amandine Skrevet 11. november 2016 #26 Skrevet 11. november 2016 Jeg tenker du gjør lurt i å ikke lage så store konflikter ut av ingenting. Det er ditt ansvar. Dere to voksne menneskene har valgt å få et barn sammen, og da har dere også valgt å ha et forhold til hverandre resten av livet. For barnets skyld( og ikke glem at barnet ikke er den som har valgt noe som helst her) bør du heve deg over små konflikter og gjøre det beste for barnet. Det beste for barnet er at det vokser opp og ser at mamma og pappa kan samarbeide. Ikke ødelegg kommunikasjon over bagateller som materielle ting faktisk er(om du kan legge 12000 i en vogn må du ikke dra dårlig råd-kortet). Vær den storsinnede i dette, gjør som Michelle Obama -They go low, we go high.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #27 Skrevet 11. november 2016 Hvorfor fikk han beskjed om å kjøpe bilsete selv da? Hadde ikke det vært mitt ansvar å skaffe hvis det dere sier er rett - at jeg må skaffe alt av utstyr til begge plassene? Må jeg sende med senga hans også da ved onvernatting!!? Anonymous poster hash: 83b09...1cc Nå blir du usmakelig og teit. Du kan ringe nav, ringe familievernkontoret eller en advokat. Du kan også google selv, svaret blir det samme. Den forelderen som har samvær og betaler barnebidrag har bare ansvar for å dekke de løpende utgifter under samværstiden. Den som har den daglige omsorgen for barnet har ansvar for å kjøpe klær som barnet skal ha med til den forelderen som har samvær. Dette forutsetter imidlertid at klærne blir sendt tilbake etter avtale mellom foreldrene. http://www.frirettshjelpadvokat.no/barnefordeling2.html#barnef11 Anonymous poster hash: a9ca3...e87
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #28 Skrevet 11. november 2016 Mulig at ungen ville følt seg tryggere i sin egen vogn.. Min brukte litt tid på å venne seg til å sove i barnehagevogna. Jeg er veldig tilhenger av å kjøpe brukt...men mange vogner som selges billig eller gis vekk har muggsopp etter feil oppbevaring. Anonymous poster hash: 79d82...899
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #29 Skrevet 11. november 2016 Nå blir du usmakelig og teit. Du kan ringe nav, ringe familievernkontoret eller en advokat. Du kan også google selv, svaret blir det samme. Den forelderen som har samvær og betaler barnebidrag har bare ansvar for å dekke de løpende utgifter under samværstiden. Den som har den daglige omsorgen for barnet har ansvar for å kjøpe klær som barnet skal ha med til den forelderen som har samvær. Dette forutsetter imidlertid at klærne blir sendt tilbake etter avtale mellom foreldrene. http://www.frirettshjelpadvokat.no/barnefordeling2.html#barnef11 Anonymous poster hash: a9ca3...e87 Jeg var dønn seriøs. Må jeg sende med senga eller kjøpe en ny til far?! Anonymous poster hash: 83b09...1cc
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #30 Skrevet 11. november 2016 Jeg var dønn seriøs. Må jeg sende med senga eller kjøpe en ny til far?! Anonymous poster hash: 83b09...1cc Til å ha hos far * Anonymous poster hash: 83b09...1cc
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #31 Skrevet 11. november 2016 Jeg var dønn seriøs. Må jeg sende med senga eller kjøpe en ny til far?! Anonymous poster hash: 83b09...1cc Vet du hva. Når du og far sliter med årelange konflikter om barnet deres må du vite at det også var din feil. DU egger opp til konflikt.. Den største taperen her er ungen deres. Virker som om at du hadde latt ungen sove på gulvet av prinsipp. Anonymous poster hash: 79d82...899
amandine Skrevet 11. november 2016 #32 Skrevet 11. november 2016 Far ordner helt sikkert seng selv vil jeg tro, men jeg ville sendt vogna med. Hva er du redd for? Du er ikke redd for at barnet skal være der, men du tiltror ham ikke ansvar for vogna? Erfaringsmessig er omgang med ekser og samvær og alt det der et årelangt måltid bestående av mothårs kamelsvelging. Ikke gjør det verre enn det må være, for din del, også. Dere har et lite barn sammen, livet er for langt og for viktig til å bruke krefter på tull.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #33 Skrevet 11. november 2016 Hjelpes! Kjenner jeg syns veldig synd på barnet som står mellom dere to. Og ikke lur deg selv til å tro at du klarer å holde barnet utenfor konfliktene, barn sanser ALT mye tidligere enn vi tror.Selvfølgelig sender du med barnets vogn, som er trygg og god å ha på samvær. At du har valgt å bruke 12000(!) kr på en n y vogn, er ikke barnets problem. Rart at du stoler på at far tar vare på barnet, men ikke ei vogn. Er vogna viktigere for deg???Seng trenger ikke far å kjøpe, de kan samsove.Sykkel, ski, skøyter o.l. er det du som skal stå for, fars del dekkes av bidraget. Her har far selv valgt å ha klær hos seg, for å slippe at barnet vårt føler at han bor i en bag når han er hjemme hos pappa. Barnet vårt har to hjem, han er ikke på besøk hos pappaen sin. Sykkel, ski o.l. sendes frem og tilbake nå mens barnet i bhg alder, men vet at far har tenkt å kjøpe eget når ungen blir litt eldre. Alt for at barnet skal føle seg hjemme og ikke på besøk. Anonymous poster hash: b5b29...3c4
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #34 Skrevet 11. november 2016 Jeg kjøpte ny vogn til 4000,- Kunne ikke falt meg inn å KASTE penger ut vinduet på en vogn til 12000,- Så jo, kvalmt dyr vogn. Hvorfor bruke kvalmt dyr vogn? Selvom DU ikke kunne tenkt deg å kaste penger ut vinduet som du kaller det, så må jo andre kunne kjøpe dyrere ting enn deg uten at det er å kaste penger ut av vinduet. Ikke er det kvalmt heller. Folk har forskjellig økonomi , og må få kunne kjøpe det de ønsker til prisen de ønsker uten at andre skal si det er kvalmt. Anonymous poster hash: f1467...48a
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #35 Skrevet 11. november 2016 Du høres ut som en skikkelig sjarmør HI. Skjønner at du sikkert er oppgitt over faren av diverse grunner, men det hjelper faktisk ikke. Men altså; Far må holde seng, mat, hygieneartikler når barnet er hos han. Han må også betale kino og andre aktiviteter som han velger å ta barnet med på. Du må holde sko, klær, ski, sykkel, barnevogn o.l, dette må sendes med til far dersom han ønsker det. Far kan imidlertid ikke bestemme at du må kjøpe utstyr som strengt tatt ikke er nødvendig. Hvis han f.eks har lyst å ta barnet med for å stå på skøyter, kan han likevel ikke forlange at du sender med dette hvis barnet ikke har skøyter. Hvis far skal ha barnet med i dåp, kan han be om å få penklær. Han kan imidlertid ikke be om at du kjøper spesielle klær, f.eks en bestemt kjole eller dress. Litt usikker på bilsete. Hvis du f.eks ikke har bil, har du jo heller ikke bruk for bilsete. Mulig han da må kjøpe selv. Jeg har selv en rimelig håpløs ex, som aldri har kjøpt noe som helst til datteren vår (han betaler for øvrig ikke bidrag heller, da han er bidragsudykrig). Så jeg skjønner absolutt frustrasjonen din. Jeg måtte rett og slett bare bestemme meg for å slutte å irritere meg over det, og heller ta jobben med å pakke for hvert forbanna samvær. Jeg måtte slutte å irritere meg over å få hjem en bag full av skittentøy. Hvis klærne mot formodning var vasket, stinket de skyllemiddel, noe datteren ikke tåler særlig godt. De måtte derfor uansett vaskes. Livet ble i grunnen litt enklere når jeg klarte å overse alle disse irritasjonsmomentene. Min datter er nå snart myndig, og vi har faktisk kommet oss helskinnet gjennom nesten 18 år der jeg har måtte svelge en hel masse kameler. Datteren har et helt elendig forhold til faren, ettersom han aldri har prioritert henne. Hun vet (uten at jeg har fortalt noe) at jeg har gjort mye for å beholde "husfreden", og er veldig glad for at jeg gjorde det jeg kunne for å holde konfliktnivået lavt. Anonymous poster hash: 12b84...526
Appelsinpiken Skrevet 11. november 2016 #36 Skrevet 11. november 2016 Til å ha hos far * Anonymous poster hash: 83b09...1cc Nei, far må ordne egnet soveplass til barnet selv.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #37 Skrevet 11. november 2016 Kan jo halvere bidraget og la far beholde halvparten og stå for utstyr hjemme hos seg men tipper den løsningen heller ikke er god nok for deg. Men er en mulighet. Anonymous poster hash: a68a1...7aa
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #38 Skrevet 11. november 2016 Bidraget skal vel dekke alt utenom mat og hygieneartikler. Vil tro at han skal holde bleier selv (men jeg hadde aldri giddet å lage noen sak ut av det). Vogn MÅ du sende med. Anbefaler å kjøpe en billig brukt vogn som kan stå hos far, så slipper du å være redd for den dyre vognen. Anonymous poster hash: 12b84...526 Det må hun ikke. Hun får penger fra arbeidsgiver for å kjøpe sånne ting, eventuelt engangsstønad. Vogn og andre innkjøp til den nyfødte går ikke fra bidraget. Anonymous poster hash: 216be...273
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #39 Skrevet 11. november 2016 http://www.help.no/Privatrettslig-oppslagsverk/Juridisk-ordbok/Barnebidrag?gclid=CjwKEAiA0pDBBRCFtoPyguTh8AUSJADNWeuxDV08h_i2R7TBCRtGNosegBN6dljKdFW9Y_-A5JEaOxoCprfw_wcB Barnebidraget skal dekke barnets bokostnad, mat-/husholdningsutgifter, klær, utstyr, transport, barnetilsyn som barnehage og SFO, fritidsaktiviteter osv Anonymous poster hash: a9ca3...e87 Jepp. I tillegg skal far bekoste noe. Derfor går bidraget ned hvis far har mer samvær - da blir det ansett som at far får mer utgifter knyttet til barnet. Anonymous poster hash: 216be...273
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #40 Skrevet 11. november 2016 Det er jo dere som velger og få barn og ikke bo sammen barnefar. Betaler far bidrag skal det dekke utstyr og klær til barnet. Om han betaler 4000 kr i mnd og du legger til samme sum har du 8000 kr i mnd som kun skal gå til barnet. Trekk fra 4000 tusen til husleie,strøm og mat. Alikevel har du 4000 tusen igjenn til Div. Det koster å ha barn. Jeg synes ikke det er riktig at far skal betale bidrag pluss bli pålagt av mor til å kjøpe alt barnet trenger i tillegg. Anonymous poster hash: 02979...9e1
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #41 Skrevet 11. november 2016 Det må hun ikke. Hun får penger fra arbeidsgiver for å kjøpe sånne ting, eventuelt engangsstønad. Vogn og andre innkjøp til den nyfødte går ikke fra bidraget. Anonymous poster hash: 216be...273 Det spiller ingen rolle hvor pengene kommer fra. Utstyret skal sendes med. Anonymous poster hash: 12b84...526
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #42 Skrevet 11. november 2016 Jeg har tre barn med en håpløs eks. Jeg har et godt råd til deg, og det er at du setter ungen først. Du sørger for at barnet har alt han/hun trenger og slutter å bruke energi på dette. At du blir sint og oppgitt går dessverre kun utover deg og barnet. Du må strekke deg langt i å fylle ut fars mangler uten å lage krangel ut av det. Det er tøft og jeg har vært så eitrande forbanna noen ganger at jeg gråt. Men det beste for barnet er at du bare ordner det og holder konfliktnivået på et minimum. Du får skrike ut og slå i veggen av frustrasjon når barnet er på samvær. Og være stolt av at du er en god mor! Som setter barnet først. Anonymous poster hash: 777df...b12
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #43 Skrevet 11. november 2016 Her sender jeg med alt barnet trenger/ønsker å ha hos far. Det kan være alt fra fiskestang, til sykkel og akebrett.eg har andre ting å bruke energien på enn å krangle med far om at han må kjøpe en sykkel til barnet som skal stå fast hos ham. Barnet har lyst å ha med sykkel, og da gjør jeg det for hans del. Enkelt og greit. Anonymous poster hash: 73854...50c
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #44 Skrevet 11. november 2016 Her sender jeg med alt barnet trenger/ønsker å ha hos far. Det kan være alt fra fiskestang, til sykkel og akebrett. eg har andre ting å bruke energien på enn å krangle med far om at han må kjøpe en sykkel til barnet som skal stå fast hos ham. Barnet har lyst å ha med sykkel, og da gjør jeg det for hans del. Enkelt og greit. Anonymous poster hash: 73854...50c Det er jo en håpløs ting å krangle om også. Nevøen min ønsket seg en spesiell sykkel til bursdagen sin når han ble 12 år, da spleiset mor og far på gaven så den var fra de begge også har gutten selvfølgelig med seg sykkelen når han skal på samvær hos far. Det er da virkelig helt unødvendig å ha to sykler. Samme med vogn som i HI sitt tilfelle, hvorfor i alle dager skal barnet ha to vogner? Barnet har en vogn den kjenner, som lukter og føles trygg, selvfølgelig skal barnet sove i samme vognen når det er på samvær. Ikke rart vi lever i et (over)forbrukssamfunn når det ikke går an å la barnet ha med seg vognen sin til far engang..... Anonymous poster hash: a9ca3...e87
Gjest Skrevet 11. november 2016 #45 Skrevet 11. november 2016 ET lite tips fra en fraskilt alenemor til 3. Svelg kamelene og send med vogna. Det kan da ikke være en big deal med å sende med denne? Jeg òg var ei henvgjerrig bitch og nektet å samarbeide med far til mine tre første, men etterhvert som årene gikk, så ble det enklere når vi samarbeidet. Sendte med både sykkel, kjelke, sparkesykkel og hva det måtte være. Også pentøy nåe de skulle i bursdag på den siden av slekten. Noe annet er latterlig. Ungene skulle søren ikke lide for at vi ble skilt!!
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #46 Skrevet 11. november 2016 Sært! Jeg hadde selv kjøpt en dyr vogn til barnet mitt for mange år siden og sendte den alltid med på samvær hvis far ønsket det. Tenkte aldri over at han kom til å ødelegge den. Hva er sjansen for det? Samme med bilsete,vinterklær og sko og andre dyre ting. Ingen tvinger deg til å sende med vogna da det ikke finnes en lov mot dette. Men synes det er rart om du ikke gjør det Anonymous poster hash: a3152...61b
Anonym bruker Skrevet 11. november 2016 #47 Skrevet 11. november 2016 Dette er første gang jeg noensinne skriver dette her inne, men.... du høres veldig ung ut?? Det er ditt ansvar jo. Om du velger å sende med vogna til 12.000 eller om du kjøper en brukt til 200 er ett fett. Det er ditt ansvar. Anonymous poster hash: 6ab3a...2d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå