Anonym bruker Skrevet 3. november 2016 #1 Skrevet 3. november 2016 Jeg er mor i en kjernefamilie, vi bor sammen, meg mannen, og barna. Jeg er veldig fornøyd med min mann, vårt fellesskap i driften av husholdningen og oppfostrelse av våre barn. Vi er enige om de fleste små og store økonomiske prioriteringer. Så har vi dette med barnebidrag om vi skulle skilt oss. Gud forby! Det er for meg helt merkelig om jeg da skulle ha krevd penger av han, eller betalt han penger! Det er en temmelig merkelig greie hele ordningen. Særlig for de som har samvær eller likedelt omsorg. Jeg tenker vi hadde solgt huset. Deretter hadde vi delt overskuddet. Så hadde vi kjøpt en mindre bolig hver. Så hadde vi kommet frem til en samværsordning, søke å ivareta barnas behov for kontakt med begge foreldre i balanse med Stabilitet i hverdagen. Det må jo også gå i hop med jobb. At jeg skulle krevd penger av han! Nei, det er bare helt helt feil! Da ville jeg følt meg passe grisk! Tenk hvor smålig det er? Han ville jo ha tilsvarende utgifter som meg. Hus, strøm, bil, forsikringer, kommunale avgifter, kostnaden av å ha barna i kosten. Jeg hadde da klart å ta meg av mine egne barn, det hadde jo han også. Klart vi ikke hadde greid samme "høye" levestandard. Inntektene vil jo være som nå, men de store utgiftene ville jo være x2. Om han så i etterkant arvet penger, og kunne cashe inn boliglånet sitt, eller fikk en annen inn til å dele boutgiftene med, er da ikke min fortjeneste. Det er jo ikke noe god grunn til at han skulle betale penger til meg! Han trenger jo fremdeles å ha hus stort nok til samvær. Om han ikke ville hatt barna, eller ble stygg mot dem, da ville mitt hjerte blitt knust, fordi de mistet sin far. Greit penger er viktig, men det er kun unntaksvis at det er behov for en bidragsordning. Anonymous poster hash: 27063...bce
Anonym bruker Skrevet 3. november 2016 #2 Skrevet 3. november 2016 Anonymous poster hash: 5a86c...c0c
Anonym bruker Skrevet 3. november 2016 #3 Skrevet 3. november 2016 Haha! Selvsagt er det kun mor som skal sørge økonomisk for barna. Det burde vært lovfestet. Ikke sant? 😜😂😂😂😂😂😂😂😂 Anonymous poster hash: df5cc...eb2
Anonym bruker Skrevet 3. november 2016 #4 Skrevet 3. november 2016 Å hjelpes meg du var en smule blåøyd og lite i kontakt med den virkelige verden 😨 Anonymous poster hash: 60cf7...347
Anonym bruker Skrevet 3. november 2016 #5 Skrevet 3. november 2016 Gud bedre for et naivt og teit innlegg! Du må være ekstremt "enkel". Klarer ikke å ta det seriøst engang...! Det er en selvfølgelighet at man skal ha bidrag ved et samlivsbrudd. Jeg snakker med deg igjen når du har prøvd å være alenemor noen år. Eksen bytter deg ut med en ny, freshere dame, de får barn sammen og er plutselig ikke så interessert i ungen/e mer. Da kommer pipa til å få en annen lyd. Men klarer ikke ta dette innlegget seriøst, for det er selvfølgelig skrevet for å provosere. Du sto ikke først i køen når intelligens, empati og det å kunne se lenger enn sin egen nesetipp. Spar meg! Anonymous poster hash: 0dfcc...a80
Anonym bruker Skrevet 3. november 2016 #6 Skrevet 3. november 2016 Jeg er skilt og jeg syns faktisk også at det er litt merkelig. Eksen til samboeren min er helt ram. Hun kjøper stadig nye dere ting, pusser opp og sier hun har sååå dårlig råd. Med jevne mellomrom vil hun øke bidraget, som allerede er flere tusen for høyt! Jeg hadde aldri klart å holde på slik. Selv får jeg ikke bidrag. Jeg har ønsket at faren heller har penger så han kan gi barna fine dager når de er der. Og så han kan bo ok. Mitt syn på bidrag og samboerens syn på bidrag gjør at vi sitter med ca 5000 kr "for lite" hver mnd sammenlignet med hva vi kunne hatt. En ting jeg kunne ha ønsket, er en konto der mor og far setter inn likt beløp eller beløp etter inntekt. De pengene er da til klær, sko, fritidsaktiviteter, bursdagsgaver osv. Det tenker jeg kunne vært en god løsning ved bra samarbeid. Anonymous poster hash: 92ba4...273
Anonym bruker Skrevet 3. november 2016 #7 Skrevet 3. november 2016 Dagens 😂😂😂😂 Anonymous poster hash: c58bb...0a0
3 i april Skrevet 3. november 2016 #8 Skrevet 3. november 2016 Den som har hovedomsorgen har flest utgifter som feks klær, vinterdresser og vintersko er ikke akkurat billig. Så kommer utgifter til barnehage og sfo I tillegg til fritidsutstyr som feks sykler, pc, ski osv. hobbyer osv. Mat og strøm er jo heller ikke akkurat gratis. .
Anonym bruker Skrevet 3. november 2016 #9 Skrevet 3. november 2016 Den som har hovedomsorgen har flest utgifter som feks klær, vinterdresser og vintersko er ikke akkurat billig. Så kommer utgifter til barnehage og sfo I tillegg til fritidsutstyr som feks sykler, pc, ski osv. hobbyer osv. Mat og strøm er jo heller ikke akkurat gratis. . Pøh! Det er viktigere at far har rikelig med samværspenger enn utstyr til barna😜 Flott at mor deler barnas penger med far👍🏻😂😂 Anonymous poster hash: df5cc...eb2
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #10 Skrevet 4. november 2016 Kom til å tenke på noe. Hi, enig med deg. Far burde ikke betale bidrag. Er da bedre at han kan bruke pengene på seg selv og kanskje nye dater. Kjøpe blomster og konfekt til nye damen sin. Hobbyer osv.. ja. Fornuftig 😂😂 Anonymous poster hash: c58bb...0a0
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #11 Skrevet 4. november 2016 Om man deler alle utgiftene, så er det jo greit. Men det blir jo en form for bidrag det også, ettersom regningene gjerne kommer til den ene. (Barnehage, sfo, fritidsaktiviteter osv.) Om den andre da overfører halvparten av dette til den som betaler det så blir det jo samme prinsippet? Anonymous poster hash: 2b22c...3db
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #12 Skrevet 4. november 2016 Prøvå stå på egne ben, og ha barna hele tiden, unntatt annenhver helg om noen timer en dag pr uke, så skal jeg snakke med deg når du har prøvd det en stund. Du vet du blir alene om alle utgifter og alt av det økonomiske? Som dere i dag er to om? Du er ikke særlig smart. Anonymous poster hash: f09a5...623
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #13 Skrevet 4. november 2016 Da jeg gikk ifra min eks. tenkte jeg at dette skulle gå rimelig greit. Ungene skulle se oss likt. Og begge skulle sette inn penger på en felles konto, som da skulle brukes til klær, utstyr og aktiviteter. Jammen var jeg naiv. For far ble bitter. Flyttet 5 timer unna og etablerte seg på nytt. Har siden knapt sett barna. Joda, jeg hadde nok klart å betale barnehage, SFO, klær, utstyr og fritidsaktiviteter alene. Men, kan ikke si jeg føler meg hverken smålig eller grisk fordi han bidrar med noen tusen i mnd. Anonymous poster hash: 9857e...332
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #14 Skrevet 4. november 2016 Da jeg gikk ifra min eks. tenkte jeg at dette skulle gå rimelig greit. Ungene skulle se oss likt. Og begge skulle sette inn penger på en felles konto, som da skulle brukes til klær, utstyr og aktiviteter. Jammen var jeg naiv. For far ble bitter. Flyttet 5 timer unna og etablerte seg på nytt. Har siden knapt sett barna. Joda, jeg hadde nok klart å betale barnehage, SFO, klær, utstyr og fritidsaktiviteter alene. Men, kan ikke si jeg føler meg hverken smålig eller grisk fordi han bidrar med noen tusen i mnd. Anonymous poster hash: 9857e...332 Hvordan kan du være så egositisk og ikke i det minste flytte med han slik at barna får se han? Hvordan kunne du ta faren fra ungene for du vet jo at far er like god omsorgsperson som mor. (ironi) Anonymous poster hash: 6e16f...a11
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #15 Skrevet 4. november 2016 Så du synes det er greit at du alene betaler: Barnehage SFO Alle klær Fritidsaktiviteter og tilhørende utstyr Haug av bursdagsgaver Ski Sykkel Barnebidrag er ikke en gave til deg som du kan moren seg med. Barnebidrag er penger til barnet slik at det skal få alle muligheter også etter bruddet. Anonymous poster hash: b7437...186
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #16 Skrevet 4. november 2016 Dette er et av de dummeste innleggene jeg har lest her inne noensinne. Beklager HI, men du framstår som særdeles naiv og uvitende. Dette er tydeligvis et tema du ikke har noen kunnskap om. Den som er med på å sette barn til verden må bidra til barnets livsopphold. Uavhengig om man bor sammen med barnet eller ikke. That's it. Anonymous poster hash: 860d3...d15
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #17 Skrevet 4. november 2016 jeg mottar ikke bidrag, men vi deler utgifter. Nå går ikke barnet i barnehage eller på SFO men det ville vi selvsagt delt!. Vi deler på busskort, telefon, fritidsaktiviteter og alle andre store utgifter. Vi kjøper begge klær og ytstyr som barnet trenger. Jeg får barnetrygden da barnet bor mest hos meg, så vi deler ikke på mat. Vi gir begge lommepenger til ungen, så tipper han har endel penger Synes det er HELT greit å ha det slik. Synes det er rart å skulle motta flere tusen hver mnd. Anonymous poster hash: 00ed7...657
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #18 Skrevet 4. november 2016 jeg mottar ikke bidrag, men vi deler utgifter. Nå går ikke barnet i barnehage eller på SFO men det ville vi selvsagt delt!. Vi deler på busskort, telefon, fritidsaktiviteter og alle andre store utgifter. Vi kjøper begge klær og ytstyr som barnet trenger. Jeg får barnetrygden da barnet bor mest hos meg, så vi deler ikke på mat. Vi gir begge lommepenger til ungen, så tipper han har endel penger Synes det er HELT greit å ha det slik. Synes det er rart å skulle motta flere tusen hver mnd. Anonymous poster hash: 00ed7...657 Igjen da, så vet heller ikke du hva du snakker om! Det er sjelden snakk om "flere tusen" man mottar i barnebidrag her til lands. Flott for dere at det fungerer nå, men det kan fort snu når man etablerer seg med ny partner. Hold dere for gode til å uttale dere om ting dere overhodet ikke har peiling på! Det er vanvittig provoserende for oss som får det patetiske bidraget, og ikke èn krone mer. Det må være flott å leve i en rosa verden og sveve på en marshmallowssky, men det kan brått forandres! Anonymous poster hash: 0dfcc...a80
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #19 Skrevet 4. november 2016 Igjen da, så vet heller ikke du hva du snakker om! Det er sjelden snakk om "flere tusen" man mottar i barnebidrag her til lands. Flott for dere at det fungerer nå, men det kan fort snu når man etablerer seg med ny partner. Hold dere for gode til å uttale dere om ting dere overhodet ikke har peiling på! Det er vanvittig provoserende for oss som får det patetiske bidraget, og ikke èn krone mer. Det må være flott å leve i en rosa verden og sveve på en marshmallowssky, men det kan brått forandres! Anonymous poster hash: 0dfcc...a80 vet du ha...nå er vi begge etablert med nye partnere og unger, og jeg kan fortelle deg med sikkerhet..det har overhode IKKE vært konfliktfritt. Vi har vært hårsbredd unna retten grunnet andre forhold. Men jeg tror bidragskrangling hadde kastet LANGT mer bensin på bålet! Vi har per i dag en god tone, og jeg har en god tone med fars nye kone, noe som gjør livet langt lettere for vårt felles barn. Jeg tror nok at dersom far skule betalt meg flere tusen per mnd, og dermed lagt en kjempebegrensing på deres felles økonomi som ville fått konsekvenser for deres to felles barn, ville kanskje saken stilt seg annerleder? Men såklart...hadde exen ikke bidratt, hadde jeg søkt bidrag, jeg mener overhode ikke at det er kun en forelder som skal betale. Jeg tror imidlertid at mange fedre føler de betaler mye mer enn det barna faktisk koster, og betaler man 3-4000 for en unge pr mnd, er jo det en realitet! Da betaler man jo for at mors livsopphold også noe jeg mener ikke er rettferdig. Det er ikke fars ansvar at mor eksempelvis har råd til en stor bolig. Anonymous poster hash: 00ed7...657
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #20 Skrevet 4. november 2016 Jeg gjentar i det uendelige, du vet IKKE hva du prater om. Og jeg klarer ikke å ta dette seriøst. Vet ikke hvorfor jeg gidder å svare engang... det er nok få alenemødre som klarer å "flotte" seg med 3-4000kr i bidrag per måned(ditt eksempel, jeg får under 4000kr for tre barn) Vet du hva det koster å ha barn??? Større barn?? Du virker både uvitende og mindre intelligent. Og flott at dere har en grei ordning som fungerer for dere, men ikke sitt her og moraliser ovenfor oss andre som sliter med å få det til å gå rundt. Det er ingen i Norge som mottar astronomiske summer i bidrag. Det er en meget nøktern utregning som ikke gjenspeiler de faktiske kostnadene i det hele tatt. Anonymous poster hash: 0dfcc...a80
Anonym bruker Skrevet 4. november 2016 #21 Skrevet 4. november 2016 jeg mottar ikke bidrag, men vi deler utgifter. Nå går ikke barnet i barnehage eller på SFO men det ville vi selvsagt delt!. Vi deler på busskort, telefon, fritidsaktiviteter og alle andre store utgifter. Vi kjøper begge klær og ytstyr som barnet trenger. Jeg får barnetrygden da barnet bor mest hos meg, så vi deler ikke på mat. Vi gir begge lommepenger til ungen, så tipper han har endel penger Synes det er HELT greit å ha det slik. Synes det er rart å skulle motta flere tusen hver mnd. Anonymous poster hash: 00ed7...657 Også må jeg legge til at jo, du mottar "flere tusen" i måneden allerede ved at dere deler utgiftene. Du har bare en annen ordning på det. Disse utgiftene vil øke og øke jo eldre ungen blir. Anonymous poster hash: 0dfcc...a80
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #22 Skrevet 5. november 2016 vet du ha...nå er vi begge etablert med nye partnere og unger, og jeg kan fortelle deg med sikkerhet..det har overhode IKKE vært konfliktfritt. Vi har vært hårsbredd unna retten grunnet andre forhold. Men jeg tror bidragskrangling hadde kastet LANGT mer bensin på bålet! Vi har per i dag en god tone, og jeg har en god tone med fars nye kone, noe som gjør livet langt lettere for vårt felles barn. Jeg tror nok at dersom far skule betalt meg flere tusen per mnd, og dermed lagt en kjempebegrensing på deres felles økonomi som ville fått konsekvenser for deres to felles barn, ville kanskje saken stilt seg annerleder? Men såklart...hadde exen ikke bidratt, hadde jeg søkt bidrag, jeg mener overhode ikke at det er kun en forelder som skal betale. Jeg tror imidlertid at mange fedre føler de betaler mye mer enn det barna faktisk koster, og betaler man 3-4000 for en unge pr mnd, er jo det en realitet! Da betaler man jo for at mors livsopphold også noe jeg mener ikke er rettferdig. Det er ikke fars ansvar at mor eksempelvis har råd til en stor bolig. Anonymous poster hash: 00ed7...657 Om far betaler 3000-4000 kr I mnd så betaler han slettes ikke for mors luksus. Når min søster ble skilt så ble også hennes eks grinete pga at han måtte betale 4500 kr for 2 barn. Å han mente selvsagt at han da betalte for mors moro. Så etter et par år ble di enige om 50/50 å far var selvsagt såååå glad for nå skulle han spare en haug med penger... men han oppdaget snart at han måtte skaffe seg bolig med større plass siden han skulle ha ungene halve tiden. Det ble dyrere med strøm og mat budsjetter økte. I tillegg måtte han betale halvparten av sfo og barnehagen. Han måtte betale for både klær,sko,vinterklær, ski,sykler. I pad, hobbyer og lommepenger,bursdager osv. Ente med at far nå går rundt å sier at det faktisk var mye billigere å betale bidrag... 😂😂 Anonymous poster hash: a4b07...59a
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #23 Skrevet 5. november 2016 Jeg mottar 1200 i bidrag hver måned. Det dekker halve aks sån ca. Far har aldri samvær, men kommer på besøk til oss av og til. Når det kommer til å bidra økonomisk har han gitt 200 kr i bursdagsgave en gang på 8 år. Så ordningen med bidrag har definitivt en funksjon. Anonymous poster hash: 49135...cfe
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #24 Skrevet 5. november 2016 Barnebidrag er til barna. Dette er for at foreldrene skal opprettholde sin forsørgingsplikt til barna. Dersom den ene forelderen har 700.000 i året og den andre forelderen har 250.000..... Da er det naturlig at det er den med mest kroner i kassen som tar størst andel. Folk som har godt samarbeid og tilnærmet lik økonomi og 50/50 eller delt bosted etter barneloven 36, gidder sjeldent å få fastsatt bidraget gjennom NAV. Da har man en slags privat avtale om at man deler utgiftene likt.. Utgiftene kan da selvfølgelig ikke deles helt likt, hvis den ene tjener mye mer enn den andre. Det er for å sikre barna! Intet annet. Anonymous poster hash: d9887...964
Anonym bruker Skrevet 5. november 2016 #25 Skrevet 5. november 2016 Jeg gjentar i det uendelige, du vet IKKE hva du prater om. Og jeg klarer ikke å ta dette seriøst. Vet ikke hvorfor jeg gidder å svare engang... det er nok få alenemødre som klarer å "flotte" seg med 3-4000kr i bidrag per måned(ditt eksempel, jeg får under 4000kr for tre barn) Vet du hva det koster å ha barn??? Større barn?? Du virker både uvitende og mindre intelligent. Og flott at dere har en grei ordning som fungerer for dere, men ikke sitt her og moraliser ovenfor oss andre som sliter med å få det til å gå rundt. Det er ingen i Norge som mottar astronomiske summer i bidrag. Det er en meget nøktern utregning som ikke gjenspeiler de faktiske kostnadene i det hele tatt. Anonymous poster hash: 0dfcc...a80 Jeg kjenner ei som får 11000 pr mnd til 2 barn. Hun er ung ufør og finansierer en svært dyr hobby med barnebidrag... Anonymous poster hash: 969e5...1a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå