Gå til innhold

Laget bool in bag ris i går

Anbefalte innlegg

Skrevet

La den i kjøleskapet, kan risen spises i morgen? Eller må den kastes?

Anonymous poster hash: 239fa...53f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kast den. Gjorde noe lignende selv og fikk heftig matforgiftning.

Anonymous poster hash: 7bf99...ca8

Skrevet

Jeg hadde kastet. Ris og pasta varmer jeg aldri opp igjen, med mindre det er samme dag.

Anonymous poster hash: ade61...9fa

Skrevet

Takk for svar da kaster jeg den😃

Anonymous poster hash: 239fa...53f

Skrevet

Så lenge risen har blitt raskt nedkjølt og oppbevart i kjøleskap kan du spise den uten å være redd. Har den stått Mange timer i romtemperatur må du kaste den.

Anonymous poster hash: 36fd3...9e6

Skrevet

Jeg har varmet opp både pasta og ris hundrevis av ganger og aldri blitt hverken syk eller død.

Hva er det egentlig dere tror kan skje mat som står kjølig i 1-3 dager?

Skrevet

Jeg har varmet opp både pasta og ris hundrevis av ganger og aldri blitt hverken syk eller død.

Jeg og, har aldri hatt problemer med det

Anonymous poster hash: aa39e...ca1

Skrevet

Mat generelt er ikke noe problem. Men spesielt ris og pasta skal man være forsiktig med.

Anonymous poster hash: 44233...7ff

Skrevet

Jeg har delt denne linken flere ganger her inne, men gjør det gjerne igjen.

http://forskning.no/mat-mat-og-helse/2012/01/helsefare-ved-feillagret-pasta-og-ris

Anonymous poster hash: ec195...515

Har du lest linken selv? Den er om feillagret ris som har stått i romtemperatur .Det står at hvis ris lagres i kjøleskap, så er det trygt å spise den.  Hi sin ris hadde stått i kjøleskap.

Skrevet

Den gjelder ris og pasta som har stått i romtemperatur. Så lenge det har stått i kjøleskap er det ikke noe problem.

Du vet forskjell på kjølig og romtemperert, ikke sant?

Og dere ser at HI ikke har sagt noe som helst om hvor lenge risen har vært oppbevart i romtemperatur før hun la den i kjøleskapet? Det uhyre sjeldent at folk legger glovarm, nylaget mat rett inn i kjøleskapet. Snarere er det svært vanlig å la maten avkjøles i romtemperatur før man setter det inn i kjøleskapet.

Men det var åpenbart vanskelig for dere å fatte det poenget...

Skrevet

Og dere ser at HI ikke har sagt noe som helst om hvor lenge risen har vært oppbevart i romtemperatur før hun la den i kjøleskapet? Det uhyre sjeldent at folk legger glovarm, nylaget mat rett inn i kjøleskapet. Snarere er det svært vanlig å la maten avkjøles i romtemperatur før man setter det inn i kjøleskapet.

Det er jo du som bommer her

Skrevet

Det er jo du som bommer her

Nei?

Poenget her er at hun må vurderer hvorvidt risen er spisbar ut fra hvor lenge den ble oppbevart i romtemperatur før hun satte den inn i kjøleskapet. Fordi det ikke er vanlig å sette varm, nylaget mat rett inn i kjøleskapet (siden dette heller ikke er anbefalt ut fra at det senker temperaturen i kjøleskapet og potensielt sett kan påvirke kvaliteten på andre matvarer som oppbevares der).

Skrevet

Har du lest linken selv? Den er om feillagret ris som har stått i romtemperatur .Det står at hvis ris lagres i kjøleskap, så er det trygt å spise den.  Hi sin ris hadde stått i kjøleskap.

Ja, jeg har lest linken selv. Se andre svar i tråden her.

Skrevet (endret)

"Svært få er klar over hvilke fare det kan medføre å spise pasta eller ris som først er kokt, og deretter lagret over lengre tid ved romtemperatur - eller mer presist temperaturer ved over 12-14 C•"

Når hi presiserer at hun satt risen i kjøleskapet går ihvertfall jeg ut fra at hun ikke først lagret den i romtemperatur over lengre tid. Det er lov å bruke sunn fornuft.

Og man setter selvsagt ikke kokvarm mat i kjøleskapet. Man kjøler raskt ned og SÅ setter man det kjølig.

Det er det poenget jeg fatter.

Endret av *Miss Marple*
Skrevet

"Svært få er klar over hvilke fare det kan medføre å spise pasta eller ris som først er kokt, og deretter lagret over lengre tid ved romtemperatur - eller mer presist temperaturer ved over 12-14 C•"

Når hi presiserer at hun satt risen i kjøleskapet går ihvertfall jeg ut fra at hun ikke først lagret den i romtemperatur over lengre tid. Det er lov å bruke sunn fornuft.

Det er det poenget jeg fatter.

Personlig erfaring tilsier at jeg aldri noen sinne går ut fra noen ting som helst når det gjelder slike spørsmål som dette. Både basert på tråder her inne og i det virkelige liv. Folk har mye rart for seg, og jeg vet om folk som spiser pizza som har ligget på kjøkkenbenken over natten også. DET står det også noe om nederst i den linken.

Skrevet

Personlig erfaring tilsier at jeg aldri noen sinne går ut fra noen ting som helst når det gjelder slike spørsmål som dette. Både basert på tråder her inne og i det virkelige liv. Folk har mye rart for seg, og jeg vet om folk som spiser pizza som har ligget på kjøkkenbenken over natten også. DET står det også noe om nederst i den linken.

Men dør man av det? Har det noen gang skjedd?

Anonymous poster hash: 0e75c...726

Skrevet

Ja, jeg har lest linken selv. Se andre svar i tråden her.

Hva slags svar mener du jeg skal se på??

Skrevet

Ja, det har skjedd. Google it.

Skrevet

Hva slags svar mener du jeg skal se på??

Jeg har skrevet flere svar i denne tråden her, til Miss Marple og den andre anonym her. Det er ikke så vanskelig å se det altså. Hvis man ikke er blind da. Men det kan du ikke være siden du er her inne på en nettside.

Skrevet

Jeg har ikke hørt om noen som har dødd av pizza, men både av ris og pasta.

Skrevet

Jeg har skrevet flere svar i denne tråden her, til Miss Marple og den andre anonym her. Det er ikke så vanskelig å se det altså. Hvis man ikke er blind da. Men det kan du ikke være siden du er her inne på en nettside.

Omg

Skrevet

Dessuten må jeg bare spørre: Er det kun hvis du faktisk har hørt om noen som har dødd av det at du tenker at det er legitimt å følge et råd fra offentlige myndigheter og som er omtalt forskning.no? Det er ikke nok at det potensielt kan gjøre deg skikkelig dårlig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...