Gå til innhold

Er jeg naiv? (hundehold)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanskelig å si om dere er klare egentlig før man har en anelse av hvordan rase dere kunne tenke dere, for det er ikke til å skyve under en stol at enkelte raser er mer krevende enn andre. I forhold til tørrhet er du nok litt optimistisk (dagtid) men natten pleier å gå relativt fort om de ikke har det største området å bevege seg på 😊 og du kommer til å få 100 forskjellige meninger, men det viktigste er hva dere selv mener. Har har vi en hund på 6 år, en katt på 7, en valp på 9 mnd og ei lita jente på 4,5 mnd (har ikke tall på hvor mange ganger folk har sagt at vi tar på oss for mye) og det går helt SUPERT! 😁

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uansett grisete med hund. Masse bakterier . Fysj

Anonymous poster hash: b65e6...c02

Så teit. det er bedre for helsa MED hund enn uten. 

Anonymous poster hash: cd720...d2c

Skrevet

At barna vil hjelpe til er jeg ikke det minste tvil om. De har mast etter hund i alle år og elsker dyr, og de er godt innforstått med at dersom vi får hund må alle bidra litt (vi voksne vet selvsagt at vi uansett har ansvaret).

Vi velger selvsagt en hundetype som er familievennlig.

Men jeg takker for alle innspill om tidsperspektiv. Da vet jeg at jeg må forvente en del mer tid før hunden blir helt tørr inne. Kan jeg spørre om når dere tenker at en valp klarer seg alene i 2-3 timer?

HI

Anonymous poster hash: 961ef...bb0

Barna dine kan flytte ut om et par års tid fordi de skal studere. Du kan ikke være avhengig av deres hjelp! Pluselig er jazzballett/kjæresten viktigere rett etter skolen enn den bikkja. Du kan ikke være så naiv her heller! En annen ting er at en hund kan være annerledes med barn alene enn sammen med voksene. Jeg kjenner til familier der hunden begynte å gjete barna, der voksene har låst seg inne på rom og ikke turt gå ut før ektefellen er hjemme, der barn ikke har turt gå hjem i fra skolen og være alene med hunden! Og dette er ikke skremmende eller "farlige" hunderaser. DERFOR er det av betydning hvordan hund dere tenker på... Den tvers igjennom familievennlige rasen finnes dessuten ikke, alle har sine utskudd.

Anonymous poster hash: d0ea9...7a2

Skrevet

Jeg syns det høres ut som om dere kommer til å takle bra å ha en hund.

Man BLIR bundet, men med litt planlegging er ikke det noe stress.

Min hund våknet og måtte ut om natten hele det første året (!). Men, det gorde ikke meg noe - jeg har uansett så godt sovehjerte, så neste morgen husket jeg klapt at vi hadde være ute på plenen og tisset. 

Bortsett fra det syn jeg det har vært mye lettere å ha hund enn jeg husket. Turene er bare deilige og koselige, og selv på dager med skikkelig uvær som gjør uteliv lite fristende, gjør turene meg fornøyd når jeg kommer inn igjen. 

Pelsstell, , trening, aktivisering, valpekurs osv - alt har bare vært gøy og bra. 

Vi har heller ikke hatt problemer med hundepass. Vi har familie og naboer som gjerne passer, pluss at vi har opprettet kontakt med tre "avlastningsfamilier" via finn.no, så de passer også iblant.

Jeg har en fleksibel jobb og kan dessuten ha med hunden på jobb de dagene barna ikke kan gå rett hjem etter skolen for å lufte den.

Når hele familien deres er såpass motivert, ser jeg ingen grunn til at dere ikke skal få dere en hund.

Anonymous poster hash: cd720...d2c
Skrevet

HI. Min hund hadde jeg barnevakt til de første månedene. Mamma passet den på dagtid.

Da den var seks måneder begynte den i hundebarnehage. Han gikk der til han ble to år.

Nå var nok min hund i den aktive enden av skalaen (selvom rasen ikke skulle tilsi at den var en høyaktivt hund)

Han hadde nok aldri klart å være alene hjemme en arbeidsdag, eller seks timer for den saks skyld før han var året.

Han var typen som gnagde murpussen av veggen og tygde opp alle bord og stolben av tre.

Å ha hund i bur (med lukket dør) er aldri et alternativ hos oss. Ja han har bur som sovested men døren er hekta av.

Jeg synes du må ha en mye bedre back-upplan.

Og det at barna maser, min datter maste i SEKS ÅR, lovet på tro og ære å bidra.

Hun er en sann dyreelskere og veldig flink med dyr, hun elsker også hunden vår, men å gå tur med den har hun så og si aldri tid til.

I dine planer på hvem som har ansvaret for hunden kan du overhode ikke ta med barnas bidrag i regnestykket. Om de bidrar er det bare en bonus.

Anonymous poster hash: 6b3b2...b5c

Skrevet

Tidsperspektivet på alenetig og tørr hund syntes jeg var litt kort. Her var vel hunden nærmere 6 mnd før den var alene en hel arbeidsdag, og da kun fordi jeg hadde en hund fra før av. Hund nr en var nærmere 8 mnd.

Hund nr 1 var vel tørr etter 4 uker, aldri opp om natten med han heller. Hund nr 2 må bruke tissebelte inne i en alder av 3 år nå da han fortsatt skvetter inne når han er alene hjemme (og ja, vi har prøvd ALT). Han var heller ikke tørr før han var rundt året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...