Anonym bruker Skrevet 7. november 2016 #26 Skrevet 7. november 2016 Du tuller? Hva er grunnen til at de "ikke kan spise halal"? Kjøttallergi?🙄 Du forstår vel at det ikke er sammenlignbart? Jeg spiser ikke svin, av helsemessige årsaker, uten å være muslim. Har aldri opplevd at noen nekter å tilrettelegge, heldigvis. Anonymous poster hash: 1a924...170 Fordi vi er dypt religiøse og vil ikke spise noe som er velsignet med noe vi ikke tror på. Det strider med vår religiøse overbevisning rett og slett. Og så lenge det er religionsfrihet i Norge, krever jeg å bli tatt hensyn til. Anonymous poster hash: 40892...668
Anonym bruker Skrevet 7. november 2016 #27 Skrevet 7. november 2016 Hvorfor er det så rart at noen her i tråden svarer at de ikke spiser halalkjøtt? Vi spiser heller ikke det. Jeg vet at dette kjøttet kunner velsignet ved bønn her i Norge, men i det store og det hele bidrar man til å støtte dyremishandling (som det er i andre land og sikkert den måten muslimer her til lands ville hatt det hvis det ikke var for at det er ulovlig her). Anonymous poster hash: 7f3e1...962
Anonym bruker Skrevet 8. november 2016 #28 Skrevet 8. november 2016 Hvorfor er det så rart at noen her i tråden svarer at de ikke spiser halalkjøtt? Vi spiser heller ikke det. Jeg vet at dette kjøttet kunner velsignet ved bønn her i Norge, men i det store og det hele bidrar man til å støtte dyremishandling (som det er i andre land og sikkert den måten muslimer her til lands ville hatt det hvis det ikke var for at det er ulovlig her). Anonymous poster hash: 7f3e1...962 Da går det jo ikke på religion, men personlig særhet. Andre land har ingen ting med dette å gjøre, hellerikke dine antagelser om mennesker du ikke kjenner og hva de evt måtte ønske. Jeg hadde nok ikke villet la ungene dine sitte uten mat, men du hadde nok fått spise tilbehør sammen med andre kresne. Anonymous poster hash: 13e28...311
Anonym bruker Skrevet 8. november 2016 #29 Skrevet 8. november 2016 Fordi vi er dypt religiøse og vil ikke spise noe som er velsignet med noe vi ikke tror på. Det strider med vår religiøse overbevisning rett og slett. Og så lenge det er religionsfrihet i Norge, krever jeg å bli tatt hensyn til. Anonymous poster hash: 40892...668 Da antar jeg at du sier i fra om dette når du sender barna dine i selskap til personer som kan finne på å servere halal kjøtt. Foreldrene til barna mines venner har informert om at de er muslimer og at noen holder det med å holde seg borte fra svin, mens andre kun spiser halal. Men, ingen har KREVD noe. De har kun spurt om at vi kan ha noe som barna deres også kan spise. Kan godt være vegiteriansk, bare de slipper å stå utenfor å se de andre koser seg. Anonymous poster hash: 32fe8...d9e
Anonym bruker Skrevet 8. november 2016 #30 Skrevet 8. november 2016 Hvorfor er det så rart at noen her i tråden svarer at de ikke spiser halalkjøtt? Vi spiser heller ikke det. Jeg vet at dette kjøttet kunner velsignet ved bønn her i Norge, men i det store og det hele bidrar man til å støtte dyremishandling (som det er i andre land og sikkert den måten muslimer her til lands ville hatt det hvis det ikke var for at det er ulovlig her). Anonymous poster hash: 7f3e1...962 Du er klar over at dette er slaktemetoden som har vært brukt også her i landet siden tidenes morgen? Men, det er urelevant. Men, jeg antar da at du opplyser folk rundt deg om dette. Og spør om de kan servere et alternativ hvis kjøttet er halal slakter. Hvis ikke kan ikke du forvente at noen prøver i det minste. Får jeg vite at barn som kommer til meg ikke spiser en spesiel type mat, det være seg halal/ikke halal/isvin/vegitar/vegansk/fisk/grøt/ku/får/gluten/egg/melk/nøtter/sitrus/skalldyr/osv, så prøver jeg etter beste evne å tilrettelegge så godt som mulig. Dette like mye som at jeg håper at når barnet mitt er på besøk hos venner og skal spise der, så kan han få et alternativ hvis det serveres grøt da han rett og slett ikke klarer å få grøt ned. Anonymous poster hash: 32fe8...d9e
Anonym bruker Skrevet 8. november 2016 #31 Skrevet 8. november 2016 Da går det jo ikke på religion, men personlig særhet. Andre land har ingen ting med dette å gjøre, hellerikke dine antagelser om mennesker du ikke kjenner og hva de evt måtte ønske. Jeg hadde nok ikke villet la ungene dine sitte uten mat, men du hadde nok fått spise tilbehør sammen med andre kresne. Anonymous poster hash: 13e28...311 Personlige særegenheter bør man også akseptere hvis det gjør at barna til disse ikke blir holdt utenfor. Det være seg å ikke spise halal og selvskutt pga dyremishandling, eller de som kun spiser vegiteriansk eller vegansk mat. Vi bør prøve å tilrettelegge for disse barna så godt som mulig. Det er tross alt ikke barnas feil at de er utstyrt med foreldrene de har blitt tildelt. Anonymous poster hash: 32fe8...d9e
Anonym bruker Skrevet 8. november 2016 #32 Skrevet 8. november 2016 Da går det jo ikke på religion, men personlig særhet. Andre land har ingen ting med dette å gjøre, hellerikke dine antagelser om mennesker du ikke kjenner og hva de evt måtte ønske. Jeg hadde nok ikke villet la ungene dine sitte uten mat, men du hadde nok fått spise tilbehør sammen med andre kresne. Anonymous poster hash: 13e28...311 Personlige særegenheter bør man også akseptere hvis det gjør at barna til disse ikke blir holdt utenfor. Det være seg å ikke spise halal og selvskutt pga dyremishandling, eller de som kun spiser vegiteriansk eller vegansk mat. Vi bør prøve å tilrettelegge for disse barna så godt som mulig. Det er tross alt ikke barnas feil at de er utstyrt med foreldrene de har blitt tildelt. Anonymous poster hash: 32fe8...d9e
Anonym bruker Skrevet 8. november 2016 #33 Skrevet 8. november 2016 Om hjortetakksalt ble laget av hjortehorn som i gamledager, kan man sage horn av hjorten uten at man dreper dyret, så det bør jo være innafor. I dag blir ammoniumkarbonat kjemisk fremstilt, og er helt uproblematisk :-) Anonymous poster hash: d502c...fc9
Anonym bruker Skrevet 8. november 2016 #34 Skrevet 8. november 2016 Da går det jo ikke på religion, men personlig særhet. Jeg vil hevde at mange såkalte religiøse overbevisninger i høyeste grad kvalifiserer til personlig særhet. Anonymous poster hash: f4260...f0e
Luksusdyret Skrevet 8. november 2016 #35 Skrevet 8. november 2016 Griser har jo ikke horn? Så...uansett hvordan du vrir på den, så kan det jo ikke være "fyfy" for muslimer? Anonymous poster hash: 1dcd5...323 Selv om griser ikke har horn, så lever mange muslimer så strengt at dyr som de spiser må være slaktet på en spesiell måte. Derfor har man jo halalslaktet kylling, okse osv i mange matbutikker. Enkelte igjen er så strenge at de ikke kan spise mat som er tilberedt i samme kjele/stekepanne som ikke-halalslaktet mat var tilberedt tidligere, og må ha egen kjele/panne til det.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2016 #36 Skrevet 8. november 2016 Jeg mente skjell, ikke skall pcen autokorekte. Fisk uten skjell er foreksempel hai. Alt av skalldyr er heller ikke lov, siden det ikke har finne og skjell Anonymous poster hash: e6717...e1f Det er bare Hanafi-lovskolen som ikke tillater skalldyr. Vi er muslimer. Jeg setter stor pris på de som prøver å tilrettelegge mat til barna, men forventer det ikke. Vi har tatt det valget at kun svin og svineprodukter er utelukket for barna utenfor hjemmet (selv om vi spiser halalslaktede produkter hjemme). Vi har stort sett blitt møtt med velvilje. Vi vil imøtekomme de som ikke vil ha halalslaktede produkter ved å servere pasta, fisk, vegetarmat ol. Anonymous poster hash: 329f6...c8c
Førstemann Skrevet 8. november 2016 #37 Skrevet 8. november 2016 Mine barn var bedt i bursdag til en muslimsk skolekamerat. Mine barn fikk ikke annen mat, de kan ikke spise halal. Hvorfor skal tilrettelegging bare være enveis? Anonymous poster hash: 40892...668 Jeg regner med at du på samme måte som muslimene her sender en høflig melding til foreldrene og opplyser om dette og samtidig spør om du skal sende med de mat? Det er nemlig det som er vanlig når man har spesielle preferanser uavhengig av årsak. DA kan det gå begge veier.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2016 #38 Skrevet 8. november 2016 Det er bare Hanafi-lovskolen som ikke tillater skalldyr. Vi er muslimer. Jeg setter stor pris på de som prøver å tilrettelegge mat til barna, men forventer det ikke. Vi har tatt det valget at kun svin og svineprodukter er utelukket for barna utenfor hjemmet (selv om vi spiser halalslaktede produkter hjemme). Vi har stort sett blitt møtt med velvilje. Vi vil imøtekomme de som ikke vil ha halalslaktede produkter ved å servere pasta, fisk, vegetarmat ol. Anonymous poster hash: 329f6...c8c Hanafi-lovskolen omfatter to tredjedeler av verdens muslimer. Så hvis man vil safe så er det en god ide å droppe skalldyr Anonymous poster hash: e6717...e1f
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2017 #39 Skrevet 2. februar 2017 Hei, Tragisk at folk ikke tar hensyn til andres syn når de selv ønsker at deres meninger skal bli respektert. Hjortetakksalt kalles på engelsk ammonium bicarbonate (e503) noe som er halal ifølge appen Halal E codes. Dette kan også bekreftes på denne nettsiden: http://www.muslimconsumergroup.com/halal-haram-mushbooh_ingredients.html Setter stor pris på at du tar hensyn til slikt og tåler all unødvendige kritikken som blir rettet mot deg i forumet. Det er en del av gode manerer å respektere andres tro og praksis, dette være muslimer/kristne/jøder osv. Man kan ikke sitte bak skjermen og dømme andre etter falskt grunnlag som feks at muslimer steiner voldtatte kvinner. Dette viser i seg selv hvor falske og tåpelige grunnlag ens syn på islam er basert på og deretter resulterer i hat. Jeg selv er muslim og har aldri lært noe slikt. Hvor kan da du ha funnet ut at muslimer gjør noe slikt? Er det kanskje takket være medias propaganda? Islam handler om å være god mot andre, og går ikke ut på at en skal gå hjem til andre og kreve å få halal mat. Dersom noen lager dt av kjærlighet er det en annen sak. Anonymous poster hash: 3736d...1cf
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2017 #40 Skrevet 2. februar 2017 Vi spiser ikke halal. Hvorfor er det så rart? Alle kan jo spise halal. Anonymous poster hash: dd80f...411
Ophiophagus Hannah Skrevet 2. februar 2017 #41 Skrevet 2. februar 2017 Fordi vi er dypt religiøse og vil ikke spise noe som er velsignet med noe vi ikke tror på. Det strider med vår religiøse overbevisning rett og slett. Og så lenge det er religionsfrihet i Norge, krever jeg å bli tatt hensyn til. Anonymous poster hash: 40892...668 Så mye styr folk lager ut av dette. Jeg føler det er mer "styr" rundt maten nå enn før. Da jeg vokste opp hadde jeg veldig mange muslimske venner. Det var helt vanlig. I bursdager spiste vi pizza. De som var muslimer spiste vegetar eller kjøttdeig, vi andre den klassiske pizzaen med pølsebiter på (Ikke alltid selvfølgelig, men i hovedsak sån jeg husker det). Når jeg var på besøk hos bestevenninnen min, som er muslim, forventet jeg ikke å bli servert "kristen" mat. Tror aldri jeg tenkte på det. Vi spiste vel stort sett kylling og ris, eller ferskt flatbrød med egg. Jeg vet ikke om det er flere som har merket det. Men det er mye mer snakk om dette nå enn før. Plutselig er det masse snakk om halal. Det er vanskelig med tilrettelegging (jeg skjønner ikke hvorfor, det er jo bare å ha et vegetarisk alternativ). Folk irriterer seg over at muslimer ikke spiser svin og halalkjøt nå. Kanskje de gjorde det før også, bare at jeg ikke la merke til det. Personlig hjemme hos oss, har vi det sån at jeg servere kylling, eller vegetar, men jeg kjøper aldri inn halalkjøtt. Det er min tilnærming.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #42 Skrevet 3. februar 2017 Hei, Tragisk at folk ikke tar hensyn til andres syn når de selv ønsker at deres meninger skal bli respektert. Hjortetakksalt kalles på engelsk ammonium bicarbonate (e503) noe som er halal ifølge appen Halal E codes. Dette kan også bekreftes på denne nettsiden: http://www.muslimconsumergroup.com/halal-haram-mushbooh_ingredients.html Setter stor pris på at du tar hensyn til slikt og tåler all unødvendige kritikken som blir rettet mot deg i forumet. Det er en del av gode manerer å respektere andres tro og praksis, dette være muslimer/kristne/jøder osv. Man kan ikke sitte bak skjermen og dømme andre etter falskt grunnlag som feks at muslimer steiner voldtatte kvinner. Dette viser i seg selv hvor falske og tåpelige grunnlag ens syn på islam er basert på og deretter resulterer i hat. Jeg selv er muslim og har aldri lært noe slikt. Hvor kan da du ha funnet ut at muslimer gjør noe slikt? Er det kanskje takket være medias propaganda? Islam handler om å være god mot andre, og går ikke ut på at en skal gå hjem til andre og kreve å få halal mat. Dersom noen lager dt av kjærlighet er det en annen sak. Anonymous poster hash: 3736d...1cf Ut fra tabellen du viser til så er den OK ut fra slik jeg tolker den. Og med tanke på at det er flere mnd siden jeg startet denne tråden så håper jeg det stemmer. For svelene er servert. Anonymous poster hash: 32fe8...d9e
Miamimom Skrevet 3. februar 2017 #43 Skrevet 3. februar 2017 (endret) Alle kan jo spise halal. Anonymous poster hash: dd80f...411 Det blir det samme som å si at alle kan la være å spise halal. En overbevisning er ikke mer verdt en en annen. Hva mener du? Endret 3. februar 2017 av Miamimom
Ophiophagus Hannah Skrevet 3. februar 2017 #44 Skrevet 3. februar 2017 Det blir det samme som å si at alle kan la være å spise halal. En overbevisning er ikke mer verdt en en annen. Hva mener du? Er ikke en ekspert på religiøse spisevaner, men jeg antar at hun mener at det ikke er noen retningslinjer innenfor kristendommen, som pålegger de troende og ikke spise halal? Eller innen for andre lovreligioner? Så da blir det å ikke spise halal et personlig valg, og ikke et religiøst, vil jeg tro?
Miamimom Skrevet 3. februar 2017 #45 Skrevet 3. februar 2017 Er ikke en ekspert på religiøse spisevaner, men jeg antar at hun mener at det ikke er noen retningslinjer innenfor kristendommen, som pålegger de troende og ikke spise halal? Eller innen for andre lovreligioner? Så da blir det å ikke spise halal et personlig valg, og ikke et religiøst, vil jeg tro?Joda; men det betyr ikke at alle kan spise halal, det er fortsatt ikke et bedre argument om man utelater religion.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2017 #46 Skrevet 3. februar 2017 Hei, Tragisk at folk ikke tar hensyn til andres syn når de selv ønsker at deres meninger skal bli respektert. Hjortetakksalt kalles på engelsk ammonium bicarbonate (e503) noe som er halal ifølge appen Halal E codes. Dette kan også bekreftes på denne nettsiden: http://www.muslimconsumergroup.com/halal-haram-mushbooh_ingredients.html Setter stor pris på at du tar hensyn til slikt og tåler all unødvendige kritikken som blir rettet mot deg i forumet. Det er en del av gode manerer å respektere andres tro og praksis, dette være muslimer/kristne/jøder osv. Man kan ikke sitte bak skjermen og dømme andre etter falskt grunnlag som feks at muslimer steiner voldtatte kvinner. Dette viser i seg selv hvor falske og tåpelige grunnlag ens syn på islam er basert på og deretter resulterer i hat. Jeg selv er muslim og har aldri lært noe slikt. Hvor kan da du ha funnet ut at muslimer gjør noe slikt? Er det kanskje takket være medias propaganda? Islam handler om å være god mot andre, og går ikke ut på at en skal gå hjem til andre og kreve å få halal mat. Dersom noen lager dt av kjærlighet er det en annen sak. Anonymous poster hash: 3736d...1cf Hvor man har funnet ut at muslimer gjør slikt? Altså jeg forsvarer ikke hat mot religiøse grupper, men jeg kan da se hvordan en økt skepsis til islam har oppstått. Og med mindre du har bodd under en stein de siste årene, så klarer nok du også å se det. Det betyr ikke at frykten er reell, men hvorfor den er der? Ja det forstår de fleste. Anonymous poster hash: c8499...d9f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå