Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #26 Skrevet 10. november 2016 Ex’en var slem og voldelig med deg. Du har hatet han og snakke tom det med andre. Du har gått fra han og gått videre i livet. Dere har delt omsorg for datteren deres. Dere har henne annenhver uke. Altså er det annenhver uke hun er bare sammen med sin far. I tillegg til flere uke i feriene, nyttårsaften, påsken osv. Jul har dere imidlertid feiret hus deg. Fordi han har så stusselig leilighet. Fordi han ikke klarer å pynte. Fordi han ikke klarer å gjøre det koselig. Fordi han ikke klarer å lage mat…... Men det er altså helt greit at han ikke klarer å lage mat annenhver uke, eller i påsken, eller i sommerferien. Det er greit å ikke pynte til 17.mai eller advent eller påske…… Bare ikke på julaften. DA er det synd på både far og barnet som eventuelt må sitte i hans ukoselige leilighet med lite pynt og dårlig mat! Selv om dun nye partner er NY og FERSK har han faktisk et poeng. Hvorfor i all verden skal du legge til rette for en eks som behandlet deg dårlig? Hvorfor skal du invitere ex-svigerforeldre som ikke selv har noe interesse av å lage familiekos i jula? Hvis ex’en din er så opptatt av at han ikke kan gi jenta en ordentlig jul selv, så kan han jo overlate jenta til deg i jula. Han trenger imidlertid ikke forvente en invitasjon selv. Da hadde han virkelig vist at han setter baret foran seg selv….. Anonymous poster hash: 7d0ed...ea7
Mandala Skrevet 10. november 2016 #27 Skrevet 10. november 2016 (endret) Egentlig tenker jeg at eksen bør være voksen og fornuftig nok til å la deg ha barnet julaften, siden han ikke har stort å tilby. Om det ikke er aktuelt så forstår jeg absolutt at du på en måte ønsker å ha dem hos deg. Det handler om å gi datteren din en fin jul. Det er ikke for eksens skyld. Men du vet at datteren din eventuelt sitter trist og lei på julaften mens du har en fin jul. Det er ikke lett. Jeg kan ikke relatere til en voldelig eks som ikke har vært snill, men jeg hadde strukket meg langt for barnet mitt. Her har jeg også en eks som ikke har stort å tilby barna ved jul. Han har en far og en stemor ti timer unna. Men de er enten på reise i jula, eller de ordner i stand en rimelig stusselig jul. Det hadde altså blitt eksen og barna våre i en liten leilighet sammen, bare dem tre. Og det trenger ikke være så tragisk det, men eksen hadde nok ikke klart å gjøre det særlig koselig. Han har jo ikke vokst opp med noen stemningsfull og hyggelig julaften. Vi har blitt enige om at barna alltid er hos meg på julaften, frem til han evnt får samboer De julene vi har bodd fra hverandre, så har han feiret både med mine foreldre og min nye samboer. Så jeg synes vi har funnet gode løsninger. Ikke fordi jeg syns det er så innmari ålreit å være sammen med eksen - han kan da virkelig gå meg på nervene - men fordi jeg føler et visst ansvar for ham. Jeg tenker på disse kampanjene "be en fremmed til jul" som går år etter år, da kan ikke jeg la eksen som jeg tilbrakte mange år med, sitte mutters alene uten å be han engang. Men i ditt tilfelle hadde jeg altså vurdert samme løsning. Dog da er det ikke for eksens skyld, men for barnet. Endret 10. november 2016 av Mandala
Luksusdyret Skrevet 10. november 2016 #28 Skrevet 10. november 2016 Du må da være fryktelig bitter? Anonymous poster hash: e0982...4c0 Haha, nope. Tråden handler for det første ikke om meg. For det andre, så har jeg aldri feiret jul med min voldelige og psykisk manipulerende eks. Jeg synes bare det er hårreisende at mange mener HI må ofre seg selv for eksen. For jeg kan ikke forstå hvordan felles julefeiring vil gagne barnet når foreldre ikke har plan om å bli sammen igjen. Nei, verken HI eller hennes nye kjæreste skal måtte sitte i samme rom som en mann som har mishandlet HI og foreldre til denne mannen. Hvorfor vil ikke farmor og farfar til jenta arrangere jul for henne? Fordi de ønsker å komme til HI og spise gratis mat som de ikke trenger å lage? Det er også veldig rart å dra frem argumentet om at eksen til HI ikke kan pynte eller lage julemat. Man trenger ikke overdådig hus og ribbe etter gammel husmoroppskrift for at det skal være jul i huset. Man trenger heller ikke et stort hus. Som sagt, skal HI fortsette å feire jul med den voldelige eksen etter at hun får ny samboer og nye barn? Eller skal hun holde seg singel til barnet fyller 18 for å kunne feire jul med eksen? Har stor omgangskrets og absolutt INGEN feirer jul med eksene sine. Så jeg tror ikke det er så vanlig som folk på DiB vil ha det til.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #29 Skrevet 10. november 2016 Tusen takk for mange svar. Ikke enkelt dette. Fornuften sier en ting men følelsene for datteren min noe annet. For å forklare litt nærmere så har både min nye kjæreste og jeg voksne barn fra tidligere. Vi er godt voksne og det er ikke aktuelt med noe felles barn. Denne eksen har kun datteren vår. Jeg tenker at så lenge forholdet vårt er så nytt holder jeg en knapp på å ha eksen og datteren vår her på julaften. Vi er begge innstilt på å lage en fin julaften i ro og mak. Det har fungert disse årene hvor vi begge har vært single etter bruddet. Så får jeg satse på at han snart treffer ei grei dame som "overtar". Min nye får finne seg i å spille litt annenfiolin denne dagen. Dersom han velger å komme. Hvis ikke er det handler valg å være alene. Han skal på jobb julaften kveld og hadde uansett ikke vært sammen med meg hele tida. HI Anonymous poster hash: d7f2a...664
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå