Gå til innhold

Buss til skolen: Har du tatt det? Dine barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har tatt buss til skolen, eller som har eller har hatt barn som har tatt buss til skolen: hvor mange av dere har senskader av det? Noen som er uføretrygdet på grunn av det? Utviklet sosial angst, eller annet som gjør at du ikke kan jobbe normalt?  :popcorn:

Jeg spør fordi jeg er medlem i en gruppe som påstår at barn får SENSKADER av å bli kjørt til skolen med buss. 

Anonymous poster hash: cc3a3...108
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hahaha hææææææ????

Anonymous poster hash: 69675...440

Skrevet

Jeg tok buss til og fra skolen fra 1. til 4. klasse. Tror neppe det er bussturen som har gitt meg senskader, men mobbingen, jeg ble mobbet på skoleveien til bussen, mobbet på bussen, mobbet på skolen og mobbet på veien hjem. Dyttet, slått, kalt de styggeste ting, frastjålet klær, sekken og bøkene kastet i vannpytter osv osv. Bussturen var ikke noe høydepunkt for meg akkurat, der var det ingen voksne tilstede annet enn bussjåføren, og han ante ikke eller ville ikke ane hva som foregikk baki der.

Foreldrene mine valgte å flytte til slutt, så jeg byttet skole. Der bodde vi i gangavstand, men jeg tror neppe det er grunnen til at jeg ikke ble mobbet der ;)

Anonymous poster hash: 6c103...b04
Skrevet

Tok buss til skolen i 10 år. Jeg personlig tok ingen skade av det, men mobbingen på bussen var grusom.. "Alle" så mobbingen, ingen gjorde noe. Det høres sært ut for voksne kanskje, men det var tydelig hierarki på skolebussen!

Anonymous poster hash: 5e22c...6a4

Skrevet

Veeeeel... da er det ingen håp for mine barn.

De tar nemlig taxi!

Skrevet

Jeg tok buss fra 8.klasse til vk2.

Eneste senskaden er at jeg ble drittlei buss, og tok lappen så fort jeg kunne!

Anonymous poster hash: b10cb...34d
Skrevet

Er dette en tulletråd???

Anonymous poster hash: ff1c8...152

Skrevet

Har tatt buss alle de tretten årene jeg gikk på skolen.

Mine lengste bussturer var på 2 timer, hver veg. Hver dag. I et år.

Har fått senskader..... Jeg elsker nemmelig å ta buss 😐😂

Anonymous poster hash: 1f011...f9c

Skrevet (endret)

:D

Jeg tok skolebuss til barneskolen. Har ingen senkader jeg vet om. Ingen sosial angst. Har hatt fast jobb siden jeg var ferdig på studiet. Har alltid gjort det bra på skolen.

Begge mine barn tar skolebuss hver dag. Som regel er det noe de gleder seg til. Tar den jo sammen med vennene. Ingen av dem later til å ta skade. Ingen overvekt eller innlæringsproblemer, ingen sosial angst eller søvnproblemer.

Beklager. ;)

Endret av Giss
Skrevet

Er dette en tulletråd???

Anonymous poster hash: ff1c8...152

Nei..

Skrevet

Tok buss hele grunnskolen, 1-9. klasse.. Ingen senskader nei 😝 Dette må være tull!

Skrevet

Tok buss hele grunnskolen, 1-9. klasse.. Ingen senskader nei Dette må være tull!

Det er ikke tull i det hele tatt. Det vil si, jeg mener det er tull og et dårlig argument ;) Men de driver og finner "seriøs forskning" som skal bevise at det er skadelig for barn å ta buss..

Skrevet

Mener du skolebuss, eller gjelder det alle typer buss? Jeg tok nemlig buss OG trikk i mange år til og fra skolen, og har utviklet TO autoimmune sykdommer!! Har aldri tenkt over sammenhengen før nå! Mulig jeg burde bli medlem av denne gruppen?!

Anonymous poster hash: f6988...0e7

Skrevet

Min datter elsker å ta bussen er dog ikke skolebuss men vanlig rute buss som hun tar med flere fra klassen

Skrevet

Mener du skolebuss, eller gjelder det alle typer buss? Jeg tok nemlig buss OG trikk i mange år til og fra skolen, og har utviklet TO autoimmune sykdommer!! Har aldri tenkt over sammenhengen før nå! Mulig jeg burde bli medlem av denne gruppen?!

Anonymous poster hash: f6988...0e7

:legrine:  Skolebuss, ja.. kan nok være årsaken ;)

Skrevet

Dere som har tatt buss til skolen, eller som har eller har hatt barn som har tatt buss til skolen: hvor mange av dere har senskader av det? Noen som er uføretrygdet på grunn av det? Utviklet sosial angst, eller annet som gjør at du ikke kan jobbe normalt? :popcorn:

Jeg spør fordi jeg er medlem i en gruppe som påstår at barn får SENSKADER av å bli kjørt til skolen med buss.

Dette gjelder nok oppussing av skole og flytting av skolegrenser.... Fortell litt mer om denne bussturen; det er ikke den som kan gi de skadene du skriver om. Gamle Oslo?

Anonymous poster hash: 74583...e57

Skrevet

Tok buss hver dag fra 1 klasse og ut 3 klasse på videregående..Nesten 3 timer med buss hver dag og har ingen senskader 😉

Anonymous poster hash: 8c1d3...cfe

Skrevet

Har tatt skolebuss hele barneskolen, ungdomsskolen og 4 år på videregående (da tok det en time en vei). Frisk i toppen jeg :D Mitt eldste barn går på barneskolen og tar buss han også.

Anonymous poster hash: b5e86...d1b
Skrevet

Tok buss hver dag fra 1. til 4. klasse, etter det måtte vi betale litt for å bli med skolebussen (pga kilometergrense). Jeg var et stille og litt rart barn, og jeg syntes de store gutta bakerst i bussen var skumle. Var et klart hierarki på bussen, alt hadde med alder å gjøre. De yngre våget ikke å sette seg langt bak. Men traumer? Seriøst???? Nei!

Anonymous poster hash: ea493...371

Skrevet

Jeg er faktisk ufør og har sosial angst, men det har nok minimalt med de bussturene å gjøre. :P De fleste av de jeg tok buss sammen med er helt friske såvidt jeg vet.

Anonymous poster hash: bc9d0...ad5

Skrevet

Dere som har tatt buss til skolen, eller som har eller har hatt barn som har tatt buss til skolen: hvor mange av dere har senskader av det? Noen som er uføretrygdet på grunn av det? Utviklet sosial angst, eller annet som gjør at du ikke kan jobbe normalt?  :popcorn:

Haha, seriøst?!

Jeg tok skolebuss hele 1. klasse, så ingen mobbing på bussen og synes det gikk helt fint bortsett fra en gang da jeg hulkegråt fordi jeg hadde glemt å gå av på stoppet mitt og ikke visste hva jeg skulle gjøre. Har ingen sykdommer.

Anonymous poster hash: 68ef5...5ee

Skrevet

Dere som gjør narr av dette, og lurer på om det er tull; er dere i det hele tatt klar over at det bor tusenvis av norske mennesker rundt om i Norges land som må sende barna sine i timesvis i buss hver dag for å komme på skolen? Ofte er bussturen ubehagelig, med masse smale, svingete veier, stopp og start, humpete og lufta i bussen er ofte dårlig. I tillegg kommer det sosiale; det er så å si ALDRI med et voksent menneske for å passe på disse barna; hadde noen syntes det var forsvarlig å stue en gruppe barn, i alle aldersgrupper og mange med utfordringer, inn i et rom på en skole uten voksentilsyn? Nei! Men barna må gjennom dette HVER dag i oppveksten sin. Hvem VET hva som foregår i bussene rundt omkring. Mobbing, trakassering, utfrysing, osv. Og de stakkars bussjåførene har nok med å kjøre bussen på de smale veiene. De kan ikke følge med bak i bussen.

Så det er en fysisk faktor og en psykisk faktor som blir totalt oversett når politikere vurderer å legge ned småskoler for å spare litt penger. De sparer nemlig ikke penger i det lange løp, om barn skal bli ødelagt av å fraktes lange avstander på uforsvarlig måte gjennom hele barndommen sin. Jeg forstår godt at det er fare for senskader.

Anonymous poster hash: f928f...1ef

Skrevet

Kan ikke HI fortelle hva dette gjelder. Jeg er 95% sikker på at jeg vet hvilken sak hun sikter til. Grenser for skoler er flyttet, og skoler pusses opp. Barn busses til andre skoler. Søsken kommer på forskjellige skoler. Saken gjelder ikke at barn må bruke offentlig transport.

Anonymous poster hash: 74583...e57

Skrevet

Dere som gjør narr av dette, og lurer på om det er tull; er dere i det hele tatt klar over at det bor tusenvis av norske mennesker rundt om i Norges land som må sende barna sine i timesvis i buss hver dag for å komme på skolen? Ofte er bussturen ubehagelig, med masse smale, svingete veier, stopp og start, humpete og lufta i bussen er ofte dårlig. I tillegg kommer det sosiale; det er så å si ALDRI med et voksent menneske for å passe på disse barna; hadde noen syntes det var forsvarlig å stue en gruppe barn, i alle aldersgrupper og mange med utfordringer, inn i et rom på en skole uten voksentilsyn? Nei! Men barna må gjennom dette HVER dag i oppveksten sin. Hvem VET hva som foregår i bussene rundt omkring. Mobbing, trakassering, utfrysing, osv. Og de stakkars bussjåførene har nok med å kjøre bussen på de smale veiene. De kan ikke følge med bak i bussen.

Så det er en fysisk faktor og en psykisk faktor som blir totalt oversett når politikere vurderer å legge ned småskoler for å spare litt penger. De sparer nemlig ikke penger i det lange løp, om barn skal bli ødelagt av å fraktes lange avstander på uforsvarlig måte gjennom hele barndommen sin. Jeg forstår godt at det er fare for senskader.

Anonymous poster hash: f928f...1ef

Til det må jeg bare si at vi har en oppegående bussjåfør som ikke er redd for å gripe inn. Skolen tar det også på alvor om foreldre melder inn at det skjer ting som ikke skal skje.

Jeg skjønner til fulle at man kjemper for sin lokale skole og ikke ønsker å ha barna pendlende langt av gårde - men finn et annet argument enn senskader etter skolebuss. Mobbing mm skjer like mye der barn går uten oppsyn til og fra skole. Og å kjøre buss på en svingete vei gir ikke slike problemer senere i livet. Ang luften i bussen: På vinteren var jeg alltid selv lykkelig for å komme på varm buss og hadde litt ondt av de barna som måtte gå langt i vinn og kulde hver dag.

Som sagt kjemp for lokalskolen. Argumenter med det slitsomme med lang pendlervei osv. Men ikke hyl opp om senkader av å ta skolebuss. Det er ikke reelt.

Anonymous poster hash: 04844...f44

Skrevet

Jeg tok skolebuss i alle år, både på barneskolen, ungdomsskolen og videregående. Barna mine tar skolebuss.

På den bussen jeg tok (det var samme buss til barne- og ungdomsskolen), var det et klart hierarki, som enkelte nevner, men ikke mobbing. De eldste (ungdomsskoleelevene) passet på de minste. Samtidig som det var helt klare regler: De minste satt foran i bussen.

Det er det samme hierarkiet på bussen mine barn tar. Sønnen min kan velge å sitte på med meg til skolen, for jeg jobber rett ved, men han velger alltid bussen. Jeg vet det var episoder med mobbing da mitt eldste barn tok bussen, men det tok skolen tak i og fikk en slutt på. Og da det skjedde, fikk jeg høre om det hjemme. Selv om det ikke var mitt barn det gikk ut over, fortalte hun om det.

Mine unger har litt over en mil til skolen en vei, så alternativet til buss er at vi kjører dem. Og jeg jobber som sagt rett ved, så de kan gjerne sitte på. Men de velger bussen. De trives med å treffe kameratene sine og prate på morgenen.

Og skulle det skje noe, har vi en bussjåfør som ikke er redd for å si fra. Ungene forteller at det har hendt at han har stoppet bussen og kommet baki "for å kjefte på Xxx og hvis han ikke skjerpet seg måtte han gå av!" Det opplevde jeg også, da jeg gikk på skolen, at sjåføren kom for å kjefte på bråkmakere og truet med å sette dem av.

Det er selvsagt synd at nærskoler legges ned og ungene må fraktes langt og lenge i buss. Men er alternativet bedre? Til deg som argumenterer med at de blir slengt rundt i en buss på humpete og smale veier: For de aller fleste vil alternativet være at foreldrene kjører og trafikken på de smale, humpete og svingete veiene øker betydelig. I tillegg til at det er ikke så veldig stor forskjell på å sitte i en bil og i en buss. Mine unger bruker belte i bussen, for bussjåførene nekter å kjøre hvis ikke alle er fastspent. Så selv om det er smalt og svingete, blir de ikke slengt rundt.

Og ja, selv om sønnen min kan velge å sitte på med meg til skolen, vil det by på problemer ifht jobben om jeg skulle kjøre ham hjem. Da ville jeg måtte slutte tidligere hver dag, eller forlate jobben for så å komme tilbake hver dag når skolen slutter. Jeg føler meg ikke helt overbevist om at sjefen ville satt pris på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...