Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #1 Skrevet 13. november 2016 Vi har lyst på hund, men når jeg deler ideen med en del av de rundt oss, er de veldig negative og kommer med kommentaren at det må vi ikke finne på. De mener åpenbart at vi har nok som det er med fulle jobber, mange barn i skolealder osv og kommer med kommentarer i retningen at vi vil bli utslitt, ikke vet hvor mye jobb det er osv. Jeg er ikke helt enig. Tvert i mot synes jeg vi er på et godt sted i livet for å skaffe oss hund fordi vi er over småbarnsstadiet og de eldste barna er så store (12,5 og 14,5 år) at de faktisk kan bidra litt også selv om vi voksne selvsagt skal ha ansvaret. Dessuten føler jeg at vi har et ganske klart bilde på hva som venter, og både mannen og jeg er vokst opp med hund. Det jeg forventer er: *Noen netter med lite søvn de første 1-2 ukene før valpen er helt tørr om natten. *Å måtte utenfor med valpen for å tisse "ørten tusen" ganger de første ukene. *Å måtte tørke opp mye tiss (og ev. bæsj) den første tiden. *Finne balansegangen mellom ivrig valp, ivrige barn og at barna må forstå at en hund er en hund og at regler/oppdragelse må følges for å unngå problemer senere (for eksempel ikke løpe etter valpen som lek, eller la den løpe etter dem) *Vi voksne må bruke mye fleksitid fra jobb/hjemmekontor i starten slik at en av oss er hjemme med valpen. Deretter gradvis la den være alene litt og litt lenger. Jeg ser for meg en overgangsperiode på ca 4-6 uker. Etter det vil den uansett maks være alene i 6 timer (barna kommer jo tidlig hjem fra skolen) *Når den vokser til: Å gå minst tre turer hver dag på minimum 30 min, og gjerne en på 1 time eller mer (her kan også barna hjelpe litt til på sikt) *Når den vokser til: Bruke minst 1 time hver dag på mental stimuli og trening (her kan også barna bidra litt når vi har lært dem opp). *Bruke litt tid hver dag på pelsstell, tannstell (vi skal ha en "krøllhund") bade/dusje den ved behov osv. *Beregne at den kan bli syk og må til veterinær, pleies osv. Så, hva mener dere? Er vi for naive, eller burde det gå bra? Er det noe viktig jeg ikke har tenkt på her? Anonymous poster hash: 961ef...bb0
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #2 Skrevet 13. november 2016 Reagerte bare på overgang på 4-6 uker. Synes det er kort tid. Anonymous poster hash: 6b3b2...b5c
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #3 Skrevet 13. november 2016 Reagerte bare på overgang på 4-6 uker. Synes det er kort tid. Anonymous poster hash: 6b3b2...b5c Ok, hvor gammel må de være da før de kan være alene hjemme i ca 5-6 timer? Jeg trodde rundt 11-12 uker skulle gå fint, men vi kan sikkert strekke ut perioden litt til dersom det er nødvendig. Vi har heldigvis veldig greie sjefer begge to HI Anonymous poster hash: 961ef...bb0
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #4 Skrevet 13. november 2016 Ok, hvor gammel må de være da før de kan være alene hjemme i ca 5-6 timer? Jeg trodde rundt 11-12 uker skulle gå fint, men vi kan sikkert strekke ut perioden litt til dersom det er nødvendig. Vi har heldigvis veldig greie sjefer begge to HI Anonymous poster hash: 961ef...bb0 Jeg mente 12-14 uker, beklager, regnet litt feil! HI Anonymous poster hash: 961ef...bb0
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #5 Skrevet 13. november 2016 Hunder bør ikke tas fra mor før de er 12 uker gamle.. Tar vel 3 mnd før de være lenger alene enn 6 timer.. Anonymous poster hash: f1507...ac0
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #6 Skrevet 13. november 2016 Overgangsalder er alt for kort. Du må regne med opp at det kan ta flere måneder før valpen er tørr. Ikke bilag dere på at barna skal hjelpe til noe vesentlig. Det kan du ikke regne med at vil fungere. Forsøk å gå tur på 30 minutter før jobb, etter jobb og om kvelden hver eneste dag, uansett om det er julaften, travelt på jobb, sludd, skoleavsluttning eller du har vondt i et kne, i mi st 2 måneder. Da får du et ganske realistisk bilde av hva som kreves. Avklart også hva dere skal gjøre med hunden i ferier ol. Det er ikke så mange som liker å få besøk av fremmede hunder så pass på å ha en plan klar for kortere besøk også. Anonymous poster hash: 2fada...41e
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #7 Skrevet 13. november 2016 Hunder bør ikke tas fra mor før de er 12 uker gamle.. Tar vel 3 mnd før de være lenger alene enn 6 timer.. Anonymous poster hash: f1507...ac0 6 timer er mye for en hund å være alene uansett alder. En valp på 6 mnd bør ikke være hjemme hele dagen. Anonymous poster hash: 2fada...41e
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #8 Skrevet 13. november 2016 Jeg syns det virker som om du har et realistisk bilde av hva som kreves av dere ved å ha en hund. Selv har vi 3 barn fra 1-6 år og vi har begge fulle jobber. Eldste på 6 går på en fritidsaktivitet hver torsdag. Selv kjenner jeg på den dårlige samvittigheten av at jeg ikke får gitt hunden det den trenger og fortjener. Jeg står opp tidlig å ordner unger og leverer de på skole og i BHG, så rett på jobb, stresser hjem for å hente og lage middag, gjøre lekser, være sammen med barna før kveldsstell osv. Det går i ett fra 06.30-19.30. Så må klesvasken tas, det er mye klesvask med tre unger, ordne matpakker og klær til neste dag osv. Plutselig er klokken 21.30 og jeg burde legge meg. Døgnet har for min del altfor få timer. Har ikke sjans til å få til tur tre ganger om dagen. Det blir kun 1 tur og den er stortsett på Max en halvtime. Ellers blir det lufting i Hagen. Hunden begynner å bli gammel nå. Fikk han før barna kom til. Kjenner også på at jeg er så sliten når kvelden kommer at jeg ikke orker å leke med han eller ha han oppå meg. Huff Jeg hadde definitivt ikke skaffet meg en ny hund nå. Ikke før minste er minimum 12 år. Ser at du har store barn og hvis du har tid og overskudd så blåser du i hva alle andre sier og kjøper den hunden du ønsker deg. 🙂 Jeg elsker hunden min vanvittig høyt, og jeg er kjempe lei meg for at tiden ikke strekker til slik at han får det han fortjener av stimuli og oppmerksomhet. Likevel virker han fornøyd med det han får men... Virker på meg som om d å få seg en hund er nøye gjennomtenkt fra deres side så da tenker jeg at det går fint. Anonymous poster hash: 2081b...760
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #9 Skrevet 13. november 2016 Overgangsalder er alt for kort. Du må regne med opp at det kan ta flere måneder før valpen er tørr. Ikke bilag dere på at barna skal hjelpe til noe vesentlig. Det kan du ikke regne med at vil fungere. Forsøk å gå tur på 30 minutter før jobb, etter jobb og om kvelden hver eneste dag, uansett om det er julaften, travelt på jobb, sludd, skoleavsluttning eller du har vondt i et kne, i mi st 2 måneder. Da får du et ganske realistisk bilde av hva som kreves. Avklart også hva dere skal gjøre med hunden i ferier ol. Det er ikke så mange som liker å få besøk av fremmede hunder så pass på å ha en plan klar for kortere besøk også. Anonymous poster hash: 2fada...41e Det med at det kan ta tid før valpen er helt tørr vet jeg, men av alle jeg kjenner med hund ser det ut for at 1-2 uker på natten er vanlig. På dagtid har jeg inntrykk av at de fleste blir noenlunde tørre på en måneds tid, men at man må forvente uhell innimellom en stund etter det også. Når det gjelder turer så går vi veldig mye tur allerede, uansett vær og dag Normalen er å jogge før jobb to dager i uken + i helgene, så gå en god tur på minst 30-40 minutter på kvelden hver eneste kveld. I helger litt mer. Vi har gjort det slik i flere år nå. Pass til hund i ferier er ikke noe problem. Vi har stor og hundeglad familie som gjerne passer HI Anonymous poster hash: 961ef...bb0
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #10 Skrevet 13. november 2016 6 timer er mye for en hund å være alene uansett alder. En valp på 6 mnd bør ikke være hjemme hele dagen. Anonymous poster hash: 2fada...41e Omtrent alle jeg kjenner som har hund må la hunden sin være alene 6-8 timer på dagen. Er ikke det ganske normalt da? HI Anonymous poster hash: 961ef...bb0
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #11 Skrevet 13. november 2016 Du har et bedre utgangspunkt enn mange andre :-) Go for it! Anonymous poster hash: 6d703...c30
zrah Skrevet 13. november 2016 #12 Skrevet 13. november 2016 Tror du har litt høye forventninger ift. når hunden er tørr. Hannhunder kan være sene... opp mot 5-6 mnd er ikke unormalt, selv om de fleste blir tørr før. Passer rasen ders livsstil? Ift hvor mye trim og stimuli den får. En hund skal igjennom mange faser/perioder som kan være tunge. Vi har en rase som ikke blir voksen før rundt 3 år, og frem til da skal den igjennom noen faser med "raptuser" som er krevende. Meld deg på valpekurs. Og så burde man gi hunder godt for, ikke billig fra matbutikk. Vi bruker ca 1000,- i mnd på for og forsikring.. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #13 Skrevet 13. november 2016 Vi fikk også mange negative kommentarer men det har gått helt fint. Fikk valp til sommerferien og hadde da 2 mnd hvor noen var med valpen hele dagen. Har stor hage og mye lek og stimuli der. Har store barn som kan gå tur. Valpen var tørr ved ca 5 mnd. Stresset ikke med det, tenkte at den er tørr når den er klar. Men den sov natta gjennom uten uhell og uten å vekke oss, vi var heldige der! Men den viktigste faktoren her er rase-research. Vi valgte en rase med gemytt som passer inn i familien og ikke etter hvilke vi er svake for selv. Jeg elsker huskyer, men har ikke et huskyvennlig liv. Ergo har vi ikke en husky 😆 Anonymous poster hash: 9e02d...a2c
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #14 Skrevet 13. november 2016 Du er veldig optimist mtp tidsperspektivet. Du skriver heller ikke noe om rase dere tenker på, så sånn sett litt vanskelig å vurdere tidsbruk på turer/stimuli/pelsstell. En ting du bør tenke på er at ungene dine kanskje ikke kan/vil være barnevakt etter skolen. Det er ikke alltid hund og barn passer alene hjemme sammen heller... Eller at unger gidder hjelpe til Anonymous poster hash: d0ea9...7a2
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #15 Skrevet 13. november 2016 Du er veldig optimist mtp tidsperspektivet. Du skriver heller ikke noe om rase dere tenker på, så sånn sett litt vanskelig å vurdere tidsbruk på turer/stimuli/pelsstell. En ting du bør tenke på er at ungene dine kanskje ikke kan/vil være barnevakt etter skolen. Det er ikke alltid hund og barn passer alene hjemme sammen heller... Eller at unger gidder hjelpe til Anonymous poster hash: d0ea9...7a2 At barna vil hjelpe til er jeg ikke det minste tvil om. De har mast etter hund i alle år og elsker dyr, og de er godt innforstått med at dersom vi får hund må alle bidra litt (vi voksne vet selvsagt at vi uansett har ansvaret). Vi velger selvsagt en hundetype som er familievennlig. Men jeg takker for alle innspill om tidsperspektiv. Da vet jeg at jeg må forvente en del mer tid før hunden blir helt tørr inne. Kan jeg spørre om når dere tenker at en valp klarer seg alene i 2-3 timer? HI Anonymous poster hash: 961ef...bb0
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #16 Skrevet 13. november 2016 Synes det høres lite ut med overgang på 4-6 uker. Vi jobbet også begge 100% men min samboer har en jobb hvor hunden kan være med. Dvs den var med til den kunne være alene en hel dag. Da var den nærmere 9-12 mnd Før den var hjemme alene en arbeidsdag. Men det var mye fordi den slet med gjentagende UVI så den måtte ut å tisse ofte. Dette gjaldt også om natten så det var som å ha en nyfødt. Nå er den 7 år og mestrer fint å være alene mens vi er på jobb. Men det var mye styr de første 2 årene. Jeg ville ikke lagt så mye i at barna skal gjøre så mye. Vår eldste på 11 år Gjør en del men det er dager hvor hun er med venner hjem eller skal på trening osv som resulterer at hundene må vente på oss voksne. Så å forvente at barna går tur med hunden hver dag i årevis tror jeg er litt drømmende. Anonymous poster hash: 1de34...ebd
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #17 Skrevet 13. november 2016 Barn skal aldri gå turer med hund alene... Uansett størrelse på hunden. Anonymous poster hash: d262f...981
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #18 Skrevet 13. november 2016 Barn skal aldri gå turer med hund alene... Uansett størrelse på hunden. Anonymous poster hash: d262f...981
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #19 Skrevet 13. november 2016 Barn skal aldri gå turer med hund alene... Uansett størrelse på hunden. Anonymous poster hash: d262f...981 Det kommer jo litt an på hvor store barna er. En femåring skal selvfølgelig ikke gå alene med hunden, men er barnet 14 Ser jeg ikke problemet. Anonymous poster hash: 2fada...41e
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #20 Skrevet 13. november 2016 Barn skal aldri gå turer med hund alene... Uansett størrelse på hunden. Anonymous poster hash: d262f...981 Nå snakker jeg om de eldste barna som vil være 13 og 15 år når hunden er stor nok til å gå skikkelig på tur. Jeg synes de er store nok da. HI Anonymous poster hash: 961ef...bb0
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #21 Skrevet 13. november 2016 Skjønner ikke hvorfor folk som ikke takler hverdagen sin fra før skaffe hund. Masse gris og styr. Kjenner ingen som har hund som er hygieniske mennesker. Fysj og æsj Anonymous poster hash: b65e6...c02
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #22 Skrevet 13. november 2016 Skjønner ikke hvorfor folk som ikke takler hverdagen sin fra før skaffe hund. Masse gris og styr. Kjenner ingen som har hund som er hygieniske mennesker. Fysj og æsj Anonymous poster hash: b65e6...c02 Hæ? Beklager, men det svaret skjønte jeg faktisk ingenting av. Hva mener du med ikke takler hverdagen? Vi takler den helt fint. Og vi vet at det er forskjell på hund og menneske. HI Anonymous poster hash: 961ef...bb0
Mamma til 2 søte Skrevet 13. november 2016 #23 Skrevet 13. november 2016 Omtrent alle jeg kjenner som har hund må la hunden sin være alene 6-8 timer på dagen. Er ikke det ganske normalt da? HI Anonymous poster hash: 961ef...bb0 Vanlig betyr langt ifra at det er ok...
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #24 Skrevet 13. november 2016 Vanlig betyr langt ifra at det er ok... I så fall er det ikke mange familier som kan ha hund De færreste kan ha en hund med på jobb, og de fleste må jobbe. I vårt tilfelle vil det på sikt bli slik at hunden 1-2 dager i uken må være hjemme alene i ca 6 timer (fra 8-14). De andre ukedagene vil det variere mellom 1 og 5 timer, og i helgene kanskje ikke noen timer eller en liten time mens vi handler osv. Vi har, som nevnt, mulighet til å være fleksibel en god stund om vi må, så jeg tenker vi får se an hvor lang tid valpen trenger før den virker trygg. Vi vil selvsagt ikke etterlate en redd hund alene hjemme og vil bruke mye tid på å få den trygg først. HI Anonymous poster hash: 961ef...bb0
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #25 Skrevet 13. november 2016 Uansett grisete med hund. Masse bakterier . Fysj Anonymous poster hash: b65e6...c02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå