å få et så godt forhold som mulig til svigerforeldrene mine, både av hensyn til meg selv, mannen og ungene.  Dere trenger ikke å bli bestevenner, men å lære å omgås på en fornuftig måte. 

Dette.

Og så vil jeg bare føye til at papegøyemetoden fungerer aldeles utmerket på vrange voksne. Si: Jeg har valgt å invitere mine foreldre hit i jula. Min søster og svoger skal reise bort.

Begynner svigermor å grave og kreve begrunnelser, gjenta som en papegøye: Jeg har valgt å invitere mine foreldre hit i jula. Min søster og svoger skal reise bort.

Gjenta hver eneste gang de spør/krangler/krever, selv om setningen ikke egentlig er svar på spørsmålene deres. For hver gang du svarer, legitimerer du utspørringen deres. Ved å gi dem et svar, og ved å fortsette å forklare og utdype, gir du dem rett i at dette er noe de har noe med, og du uttrykker også et håp om at de skal bli enige med deg. Derfor er det like greit å ikke gi dem det.

Det beste hadde selvsagt vært om du kunne ha sagt: Dette har ikke du noe med. Jeg inviterer hvem jeg vil til mitt eget hjem på julaften.

Men jeg skjønner at det er både vanskelig og kan gjøre ting enda verre. Så sats på papegøyemetoden. Fordelen er at du kan øve inn ett eneste svar, som du gjentar og gjentar.

Skrevet

I går fisket jeg litt hos min mann. Prøvde å dra frem svigers/jul i en innpakket samtale. Da han forstod at dette handlet om at jeg ikke ville føle meg komfortabel på julaften uten noen fra min egen klan i snakke med, backet han litt ut.
​Vi skal ikke lage noe balluba nå som det nærmer seg advent - da blir det ofte liggende et surt teppe over oss i lang tid fremover, og dette vil skape mer anstrengthet i julen.
​Så han ville heller love meg å snakke hyppig med meg på julaften, så fikk vi heller besøke mine foreldre på nyttårsaften  :sur:  Han som ikke har ro i ræven.....skal gi han en gevinst om han klarer å sitte i lag med meg mer enn 5 minutter i strekk :sjokkert: 

Svigers kommer på besøk på lørdag. Antar det ikke blir nevnt da - tror både mannen og jeg er litt "redd" henne :frown:  Hun er så sable god til å snakke for seg, og aser seg opp lett. Og vi ønsker ikke en konflikt når guttene er hjemme fra bhg.

Mvh

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...