Gå til innhold

Hjortesalt/hornsalt og muslimer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal lage svele og lurer derfor på om noen kan svare meg på om det er OK for muslimer å spise dette på tross av hjortesalt/hornsalt som er i røra? Jeg spør pga dette skal serveres barn og jeg ønsker på ingen måte at noen må utelukkes uavhengig av hvor sterkt religionen praktiseres. Så mange synsingsvar håper jeg vi kan unngå. I tillegg så er det av respekt jeg gjør dette og ikke fordi noen har krevd noe.

Anonymous poster hash: 32fe8...d9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle det ikke være ok? Det er kjemisk fremstilt og ikke noen komponenter fra svin.

Skrevet

Hvorfor skulle det ikke være ok? Det er kjemisk fremstilt og ikke noen komponenter fra svin.

OK. Trodde det var fremstilt av blant annet horn, også lurte jeg på hvordan dette var ift halal... Veit det er enkelte som ikke spiser produkter med gelatin av samme årsak...

Skrevet

Det hadde jeg blåst i. Her i huset spiser folk det de får servert og vil de ikke ha/kan ikke spise så er det helt greit. Allergier tar jeg hensyn til, men ikke religiøst tull

Anonymous poster hash: 40892...668

Skrevet

OK. Trodde det var fremstilt av blant annet horn, også lurte jeg på hvordan dette var ift halal... Veit det er enkelte som ikke spiser produkter med gelatin av samme årsak...

Gelatin er ofte laget fra svin.

Kan du ikke spørre de muslimene da? :)

Anonymous poster hash: db926...ec9

Skrevet

Det var før i tiden hjortetakksalt ble fremstilt av gevir, Hi.

I dag er det et kjemisk fremstilt stoff som såvidt jeg kan se ikke har noe som helst med svin å gjøre.

Flott at du ønsker å gjøre dette for barna :)

Anonymous poster hash: 275fe...e14
Skrevet

Har jeg aldri tenkt på, men svin har jo ikke horn, så svine"infisert" er det i hvert fall ikke. Det kunne vært utfordringer hvis gjesten kun spiser halalmat selvfølgelig, men det er altså kjemisk fremstilt. 

Skrevet

I motsetning til ved allergier, så blir man ikke akkurat syk av å få i seg litt av dette eller hint selv om man er muslim. Jeg hadde gitt blanke. 

Anonymous poster hash: f4260...f0e
Skrevet

Griser har jo ikke horn? Så...uansett hvordan du vrir på den, så kan det jo ikke være "fyfy" for muslimer?

Anonymous poster hash: 1dcd5...323
Skrevet

Nå ba jeg strengt tatt ikke om synsing, jeg er heller ikke interessert i å vite hvor respektløse enkelte av dere er. Noe jeg forøvrig synes er veldig trist da dere er med å bidra til at enkelte barn blir holdt utenfor. I tillegg så synes jeg det er skremmende at dere som foreldre sitter og viderefører holdninger om at enkelte folkegrupper fortjener mindre respekt en andre til barna deres.

Men, tusen takk til dere som har svart på det jeg lurte på. Da satser jeg på at det går bra siden det nå er kjemisk fremstilt.

Og som en siste liten notis så er jeg fullstendig klar over at griser ikke har horn. Men, for enkelte er det like haram å spise noe som ikke er halal slaktet.

Skrevet

Og jeg synes det er trist at det finnes så selvutslettende folk som deg! TRIST! Du bøyer deg i støvet for steining av voldtatte kvinner også? For vi må jo vise RESPEKT!

Anonymous poster hash: 7cfca...319
Skrevet

Og jeg synes det er trist at det finnes så selvutslettende folk som deg! TRIST! Du bøyer deg i støvet for steining av voldtatte kvinner også? For vi må jo vise RESPEKT!

Anonymous poster hash: 7cfca...319

Den dagen ei 6 år gammel steiner voldtatte kvinner her i Norge så skal jeg være enig med deg. Men, på nåværende tidspunkt klarer jeg ikke se på hvilket grunnlag jeg skal være den som gjør at hun holdes utenfor i klassen, samt lære datteren min at denne jenten fortjener ingen respekt pga det finnes noen ekstremister i et annet land...

Skrevet

Nå ba jeg strengt tatt ikke om synsing, jeg er heller ikke interessert i å vite hvor respektløse enkelte av dere er. Noe jeg forøvrig synes er veldig trist da dere er med å bidra til at enkelte barn blir holdt utenfor. I tillegg så synes jeg det er skremmende at dere som foreldre sitter og viderefører holdninger om at enkelte folkegrupper fortjener mindre respekt en andre til barna deres.

Men, tusen takk til dere som har svart på det jeg lurte på. Da satser jeg på at det går bra siden det nå er kjemisk fremstilt.

Og som en siste liten notis så er jeg fullstendig klar over at griser ikke har horn. Men, for enkelte er det like haram å spise noe som ikke er halal slaktet.

Respektløst å påpeke at griser ikke har horn?

Anonymous poster hash: c8499...d9f

Skrevet

Leser du flere av svarene som har kommet oppover i tråden her så tror nok jeg du skjønner hva jeg henviste til. Og det var alt annet en å påpeke at griser ikke har horn. Det er faktisk opplysninger som medfører riktighet...

Å ikke ønske å bidra til at klassevennene til barna skal kunne føle seg inkludert og velkommen både i skolesammenheng og på hjemmebane pga religion mener jeg er respektløst. I tillegg så vil jeg påstå at denne type foreldre legger tilrette for at barna deres også videreføre de samme holdningene, en veldig respektløs væremåte, ovenfor andre mennesker pga deres religion. Dette mener jeg er ufattelig trist.

Hvorfor skal dette være mer akseptabelt en at deres prins/prinsesse ikke får komme i bursdag til en av de?

Skrevet

Leser du flere av svarene som har kommet oppover i tråden her så tror nok jeg du skjønner hva jeg henviste til. Og det var alt annet en å påpeke at griser ikke har horn. Det er faktisk opplysninger som medfører riktighet...

Å ikke ønske å bidra til at klassevennene til barna skal kunne føle seg inkludert og velkommen både i skolesammenheng og på hjemmebane pga religion mener jeg er respektløst. I tillegg så vil jeg påstå at denne type foreldre legger tilrette for at barna deres også videreføre de samme holdningene, en veldig respektløs væremåte, ovenfor andre mennesker pga deres religion. Dette mener jeg er ufattelig trist.

Hvorfor skal dette være mer akseptabelt en at deres prins/prinsesse ikke får komme i bursdag til en av de?

Skrevet

Å ikke servere svinekjøtt, er en ting. Såpass bør man tilrettelegge.

Men å sjekke alle små ingredienser, som for eksempel hornsalt, blir over kanten for meg. Handler ikke om å være respektløs, men det blir for pirkete

Skrevet

Mine barn var bedt i bursdag til en muslimsk skolekamerat. Mine barn fikk ikke annen mat, de kan ikke spise halal. Hvorfor skal tilrettelegging bare være enveis?

Skrevet

Mine barn var bedt i bursdag til en muslimsk skolekamerat. Mine barn fikk ikke annen mat, de kan ikke spise halal. Hvorfor skal tilrettelegging bare være enveis?

Du tuller? Hva er grunnen til at de "ikke kan spise halal"? Kjøttallergi?🙄

Du forstår vel at det ikke er sammenlignbart?

Jeg spiser ikke svin, av helsemessige årsaker, uten å være muslim. Har aldri opplevd at noen nekter å tilrettelegge, heldigvis.

Anonymous poster hash: 1a924...170

Skrevet

For noen svar du får her HI.

Gir deg ett seriøst svar på det du spør om.

Ja, hjortesalt/hornsalt kan muslimer spise, ingen problem iheletatt.

Svinekjøtt, blod, selvdøde dyr og fisk uten skall kan ikke muslimer spise.

Hjortesalt/hornsalt inneholder ikke noe av dette

Anonymous poster hash: e6717...e1f
Skrevet

Ja, hjortesalt/hornsalt kan muslimer spise, ingen problem iheletatt.

Hva er fisk uten skall?

Anonymous poster hash: 899d4...779

Skrevet

Ja, hjortesalt/hornsalt kan muslimer spise, ingen problem iheletatt.

Hva mener du med fisk uten skall?

Anonymous poster hash: cb627...de0

Skrevet

De kan ikke spise halal?

Vi spiser ikke halal. Hvorfor er det så rart?
Skrevet

Tusen hjertelig takk for alle de seriøse svarene 😊

Skrevet

Jeg mente skjell, ikke skall :) pcen autokorekte.

Fisk uten skjell er foreksempel hai.

Alt av skalldyr er heller ikke lov, siden det ikke har finne og skjell :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...