sug lut Skrevet 8. november 2016 #26 Skrevet 8. november 2016 (endret) Venner gjør jeg hva som helst for. Andre man må finne seg i å ha i hus: Faktisk allergi - ja. Liker ikke - ditt eget problem. Påtatte og selvdiagnostiserte allergier og intoleranser - slett ikke. Religion - lager ikke svin til muslimene, jøder slipper jeg heldigvis å forholde meg til. Men om det ikke holder at det ikke er svin får de klare seg selv. Vegetarianere - kjenner kun én som jeg liker og dermed tar hensyn til. Om noen ellers velfungerende venners misforståtte valg av partnere medfører medbrakte vegetarianere eller veganere som jeg ikke liker er det deres eget problem om maten er feil for dem. Om det medfører at de ikke kommer tilbake er det bare en fordel. (Hvilket inspirerer en ny trådstart.) Endret 8. november 2016 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 8. november 2016 #27 Skrevet 8. november 2016 Venner gjør jeg hva som helst for. Andre man må finne seg i å ha i hus: Faktisk allergi - ja. Liker ikke - ditt eget problem. Påtatte og selvdiagnostiserte allergier og intoleranser - slett ikke. Religion - lager ikke svin til muslimene, jøder slipper jeg heldigvis å forholde meg til. Men om det ikke holder at det ikke er svin får de klare seg selv. Vegetarianere - kjenner kun én som jeg liker og dermed tar hensyn til. Om noen ellers velfungerende venners misforståtte valg av partnere medfører medbrakte vegetarianere eller veganere som jeg ikke liker er det deres eget problem om maten er feil for dem. Om det medfører at de ikke kommer tilbake er det bare en fordel. (Hvilket inspirerer en ny trådstart.) Hvorfor "heldigvis"? Anonymous poster hash: 1ac04...647
sug lut Skrevet 8. november 2016 #28 Skrevet 8. november 2016 Hvorfor "heldigvis"? Anonymous poster hash: 1ac04...647 Fordi de potensielt har helt sitt eget sett av matregler - kosher og halal overlapper ikke nødvendigvis.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2016 #29 Skrevet 8. november 2016 Har en venninne med cøliaki, sørger for å ha et glutenfritt alternativ til henne. Ellers er det kun i barnebursdager jeg har hatt muslimer til mat, og da serverer jeg kyllingpølser hvis det er pølser. Anonymous poster hash: c9e0e...cc9
Anonym bruker Skrevet 8. november 2016 #30 Skrevet 8. november 2016 Vi prøver å ta hensyn når vi har middagsgjester. Vi kjenner ingen voksne muslimer, men når barna har hatt med venner som er muslimer hjem har vi unngått svin (de har ikke hatt behov for halal, det vet vi fordi de godtar kyllingpølser i bursdager). Vi har venner som har cøliaki, da har vi kjøpt inn alternativer de kan spise. Jeg har en venninne som har sluttet å spise mel og sukker, da har jeg tilpasset maten så hun kan unngå det. Anonymous poster hash: 3fa3d...af7
Gjest Antarctica Skrevet 8. november 2016 #31 Skrevet 8. november 2016 Du er klar over at pinnekjøtt er laget av får? Anonymous poster hash: 94f02...8e4 Ja? Hjemme hos meg får de neppe halalslaktet pinnekjøtt. Dét var poenget. (Svin kjøper jeg ikke, så det er det ingen fare for.)
Anonym bruker Skrevet 8. november 2016 #32 Skrevet 8. november 2016 Tar alltid hensyn til helse! Allergi og inntolleranse tas dermed selvfølgelig hensyn til, og også andre dietter som er grunnet i helse. Får litt fnatt når folk over her beskriver lavkarbo som en fiks diett". Jeg er klar over at det er mange som går på lavkarbo "bare fordi". Selv har jeg en diagnose som gjør at jeg spiser lavkarbo etter anbefaling fra legen, jeg blir faktisk syk av å spise mye karbohydrater. Heldigvis har jeg venner som ikke ser på meg som sær og vanskelig likevel. Det er heller ikke nødvendig å bytte ut alle ingredienser for å lage lavkarbomiddag, så lenge man tenker litt når man bestemmer menyen. Det er veldig mange retter som bestårav kjøtt eller fisk, grønnsaker, saus og poteter. Disse kan man lage akuratt som vanlig, bare sørge for å lage litt ekstra med grønsaker, så kan den som spiser lavkarbo unngå potetene. Sausen inneholder ofte hvetemel, man kan da enten velge en saus uten mel, eller smelte litt smør, så kan folk velge smeltet smør i stedenfor asusen. Så vanskelig var det liksom... Ellers tar jeg også hensyn til religion når det gjelder ingredienser, men kjøper ikke egne gryter, det har jeg ikke plass til i kjøkkenskapet, og synes også at det er en utgift som jeg ikke ønsker å prioritere. Vegetarianere tas også hensyn til, til en viss grad. Jeg lager ikke vegetarmat til hele selskapet, men sørger forat noe av tilbehøret har såpass substans at måltidet fint kan spises uten å forsyne seg av kjøtt/fisk. "Liker ikke" tar jeg også hensyn til til en viss grad, dersom jeg vet om det. Hvis jeg f.eks. vet at en gjest ikke liker laks, så velger jeg noe annet den dagen. Men jeg har vært borti folk som omtrent ikke liker noen ting, da gir jeg litt opp, og tenker de får ta det som blir servert. Hadde f.eks. en venninne en gang som kun spiste fire middagsretter, og ikke likte noe annet. Disse rettene måtte i tillegg være akuratt sånn som hun alltid hadde fått dem, dvs, hun likte pizza, men hvis jeg bakte lavkarbobunn kunne hun ikke spise den, hun likte fiskesuppe, men hvis den var kryddret litt anderledes en moren hennes pleide,kunne hun ikke spise den, osv. I sånne tilfeller sørger jeg bare for å fortelle hva som er på menyen når jeg inviterer, så får vedkomende ta med annen mat selv, hvis det er umulig å spise det som blir servert. Folk som skifter dietter hele tiden har jeg ikke vært borti, men hadde jeg hatt noen sånne i omgangskretsen hadde de fått samme behandlign som den veldig kresne veninnen. Anonymous poster hash: 66c8d...cf6 Veldig enig i det du skriver. Er som regel ikke så vanskelig å gjøre tilpasninger uten særlig ekstra bry. Jeg har i lange perioder sjonglert flere ulike "dietter" (intoleranser) med til dels mye motstridende ting vi ikke tålte - men det er bare et tankesett, ingen problemer bare man fokuserer på det folk kan spise fremfor det de ikke kan spise. Unngå det folk ikke tåler, fokuser på resten, da ser man alle mulighetene. Ellers tenker jeg at hvis jeg inviterer folk så ønsker jeg at de skal hygge seg, og da tenker jeg at det også er mitt ansvar å prøve å få til noe som passer for alle. Jeg har heller ikke vært borti noen som "ikke tåler" bare i perioder. Har vært borti en del som tåler og ikke tåler ting i perioder, men det er jo en realitet, mtp. helhetsbelastningene de har i perioder og den daværende immunsituasjonen. Spesielt gjelder dette f.eks. allergikere som ikke kan spise en del ting på våren/sommeren når det også er mye pollen ute, men som tåler det på vinteren. Anonymous poster hash: d1024...b65
Mamma_til_2 Skrevet 9. november 2016 #33 Skrevet 9. november 2016 Jeg tar hensyn til allergier, religion og personlige valg. Ber jeg til middag så er det min plikt. Er jeg usikker på noe så spør jeg.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2016 #34 Skrevet 9. november 2016 Tar kun hensyn til allergi Anonymous poster hash: 8e777...793
Mamma_til_2 Skrevet 9. november 2016 #35 Skrevet 9. november 2016 Dere som kun tar hensyn til allergier/ intoleranser om dere da inviterer en som dere vet er muslim lager dere ribbe, indrefilet av sving eller svinekoteletter?
Anonym bruker Skrevet 9. november 2016 #36 Skrevet 9. november 2016 Dere som kun tar hensyn til allergier/ intoleranser om dere da inviterer en som dere vet er muslim lager dere ribbe, indrefilet av sving eller svinekoteletter? Jeg vil tro de løser det med å ikke ha noe med muslimer å gjøre? Anonymous poster hash: d1024...b65
Anonym bruker Skrevet 9. november 2016 #37 Skrevet 9. november 2016 Dere som kun tar hensyn til allergier/ intoleranser om dere da inviterer en som dere vet er muslim lager dere ribbe, indrefilet av sving eller svinekoteletter? Jeg skrev at jeg tar hensyn til alt, men kunne likevel lagd ribbe hvis vi fikk gjester som var muslimer. Hvis det var julaften f.eks. eller hvis det var det vi hadde planlagt å ha den dagen. Men hadde lagd noe muslimene kunne spise i tillegg, forutsatt at det ikke krevde egne kjeler o.l. Hadde muslimene vært våre eneste gjester så hadde jeg nok droppet ribba, hvis det ikke var julaften da, da må den være med uansett. Anonymous poster hash: 19351...2fe
soleia Skrevet 9. november 2016 #38 Skrevet 9. november 2016 Har ikkje muslimar i omgangskretsen, men ville sjølvsagt hatt eit svinefritt alternativ om så var tilfelle. Tek omsyn til allergiar, og delvis til diettar. Dvs eg tenkjer over at det er noko dei kan ete, men legg ikkje opp heile menyen etter dietten.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2016 #39 Skrevet 9. november 2016 Jeg tar hensyn så langt jeg klarer. Har aldri vært aktuelt å skulle servere halal, muslimene som har vært på besøk har enten spist kyllingpølser eller spist alt av kjøtt, inkludert svin. Har et party sære venninner og prøver også å servere noe de spiser når jeg inviterer. Serverer også glutenfritt uten problemer i bursdager. Har kapitulert i et par bursdager hvor verken gluten, melk, egg, soya eller nøtter har vært aktuelt. Da har de som er allergiske mot mye tatt med kake selv (og det er de mest vant til) Anonymous poster hash: c3aab...a10
Gjest Antarctica Skrevet 9. november 2016 #40 Skrevet 9. november 2016 Dere som kun tar hensyn til allergier/ intoleranser om dere da inviterer en som dere vet er muslim lager dere ribbe, indrefilet av sving eller svinekoteletter? Fins det ingen avskygning mellom "lager fire ulike retter for å tilfredsstille alle" og "provoserer gjestene bevisst og ler dem opp i ansiktet etterpå"? Jeg ber ikke folk hjem for å plage dem. MEN hvis det er umulig for dem å få ned noe som helst av det vi står og kokkelerer, så regner jeg som regel med at feilen ikke kun er min...
FlinkePike Skrevet 9. november 2016 #41 Skrevet 9. november 2016 Tar hensyn til allergi, sterke intoleranser, religion og vegetarianere/veganere. Jeg velger selv hvem jeg vil invitere, og da må jeg kunne servere alle mener nå jeg. Har selv aldri fått utslag på melkeallergi, men får jeg i meg melkeprotein går jeg på do med magesjau i 3 dager etterpå, så skulle gjerne sett at folk tok hensyn til det selvom det "bare" er en intoleranse. Men jeg velger selv hva jeg spiser, og kan godt ta med meg egen mat.
Skyen Skrevet 9. november 2016 #42 Skrevet 9. november 2016 Ja tar alltid hensyn og har måttet ta hensyn til allergi (daglig), muslimer som spiser halal og ikke halal, og vegetarianere. Har møtt en jøde (som jeg vet om) men lagde ikke mat til henne. Klart man tar hensyn, det er kjempe lett! Det dreier seg om respekt
BareEnTil Skrevet 9. november 2016 #43 Skrevet 9. november 2016 Allergier og religion. Ifht religion blir det ikkje svin, men ikkje type halalkjøt. I barnebursdag blir det servert kyllingpølser i tillegg til andre pølser, og ikkje bacon på all pizza.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå