Gå til innhold

Hva tar dere hensyn til når dere lager mat for gjester?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte at for eksempel muslimer og jøder ikke spiser gris og varer som er fremstilt fra gris. Enkelte muslimer spiser ikke kjøtt som ikke er halalslaktet og tilberedt i egne kjeler. Mange har nå til dags alle mulige allergier, alvorlige og mindre alvorlige, intoleranser, går på en eller annen diett (lavkarbo, paleo), er vegetarianere eller veganere og så videre.

Så, HVA bruker dere å ta hensyn til når dere inviterer til middag, steller i stand til bursdag, bryllup, dåp og så videre? Jeg personlig tar kun hensyn til religion (ikke gris, kjøper ikke egne kjeler, bestikk og lignende bare for halalmat) og allergier. Tar ikke hensyn til at folk er veganere eller går på lavkarbo, for da må man erstatte så å si alle varene med noe annet, dyrt og vanskelig tilgjengelig (og vanligvis mindre godt).

Anonymous poster hash: 1ac04...647
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreløpig har jeg kun "vært utsatt for" gjester som er vegetarianere, så det har jeg selvsagt tatt hensyn til. Ellers tror jeg normalt sett at jeg ikke vil ha problemer med å ta hensyn til det meste, men tar forbehold likevel. Jeg hadde for eksempel tidligere en venninne som fikk "fikse" ideer om mye rart og hun kunne fort finne på å bli vegetarianer den ene uken, for så å neste uke synes at det er helt greit å spise pinnekjøtt for det er jo en tradisjon man ikke kan gå glipp av og det er jo så godt. Så hadde hun kommet med et eller annet jeg visste ikke var medisinsk begrunnet ville jeg nok ikke brydd meg så veldig.

Anonymous poster hash: 09159...3ef
Skrevet

Hva jeg har lyst til å lage og liker selv.

Anonymous poster hash: 6c218...71f
Skrevet

Min søster er vegetarianer, men hun har sørget for å ha med egen mat. Men hadde hun ikke gjort det, så hadde jeg sørget for å ha et alternativ til henne.

Jeg tar hensyn så lenge jeg vet om begrensningene. Synes ikke det er noe problem :)

Anonymous poster hash: 46d02...6d5

Skrevet

Er nok som deg HI, men strekker meg lenger når det gjelder barn. Det er tross alt ikke dere feil at de er velsignet med foreldrene de har fått tildelt...

Anonymous poster hash: 94f02...8e4

Skrevet

Jeg tar de hensynene som må tas for at alle skal føle seg velkommen og ha det fint i selskapet.

Men da må det sies at jeg aldri har vært borti veldig sære dietter.

I barneselskaper serverer jeg ikke svin, har 4 barn på skolen og muslimer er det i alle klassene. Lager ting som hamburgere, pizzasnurrer, kalkunpølser osv (har vi pølser lager jeg både vanlige og kyllingpølser da). Har aldri trengt å tenke halal, det hadde jeg nektet å kjøpe for det synes jeg er dyreplageri, så da hadde jeg måttet servere pannekaker eller noe ;)

Har ingen lavkarbo eller vegetarianere i kretsen vår.

Noe allergi, en nevø med nøtteallergi og en svigerinne med cøliaki. Det tar jeg selvfølgelig hensyn til. Har vi familieselskap har jeg alltid en kake uten hvetemel så hun også kan få noe søtt til kaffen.

Anonymous poster hash: c591d...630
Skrevet

Fikse dietter som folk går på f.eks lavkarbo gidder jeg ikke ta hensyn til.

Allergier og religion (innenfor en viss rimelighet) tar jeg hensyn til.

Anonymous poster hash: 8b544...08e

Skrevet

Jeg tar hensyn til alt unntatt det med egne kjeler. Det har jeg ikke råd til. :P

Da søsteren min gikk på grete roede kurs så veide jeg til og med ingrediensene for henne så hun fikk det nøyaktige kcal innholdet hun skulle føre opp. ;)

Anonymous poster hash: 19351...2fe
Skrevet

Allergier.

Anonymous poster hash: 60214...bdd

Skrevet

Tar hensyn til vegetarianere, religion og allergi. 

Har ei venninne som jeg vet ikke er så begeistret for fisk, når de kommer lager jeg noe jeg vet hun liker. Jeg som vertinne vil jo at gjestene skal sluke maten, ikke sitte å prike ;) 

Skrevet

Jeg har ikke vært nødt til å ta så mye hensyn, kun hatt middags besøk av personer med allergier og som er vegetarianere. Dette har jeg selvfølgelig tatt hensyn til. 

Men hadde jeg fått besøk av andre som hadde behov for noe spesielt ift religion hadde jeg så klart laget noe alle kunne spist.

Anonymous poster hash: 8a118...8ad
Skrevet

Meeen..må legge til at dietter etc hadde jeg ikke tatt hensyn til hvis det var flere andre som også kom på middag. 

Er det noe jeg vet folk ikke liker styrer jeg unna, men er jo ikke alltid man vet folks preferanser.

Anonymous poster hash: 8a118...8ad
Skrevet

Jeg lager selvsagt mat som mine gjester kan spise og forhåpentligvis like. Det er da for dem jeg lager maten, ellers hadde jeg ikke invitert dem. Målet er fornøyde gjester som følte seg velkomne og ivaretatt.

Anonymous poster hash: cc821...93d
Skrevet

Tar hensyn til religion (innen rimelighetens grenser og allergi som for eksempel cøliaki. Jeg har noen venner med nye fikse ideer. Raw food, veganer, glutenfritt, lavkarbo osv. De får ordne seg selv eller spise det de kan spise av tilbehør.

Skrevet

Tar alltid hensyn til helse! Allergi og inntolleranse tas dermed selvfølgelig hensyn til, og også andre dietter som er grunnet i helse. Får litt fnatt når folk over her beskriver lavkarbo som en fiks diett". Jeg er klar over at det er mange som går på lavkarbo "bare fordi". Selv har jeg en diagnose som gjør at jeg spiser lavkarbo etter anbefaling fra legen, jeg blir faktisk syk av å spise mye karbohydrater. Heldigvis har jeg venner som ikke ser på meg som sær og vanskelig likevel. Det er heller ikke nødvendig å bytte ut alle ingredienser for å lage lavkarbomiddag, så lenge man tenker litt når man bestemmer menyen. Det er veldig mange retter som bestårav kjøtt eller fisk, grønnsaker, saus og poteter. Disse kan man lage akuratt som vanlig, bare sørge for å lage litt ekstra med grønsaker, så kan den som spiser lavkarbo unngå potetene. Sausen inneholder ofte hvetemel, man kan da enten velge en saus uten mel, eller smelte litt smør, så kan folk velge smeltet smør i stedenfor asusen. Så vanskelig var det liksom...

Ellers tar jeg også hensyn til religion når det gjelder ingredienser, men kjøper ikke egne gryter, det har jeg ikke plass til i kjøkkenskapet, og synes også at det er en utgift som jeg ikke ønsker å prioritere. Vegetarianere tas også hensyn til, til en viss grad. Jeg lager ikke vegetarmat til hele selskapet, men sørger forat noe av tilbehøret har såpass substans at måltidet fint kan spises uten å forsyne seg av kjøtt/fisk.

"Liker ikke" tar jeg også hensyn til til en viss grad, dersom jeg vet om det. Hvis jeg f.eks. vet at en gjest ikke liker laks, så velger jeg noe annet den dagen. Men jeg har vært borti folk som omtrent ikke liker noen ting, da gir jeg litt opp, og tenker de får ta det som blir servert. Hadde f.eks. en venninne en gang som kun spiste fire middagsretter, og ikke likte noe annet. Disse rettene måtte i tillegg være akuratt sånn som hun alltid hadde fått dem, dvs, hun likte pizza, men hvis jeg bakte lavkarbobunn kunne hun ikke spise den, hun likte fiskesuppe, men hvis den var kryddret litt anderledes en moren hennes pleide,kunne hun ikke spise den, osv. I sånne tilfeller sørger jeg bare for å fortelle hva som er på menyen når jeg inviterer, så får vedkomende ta med annen mat selv, hvis det er umulig å spise det som blir servert.    

Folk som skifter dietter hele tiden har jeg ikke vært borti, men hadde jeg hatt noen sånne i omgangskretsen hadde de fått samme behandlign som den veldig kresne veninnen.

Anonymous poster hash: 66c8d...cf6
Skrevet

Tar hensyn til allergier. Ville tatt hensyn til religion også. Har en i familien som er veganer og i tillegg ikke spiser gluten, og det får jeg ikke tatt hensyn til. Hun tar med egen mat og lager en stor greie ut av det, hver gang.

Anonymous poster hash: 28152...677

Skrevet

Jeg tar hensyn når vi har barnas muslimske venner på besøk og lager middag av annen type kjøtt de dagene.Jeg tar også hensyn til allergier og dietter i den grad at det finnes et tilbud til alle. F.eks lager en liten porsjon uten den ingrediensen gjesten reagerer på eller rikelig med grønnsaker/tilbehør hvis vi har besøk av min venninne som er vegetarianer.

Skrevet

Tar hensyn til allerigier og hva folk liker. Har ikke vært nødvendig å ta stilling til religion, men hadde det vært muslimske gjester hadde jeg selvsagt forsøkt å ta hensyn til det. Når jeg skriver at jeg tar hensyn til hva folk liker, mener jeg i den forstand at jeg serverer ikke noe jeg VET vedkommende ikke liker og jeg behøver ikke blande tomat i salaten hvis jeg vet middagsgjesten ikke liker tomat osv. Min mor er vegetarianer, og selvsagt tar jeg hensyn til det når jeg inviteter mine foreldre på middag. Tilsvarende ville jeg tatt hensyn til det ved for eks. bryllupsmiddag el. Så lenge det er noe man vet om, syns jeg deter greit som vertinne å ta hensyn til det og å ha noe å tilby gjesten å spise. Min mor er ikke sånn at hun krever voldsomme vegarretter og sånn, men for eks. at det er en god salat og brød til et måltid, så hun kan spise det i hvertfall. Er ikke den dagen jeg ville funnet på å servere kun fårikål for eks ;)

Anonymous poster hash: 8190c...08b
Skrevet

Tar hensyn til allergier og svin (for de som ikke spiser det). Styrer ikke med å lage halal, lavkarbo, veggismat o.l. 

Har to søskenbarn med cøliaki og ei niese med melkeallergi, dette tas alltid hensyn til.
Sender jeg med noe i bhg, er målet at det skal kunne spises av alle, men halal kan ikke foreldre forvente at andre lager (mener jeg da). Ikke alle steder det er like god tilgang på alle type matvarer.

Anonymous poster hash: d9a36...b11
Skrevet

Jeg prøver å ta hensyn så langt jeg er i stand til det, både når det gjelder allergi, religion og andre preferanser. Jeg inviterer jo til selskap for at vi alle skal ha det hyggelig, og maten er en del av hyggen. Om det er noe jeg ikke klarer å ta hensyn til, ville jeg bedt vedkommende om å ta med noe selv.

Skrevet

Hvis jeg inviterer (da sier det seg selv at jeg vil at folk skal føle seg velkomne) så tar jeg hensyn til alt.

Gjest Antarctica
Skrevet

Har bare én muslim som er nær nok i omgangskrets til at hun får middag hos oss. Og hun spiser pinnekjøtt og hva det nå måtte være. Så jeg tilpasser ikke veldig det.

Når folk sier at de er allergiske, kan jeg f eks ta vekk en bestanddel i oppskrifta. Men ellers regner jeg med at folk tar ansvar selv.

Skrevet

Har bare én muslim som er nær nok i omgangskrets til at hun får middag hos oss. Og hun spiser pinnekjøtt og hva det nå måtte være. Så jeg tilpasser ikke veldig det.

Når folk sier at de er allergiske, kan jeg f eks ta vekk en bestanddel i oppskrifta. Men ellers regner jeg med at folk tar ansvar selv.

Du er klar over at pinnekjøtt er laget av får?

Anonymous poster hash: 94f02...8e4

Skrevet

Tar alltid hensyn til allergi.

Legger til rette for dietter hvis det for eks. er en seriøs slankekur eller har stor helsemessig gevinst selv om de ikke har diagnose på papiret.

Kjøper IKKE halal eller egne kjeler og panner, men har ikke noe problem med å droppe svin.

Til vegetarianere kan jeg lage ekstra tilbehør, men lager ikke rene vegetariske retter.

Veganere blir for sære, de gir jeg beng i.

Skrevet

Tar hensyn til allergier og vegeterianere/veganere.

Har så langt ikke trengt å ta hensyn til religion, men hadde selvsagt gjort det.

Folks dietter utover det forholder jeg meg ikke til.

Anonymous poster hash: e78fb...43a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...