Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #1 Skrevet 5. november 2016 Ren konkret problemstilling. Far betaler ganske mye i bidrag. Dette er helt ok for han. Barnet har nesten kun arvetøy (står navn på andre barn i de) klærne er ikke alltid godt egnet for årstiden så far kjøper mye klær ekstra. Sportsutstyr har ikke mor råd til sier hun så far holder barnet med sykler, ski, skøyter samt betaler for idretter. Mor har/hadde gjeldsordning (typisk luksusfellen tilfelle) hun røyker og bruker penger på seg selv, negler, hår og spa. Hun dokumenterer dette selv på FB så det er garantert at hun bruker penger på dette. Nå er far lei av dette, er det noen sted han kan få hjelp? Han vil selvsagt sørge for barnet men han betaler jo dobbelt opp. Mor klager stadig over dårlig råd og må ha mer penger fordi barnet trenger noe ekstra. Han betaler 4 800,- i måneden for ett barn. Mor har en jobb der lønnsnivået er ca 400 000,- i året. Anonymous poster hash: 9088f...e1a
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #2 Skrevet 5. november 2016 Jeg tenker litt sånn.... sånn er det. Hvis man tenker på at barnet må ha et soverom (så må man ha større leilighet), mat, ha venner på besøk og alt mulig dill dall barn må og vil og burde ha... da koster barn mer enn 4800,- i mnd... Anonymous poster hash: a0c5f...bbf
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #3 Skrevet 5. november 2016 Jeg tenker litt sånn.... sånn er det. Hvis man tenker på at barnet må ha et soverom (så må man ha større leilighet), mat, ha venner på besøk og alt mulig dill dall barn må og vil og burde ha... da koster barn mer enn 4800,- i mnd... Anonymous poster hash: a0c5f...bbf Selvsagt koster det mer. Og far skal da betale. Men å få barn er valgfritt. Selvsagt gjelder det også far. Men å betale nesten 5 000,- i måneden så må da mor klare å holde barnet med en varm jakke, ullundertøy og skikkelige sko. Å sende barnet på skolen en hel uke i joggesko ved minusgrader og få melding hjem fra skolen at barnet må ha skikkelige sko er feil. Selvsagt kjøper far sko når barnet kommer på samvær. Det er bare trist at mor samme uken som meldingen kom fra skolen var og fikk støpt nye negler. HI Anonymous poster hash: 9088f...e1a
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #4 Skrevet 5. november 2016 Jeg tenker litt sånn.... sånn er det. Hvis man tenker på at barnet må ha et soverom (så må man ha større leilighet), mat, ha venner på besøk og alt mulig dill dall barn må og vil og burde ha... da koster barn mer enn 4800,- i mnd... Anonymous poster hash: a0c5f...bbf Hva med mors del? Får skal ikke forsørge barnet alene, selv om mange bidragsmottakere ser ut til å tro det. La oss si far tjener en del mer enn mor, så hennes bidrag blir ca 2500, og så har man jo barnetrygd. Det blir ca 8000 i mnd, fortsatt lite til å forsørge ett barn? Da hadde jeg gått konkurs med mine fem... HI, forstår din frustrasjon, virkelig. Om det er noe å få gjort med dette vet jeg derimot ikke, NAV er vel de som evt kan hjelpe. Anonymous poster hash: 01d1b...276
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #5 Skrevet 5. november 2016 Jeg tror det finnes ordninger for det når barnet blir større, men jeg er ikke helt sikker. Har en venninne som fra hun var 14 tror jeg det var, fikk utbetalt bidraget til seg selv. Moren sørget riktignok for at hun hadde tak over hodet og mat i kroppen, men aldri f.eks. klær. Jenta ble ganske kreativ kan du si.... Jeg har ikke peiling egentlig. Her har foreldrene vært gift med hverandre i generasjoner bakover og også sideveis i slektstreet. Anonymous poster hash: d2ca1...4d8
Surogvanskelig Skrevet 5. november 2016 #6 Skrevet 5. november 2016 Selvsagt koster det mer. Og far skal da betale. Men å få barn er valgfritt. Selvsagt gjelder det også far. Men å betale nesten 5 000,- i måneden så må da mor klare å holde barnet med en varm jakke, ullundertøy og skikkelige sko. Å sende barnet på skolen en hel uke i joggesko ved minusgrader og få melding hjem fra skolen at barnet må ha skikkelige sko er feil. Selvsagt kjøper far sko når barnet kommer på samvær. Det er bare trist at mor samme uken som meldingen kom fra skolen var og fikk støpt nye negler. HI Anonymous poster hash: 9088f...e1a Slik jeg leser deg handler ikke dette om økonomi, men om at mor ikke evner å ta vare på barnet.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #7 Skrevet 5. november 2016 Slik jeg leser deg handler ikke dette om økonomi, men om at mor ikke evner å ta vare på barnet. Begge deler egentlig. Selvom far har god økonomi så blir det jo kostbart å utstyrt barnet med full vintergarderobe og betale bidrag i samme måned. I tillegg er det omsorgsaspektet, det er mildt sagt sjokkerende at mor prioriterer velvære produkter fremfor barnet. HI Anonymous poster hash: e3930...22e
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #8 Skrevet 5. november 2016 Jeg tenker at dette har ikke du noe med. Bidraget blir rettferdig og nøkternt utregnet. 1200 kr i uken er ikke så himla mye! Blir ikke mye spa og røyk for det. Jeg ser hvor du kommer fra, mtp dårlige livsvalg hun tar, men dette er en voksen dame som bestemmer over seg selv. Påkledning kan mannen din ta opp med henne, men ikke dette andre. Anonymous poster hash: c61bf...779
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #9 Skrevet 5. november 2016 Hva med mors del? Får skal ikke forsørge barnet alene, selv om mange bidragsmottakere ser ut til å tro det. La oss si far tjener en del mer enn mor, så hennes bidrag blir ca 2500, og så har man jo barnetrygd. Det blir ca 8000 i mnd, fortsatt lite til å forsørge ett barn? Da hadde jeg gått konkurs med mine fem... HI, forstår din frustrasjon, virkelig. Om det er noe å få gjort med dette vet jeg derimot ikke, NAV er vel de som evt kan hjelpe. Anonymous poster hash: 01d1b...276 Du er veldig uvitende... bidraget blir beregnet utifra inntekt, alder på barnet, om foreldrene er etablert i nye samboerskap etc. Så blir de kostnadene delt på to, og fars del er da halvparten av det det liksom koster å ha dette barnet/barna. Ingen her i Norge må betale ALT. Ingen her i Norge må heller betale enorme summer som noen innbiller seg. Anonymous poster hash: c61bf...779
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #10 Skrevet 5. november 2016 Da får far slutte å kjøpe ting/klær til barnet fordi mor ikke har råd. Hun kommer nemlig til å fortsette å bruke gutten til å presse far til å kjøpe ditt og datt som egentlig hun skal stå for selv, hvis far aldri protesterer. Hun vet at hun kan bruke alle pengene på seg selv, for far ordner opp uansett. Hvis det fortsetter får far sende bekymringsmelding til bvtj. eller/og gå til retten for å kjempe for hovedomsorgen. Anonymous poster hash: a93ab...725
Anyne Skrevet 5. november 2016 #11 Skrevet 5. november 2016 Ser virkelig poenget ditt. Har du pratet med mor om problemstillingen? Er bidraget fastsatt av nav eller privat?
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #12 Skrevet 5. november 2016 Om mor faktisk ikke tar vare på barnet burde hun ikke ha hovedomsorgen... Anonymous poster hash: 86877...192
Surogvanskelig Skrevet 5. november 2016 #13 Skrevet 5. november 2016 Begge deler egentlig. Selvom far har god økonomi så blir det jo kostbart å utstyrt barnet med full vintergarderobe og betale bidrag i samme måned. I tillegg er det omsorgsaspektet, det er mildt sagt sjokkerende at mor prioriterer velvære produkter fremfor barnet. HI Anonymous poster hash: e3930...22e Men hvis du mener at mor har råd til å utstyrt barnet, men ikke gjør det, bør jo hennes omsorgsevne vurderes. Hvorfor har ikke far hovedomsorgen ?
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #14 Skrevet 5. november 2016 Han burde vel heller gå rettens vei for hovedomsorgen... Har en svoger som var i samme situasjon, betalte det dobbelte av hva nav hadde satt i en privat avtale og måtte likevel kjøpe klær og utstyr. Var selvfølgelig flere ting, mor er særdeles selvsentrert, har noen psykiske diagnoser og liten omsorgsevne. Hun elsker barnet sitt, men evnene strekker ikke til Hun har anket tre ganger, men far vinner hver gang. Han har hovedomsorgen nå heldigvis Anonymous poster hash: aac00...2db
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #15 Skrevet 5. november 2016 Er bidraget fastsatt fra Nav eller er d en privat avtale? Er det privat villebjeg ha sjekket ut bidragskalkulatoren på Nav.no. Er d en privat avtale kan den reforhandles hos familivernkontoret hvor man kan legge inn en klausul for hva bidraget bør dekke og hva far skal dekke utenom. Regner med at far fører regnskap over tillegsutgiftene og kan dokumentere de. Hva mor bruker pengene på har dere ikke noe med, men at barnet ikke er kledd etter årstiden, mangler grunnleggende utstyr mm bør innfalle i hennes vanlige kostnader. Manglende utstyr mm eks. Sms fra skolen ble også legges her som hvis på morens manglende økonomiske sans og dermed omsorgsevne for barnet. Anonymous poster hash: efaf1...2bb
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #16 Skrevet 5. november 2016 Det far må gjøre er å finne en liste over hva bidraget skal dekke, og få fast sette et bidrag igjennom nav. Om mor ut fra bidraget ikke evner og gi barnet det det trenger og evt annet. Må de endre samvær eller bli enige om at mor ikke får mer enn så og så mye i bidrag og far kjøper sko og klær. Evt trekker fra bidraget den summen han kjøper for fra mnd til mnd. Høres ut som mor må få seg en wakeller upassende call eller bli helge mamma. Anonymous poster hash: 42ceb...21a
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #17 Skrevet 5. november 2016 Du er veldig uvitende... bidraget blir beregnet utifra inntekt, alder på barnet, om foreldrene er etablert i nye samboerskap etc. Så blir de kostnadene delt på to, og fars del er da halvparten av det det liksom koster å ha dette barnet/barna. Ingen her i Norge må betale ALT. Ingen her i Norge må heller betale enorme summer som noen innbiller seg. Anonymous poster hash: c61bf...779 Det er også litt feil det du sier der. Barnebidraget blir regnet prosentvis fra inntekt. Altså den som tjener mest betaler mest. Skattefordelen lg ekstra barnetrygd blir lagt til som inntekt for den som har hovedomsorgen så begge foreldre nyter godt av det. Anonymous poster hash: 3d933...bbc
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #18 Skrevet 5. november 2016 Da får far slutte å kjøpe ting/klær til barnet fordi mor ikke har råd. Hun kommer nemlig til å fortsette å bruke gutten til å presse far til å kjøpe ditt og datt som egentlig hun skal stå for selv, hvis far aldri protesterer. Hun vet at hun kan bruke alle pengene på seg selv, for far ordner opp uansett. Hvis det fortsetter får far sende bekymringsmelding til bvtj. eller/og gå til retten for å kjempe for hovedomsorgen. Anonymous poster hash: a93ab...725 Her skal ikke et uskyldig barn måtte lide for mors uheldige valg. Det vil bare være barnet som straffes om far gjør dette og det har han selvsagt ikke hjertet til. Å få omsorgen er en lang prosess og det er vurdert å gå til det skrittet. Uansett, meldingen fra skolen var dråpen for far. Stakkars barn som fryser på føttene fra første friminutt pga feil fottøy. HI Anonymous poster hash: e3930...22e
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #19 Skrevet 5. november 2016 Det er også litt feil det du sier der. Barnebidraget blir regnet prosentvis fra inntekt. Altså den som tjener mest betaler mest. Skattefordelen lg ekstra barnetrygd blir lagt til som inntekt for den som har hovedomsorgen så begge foreldre nyter godt av det. Anonymous poster hash: 3d933...bbc Du må lese hva jeg skriver! At det blir beregnet utifra inntekt, livssituasjon etc. Jeg skrev IKKE at det blir delt på to uansett inntekt. Anonymous poster hash: c61bf...779
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #20 Skrevet 5. november 2016 Far kan ikke styre mors økonomi. Anonymous poster hash: 80a9f...a85
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #21 Skrevet 5. november 2016 Bruker ikke far penger på seg selv da? Det å være bidragsmottaker er ikke ensbetydende med at man aldri skal bruke penger på seg selv til f.eks frisør, negler, ferier, klær, ny fiskestang, ny sykkel eller what not. Selv om mange stemødre synes å erge seg over at ikke mor går ustelt i utvaska gamle klær og knapt har råd til mat. Anonymous poster hash: 606cd...910
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #22 Skrevet 5. november 2016 Far kan ikke styre mors økonomi. Anonymous poster hash: 80a9f...a85 Er da virkelig ikke det jeg sier. Jeg spør hva han kan gjøre da han i praksis betaler dobbelt barnebidrag og mor i tillegg ikke sørger skikkelig for barnet. Får far omsorgen så kan man jo si han styrer mors økonomi i form av at hun mister ganske mye penger. Skulle ønske folk kunne svare på det folk faktisk spør om. Svar du kommer med har jeg da ingen nytte av. Er du alltid en papegøye som sitter på sidelinja og kommer med muntre tilrop? Anonymous poster hash: e3930...22e
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #23 Skrevet 5. november 2016 Bruker dere seriøst omtrent 10000 for ett barn i mnd? Hvis man tenker 50/50. Syns egentlig ikke det er riktig jeg da. Anonymous poster hash: 39a4a...c71
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #24 Skrevet 5. november 2016 Bruker ikke far penger på seg selv da? Det å være bidragsmottaker er ikke ensbetydende med at man aldri skal bruke penger på seg selv til f.eks frisør, negler, ferier, klær, ny fiskestang, ny sykkel eller what not. Selv om mange stemødre synes å erge seg over at ikke mor går ustelt i utvaska gamle klær og knapt har råd til mat. Anonymous poster hash: 606cd...910 Problemet er ikke at mor bruker penger på seg selv. Problemet er at hun bruker så masse på seg selv at hun ikke har nok penger til å bruke til det barnet trenger. Anonymous poster hash: b68cf...aa5
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #25 Skrevet 5. november 2016 Ren konkret problemstilling. Far betaler ganske mye i bidrag. Dette er helt ok for han. Barnet har nesten kun arvetøy (står navn på andre barn i de) klærne er ikke alltid godt egnet for årstiden så far kjøper mye klær ekstra. Sportsutstyr har ikke mor råd til sier hun så far holder barnet med sykler, ski, skøyter samt betaler for idretter. Mor har/hadde gjeldsordning (typisk luksusfellen tilfelle) hun røyker og bruker penger på seg selv, negler, hår og spa. Hun dokumenterer dette selv på FB så det er garantert at hun bruker penger på dette. Nå er far lei av dette, er det noen sted han kan få hjelp? Han vil selvsagt sørge for barnet men han betaler jo dobbelt opp. Mor klager stadig over dårlig råd og må ha mer penger fordi barnet trenger noe ekstra. Han betaler 4 800,- i måneden for ett barn. Mor har en jobb der lønnsnivået er ca 400 000,- i året. Anonymous poster hash: 9088f...e1a Hadde fått til et møte på familievernkontoret. Bidrag skal vel dekke både klær og utstyr. Her har aldri BF betalt noe utover bidraget. Jeg dekker slikt som sykkel, aktiviteter, ski o.s.v. Uansett er det vel barnet det dessverre går utover om han ikke stiller opp. Anonymous poster hash: 58447...52f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå