Gå til innhold

Hva får mannen din lov til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke opphengt i ekser da han ikke har kontakt med noen, han har ikke særkullsbarn heller. 15 år siden vi ble sammen så jeg tviler på at han noe som helst intersse i en eks.

Han er leder så hvem han reise på jobbreise med har jeg ikke noe med, men jeg hadde protestert at han deler rom med en dame.

Han er ukependler, så å reise på hyttetur eller gutteturer er uaktuelt. Jeg tar meg at all hele uka, skulle bare mangle at han gjør en innsats i helgene. Han har nok egentid hele uka.

Anonymous poster hash: e3b85...26b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tydeligvis bare den å-så-liberale klanen som svarer ser jeg. Jeg tror ikke noe på at dette er så greit som dere skal ha det til. Jeg ville ikke likt noe av dette, og noen av punktene er så langt over grensen at jeg ikke kan fatte at noen kan akseptere det.

Anonymous poster hash: 1a1ef...9e2

Men hva er det konkret som er problemstillingen? Er det frykt for utroskap, eller er respektløst bare at mannen snakker med andre damer i enerom? Det siste synes jeg er irrasjonelt, det første ser jeg ikke hvordan jeg kan hindre uansett.

Og hva er dette veldige problemet med ekser? Er det så grusomt å tenke på at mannen din en gang var glad i en annen, og at de fortsatt kan ha gode følelser for hverandre selv om forholdet gikk i stykker?

Jeg orker ikke være i et forhold der vi må ha et uttalt regelverk for hvordan vi kan omgås andre. For meg er gjensidig tillit avgjørende for at samlivet skal ha noen verdi for meg.

Skrevet

Mannen min bestemmer selv hvem han vil snakke med. Likevel er det ikke alt jeg ville likt! Har listet opp hvilke ting jeg muligens ville synes var litt vanskelig (men som jeg aldri ville nektet mannen altså). Delt opp i 3-trinn: greit - nøytral - ugreit

Ha venninner - greit

Ha en vennine han går ut med av og til - nøytral

Ha eksen på facebook - uten felles barn - greit

Ha eksen på facebook - med felles barn - greit

Stikke innom eksen på kaffe - ugreit hvis han ikke har felles barn med henne

Ha eks som sender julekort i lukket konvolutt bare til ham - ugreit

Dra på telttur med barna deres og en annen mor og hennes barn når du har jobbhelg - ugreit

Dra på hyttetur med to kompiser og ei dame og alle barna - greit

Dra på jobbreise med bare en annen, en kvinne - greit (dette velger han da sannsynligvis ikke selv!)

Dele lugar eller rom på hytte eller hotell med en kvinne - ugreit

Gå ut med gutta en fredag og treffe på en gammel flamme og ikke si noe til deg om det før du hører det fra en av de andre dagen etter - nøytral

Ringe eksen bare for å prate - nøytral

Synes det er rart at flere som svarer er så hengt opp i "får lov til"...enig i at en voksen bestemmer selv, men man sitter da ikke og roper hurra for alt ektefellen gjør! Det er faktisk greit å si at man er uenig i valg partneren tar. Dra på telttur med barna, en annen kvinne og hennes barn uten at partnere er med er RART! Det samme er det å dele rom med en annen kvinne når man drar på hotell!

Det er ting som er forbeholdt parforhold (med mindre annet er avtalt mellom paret), og jeg ville reagert dersom min partner skulle dele hotellrom med en annen kvinne, uten at det var en slags sovesal eller lignende. Jeg tror min mann ville synes det var rart om jeg leide en annen mann i hånden, eller satt på en annen manns fang.

Anonymous poster hash: 5219e...827
Skrevet

Jeg hadde nok ikke likt at han delte rom (/seng?) med en annen dame. Men det kan sikkert være gode grunner til at det må bli slik en eller annen gang. Det er forskjell på om han gjør det fordi han har så lyst å dele rom eller seng med denne dama, eller om omstendighetene er sånn at det må bli sånn.

Det er nok, som ei over påpeker, formuleringa di som gjør at folk svarer sånn. I et voksent og godt forhold gir man ikke hverandre lov til ting, fordi man bestemmer ikke over hverandre.

Skrevet

hadde ikke likt noen av de andre..men å ha kontakt med exen med felles bar og ha veninner hadde vært ok selvfølgelig: ) jeg er veldig sjalu da: S

Anonymous poster hash: 7dcef...60e
Skrevet

Her hadde jeg ikke akseptert utstrakt kontakt med ekser. Men det er fordi han allerede har bevist at han ikke greier det uten at det utvikler seg til utroskap. Det samme å dele rom og seng med en annen dame eller stikke innom ekser på kaffe. Å gå ut med ei venninne på byen som par er også uforståelig for meg - hvorfor det? Greit hvis venninna er en del av gjengen, men å gå BARE med henne? Hvorfor?

