Anonym bruker Skrevet 9. november 2016 #1 Skrevet 9. november 2016 Er midt i et dilemma som virket uløselig. Nå er jeg mest opptatt av å gjøre minst mulig "skade". Jeg og eksen har en datter på 10 år sammen. De tre julene siden bruddet har vi feiret sammen for hennes skyld. Eksen sin familie er ganske splittet og har ingen faste tradisjoner (foreldrene er skilt) Jeg har invitert eksen, hans far og stemor (hun/de har ikke barn) hjem til meg. For 6 mnd siden traff jeg en mann som er mye hjemme hos meg både når jeg er alene og når datteren min er her (annahver uke) I går ringte eksen og spurte om han og datteren vår kan være hos meg i år åsså. Det er hans tur å ha henne selve julaften. På hans side av familien er det ikke aktuelt å feire så alternativet er han og henne i ei lite koselig leilighet og dessverre kan han rett og slett ikke organisere feiring. Kan hverken lage mat eller noe annet. Det sier jeg ikke for å sverte han. Han har ikke vært vant til familiekos og er ærlig på det selv og ber om hjelp hos meg for at jenta skal få en "vanlig" julaften. Eksen var ikke snill med meg hverken mentalt eller fysisk mens vi var sammen og jeg har i perioder nermest hatet han. Min nye har hørt endel om det fra meg. Naturligvis. I går tok jeg opp dilemmaet med min nye kjæreste. Han mener at jeg tenker helt feil ved å skåne datteren min og legge tilrette for eksen. Han vil ikke være hos meg å feire dersom eksen kommer. Jeg foreslo å invitere far og stemor til eksen som før for å lette på stemninga. Beklager rotete innlegg... Hva mener dere jeg bør gjøre? Anonymous poster hash: d7f2a...664
Anonym bruker Skrevet 9. november 2016 #2 Skrevet 9. november 2016 Tenk på hva som er best for barnet ditt. Ikke eksen. Ikke kjæresten. Barnet. Anonymous poster hash: df411...03c
Anonym bruker Skrevet 9. november 2016 #3 Skrevet 9. november 2016 Her kommer barnet først. Anonymous poster hash: 2c956...d93
Luksusdyret Skrevet 9. november 2016 #4 Skrevet 9. november 2016 Det blir helt feil å ofre seg for en mann som har behandlet deg stygt. Datteren din får ikke annet enn forventninger når hun ser at mor og far feirer sammen, selv om mor har fått ny kjæreste. Har aldri forstått det med felles julefeiring når man ikke lenger er sammen, og i hvert fall ikke når man ikke er venner etter bruddet, eksen behandlet deg fælt og lignende. Du må tenke på barnet ditt - ser hun på denne nye mannen som ekstra omsorgsperson? Blir det mer koselig feiring hvis du og din nye kjæreste lager en god julefeiring for datteren din? Blir det like koselig hvis du og eksen lager det? Du skriver i tillegg at eksen din ikke var snill fysisk når dere var sammen, fikk din datter det med seg? Hadde ALDRI feiret jul sammen med en voldelig eks - hvilke signaler sender dette til datteren? At man må godta hva som helst fra en mann for barnas skyld?
Luksusdyret Skrevet 9. november 2016 #5 Skrevet 9. november 2016 (endret) Her kommer barnet først. Anonymous poster hash: 2c956...d93 Joda, men er det alltid best for barnet at man feirer jul sammen med voldelig eks bare fordi han ikke kan lage mat? Hvordan klarer han seg ved samvær? Spiser de bare brødskiver? Og hvor lenge skal denne felles feiringa fortsette? HI har ett barn. Det er sannsynlig at hun ønsker flere barn, muligens med denne nye mannen. Skal hun fortsette å feire med eksen etter å ha fått et barn med ny mann, og mann og det nye barnet må feire for seg selv? Skal hun slutte å feire etter at barnet kommer eller etter at hun flytter sammen med ny mann, slik at datteren legger skylda på den nye mannen/det nye barnet for at mamma og pappa ikke feirer sammen lenger? Det med felles feiring av jul etter brudd skaper etter mitt syn bare problemer og utsetter tilvenningen av barnet til at man faktisk ikke er sammen lenger. Endret 9. november 2016 av MrsRiddick
Anonym bruker Skrevet 9. november 2016 #6 Skrevet 9. november 2016 Kan du ikke invitere datteren din da? Uten faren? Det hadde jeg gjort om jeg hadde hatet x-en min. Regner med x-en din vet at du har fått deg kjæreste? Anonymous poster hash: d504c...728
Hønemor30 Skrevet 9. november 2016 #7 Skrevet 9. november 2016 Jeg mener at nå når du er i et nytt forhold må dere i fremtiden løse dette på en annen måte. Det er en Ok løsning når man er singel men nå når du har ny kjæreste og kanskje etterhvert dere også får barn, feire jul med hans familie osv så blir det jo helt unaturlig at eksen din som du ikke en gang har et godt forhold til skal være hos dere julaften. Kan han ikke gi sitt eget barn en julefeiring får heller barnet feiret jul med deg. Så får hun være hos faren i romjul feks i stedet. Det finnes mange måter å feire jul på, og til neste gang bør han kanskje ta litt tak og finne en løsning for julefeiring. Jeg kjenner folk som drar feks på fjellet i julehelgen,et fint alternativ og det er alltids andre barn der og. Man går til dekket bord og det er nissebesøk og aktiviteter for barna 😊
Optatium Skrevet 9. november 2016 #8 Skrevet 9. november 2016 Prioriter datteren din. Hva vil hun? Vil hun feire med deg og pappa? Syns hun det er greit å feire med bare deg? Osv. Det finnes ikke noe fasitsvar, du må finne ut av hva hun vil og så prioritere henne
Love my kidz Skrevet 9. november 2016 #9 Skrevet 9. november 2016 Skjønner deg hi, sånn type tafatt exmann har jeg også. Brudd i år på oss og har avtalt at han kommer og feirer hjemme hos meg og gutten. Jeg har også ny kjæreste, men det er så ferskt at det ikke er naturlig å feire julen sammen ennå. Hvordan det blir neste år vet jeg sannelig ikke, men kommer ikke til å invitere exmannen så mange år som du har gjort i allefall. Jeg vet at exmannen ikke klarer å stelle istand jul så blir trist for sønnens del. Veldig trist. I ditt tilfelle ville jeg invitert din ex denne julen, men gjort det klart for ham at dette blir siste gangen. Ditt forhold til ny kar er så ferskt at han kan feire med øvrig familie også i år, ser ikke problemet. Dette gjelder uansett kun julaften sant? Du har fortsatt mange dager du kan være sammen med din nye kbæreste.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2016 #10 Skrevet 9. november 2016 Du må velge det du tror blir best for datteren din og deg. Kjenn litt på hvorfor den nye kjæresten din ikke vil ha eksen din der. Er det fordi han ønsker å hjelpe deg vekk fra en dørmatte-rolle eller er det fordi han selv synes det er ubehagelig å bli minnet på at du har en fortid? Jeg synes det er fantastisk at du gjør det du kan for å lage en god jul for datteren din på tross at at det involverer eksen din. Men sånn strengt tatt er det ikke din oppgave å stelle i stand jul når han har samvær. Det er HANS oppgave å lage julemat, pynte osv når han har barn i julen. Anonymous poster hash: f2cef...fb7
Kathrine. Skrevet 9. november 2016 #11 Skrevet 9. november 2016 Trenger barnefar ha barnet i jula om han Ikkje feirer jul. Kan vel bare bytte mot en annen dag.
sug lut Skrevet 9. november 2016 #12 Skrevet 9. november 2016 En helt fersk kjæreste har selvsagt ikke noe å si over jula.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2016 #13 Skrevet 9. november 2016 En helt fersk kjæreste har selvsagt ikke noe å si over jula.Jeg er helt enig. Julen er viktig for barn og må hi svelge noen kameler og ikke feire jul med den ny kjæresten så er det det hun skal gjøre for å gi barnet sitt best mulig julefeiring. Anonymous poster hash: 27711...f1a
Anonym bruker Skrevet 9. november 2016 #14 Skrevet 9. november 2016 Jeg hadde slitt med å si nei til en ekstra jul med barnet mitt når det egentlig ikke var min tur... spesielt når alternativet er at hun blir sittende alene med pappa. (Man kan sikkert få en fin julefeiring med bare 2 personer altså, men jeg er vant til at vi er mange, så i mitt hode virker det litt stusselig...) Anonymous poster hash: e9c71...c32
inchi Skrevet 9. november 2016 #15 Skrevet 9. november 2016 Kan det være mulighet for å få til en avtale med barnefar om at du har datteren i julen? Siden barnefar ser sine egne begrensninger når det gjelder å ordne til til julaften, og han ønsker at datteren skal få en vanlig julaften?
Anonym bruker Skrevet 9. november 2016 #16 Skrevet 9. november 2016 Jeg mener den nye kjæresten får skygge banen akkurat på julaften og gi rom for barnets far akkurat denne kvelden. Så får du samtidig si til eksen din at dette er siste gang hans jul kan feires hos deg pga din nye kjæreste som du ønsker starte en familie med. Det er to år til neste gang eksen skal ha jul med barnet, innen den tid må han enten begynne feire og lage istand jul for henne, eller la deg ha henne på hver julaften og heller ha henne i romjulen selv. Anonymous poster hash: 28c6a...475
Anonym bruker Skrevet 9. november 2016 #17 Skrevet 9. november 2016 Inviter esken og datteren din. Klarer ikke ny typen din å være sammen med de noen timer... er han ikke noe å samle på. Eksem din trenger vel ikke være der hele kvelden ? Komme kl 17 til middag, reise rundt 21 når pakkene er ferdig ? Anonymous poster hash: 162c4...05c
Yellow Brick Road Skrevet 9. november 2016 #18 Skrevet 9. november 2016 Prioriter datteren din. Hva vil hun? Vil hun feire med deg og pappa? Syns hun det er greit å feire med bare deg? Osv. Det finnes ikke noe fasitsvar, du må finne ut av hva hun vil og så prioritere henne Det er jeg helt uenig i. Det er altfor mye ansvar å legge på en 10årings skuldre. Selvfølgelig vil barn helst feire sammen med mamma og pappa, med noen få unntak. Det betyr ikke at det blir sånn. Det er ikke ungene som skal legge føringen for sånn ting etter samlivsbrudd, det er det ene og alene de voksne som skal gjøre, og voksne må være tøffe nok til å ta det valget og stå i det, selv om ungene blir lei seg og skulle ønske at det var annerledes. I teorien høres det jo fint ut at mamma og pappa er sammen i jula og andre høytider, og det fungerer i noen tilfeller, men det fungerer ikke i langt flere tilfeller. Dette er ene og alene DIN avgjørelse. Jeg stemmer på løsningen som en annen var inne på her: Gi kjæresten beskjed om at du kommer til å feire med datteren din og barnefaren i år - dere er tross alt "bare" kjærester og er forholdet liv laga, har dere mange juler å feire i framtiden. Så gir du eks'n beskjed i januar om at du nå har bestemt deg for at dette var siste jula dere feiret sammen. Om to år når det er hans tur igjen, må han selv ta ansvar for å lage gode juletradisjoner med datteren. Dere har vært fra hverandre så lenge nå at det er på tide å gå videre. Fortell datteren din det samme, om kanskje ikke samtidig. Ikke nevn kjæresten, det er lenge til neste jul, så han trenger ikke å bli dratt inn. Jeg ville ikke gitt beskjed før jul, da kan du risikere en manipulerende eks og en ødelagt jul.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2016 #19 Skrevet 9. november 2016 Jeg liker ikke at den nye typen reagerer slik at han ikke vil være med eksen din på julaften. At han reagerer på hvordan typen din var da dere var sammen har ingenting med hvordan dere har det nå- fungerer det ikke greit? Anonymous poster hash: cf072...05d
Anonym bruker Skrevet 9. november 2016 #20 Skrevet 9. november 2016 Jeg liker ikke at den nye typen reagerer slik at han ikke vil være med eksen din på julaften. At han reagerer på hvordan typen din var da dere var sammen har ingenting med hvordan dere har det nå- fungerer det ikke greit? Anonymous poster hash: cf072...05d Det du sier får han til å høres kontrollerende ut Anonymous poster hash: cf072...05d
Anonym bruker Skrevet 9. november 2016 #21 Skrevet 9. november 2016 Det er jeg helt uenig i. Det er altfor mye ansvar å legge på en 10årings skuldre. Selvfølgelig vil barn helst feire sammen med mamma og pappa, med noen få unntak. Det betyr ikke at det blir sånn. Det er ikke ungene som skal legge føringen for sånn ting etter samlivsbrudd, det er det ene og alene de voksne som skal gjøre, og voksne må være tøffe nok til å ta det valget og stå i det, selv om ungene blir lei seg og skulle ønske at det var annerledes. I teorien høres det jo fint ut at mamma og pappa er sammen i jula og andre høytider, og det fungerer i noen tilfeller, men det fungerer ikke i langt flere tilfeller. Dette er ene og alene DIN avgjørelse. Jeg stemmer på løsningen som en annen var inne på her: Gi kjæresten beskjed om at du kommer til å feire med datteren din og barnefaren i år - dere er tross alt "bare" kjærester og er forholdet liv laga, har dere mange juler å feire i framtiden. Så gir du eks'n beskjed i januar om at du nå har bestemt deg for at dette var siste jula dere feiret sammen. Om to år når det er hans tur igjen, må han selv ta ansvar for å lage gode juletradisjoner med datteren. Dere har vært fra hverandre så lenge nå at det er på tide å gå videre. Fortell datteren din det samme, om kanskje ikke samtidig. Ikke nevn kjæresten, det er lenge til neste jul, så han trenger ikke å bli dratt inn. Jeg ville ikke gitt beskjed før jul, da kan du risikere en manipulerende eks og en ødelagt jul. Enig i alt du skriver! Anonymous poster hash: 0eed5...915
Luksusdyret Skrevet 9. november 2016 #22 Skrevet 9. november 2016 Jeg liker ikke at den nye typen reagerer slik at han ikke vil være med eksen din på julaften. At han reagerer på hvordan typen din var da dere var sammen har ingenting med hvordan dere har det nå- fungerer det ikke greit? Anonymous poster hash: cf072...05d Altså, en ordentlig mann vil ha stooore problemer med en mann som har mishandlet hans kjære. Uansett hvor "greit" det går nå. Han er ikke kontrollerende, men han prøver å få HI til å tenke mer på seg selv og mindre på eksen. Det ER eksens problem at han ikke gidder å lage mat - skal HI være mora hans til barnet er myndig? Det blir jo samme problemet hvis hun får ny samboer og nye barn - da MÅ jo hun feire med sin nye familie og ikke med eksen, og da vil særkullsbarnet ende opp med kjip mat? Som sagt, så har jeg aldri skjønt det med å feire jul sammen etter brudd - det gagner ikke noen, og gir heller ikke stabilitet til barnet. Barnet er fullt klart over at det er slutt, de bor ikke sammen. Bare fordi de feirer jul sammen blir jo ikke det bedre for barnet, det er jo uansett brudd. Når det er vold involvert så forstår jeg den nye kjæresten til HI - som sagt, enhver ordentlig mann hadde hatt store problemer med å omgås den som har mishandlet en kvinne han elsker, og prøvd alt for å beskytte den han elsker. Bare på DiB er det greit med vold bare fordi man "samarbeider så fint etterpå".
Anonym bruker Skrevet 9. november 2016 #23 Skrevet 9. november 2016 Altså, en ordentlig mann vil ha stooore problemer med en mann som har mishandlet hans kjære. Uansett hvor "greit" det går nå. Han er ikke kontrollerende, men han prøver å få HI til å tenke mer på seg selv og mindre på eksen. Det ER eksens problem at han ikke gidder å lage mat - skal HI være mora hans til barnet er myndig? Det blir jo samme problemet hvis hun får ny samboer og nye barn - da MÅ jo hun feire med sin nye familie og ikke med eksen, og da vil særkullsbarnet ende opp med kjip mat? Som sagt, så har jeg aldri skjønt det med å feire jul sammen etter brudd - det gagner ikke noen, og gir heller ikke stabilitet til barnet. Barnet er fullt klart over at det er slutt, de bor ikke sammen. Bare fordi de feirer jul sammen blir jo ikke det bedre for barnet, det er jo uansett brudd. Når det er vold involvert så forstår jeg den nye kjæresten til HI - som sagt, enhver ordentlig mann hadde hatt store problemer med å omgås den som har mishandlet en kvinne han elsker, og prøvd alt for å beskytte den han elsker. Bare på DiB er det greit med vold bare fordi man "samarbeider så fint etterpå". Du må da være fryktelig bitter? Anonymous poster hash: e0982...4c0
nasse nøffen Skrevet 10. november 2016 #24 Skrevet 10. november 2016 Forstår meg ikke på folk jeg. Her har du en x som ikke har vært noe snill mot deg, men feire jul med han, for hans skyld, ja det gjør du. År etter år. Jeg er helt enig med din nye kjæreste. Dere får kutte ut med det der. Man skal selfølgelig tenke på barnet, og det mener jeg du gjør ved å droppe dette "la oss være familie" hver jul. Spesielt også siden han ikke har vært noe grei. Der det ikke er nye partnere, og begge foreldrene respekterer hverandre er det sikkert ok. Men i ditt tilfelle forstår jeg ikke valget ditt.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2016 #25 Skrevet 10. november 2016 Jula er en ting, men hvordan kan han ha barnet såpass mye når han tilsynelatende er evneveik? Lage mat og pynte til jul er ikke akkurat kompliserte greier..... Anonymous poster hash: cc2a8...23a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå