Gå til innhold

Barna er borte...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! idag begynte eg å lure på et spørsmål veldig sterkt, og på de spørsmålet vil eg gjerne ha svar på. For at dere skal forstå meg bedre, så prøver eg å få fram spørsmålet i et "historie".... 

Historien er som følgende:

I denne historien har vi en utenlandsk familie. De har bodd i Norge over lang tid, minst 10år.  i sin tid har familien flykta fra forfølgelse og krig. Idag har familien fire barn, alle fire er født i Norge. Alderen på barna er 13 år, 8 år, 5 år og 3 år. Hele familien har selvfølgelig oppholdstillatelse, men ingen av de er norske statsborgere. De lever et helt normalt liv, livet deres skilles ikke noe særlig ut fra våres (nordmenns) liv. Familien deres i hjemlandet, prøver å overbevise foreldrene om at det blir enklere for dem hvis barna blir oppdratt i hjemlandet. Spesielt nå som det er rolig i landet. Helt tilslutt bestemmer det seg for å sende de tre eldste barna tilbake til hjemlandet, for alltid...

Skoleåret går mot slutten og sommerferien nærmer seg. Barna har ikke noe særlig lyst til å dra hjem for alltid. Dra i sommerferien til hjemlandet bare for å besøke, det vil de gjerne, men IKKE for ALLTID. Disse barna har nære og kjære her i Norge. Alt er Norge for dem. Alle gode minnene har med Norge å gjør. 

Når sommerferien er komet over halvveis,drar fire barn og begge foreldrene til hjemlandet. Etter en uke kommer foreldrene og yngste barnet tilbake. De tre andre barna skal bli oppdratt av familien til foreldrene, bestemor, bestefar, onkler og tanter. 

Foreldrene har ikke gitt noe beskjed til skolen, eller til noen andre. Ingen vet om at de aldri skal komme tilbake. Det nye skoleåret begynner, men barna er ikke tilbake. Lærerne vet at de reiser ofte til hjemlandet i ferien, så de tenker at de kommer tilbake i løpet av noen dager/  en uke eller to.  

Det går en stund, to-tre måneder. Lærerne blir bekymret. Kontakter foreldrene, og da forteller foreldrene at de er i hjemlandet og kommer aldri tilbake. 

Hvordan kommer lærerne til å reagere i denne situasjonen? Kommer politiet til å blande seg inn i saken? Hadde foreldrenerett til å gjøre det? Hvilke konsekvenser får foreldrene?

Anonymous poster hash: f1029...f1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De bestemmer selv hva de mener er det beste for sine barn. De kan bestemme hvor familien flytter og hvilken del av familien som flytter.

Eksakt det samme gjorde min tippoldefar med sine barn, forresten. Han var misjonær, men sendte ungene hjem til Norge (et land de aldri hadde sett) da de var 10-12 år. Oldefar fortalte selv at han så snø for første gang da han ble sendt hjem på internatskole. Moren og faren fortsatte som misjonærer.

Anonymous poster hash: bff43...218

Skrevet

Så lenge ingen av foreldrene har norsk statsborgerskap så er vel heller ikke barna det. Vet du hvilket pass barna har?

Jeg tenker at dette handler om barns rettigheter, men jeg vet ikke om norske myndigheter ev. kan eller vil gjøre noe med dette.

Om du kjenner til denne historien så synes jeg du skal kontakte myndighetene og høre. Politiet er kanskje riktig sted å begynne. Kanskje du også kan kontakte Barneombudet?

Det disse barna opplever mener jeg helt klart er brudd på FNs barnekonvensjon!

Om barna er tilbakeført til et land som har skrevet under på å følge denne, så kan det være mulig å få barna tilbake, men det vil avhenge av hvilket land de er ført til.

Sjekk ut barnekonvensjonen:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/barnekonvensjonen-kortversjon-norsk/id87582/

Jeg mener denne saken viser at barnekonvensjonen punkt 3, 4, 8, 9, 10, 12, 35 og 39 er brutt.

Da har disse barna rettigheter som Norge ikke kan overse siden barna har vokst opp her, har tilknytning her og foreldrene her.

Om man kan bringe på det rene at barna ønsker å komme tilbake til Norge og til foreldrene, da lurer jeg på om barna kanskje kan få oppnevnt en bistandsadvokat?

Noen må ta tak i dette, for det er helt forferdelig det foreldrene nå gjør mot alle barna sine!

Håper denne noen er deg, HI! Ikke la dette skli ut, det er kjempeviktig at dette blir tatt tak i så fort som mulig!

Anonymous poster hash: 59e28...cbe
Skrevet

Så lenge ingen av foreldrene har norsk statsborgerskap så er vel heller ikke barna det. Vet du hvilket pass barna har?

Jeg tenker at dette handler om barns rettigheter, men jeg vet ikke om norske myndigheter ev. kan eller vil gjøre noe med dette.

Om du kjenner til denne historien så synes jeg du skal kontakte myndighetene og høre. Politiet er kanskje riktig sted å begynne. Kanskje du også kan kontakte Barneombudet?

Det disse barna opplever mener jeg helt klart er brudd på FNs barnekonvensjon!

Om barna er tilbakeført til et land som har skrevet under på å følge denne, så kan det være mulig å få barna tilbake, men det vil avhenge av hvilket land de er ført til.

Sjekk ut barnekonvensjonen:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/barnekonvensjonen-kortversjon-norsk/id87582/

Jeg mener denne saken viser at barnekonvensjonen punkt 3, 4, 8, 9, 10, 12, 35 og 39 er brutt.

Da har disse barna rettigheter som Norge ikke kan overse siden barna har vokst opp her, har tilknytning her og foreldrene her.

Om man kan bringe på det rene at barna ønsker å komme tilbake til Norge og til foreldrene, da lurer jeg på om barna kanskje kan få oppnevnt en bistandsadvokat?

Noen må ta tak i dette, for det er helt forferdelig det foreldrene nå gjør mot alle barna sine!

Håper denne noen er deg, HI! Ikke la dette skli ut, det er kjempeviktig at dette blir tatt tak i så fort som mulig!

Anonymous poster hash: 59e28...cbe

Beklager, dette er bare en "historie" eg har funnet på selv. Eg fikk plutselig tanke om tenk hvis det er slik...

Heldigvis kjenner eg ingen som har en lignende situasjon, men du har rett. Hvis dette hadde vært en sak, så burde dette tas tak i, for det er virkelig alvorlig. Men som sagt, det var rein min fantasi. Ville bare vite hva som kunne skje. Takk for svaret!

Skrevet

Jeg har hatt sånne saker, og det er dessverre ingenting vi lærere får gjort. Vi melder til barnevernet og de registrerer det, men så er det slutt. Det er opp til foreldrene å bestemme hvor barna skal bo. Vi melder til barnevernet fordi de bare forsvinner, uten noen beskjed.

Skrevet

Håper politiet, barnevernet og alle som kan tenkes å ha noe med dette å gjøre griper inn!! Hvor hjerteløs er du om du har gjort/har tenkt å gjøre dette mot barna dine?

Jeg får vondt...

Anonymous poster hash: ad4f1...36c

Skrevet

Nå må dere vise litt forståelse her folkens!

HI sier jo at det er trygt i hjemlandet nå. For alt dere vet, kanskje besteforeldrene er verdens hyggeligste. Kan hende, til og med, at de er MYE bedre omsorgspersoner enn foreldrene, og at barna har det mye bedre ved å vokse opp hos dem.

Det vet vi ikke noe om.

Der har de sikkert mange rundt seg, onkler tanter og søskenbarn. Klimaet er nok mye bedre enn her, det er nok mye som er bra.

Og OM foreldrene i Norge ER gode omsorgspersoner og flinke med barna sine, må man jo også anta at de kan ta gode beslutninger for sine barn, og at de har veid positive og negative sider opp mot hverandre og funnet ut at det er best for barna å vokse opp med besteforeldrene.

Og hvis foreldrene IKKE er gode omsorgspersoner er det vel like greit at barna ikke skal vokse opp med dem?

Det er så norsk ovenfra-og-ned-holdning å anta at det er helt jævlig å vokse opp andre steder

Anonymous poster hash: 57410...abf

Skrevet

bra de drar hjem igjen hvis det er trygt

Skrevet

bra de drar hjem igjen hvis det er trygt

Hjem igjen? Hjem for barna er vel i Norge? De er født og oppvokst her...

Mine foreldre kommer ikke fra stedet vi bor på, men jeg har levd her hele mitt liv, og sier at jeg kommer herfra. Om noen sier jeg må flytte til mine foreldres oppvekststed, så er ikke det å flytte hjem igjen for meg...

Anonymous poster hash: 351ea...45b

Skrevet

Jeg gikk i klasse med en på videregående som hadde foreldre som jobbet i et annet land. Da han skulle begynne på videregående ble han sendt hjem til Norge for å bo hos bestemoren og gå på skolen her. Søsteren gikk også på ungdomsskolen her. Jeg tenkte aldri på at de foreldrene gjorde noe galt.

Anonymous poster hash: 0b3af...9b8

Skrevet

Foreldre kan selvfølgelig bestemme selv hvor barna skal bo. Jeg er barnevernspedagog og har jobbet i en barnehage i Oslo med 100% innvandrere. Der skjedde dette stadig vekk. Jeg jobbet der i 4 år og "mistet" 7 barn på denne måten, i all hovedsak somaliere.

Gjest Antarctica
Skrevet

Man kan jo tenke på det hver gang man bruker billige håndverkere fra Polen eller Litauen. Ungene deres bor ofte hos bestemor i hjemlandet.

Skrevet

Jeg tror dette gjelder deg, HI. Fiction eller ikke. Jeg ser jo at du er utlending.

Anonymous poster hash: 82655...dfb

Skrevet

Jeg tror dette gjelder deg, HI. Fiction eller ikke. Jeg ser jo at du er utlending.

Anonymous poster hash: 82655...dfb [/acronym

Ja, du ser rett du, men jeg vil ikke kalle meg utlendig! Jeg er født og oppvokst her i landet. Jeg er norsk! Jeg har hørt at noen har gjort det for mange år siden, og dermed syns jeg det er forferdelig. Spesielt når man ikke kan gjøre noe med det!

Skrevet

Hvis det er trygt i "hjemlandet" er de ikke flyktninger lenger, så da kan foreldrene også reise tilbake👍🏻 Vinn vinn.

Anonymous poster hash: 9732c...64a

Skrevet

Hvis det er trygt i "hjemlandet" er de ikke flyktninger lenger, så da kan foreldrene også reise tilbake👍🏻 Vinn vinn.

Anonymous poster hash: 9732c...64a

Det kommer jo an på hvor lang tid det har gått og mye annet.

Skrevet

Hjem igjen? Hjem for barna er vel i Norge? De er født og oppvokst her...

Mine foreldre kommer ikke fra stedet vi bor på, men jeg har levd her hele mitt liv, og sier at jeg kommer herfra. Om noen sier jeg må flytte til mine foreldres oppvekststed, så er ikke det å flytte hjem igjen for meg...

Anonymous poster hash: 351ea...45b

det kan være,men foreldrene velger vel ut i fra det de synes er best for sin familie :)

Skrevet

Foreldre kan selvfølgelig bestemme selv hvor barna skal bo. Jeg er barnevernspedagog og har jobbet i en barnehage i Oslo med 100% innvandrere. Der skjedde dette stadig vekk. Jeg jobbet der i 4 år og "mistet" 7 barn på denne måten, i all hovedsak somaliere.

Somaliere var det første jeg tenkte. Er vel der det er mest vanlig.

Anonymous poster hash: fe766...f4a

Skrevet

Beklager, dette er bare en "historie" eg har funnet på selv. Eg fikk plutselig tanke om tenk hvis det er slik...

Heldigvis kjenner eg ingen som har en lignende situasjon, men du har rett. Hvis dette hadde vært en sak, så burde dette tas tak i, for det er virkelig alvorlig. Men som sagt, det var rein min fantasi. Ville bare vite hva som kunne skje. Takk for svaret!

Jeg har opplevd en helt lik situasjon med barn jeg og mitt barn kjente som bare "forsvant". Jeg både utøvde press for å få barnet tilbake og undersøkte hva som kunne gjøres, og det var visst ingenting :(.

Anonymous poster hash: 0fda2...aa1

Skrevet

Somaliere var det første jeg tenkte. Er vel der det er mest vanlig.

Anonymous poster hash: fe766...f4a

Det var et somalisk barn det var snakk om for vår del. En liten jente som aldri har bodd noe annet sted enn Norge og var venner med mine barn. Helt grusomt å ikke vite hvordan hun har det nå.

Skrevet

Med ditt yrke så burde da du være den første til å mene at barn har egne rettigheter og ikke skal behandles som pakker?

Skrevet

Jeg har hatt sånne saker, og det er dessverre ingenting vi lærere får gjort. Vi melder til barnevernet og de registrerer det, men så er det slutt. Det er opp til foreldrene å bestemme hvor barna skal bo. Vi melder til barnevernet fordi de bare forsvinner, uten noen beskjed.

Det er helt tragisk.

Teoretisk sett så er det da fritt frem for foreldre som hadde drept et barn med en slik praksis! Det bare godtas at barnet er sendt utenlands, ingen sjekker det opp og ingen vil savne dem og lete etter dem.

Skrevet

Med ditt yrke så burde da du være den første til å mene at barn har egne rettigheter og ikke skal behandles som pakker?

Ja, men jeg må forholde meg til lovverket. Har mor og far foreldreansvar, er det de som bestemmer hvor barnet bor.
Skrevet

Hvordan mener du det burde være da?

En norsk familie som jobber i Saudi Arabia for eksempel. Synes du det er grusomt at de velger å sende barna sine for å bo hos besteforeldre og gå på skolen når de blir for eksempel 14, fordi foreldrene ikke liker kvinnesyn og den politiske indoktrineringen barna får på skolen der?

Skrevet

Når det gjelder somaliere er det ganske vanlig at de sender barna til en tante eller bestemor for å gå på koranskole. De oppholder seg ofte i Kenya, hvor det ikke er krig. Mange somaliere har et helt annet syn på barneoppdragelse enn oss. Barna oppdras i mye større grad kollektivt, og "tilhører" storfamilien, ikke bare mor og far. De vil derfor ikke se på dette som noe galt, fordi barnet er jo hos familie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...