Gå til innhold

Uhyggelig foreldresamtale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Meld til styrer, og bytt barnehage/avdeling dersom du kan. Ikke fordi du ble opprørt men fordi barnet ditt blir totalt misforstått.

Anonymous poster hash: 7d514...4f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært ute for noe lignende i barnehagen med begge mine to gutter. Etter en episode med ekstremt dårlig kommunikasjon knyttet til en henvisning, fikk jeg nok og søkte om barnehageplass i en annen bhg (eldste gikk da på skolen). Det var noe HELT annet i den nye barnehagen...! Endelig kjente jeg faktisk igjen det barnet som ble beskrevet!

Jeg følte at den "gamle" barnehagen prøvde å dytte diagnoser på begge barna mine, og at de var på aktiv jakt etter mer ressurser.

Og til deg som sa at det er jo bare å så fra... Det er dessverre ikke alltid så lett.

Anonymous poster hash: 4d017...d32

Opplevd AKKURAT det samme. Kunne vært jeg som skrev dette.

Anonymous poster hash: a6ad1...f0f

Skrevet

Dette er så uprofesjonelt at jeg ikke har ord!

La oss si at de ansatte i barnehagen er oppriktig bekymret for jenta di, Hi...

I så fall burde foreldresamtalen ha vært helt anderledes. Å ta opp bekymringene er på sin plass om de er oppriktig bekymret. Men en hel time med negativitet? Nei! Etter å ha snakket om bekymringene sine, så burde de tatt opp konkret hvilke utfordringer de mener jenta har, så burde de kommet med en gjennomtenkt plan for hva de har tenkt å gjøre for å hjelpe jenta videre, hvilke tiltak de ev. hadde planlagt videre. Om de mente ppt eller andre burde vurdere jenta skulle de tatt initiativ til at det skal sendes forespørsel til riktige etater. Om det var ting de mente dere foreldre kunne bidra med for å hjelpe jenta med noen av utfordringene hennes burde de ha snakket med dere om det. Og så burde de ha brukt god tid på å fortelle dere alt som ER positivt med jenta deres. Til slutt skulle de ha kommet med en kort oppsummering, at dere ville få et møtereferat som viser planen videre og hvem som tar kontakt med hvem om jenta bør vurderes. Og så burde de ha trygget dere og sagt at dette følger de opp og gjentatt noe positivt ved jenta. Naturlig ville det også vært at de åpnet for muligheten for at det bare var barnehageskiftet som har gjort at jenta har slitt litt ekstra.

Men disse to brukte en hel time på å bare snakke negativt om den lille jenta. Siden du ikke nevner det, så går jeg ut fra at de ikke har snakket konstruktivt om hva de selv har tenkt å gjøre fremover for å trygge jenta mer og for å hjelpe henne med utfordringene og ev. skaffe hjelp.

Om din gjengivelse av møtet er korrekt så ville jeg absolutt ha gått videre med saken, til styrer i første omgang.

Jeg ville stilt konkrete spørsmål om hvor profesjonell styrer mener de ansatte er når de i en hel time (nesten) bare har ut av seg negative ting om en liten jente. Jeg ville stilt kritiske spørsmål om hvordan din jentes barnehagehverdag skal bli bra når de ansatte har et så negativt bilde av henne at de føler de må bruke en hel time på å fortelle foreldrene negative ting om henne. Jeg ville stilt meg svært kritisk til om disse personene er kvalifisert nok til å se jenta di, trygge henne i den situasjonen som fremdeles er ny for henne, og for å hjelpe henne å mestre ev. utfordringer hun måtte ha. Jeg ville så ha sagt at jeg forventer at styrer tar tak i dette, og at andre i en periode følger opp jenta også.

Jeg ville videre sagt at jeg synes det er viktig at problemer tas tak i, og at hvis jenta trenger hjelp så er det viktig at hun får den støtten hun trenger fremover, spesielt siden hun begynner på skolen neste år. Jeg ville sagt at jeg setter pris på konstruktive tanker, observasjoner og planer for å hjelpe jenta videre og ev. skaffe henne hjelp om nødvendig. Men jeg ville også sagt at jeg forventer og krever at de som jobber med henne er i stand til å se alt som faktisk er positivt ved henne. Og jeg ville spurt hvordan de forventer at jenta skal ha en positiv utvikling i det som for henne var fremmede omgivelser, når de ansatte velger å kun fokusere på det negative - jeg ville spurt styrer direkte om det også "hvordan kan jenta mi få frem sine positive sider når dere kun ser de negative sidene?".

Forbered deg/dere godt, Hi. Ikke hiss dere opp unødvendig, men vær mest mulig saklig og konstruktiv og si at det dere er opptatt av er å sikre at jenta - som alltid tidligere har trivdes i bhg. og ikke har hatt problemer - også skal ha det godt i denne barnehagen, og spør hvilke rutiner bhg. har for å følge opp barn som ev. har utfordringer. Ha en klar plan for et ev. slikt møte, hva vil dere ha svar på, hva forventer dere fremover osv.

Anonymous poster hash: e9540...406
Gjest Antarctica
Skrevet

Syns hele situasjonen høres merkelig ut.

Å "snakke negativt" om et lite barn vitner jo bare om at de selv ikke har verktøy å møte barnet med.

F eks: "han forstyrrer og skråler i samlingsstunden" forteller mer om den som leder stunden enn om dem som deltar.

Skrevet

Barnehagen er en viktig arena for å oppdage mulige problemer som ikke viser seg ellers, men da må de ansatte forvalte disse observasjonene på en ansvarlig måte. Med en bekymring må det komme et løsningsforslag, og en holdning som viser at barnet respekteres.

Ekstra viktig blir det da også å legge vekt på de positive egenskapene. En foreldresamtale skal ikke fremføres som et eneste langt hjertesukk over å ha blitt belemret med en umulig unge.

Skrevet

Mulig du skal se litt på kritikken? Kanskje jenta ikke har takler å begynne i ny barnehage? Vanskelig å komme inn i miljøet og endrer atferd?

Ppt kommer ikke i barnehagen for å vurdere et barn som du mener er helt "normalt". Hvorfor er det ikke barnehagen som kobler inn Ppt om de mener hun har en diagnose?

Det er ikke lett å starte i ny barnehage siste år før skole. Hvorfor byttet hun barnehage?

Kanskje du skal fokusere på å hjelpe jenta di istedenfor å bruke krefter på å bevise at pedleder tar feil? Om de var to voksne betyr jo det at de har diskutert og er enige i det de sier til dere. Da er det ikke bare pedleder som dikter opp ting, flere ansatte mener det er slik.

Kanskje de sa positive ting som du inne fikk med deg fordi du var så opphengt i negativt? Lite forberedt på å ikke utelukkende høre negative ting?

Ikke særlig voksent å gå fra møte i tårer. Hvorfor i allverden prøvde dere ikke finne en løsning for å hjelpe jenta tilbake til slik hun var i den gamle barnehagen?

Anonymous poster hash: b77a4...3e5

HI skriver jo at denne pedlederen har meldt andre foreldre til barnevernet og kun prater negativt. Det finnes dessverre folk i alle yrker som ikke passer inn der. Ja, HI bør se på kritikken. Men man kan heller ikke utelukke muligheten for at denne pedlederen er en maktsyk bitch som elsker å herse med folk og leite etter feil. Det finnes sånne også.

Det med at det ikke er voksent å gå fra møte i tårer - HVORFOR skal voksne aldri vise følelser? Skal alle være hardhudet a4 og styre seg 24/7? Skal man være robot? Ikke alltid man kan holde tilbake når verden raser sammen.

Skrevet

Syns hele situasjonen høres merkelig ut.

Å "snakke negativt" om et lite barn vitner jo bare om at de selv ikke har verktøy å møte barnet med.

F eks: "han forstyrrer og skråler i samlingsstunden" forteller mer om den som leder stunden enn om dem som deltar.

Signerer den. Da er samlingsstunden for kjedelig. Vi har en fantastisk mannlig barnehageansatt i avdelingen til jentungen som tøyser, lager skuespill med håndholdte dukker, spiller gitar, hopper og spretter og underholder i samlingsstunden. Det ER for kjedelig for de fleste å sitte rett opp og lese bøker. I hans samlingsstunder er det ingen som kjeder seg, og barna forteller om skuespill, eventyrene de har hørt og leker de har lekt hjemme med stor innlevelse.

Et annet eksempel - min sønn som er skolegutt har haaatet en idrett intenst tidligere. Jeg ga nesten opp, helt til han fikk tilbud om å være med på kurs i idretten, der det kom ny trener. Nå har vi treningsnarkoman i denne idretten som helst skal drive med den hver dag. Her er det nok 100 % treners fortjeneste at han trives.

Skrevet

Tusen takk for alle tilbakemeldingene! Jeg forstår bare ikke hvordan man kan komme med så mye negativitet etter to mnd i ny barnehage uten å komme med noe som er positivt. Jeg har laget ei liste der jeg skrev alt som ble sagt om jenta mi. Jeg har aldri vært borti slikt før og jeg har vært på en del foreldresamtaler før. Kjenner ikke ungen min igjen det de fortalte i samtalen. Denne pedagogiske lederen har ikke noe godt rykte på seg. Kan hende at det er derfor jeg er så på vakt og føler at hun er ute etter noe. Vi som foreldre har vært veldig ukompliserte og blid i møte med personalet i barnehagen. Men når jeg måtte høre på all negativitet og alt som er gale med henne, da ble jeg som mor veldig opprørt. Vi bruker alltid å spørre når vi henter jenta vår, hvordan det har gått i bhg og ingen som nevnte noe somhelst om disse bekymringene før. Hun ringte en uke før møtet til mannen min og fortalte han alt som hun ville ta opp med oss på møtet. Er det vanlig?? For å finne ut om observasjonene til pedagogiske lederen stemmer, vil jeg få ppt til å komme i barnehagen for å observere henne. Bare måten de fortalte ting på var helt horribelt. Det var en stor bekymring. Og hvordan kan man komme med alt dette etter så kort tid? De sa også at ho har ett veldig godt språk ( var omtrent det eneste positive de sa) men samtidig sa de at hun er stille, beskjeden og prater lite. Hvordan vet de da at hun har ett så godt språk da? Ppt reagerte også på dette og generelt på hvordan de holdt dette møte. Ikke slik det skal være. Og selvfølgelig tåler jeg kritikk. Men akkurat dette synes jeg var bare horribelt å høre på i over en time.

Anonymous poster hash: 92425...a8e

Skrevet

Han andre ansatt som var med på møtet mente tom at hun kan ha ADHD pga at hun ikke sitt i ro i samlingsstund og hun følger ikke med. Men når man har ADHD så er man vel ikke stille og beskjeden??

Skrevet

Nei,det her var ikke greit! Så unødvendig 😔 HVIS det hadde vært noe negativt å si,så skal man jo finne løsninger og alle barn har jo mye positivt med seg.rare greier. Ta det videre!

Anonymous poster hash: 3c856...e69

Skrevet

Uff som pedagogisk leder selv fikk jeg vondt av å lese dette. Ikke sånn det skal være! Det er ALLTID noe positivt å formidle uansett hvor vanskelig barnet er. Alle barn har noe med seg som fortjener å bli løftet frem i en foreldresamtale. Ville tatt det med styrer og spurt om dette er rutinen deres for foreldresamtaler og at de ansatte i såfall burde få veiledning på foreldresamarbeid og samtaler. Jeg bruker selv alltid å spørre foreldre på slutten av samtalen om de kjenner igjen beskrivelsen av barnet sitt, har i løpet av mine år som pedleder aldri fått nei på dette. Dersom det er tilbakevendende utfordringer er jo det noe som snakkes om i hentesituasjon hvis det har skjedd noe spesielt. Er jo ikke sånn at man skal samle opp alt i løpet av noen måneder for så å fyre løs med det på samtale med foreldre uten at det har blitt nevnt før. Skal ikke være noen store overraskelser i en foreldresamtale, da er det for dårlig foreldresamarbeid i hverdagen.

Aldri hørt om noen som ringer i forkant av samtale for å fortelle hva samtalen skal handle om? Og hvorfor var det en ansatt til med på samtalen?

Dersom det er noe med barnet som de reagerer på må de selvfølgelig gå gjennom ppt, de skal ikke sette noen diagnoser selv. Uansett hvor sikre de er på en diagnose er det ikke barnehagens fagfelt.

Skrevet

Jeg visste ikke engang om denne ansatt eller at han holder på å observere barnet mitt. Når pedagogisk lederen ringte til mannen min er at en annen ansatt skulle være på møtet. Jeg hadde aldri før hørt om han og han er ikke en av de faste der. Vet bare at han er utdannet forskulelærer men aner ikke hva slags stilling han har der. Men det skal jeg finne ut av og om han i det heletatt har rett på observere barna på denne måten. Jeg har aldri opplevd noe lignende før. Men jeg skal ta ett steg videre med dette.

Skrevet

Hvorfor konfronterer dere ikke sånne mennesker i situasjonen? Det skjønner jeg ikke.

"Nå har du fokusert på det negative i 20 min, nåvil jeg høre under som er positivt."

"Utfra det du forteller opplever jeg at du ikke evner å se det positive i dette barnet. Det gjør meg bekymret for din omsorgsevne, klarer du å gi henne god omsorg når du er så fokusert på problemsaker?"

"Du er klar over at deg er svært lite hensiktsmessig å ha foreldresamtaler hvor fokuset er ensidig negativt? Vet din sjef hvordan du avholder foreldresamtaler?"

Det er da ingen grunn til å finne seg i sånt.

Anonymous poster hash: 5f07b...7da

Her var det mange gode forslag til hva man kan si i en sånn situasjon. Takk for tipsene! Skal nemlig i foreldresamtale i barnehagen i neste uke og gruer meg. Siden oppstart etter sommeren har jeg bare fått negative beskjeder om barnet ved henting og det er så sårt. Har prøvd å ta det opp med pedleder men det går ikke inn. Så disse tipsene skal jeg ta med meg hvis foreldresamtalen går i samme sporet, som jeg tror det sikkert gjør.

Anonymous poster hash: 80fd9...7b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...