Gå til innhold

Kjære lærer, er dette vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette var standard når jeg gikk på videregående (og kanskje ungdomsskolen?). Har fremdeles formelsamlingen i matte hvor hele permen er dekket av knøttliten skrift i blyant, med formelforklaringer og oppgaveeksempler. Beste trikset som finnes for å få middels seriøse elever til å jobbe grundig med stoffet. Måtte jo søke opp informasjon, vurdere hva jeg skjønte slik at jeg ikke kastet bort unødvendig plass, identifisere problemområdene mine... Fin metode!

At datteren din ikke ser poenget og ikke jobber skikkelig med de mulighetene hun får er ikke lærerens feil.

Anonymous poster hash: b1def...5c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For noe tull. Jeg har ikke lov å skrive hva jeg jobber som her inne, men ansvar for egen læring der læringsprosessene er tilpasset og tilrettelagt er i høyeste grad relevant. Unger skal fra fra første klasse lære studieteknikker som fremmer læring, de skal lære å evaluere seg selv opp mot gitte mål og arbeide målrettet for å øke kompetansen sin.

Håper virkelig ikke tankegangen din er representativ for lærere i grunnskolen, da er det dårlig stilt med dem.

xzæc

Barn helt ned i første klasse skal vite hva de skal lære, vite hva de kan, og lære hvordan de skal fylle hullene i mellom det de kan og det de skal kunne. Hvis de har lærere som gjør noe annet vil jeg nesten kalle dem inkompetente, og at de ikke gjør jobben sin.

Anonymous poster hash: f9849...36f

Du er jo helt på bærtur. Flere og flere lærere pluss høyere opp i systemet, har for lengst gått bort fra denne kunstige og firkantede metoden til en viss grad. Målstyring og selvevaluering i så store mengder som vi har hatt de siste årene i skolen, har tatt fokuset helt vekk fra helhetstankegangen og dannelsen av et resonnerende menneske som ser sammenhenger og årsaker.

Anonymous poster hash: 36373...af0

Skrevet

Å lære seg å summere opp essensen i stoffet, skrive stikkord, sammenfatte osv er jo ypperlig som studieteknikk. Man lærer utrolig mye av dette.

Å ha med seg formelsamling osv inn på prøver har absolutt noe for seg, vel å merke når det er snakk om store prøver.

Er det snakk om kapittelprøver eller emneordet bør elevene ha lest og jobbet med stoffet i forkant. Man trenger ikke ha med seg en "jukselapp" inn når prøven er er 10-siders kapittel - synes jeg da!

Anonymous poster hash: a342a...d9a

Skrevet

Du er jo helt på bærtur. Flere og flere lærere pluss høyere opp i systemet, har for lengst gått bort fra denne kunstige og firkantede metoden til en viss grad. Målstyring og selvevaluering i så store mengder som vi har hatt de siste årene i skolen, har tatt fokuset helt vekk fra helhetstankegangen og dannelsen av et resonnerende menneske som ser sammenhenger og årsaker.

Å nei jasså?

Ser du ikke sammenhenger og kan drøfte årsak/virkning så kommer du ikke langt i samfunnsfagene i vgs.

Anonymous poster hash: 20382...628

Skrevet

En del av den dannelsestanken er å evne å tenke selv. Selvevaluering er i høyeste grad en del av dette.

Anonymous poster hash: f9849...36f

Skrevet

I min datters klasse, 10ende trinn, får alle elevene med seg en jukselapp til prøvene. De får skrive stikkord til for eks en naturfagprøve og ta med seg inn. Kriteriet er at det er kun en halv side. Jeg syns det er så rart. De lærer seg ikke stoffet, de bare skriver ned halv side med bittebitte liten skrift og skriver av på prøven.

Slik jeg ser det kunne de like gjerne ha tatt med boken og sett i den.

Er dette vanlig?

Jeg ser liksom for meg at hun kommer til å slite big time på vgs når hun faktisk ikke lærer seg en studieteknikk som gjør at hun tilegner seg stoffet.

Anonymous poster hash: 9f0d5...450

Jeg har hatt flere eksamener på høyskolenivå der dette var tillatt. Som flere sier, det er en super måte å lære på!

Anonymous poster hash: 31c13...b73

Skrevet

Å få lov til å bruke en selvlaget huskelapp er kjempesmart. Som flere andre har skrevet, så må du forstå stoffet for å kunne komprimere det til til en halv side.

Jeg har lang universitetsutdannelse. Studieteknikken min var å skrive notater, også en kortversjon av notatene. På denne måten kunne flere hundre sider pensum oppsummerer og repeteres med noen få sider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...