Anonymous poster hash: 180bc...a84
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt greia med "få lov til". Jeg har giftet meg med en mann som har valgt meg, og jeg har valgt han. Om han vil være utro, så er det ingenting jeg kan gjøre for å hindre han i det. Om jeg nekter han å reise avgårde med en kvinnelig kollega fordi jeg tror at de da vil pule som tenåringer, så hindrer ikke det at de kan møtes i skogen når jeg tror mannen jogger. Jeg ville ikke orket å leve med en mann som skulle lage regler for hva jeg kan gjøre, hvem jeg kan snakke med, og hvem jeg får julekort fra (hvordan tenker man at mannen er ansvarlig for at noen sender han et julekort?!), og mannen min mener det samme. 

For meg er det såre enkelt. Ingen har noen garanti mot utroskap. Man kan da velge å leve med den tanken forrest i hodet hele tiden, sjekke mobiler i smug, lage regler, snike på og mistro alt som blir sagt og gjort. Eller så kan man tenke at man har valgt en som ønsker å leve sammen med seg, og stole på det. Både den mistenksomme og den tillitsfulle kan bli grundig lurt, men jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at den tillitsfulle lever et bedre liv med partneren sin i mellomtida, og fallet er ikke mindre om utroskapen er et faktum bare fordi man har vært mistenksom hele veien. 

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt greia med "få lov til". Jeg har giftet meg med en mann som har valgt meg, og jeg har valgt han. Om han vil være utro, så er det ingenting jeg kan gjøre for å hindre han i det. Om jeg nekter han å reise avgårde med en kvinnelig kollega fordi jeg tror at de da vil pule som tenåringer, så hindrer ikke det at de kan møtes i skogen når jeg tror mannen jogger. Jeg ville ikke orket å leve med en mann som skulle lage regler for hva jeg kan gjøre, hvem jeg kan snakke med, og hvem jeg får julekort fra (hvordan tenker man at mannen er ansvarlig for at noen sender han et julekort?!), og mannen min mener det samme. 

For meg er det såre enkelt. Ingen har noen garanti mot utroskap. Man kan da velge å leve med den tanken forrest i hodet hele tiden, sjekke mobiler i smug, lage regler, snike på og mistro alt som blir sagt og gjort. Eller så kan man tenke at man har valgt en som ønsker å leve sammen med seg, og stole på det. Både den mistenksomme og den tillitsfulle kan bli grundig lurt, men jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at den tillitsfulle lever et bedre liv med partneren sin i mellomtida, og fallet er ikke mindre om utroskapen er et faktum bare fordi man har vært mistenksom hele veien. 

Helt enig i dette.

Og hva er greia med å lage regler og bestemme hva en voksen mann skal få lov til og ikke? Min mann er voksen, jeg bestemmer ikke over ham. Han bestemmer ikke over meg heller. Men da vi ble sammen, snakket vi om ting. Og vi er grunnleggende enige om det meste. Vi velger hverandre på nytt, hele tiden.

Det er godt mulig jeg er naiv. Er det virkelig så ille? Selvsagt kan det hende at han en gang i fremtiden kommer til å være utro, men jeg tror ikke jeg hindrer det ved å lage strenge regler og nekte ham både dette og hint. Tvert i mot, jeg tror at jo strengere regler jeg lager for ham og jo mer jeg maser om sjalusi og at han ikke får lov til slik og sånn, jo større sjanse har jeg for å drive ham fra meg.

Hvis han virkelig vil være utro med en kollega finnes det veldig mange anledninger til å få til det. Han trenger ikke vente til julebordet eller en jobbreise. Min mann er ute på møter på kveldstid. Det hender han jobber overtid. Han tar seg en joggetur, sykkeltur eller skitur uten at jeg er med. Vil han lyve for meg og stikke hjem til Villige Vivi så får han det til.

Jeg får et inntrykk av at mange her inne mener menn er halvt dyr, halvt barn. De må passes på og holdes i stramme tøyler slik at de ikke skal kaste seg over alle kvinner de ser. Jeg tror ikke menn er slik. I hvert fall ikke min mann. Han er et voksent menneske, oppegående og han har sin egen innebygde sans for moral og er i stand til å ta aktive valg. Han er ikke en slave av sine drifter. På samme måte som jeg heller ikke kaster meg over alle menn jeg ser eller tenker kun med underlivet.

Jeg tror ikke jeg hadde orket å leve sammen med en mann som måtte kontrollere alt jeg gjorde og sette regler for hva som var greit og hva som ikke var greit. Det blir fryktelig slitsomt å måtte forholde seg til slikt. Stramme regler, stramme tøyler, hele tiden kontroll. Hvem skal du dele rom med på jobbreisen? Hvem har du fått julekort? Hvem er dine Facebookvenner? Jaså, møtte du eksen på butikken? Hva snakket dere om? Er det derfor du er en halvtime senere hjemme enn vanlig?

Jeg blir helt sliten bare av å skrive det. Og jeg kan ikke tenke meg at det er annerledes for en mann. Fryktelig kjipt å leve i et forhold der man blir vist så lite tillit.

Skrevet

Hvor går grensa for deg, hvor begynner du å lure/si fra/mistenke noe?

• Ha venninner
  • Ha en vennine han går ut med av og til
  • Ha eksen på facebook - uten felles barn
  • Ha eksen på facebook - med felles barn
  • Stikke innom eksen på kaffe
  • Ha eks som sender julekort i lukket konvolutt bare til ham
  • Dra på telttur med barna deres og en annen mor og hennes barn når du har jobbhelg
  • Dra på hyttetur med to kompiser og ei dame og alle barna
  • Dra på jobbreise med bare en annen, en kvinne
  • Dele lugar eller rom på hytte eller hotell med en kvinne
  • Gå ut med gutta en fredag og treffe på en gammel flamme og ikke si noe til deg om det før du hører det fra en av de andre dagen etter
  • Ringe eksen bare for å prate

Hva er greit og hva er ikke?

Mannen min ville aldri finne på noe særlig av det som står på listen.

Men når jeg leser den tenker jeg at mange av de som tar opp disse problemstillingene er veldig utrygge og har problemer med tillit i forholdet.

Skrevet

Ha venninner - helt ok

Ha en vennine han går ut med av og til - helt ok

Ha eksen på facebook - uten felles barn - han har ikke eks og han er ikke på Facebook

Ha eksen på facebook - med felles barn - se punktet over

Stikke innom eksen på kaffe - ingen ekser

Ha eks som sender julekort i lukket konvolutt bare til ham - ingen ekser

Dra på telttur med barna deres og en annen mor og hennes barn når du har jobbhelg - helt ok

Dra på hyttetur med to kompiser og ei dame og alle barna - helt ok

Dra på jobbreise med bare en annen, en kvinne - helt ok (han reiser en del i jobben og jeg aner virkelig ikke hvem på jobben han reiser med.

Dele lugar eller rom på hytte eller hotell med en kvinne - ok, men jeg synes det er spesielt å legge to av ulikt kjønn på samme rom...

Gå ut med gutta en fredag og treffe på en gammel flamme og ikke si noe til deg om det før du hører det fra en av de andre dagen etter - han har ikke eks

Ringe eksen bare for å prate - har ikke eks

Jeg ville vært ukomfortabel med å dele rom med en mannlig kollega, men ikke på grunn sv frykt for utroskap. Synes bare det ville invadert mitt privatliv.

Anonymous poster hash: 71d0b...6fa

Gjest Skrekkøgla
Skrevet

Få lov til? Er ikke mora hans. Vi er jevnbyrdige partnere, med et tillitsbånd.

Skrevet

Min mann ville nok ikke foreslått noen av delene bortsett fra den med telttur med barna. Han kunne fint ha dratt på telttur med en av omgangsvennene våre og barna deres samt våre selv om det bare var kvinnen i familie som ble med som voksen. Lignende tilfeller kan jo også bli aktuelt på leirskole etc at feks lærere må dele rom?

Anonymous poster hash: 43b49...374
Skrevet

Jeg er ikke i en posisjon hvor jeg kan gi mannen min lov til noe som helst. Av alt du ramser opp hadde jeg hatt problemer med;

Dele lugar eller rom på hytte eller hotell med en kvinne

Anonymous poster hash: 882ad...26f

Skrevet

Jeg er gift med en voksen mann. Vi er likestilt i forholdet. Han gjør sine egne vurderinger mht hva som er greit og ikke greit. De er alltid innafor hva jeg synes er greit og ikke greit. Skjønner ikke problemet.

Anonymous poster hash: 7f786...c41
Skrevet

Min mann har ingen eks heldigvis. Vært sammen i 10 år vi to, og grunnen til at vi har det så bra er at vi har tillit, stoler 100% på hverandre og finnes ikke sjalu :) ingen av oss kunne tenkt oss noen andre enn hverandre så tror alt på den listen din hadde vært greit. Men om han reiste med jobb er det lite sannsynlig at han måtte dele rom/lugar med en motsatt kjønn.

Anonymous poster hash: 33ece...a9b

Skrevet

Han får lov til hva han vil selvfølgelig! Hva ellers? Men, nå er jeg gift med en mann med normalt utviklet sjelsevne, så han gjør som meg: "passer det at jeg tar guttetur andre helgen i november, eller skal vi noe da?". Og sånn har vi hatt det i over 15 år. Fungerer utmerket 💕

Anonymous poster hash: 5dbb2...6e9

Skrevet

Hvor går grensa for deg, hvor begynner du å lure/si fra/mistenke noe?

• Ha venninner
  • Ha en vennine han går ut med av og til
  • Ha eksen på facebook - uten felles barn
  • Ha eksen på facebook - med felles barn
  • Stikke innom eksen på kaffe
  • Ha eks som sender julekort i lukket konvolutt bare til ham
  • Dra på telttur med barna deres og en annen mor og hennes barn når du har jobbhelg
  • Dra på hyttetur med to kompiser og ei dame og alle barna
  • Dra på jobbreise med bare en annen, en kvinne
  • Dele lugar eller rom på hytte eller hotell med en kvinne
  • Gå ut med gutta en fredag og treffe på en gammel flamme og ikke si noe til deg om det før du hører det fra en av de andre dagen etter
  • Ringe eksen bare for å prate
Hva er greit og hva er ikke?

Hyttetur med to kompiser, en dame og alle barna er greit. Resten liker jeg ikke. I varierende grad. Ingen av oss har venner av det motsatte kjønn. Ikke no vits i å leke med ilden, når man har planer om å være gift et helt liv.

Anonymous poster hash: 56c34...3c3

Skrevet

Min mann får komme ut av buret sitt en gang om dagen. Da får han lov til å ta en dusj og ringe moren sin. (Jeg slår nummeret for å sikre at han ikke ringer noen andre)

Skrevet

Min mann får komme ut av buret sitt en gang om dagen. Da får han lov til å ta en dusj og ringe moren sin. (Jeg slår nummeret for å sikre at han ikke ringer noen andre)

Herregud, du er mye snillere enn meg! Her får mannen lov til å ringe mammaen sin 15 min hver søndag, han har jo tross alt sin egen familie nå og skal være mann, ikke tøffel!

Anonymous poster hash: 3d6ef...cf1

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Mannen min forholder seg til Norges lover, sånn som jeg også gjør. Jeg er ikke i posisjon til å nekte ham noe som helst, akkurat like lite som han kan nekte meg. Men vi er begge utstyrt med ganske så velfungerende hjerner, tillit og kjærlighet til hverandre, og dermed trenger vi ikke å gi hverandre lov til noe som helst.

Skrevet

Næææsj. Det er svært lite. Får gå på jobb da, men må levere lønna til meg, før jeg låser han fast i kjøkkenbenken.

Min får iallefall gå i line mellom kjøkken og vaskerommet..

Anonymous poster hash: ee838...1e8

Skrevet

• Ha venninner - ingen problem, bare positivt med venninner 
  • Ha en vennine han går ut med av og til - Nukk stress
  • Ha eksen på facebook - uten felles barn- han har ingen eks. Men hadde han hatt det hadde jeg ikke brydd meg
  • Ha eksen på facebook - med felles barn- en selvfølge tenker jeg..
  • Stikke innom eksen på kaffe- litt rart men kommer hekt an på hvordan situasjonen er.
  • Ha eks som sender julekort i lukket konvolutt bare til ham-  NEI
  • Dra på telttur med barna deres og en annen mor og hennes barn når du har jobbhelg- Hvis du har god dialig med moren. null stress.
  • Dra på hyttetur med to kompiser og ei dame og alle barna. Null sress
  • Dra på jobbreise med bare en annen, en kvinne- Sånn er det, han kan ikke bare ha mannlige kollegaer.
  • Dele lugar eller rom på hytte eller hotell med en kvinne.- Nei
  • Gå ut med gutta en fredag og treffe på en gammel flamme og ikke si noe til deg om det før du hører det fra en av de andre dagen etter- Da hadde det nok ikke myr av betydning for han. Hadde sikkert bare blitt kranglig hadde han tatt det opp.
  • Ringe eksen bare for å prate- Igjen, er de venner er det gret. og hvordan de snakker sammen. 

Anonymous poster hash: ccf34...4b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...