Gå til innhold

Mors ansvar å holde barnet med utstyr hos far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg helst slippe å sende med BF vogna til mini? Den koster 12 000,- og jeg har betalt den selv. Er redd for den, og ser helst at den ikke brukes av BF. Kan jeg si at han må kjøpe en egen vogn han bruker ved samvær? Hva med bleier? Må jeg kjøpe og pakke dette i en bag, eller skal han holde seg selv med det?

Anonymous poster hash: 83b09...1cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bidraget skal vel dekke alt utenom mat og hygieneartikler. Vil tro at han skal holde bleier selv (men jeg hadde aldri giddet å lage noen sak ut av det).

Vogn MÅ du sende med. Anbefaler å kjøpe en billig brukt vogn som kan stå hos far, så slipper du å være redd for den dyre vognen.

Anonymous poster hash: 12b84...526

Skrevet

Du er ikke ansvarlig for det. Jeg tror neppe så mange kjøper seng som barnet skal ha hos far, stol, dyner, puter etc. Eller gjør folk det?

Jeg tenker at vogn blir det samme. Det må far klare å ordne selv.

Anonymous poster hash: b9d98...cb0

Skrevet

Takk for svar! Flere?

Bilstol fikk han beskjed om å kjøpe selv. Men vi snakket ikke om vogn og slikt.

Skrevet

Bidraget skal vel dekke alt utenom mat og hygieneartikler. Vil tro at han skal holde bleier selv (men jeg hadde aldri giddet å lage noen sak ut av det).

Vogn MÅ du sende med. Anbefaler å kjøpe en billig brukt vogn som kan stå hos far, så slipper du å være redd for den dyre vognen.

Jeg legger IKKE ut mer penger for en vogn som KUN skal stå hos far!! Jeg har handlet ALT til barnet vårt, og det som skal brukes hos han må han jammen kunne betale selv!

Skrevet

Jeg legger IKKE ut mer penger for en vogn som KUN skal stå hos far!! Jeg har handlet ALT til barnet vårt, og det som skal brukes hos han må han jammen kunne betale selv!

Du må jo følge regelverket, og der sier at den med hovedomsorg og som mottar bidrag skal sørge for klær og utstyr og sende med på samvær.

Dette står svart på hvitt så uansett hva du måtte mene må du forholde deg til det.

Mange fedre velger å kjøpe inn en del klær og utstyr for å slippe drasse frem og tilbake, men du kan altså ikke kreve der

Anonymous poster hash: a9ca3...e87

Skrevet

Du må jo følge regelverket, og der sier at den med hovedomsorg og som mottar bidrag skal sørge for klær og utstyr og sende med på samvær.

Dette står svart på hvitt så uansett hva du måtte mene må du forholde deg til det.

Mange fedre velger å kjøpe inn en del klær og utstyr for å slippe drasse frem og tilbake, men du kan altså ikke kreve der

Hvorfor fikk han da beskjed av retten om at HAN måtte kjøpe NYTT bilsete til rundt kr 4000 av retten? Bidraget på 3000,- dekker ikke akkurat vogn, bilsete, seng og lignende. Dette må da vel far ordne selv når det skal brukes kun hos han?!

Skrevet

Klær er selvsagt ok! Men utstyr til flere tusen?! Trokke det!! Jeg er student og far har 100 % fast stilling! Det kan umulig stemme at jeg må holde barnet med utstyr i to hjem?!?!

Skrevet

Så du vil altså ikke at barnet ditt skal få med seg vogna si? 😳 Det er ditt barn! Ting som enkelt kan flyttes med barnet får de da med seg. Selg den kvalmt dyre vogna og kjøp deg en som gjør deg i stand til å opptre som et menneske

Anonymous poster hash: 73afa...5f5

Skrevet

Prøv å følg med om noen gir bort en vogn da. Mange som gjør det.

Det at du ikke sender med vogn går jo utover barnet ditt også. Så du må jo nesten velge.

Mange ok vogner å få kjøpt til en billig penge.

Du kan jo velge.

La være å sende med vogna og håpe far kjøper en.

Sende med vogna og håpe den blir behandlet bra.

Kjøpe en billig vogn til 200 kr som kan stå fast hos far.

Anonymous poster hash: a092c...4c5

Skrevet (endret)

Vogner får du gratis eller til en slikk og ingenting på Finn eller på loppemarked. Mine er vokst opp i arvevogner/loppisvogner/bruktvogner, av prinsipp, det er helt unødvendig at alt er nytt. Vi fikk en sånn superhyperdyr vogn i prisklassen du nevner til førstemann, men byttet den av prinsipp. Hvis far vil være en kødd så er det ditt ansvar og du ødelegger bare forholdene ved å bråke med det - dere skal samarbeide i atten år og deretter fortsatt ha kontakt resten av livet pga at dere deler et barn.

Endret av sug lut
Skrevet

Klær er selvsagt ok! Men utstyr til flere tusen?! Trokke det!! Jeg er student og far har 100 % fast stilling! Det kan umulig stemme at jeg må holde barnet med utstyr i to hjem?!?!

Som student og alenemor er det uhorvelig rar prioritering å kjøpe vogn til 12.000.

Du kunne kjøpt en flott på finn til noen tusenlapper og hatt penger igjen til alt barnet trenger av utstyr de neste åra, inkludert uteklær.

Anonymous poster hash: 97121...13d

Skrevet

Du ser helt feil på det

Det er ikke din vogn, det er barnet sin vogn og barnet har det med på samvær. Samme blir det etterhvert med ski, skøyter, sykkel osv. Det er barnet sitt utstyr som barnet tar med seg.

Skjønner ikke hva du krangler på egentlig, det er ditt ansvar å sende med det utstyret barnet trenger. Du er ikke enig, men du må likevel akseptere at sånn er det

Skrevet

Hvorfor fikk han da beskjed av retten om at HAN måtte kjøpe NYTT bilsete til rundt kr 4000 av retten? Bidraget på 3000,- dekker ikke akkurat vogn, bilsete, seng og lignende. Dette må da vel far ordne selv når det skal brukes kun hos han?!

Retten kan da ikke pålegge ham å kjøpe et nytt bilsete til en viss sum? Den kan avgjøre at du ikke er ansvarlig for at han har bilsete, og at han dermed må skaffe det selv, men de kan verken pålegge ham å kjøpe eller at det skal være nytt. 

Anonymous poster hash: 6aa65...64c

Skrevet

Så du vil altså ikke at barnet ditt skal få med seg vogna si? 😳 Det er ditt barn! Ting som enkelt kan flyttes med barnet får de da med seg. Selg den kvalmt dyre vogna og kjøp deg en som gjør deg i stand til å opptre som et menneske

Anonymous poster hash: 73afa...5f5

Kvalmt dyr vogn? Skjerp deg da! Det er helt vanlig pris på en ny vogn.

Skrevet

Du ser helt feil på det

Det er ikke din vogn, det er barnet sin vogn og barnet har det med på samvær. Samme blir det etterhvert med ski, skøyter, sykkel osv. Det er barnet sitt utstyr som barnet tar med seg.

Skjønner ikke hva du krangler på egentlig, det er ditt ansvar å sende med det utstyret barnet trenger. Du er ikke enig, men du må likevel akseptere at sånn er det

Så du mener virkelig at far skal ha med sykkelen i bagasjerommet når barnet skal på samvær hos han?! 😂😂😂😂😂😂 HEREGUD! En FAR må da vel for svarte kunne skaffe seg noe av utstyret selv!! Blir helt overgitt.....

Skrevet

http://www.help.no/Privatrettslig-oppslagsverk/Juridisk-ordbok/Barnebidrag?gclid=CjwKEAiA0pDBBRCFtoPyguTh8AUSJADNWeuxDV08h_i2R7TBCRtGNosegBN6dljKdFW9Y_-A5JEaOxoCprfw_wcB

Barnebidraget skal dekke barnets bokostnad, mat-/husholdningsutgifter, klær, utstyr, transport, barnetilsyn som barnehage og SFO, fritidsaktiviteter osv

Hos mor, ja. Skal det dekke bokostnadene hos far også???? Trokke det. Og det gjelder vel for alt det andre også, som sykkel, bilsete, seng og lignende.

Skrevet

Så du mener virkelig at far skal ha med sykkelen i bagasjerommet når barnet skal på samvær hos han?! 😂😂😂😂😂😂 HEREGUD! En FAR må da vel for svarte kunne skaffe seg noe av utstyret selv!! Blir helt overgitt.....

Det spiller da ingen rolle hvordan vi MENER at det skal være. Regelverket er helt klart. Hvis far ikke ønsker å holde eget utstyr, så behøver han ikke det. Da MÅ du sende det med.

Skrevet

Mange fedre gjør det, med du kan ikke kreve det. Bidraget fra far skal dekke sykkel til barnet, og barnet trenger ikke to sykler om det er hos far f.eks bare annenhver helg. Da er det vanlig at barnet tar med seg sykkelen ja.

Skrevet

Hos mor, ja. Skal det dekke bokostnadene hos far også???? Trokke det. Og det gjelder vel for alt det andre også, som sykkel, bilsete, seng og lignende.

Du tar feil.

Når far har samvær sjal han dekke bokostnader, mat og hygieneartikler. Hans bidrag til klær og utstyr får du gjennom bidraget.

Skrevet

Det spiller da ingen rolle hvordan vi MENER at det skal være. Regelverket er helt klart. Hvis far ikke ønsker å holde eget utstyr, så behøver han ikke det. Da MÅ du sende det med.

Hvorfor fikk han beskjed om å kjøpe bilsete selv da? Hadde ikke det vært mitt ansvar å skaffe hvis det dere sier er rett - at jeg må skaffe alt av utstyr til begge plassene? Må jeg sende med senga hans også da ved onvernatting!!?

Skrevet

Kvalmt dyr vogn? Skjerp deg da! Det er helt vanlig pris på en ny vogn.

Jeg kjøpte ny vogn til 4000,- Kunne ikke falt meg inn å KASTE penger ut vinduet på en vogn til 12000,- 

Så jo, kvalmt dyr vogn. 

Skrevet

Kva du trur har ikkje noko med saka å gjere, barnebidraget skal vere for å dekke utstyr til barnet.  Både vogner og syklar kan fint fraktast fram og tilbake.

Hvis du vel å kjøpe ei så dyr og flott vogn at du ikkje vågar å overlate den til pappaen, så får du kjøpe ei billeg brukt på Finn.  De treng gjerne to vogner når ungen skal byrje i barnehagen likevel.  Å byrje å krangle om bleier er ein dårleg start på eit langt samarbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...