Gå til innhold

Skal datteren din ta HPV-vaksinen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil utsette jentene mine for det når den systematiske diskrimineringen av jenter og kvinner i forhold til intimitet, prevensjon osv tar slutt. Det er kun prevensjonsmidler for damer og jenter, bortsett fra kondom som de fleste menn ikke ønsker å bruke. Det er jenter som må ta vaksinen, selv om de kan jo smittes av HPV-viruset av gutter - med guttene er det ikke så nøye, de slipper vaksinen de. Ser ut som myndighetene driter i kvinnehelsen og bruker kvinner som forsøkskaniner. Hvorfor er det enda ikke blitt sluppet ut p-piller for menn? Fordi det er for mange bivirkninger? Men vektoppgang, risiko for blodpropp og andre skumle bivirkninger for kvinner er OK.

Vil også fraråde mine døtre til å bruke hormonell prevensjon, men heller velge kondom som ikke gir bivirkninger.

Anonymous poster hash: 6f40b...8ee

Eh..altså.. Gutter kan også få kreft av hpv-viruset, men mye sjeldnere enn jenter. Og derfor vaksineres kun jenter i dag.

Kunne heller argumentert for at begge kjønn skulle fått vaksinen. Men kost-nytte analyse tilsier at det ikke lønner seg å vaksinere gutter..selv om det også ville reddet noen gutteliv.

Anonymous poster hash: d3552...5a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min skal ikke ta, jeg lærer henne heller god seksualmoral. 

Anonymous poster hash: a191b...053
Skrevet

Det lærte jeg også hjemme, funka dårlig. Så det du egentlig sier er at jenter med "dårlig" seksualmoral uansett fortjener å få kreft...ja men da så...lykke til med den!

Anonymous poster hash: 742d7...47c

Skrevet

Eh..altså.. Gutter kan også få kreft av hpv-viruset, men mye sjeldnere enn jenter. Og derfor vaksineres kun jenter i dag.

Kunne heller argumentert for at begge kjønn skulle fått vaksinen. Men kost-nytte analyse tilsier at det ikke lønner seg å vaksinere gutter..selv om det også ville reddet noen gutteliv.

Men det er jo GUTTER som smitter jenter med HPV ved sex! Hvorfor unngå å vaksinere smittekilde, men kun dem som kan bli smittet? Ved å vaksinere gutter kan man også redde noen jenteliv der jenter for eksempel ikke kan vaksineres.

Skrevet

Det lærte jeg også hjemme, funka dårlig. Så det du egentlig sier er at jenter med "dårlig" seksualmoral uansett fortjener å få kreft...ja men da så...lykke til med den!

Anonymous poster hash: 742d7...47c

Bare jenter med dårlig seksualmoral får hpv. Og bare de mest dårligst moral får kreft.

Det hun kommer til å lære barna er å ikke fortelle mor om sex.

Skrevet

Seksualmoral hjelper ikke jenta di når hun har sex med sin ektemann etter inngåelse av ekteskap uten kondom for å få barn.

Skrevet

Men det er jo GUTTER som smitter jenter med HPV ved sex! Hvorfor unngå å vaksinere smittekilde, men kun dem som kan bli smittet? Ved å vaksinere gutter kan man også redde noen jenteliv der jenter for eksempel ikke kan vaksineres.

Hpv oppstår ikke fra intet. Hvem som er pasient zero er irrelevant..Begge kjønn smitter hverandre. Jenter har mye høyere risiko for å utvikle kreft av hpv

Skrevet

Hpv oppstår ikke fra intet. Hvem som er pasient zero er irrelevant..Begge kjønn smitter hverandre. Jenter har mye høyere risiko for å utvikle kreft av hpv

Hva med barnevaksinasjonsprogrammet da? Skal vi differensiere også der? De som reiser, kommer fra et annet land eller ofte får besøk fra land der sykdommene er utbredt, skal vaksineres, men andre som bare lever i en liten bygd og ikke reiser noe sted, skal ikke det? Det skjer som sagt systematisk diskriminering av jenter når det gjelder sex og prevensjon. Det er akseptert at kvinner får bivirkninger av prevensjonsmidler, samtidig som p-piller for menn som har vært klar i en årrekke ikke slippes ut på markedet så lenge man kan få bivirkninger av dem.

Skrevet

Hva med barnevaksinasjonsprogrammet da? Skal vi differensiere også der? De som reiser, kommer fra et annet land eller ofte får besøk fra land der sykdommene er utbredt, skal vaksineres, men andre som bare lever i en liten bygd og ikke reiser noe sted, skal ikke det? Det skjer som sagt systematisk diskriminering av jenter når det gjelder sex og prevensjon. Det er akseptert at kvinner får bivirkninger av prevensjonsmidler, samtidig som p-piller for menn som har vært klar i en årrekke ikke slippes ut på markedet så lenge man kan få bivirkninger av dem.

Jeg følger ikke argumentasjon din i det hele tatt. Det er faktisk gutter som trekker det korteste strået her ved at de ikke får gratis vaksine.

Gutter får ikke gratis vaksine fordi staten ikke mener det vil spare helsevesenet for nok penger. Sagt på en annen måte, det er billigere å behandle de få mennene som får kreft av hpv. For kvinner er regnestykket annerledes, det er billigere å vaksinere enn å behandle livmorhalskreft ol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...