Anonym bruker Skrevet 12. november 2016 #1 Skrevet 12. november 2016 Dere som hadde barn som var tidlig ute trenger ikke svare. Min blir to hvert øyeblikk og er ikke moden for å prøve potte eller doring. Doringen er hun redd for å sitte på og potta vil hun bare ha på hodet. Hun er med meg på do og vet hva vi gjør der men nekter å forsøke selv. Hun har både ring og potte tilgjengelig og jeg setter henne på potte til faste tider men hun bare fjaser og tuller. Anonymous poster hash: 83c1a...d99
Anonym bruker Skrevet 12. november 2016 #2 Skrevet 12. november 2016 Følger. Vår datter er 2 år og 2 mnd. Hun har bruker å sitte på doring (både tisser og bæsjer der) og gjort det siden hun var 22 mnd, går periodevis uten bleie, men har ofte uhell, tisser seg ut. Når vet man at ungen er klar for å slutte med bleie? Anonymous poster hash: 75975...dc4
Anonym bruker Skrevet 12. november 2016 #4 Skrevet 12. november 2016 Hvorfor stresser du ved 2 år? Jeg har ei som sluttet ved 2,5 og en som fortsatt bruker bleier som er 3 år. Interesse og modningsgrad er ulik. Vår minste nå er ikke noe interessert, men det kommer nok Anonymous poster hash: 3ba40...c72
Anonym bruker Skrevet 12. november 2016 #5 Skrevet 12. november 2016 Har latt alle ta det i sitt eget tempo, så her var de: Nesten 5, 2.5 og 4. Hun som var 2.5 gikk fra å være livredd doen den ene dagen og klar for å slutte den neste... Anonymous poster hash: 22872...86b
Elsker livet Skrevet 12. november 2016 #6 Skrevet 12. november 2016 Følger. Vår datter er 2 år og 2 mnd. Hun har bruker å sitte på doring (både tisser og bæsjer der) og gjort det siden hun var 22 mnd, går periodevis uten bleie, men har ofte uhell, tisser seg ut. Når vet man at ungen er klar for å slutte med bleie? Anonymous poster hash: 75975...dc4 De er klar for å slutte enten når de slutter å ha uhell, eller når du som voksen bestemmer at man ikke bruker bleier lenger, men da må du regne med at det blir mye klesvask. Her har jeg ventet til de hadde såpass kontroll at vi kunne slutte tvert på dagtid, og det var få uhell. Med første mann prøvde jeg at han skulle slutte litt tidlig. Men det ble bare tull, mye vasking, og barnet følte litt nederlag når han ikke hadde helt kontroll. Så vi ventet ett halvt år, la trusene bort, så gikk det nesten av seg selv da vi prøvde igjen.
Gemini77 Skrevet 12. november 2016 #7 Skrevet 12. november 2016 Sønnen min sluttet på dagen en mnd før han var 3 år. Han var ikke klar før og da vi skiftet en bleie midt på vinteren så sa han at han ikke ville ha ny bleie. Gikk veldig fint. Datteren min gikk mye bleiefri sommeren da hun fylte 2 år og var bleiefri dag og natt da hun begynte i barnehagen igjen etter ferien.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2016 #8 Skrevet 12. november 2016 Min ble 3 oktober og er ikke klar. Hender vi får han på potta men han nekter som regel. Sist så tissa han litt utenfor så nå nekter han enda mer, vi kjefta ikke men han er redd for å tisse utenfor igjen. Var jeg som ikke så etter om tissen var nedi potta og har fortalt han at det var min feil. Så nå om han følger etter meg inn på badet når jeg skal tisse så spørr han "er tissen din nedi" 😂 Anonymous poster hash: 90131...cb9
Anonym bruker Skrevet 12. november 2016 #9 Skrevet 12. november 2016 Eldste slutta på dagen da hun var 2 år og 10mnd. Og på natten rett etter tre års dagen. Yngste slutta på dagen før hun fylte to, og har enda bleie på natta, nærmer seg 4 år... Anonymous poster hash: e750d...ae5
Anonym bruker Skrevet 12. november 2016 #10 Skrevet 12. november 2016 Her har de styrt det selv. Har fire gutter, og alle har sluttet litt før de fylte tre. Den ene var 2,5, men han var født i desember. Lettere å slutte på sommeren. Anonymous poster hash: bb42a...1a2
Anonym bruker Skrevet 12. november 2016 #11 Skrevet 12. november 2016 Begge mine sluttet 2-3 mnd før de ble 3 år. De var bare middels motiverte, men klarte seg bra uten bleie. Anonymous poster hash: f7923...522
Anonym bruker Skrevet 12. november 2016 #12 Skrevet 12. november 2016 3 år og en mnd. Hun var klar lille julaften, slutta med dag og nattbleie samtidig. Anonymous poster hash: 6ef2e...192
Anonym bruker Skrevet 12. november 2016 #13 Skrevet 12. november 2016 Normale barn er et relativt begrep. Eldste var 2 år og sluttet på eget initiativ. Mellomste var 4.5 år og sluttet ikke før vi fjernet bleiene (oppmuntring og motivasjon hjalp ikke). Yngste var 3 år og sluttet etter mild oppmuntring. Anonymous poster hash: ce929...4ff
Anonym bruker Skrevet 12. november 2016 #14 Skrevet 12. november 2016 Hvorfor stresser du ved 2 år? Jeg har ei som sluttet ved 2,5 og en som fortsatt bruker bleier som er 3 år. Interesse og modningsgrad er ulik. Vår minste nå er ikke noe interessert, men det kommer nok Anonymous poster hash: 3ba40...c72 Stresser ikke, men fikk beskjed av helsestasjonen om å introdusere doring/potte og la barnet forsøke seg. Jeg forventer jo ikke at hun skal gjøre alt riktig men jeg ser jo andre barn i min krets som får til dette med å tisse på do. Min vil helst løpe rundt med doringen som smykke og potta som hatt liksom. 🙊 Anonymous poster hash: 83c1a...d99
❤lille stjerne❤ Skrevet 12. november 2016 #15 Skrevet 12. november 2016 Mine har sluttet rett før og rett etter 2 årsdag, så de var tidlig ute. Men jeg har jobbet i bhg og det er nok mer vanlig at de er klar/viser interesse ved 2,5 -3 års alder. Noen viser det ved å si fra at de må tisse/har tisset og noen blir litt urolige og tripper rinst eller gjemmer seg bort når de må på do. Det hjelper lite å mase eller presse. Det jeg har god erfaring med er å sette fram potta og snakke om den, kjøpe pottebøker og lese, la ungen gå mye i løse joggebukser uten truse under og bli litt kjent med kroppens funksjoner. La barnet være med når du går på do eller søsken går på do og observere hvordan det foregår. La barnet dra av dopapir og dra ned i do osv .
Anonym bruker Skrevet 12. november 2016 #16 Skrevet 12. november 2016 Mai-gutt som sluttet i påsken før han ble 3 år. Januargutt som sluttet våren etter han fylte 3 år. Mai-jente som sluttet i vinterferien året hun fylte 4. Hun var jo ganske sen, men hun klarte ikke slippe løs. Altså klarte hun holde seg og knipe igjen, men når hun satte seg på do klarte hun ikke slippe knipen så hun faktisk gjorde noe der. Resultatet ble at hun holdt seg for lenge og fikk vondt i magen, ble forstoppet osv. Men plutselig gikk det. Jeg har ikke stresset med noen av dem, jeg orker ikke tusen uhell og stadig mas om å huske å gå på do. Jeg har ventet til selv har ønsket å slutte. Men jeg har selvfølgelig hatt både potte og doring tilgjengelig fra før de fylte 2 år så de har prøvd litt, sittet litt i forbindelse med stell morgen og kveld osv. Siden vi ikke har tatt vekk bleia før de selv har ønsket det har vi omtrent ikke hatt uhell heller, 1-3 ganger pr unge og da fordi de har glemt seg bort i lek første uka uten bleie. Datteren til venninnen min sluttet da hun var litt over 2 år, men det tok flere måneder før hun faktisk var tørr. Hun tisset seg ut flere ganger om dagen, mammaen måtte passe på henne hele tiden så hun ikke tisset i møbler o.l. (særlig på besøk), det var et evig gnål om har du tisset, må du tisse, husk å gå på do da osv, jeg er sikker på at ungen var gørrlei av det evige maset. Da skifter jeg heller bleier noen måneder lenger altså Anonymous poster hash: 300a4...014
Anonym bruker Skrevet 12. november 2016 #17 Skrevet 12. november 2016 Jeg har tre helt normale gutter. Eldste var tre år og to mnd da han var helt bleiefri. Grunnen til at vi ventet så lenge var at JEG ikke hadde pottetrent et barn før, og ikke visste helt at han var klar. De to yngste hadde et forbilde i storebror som gikk på do. De gikk ofte uten bleie, potta stod fremme m.m. De sluttet med bleie rundt toårsdagen begge to, nesten av seg selv. Anonymous poster hash: aacea...2f1
Anonym bruker Skrevet 12. november 2016 #18 Skrevet 12. november 2016 Min gutt gav beskjed da han var 3 år og 4 mnd gammel at han var helt klar for å slutte med bleia. Da ønsket han på samme dag å slutte med nattbleien også. Helt rart synes jeg, han har aldri hatt et uhell etter dette. Deilig når ungene er ferdig med bleiestadiet Anonymous poster hash: 54bf0...7e9
Kanutten83 Skrevet 12. november 2016 #19 Skrevet 12. november 2016 Gutten sluttet med bleie rett før 5 årsdagen, men har stort sett små uhell hver dag nå i en alder av 6 år, stort sett alltid tørr på natten. Jenta sluttet rett før fylte 3 år av seg selv, blir snart 4 og har ett og annet lite uhell i ny og ne. Vært tørr på natten siden 3,5 år.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2016 #21 Skrevet 12. november 2016 2,5-3,5, alle 4 var mellom der Anonymous poster hash: fef14...ef8
Majamortil2 Skrevet 12. november 2016 #22 Skrevet 12. november 2016 Mine tre sluttet alle rundt 2,5 år. To av de hadde ikke uhell på natten etter bleieslutt. En tisset på seg av og til om natten. Men kun en kort periode, da jeg ikke tok på han bleie om nettene. Brukte tisselaken og dyne som lett kunne vaskes.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2016 #23 Skrevet 12. november 2016 Alle mine tre sluttet når de var 24-26 mnd (2år). Anonymous poster hash: b9ba5...762
MamsenMedToSmå Skrevet 12. november 2016 #24 Skrevet 12. november 2016 Sønnen vår satt på potta fra han var ca 1 år. Tisset/bæsjet til faste tider på potta fra han var ca 2 år. Men var ikke klar for å slutte med bleie før han fylte 3. Da sluttet han på dagen og natten samtidig og hadde minimalt med uhell. Ikke stress!
Anonym bruker Skrevet 12. november 2016 #25 Skrevet 12. november 2016 I min familie har barna blitt tørre den sommeren de er rundt 2 år, eller 2.5 for vinterbarna. Da løper de stort sett nakne rundt ute, og det pleier å gå smertefritt innendørs innen maks ei ukes tid. I min manns familie blir de tørre rundt 1-2 år senere. Altså nærmere 4 enn 2. Begge deler er jo like normalt. Min straks 2åring har (etter eget ønske) brukt potte ei stund, og sier i fra ca 50% av gangene han må tisse. (Han har større søsken, så potte er stor stas. Han på potte og søsken på do). Tror ikke vi tar av bleia før han kan løpe rundt naken i hagen i sommer. Og så får vi se om det er passende tidspunkt, eller om vi må drøye det. Anonymous poster hash: 3bc29...4c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå