Gå til innhold

Kjære lærer, er dette vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I min datters klasse, 10ende trinn, får alle elevene med seg en jukselapp til prøvene. De får skrive stikkord til for eks en naturfagprøve og ta med seg inn. Kriteriet er at det er kun en halv side. Jeg syns det er så rart. De lærer seg ikke stoffet, de bare skriver ned halv side med bittebitte liten skrift og skriver av på prøven.

Slik jeg ser det kunne de like gjerne ha tatt med boken og sett i den.

Er dette vanlig?

Jeg ser liksom for meg at hun kommer til å slite big time på vgs når hun faktisk ikke lærer seg en studieteknikk som gjør at hun tilegner seg stoffet.

Anonymous poster hash: 9f0d5...450

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøver er noe tull uansett. Jeg pugget og kunne det meste utenat til prøver, men dagen etter prøven var jo alt glemt uansett. Fikk topp karakterer, men lærte pent lite...

Anonymous poster hash: da9b5...fc4

Skrevet

Jukselapp er jo en av de aller beste studeteknikkene. Etter å ha lagt masse arbeid i miniskrift, og å plukke ut det vesentlige av stoffet, presse det sammen, skrive smart, da kan du faktisk det aller meste av det som står på jukselappen. Læreren har skjønt det.

Skrevet

Prøver er noe tull uansett. Jeg pugget og kunne det meste utenat til prøver, men dagen etter prøven var jo alt glemt uansett. Fikk topp karakterer, men lærte pent lite...

Anonymous poster hash: da9b5...fc4

Av nysgjerrighet: hva ville fungert bedre? 

Gjest Skrekkøgla
Skrevet

Har av og til åpen bok-prøve for mine. Men da stiller jeg ikke spørsmålene slik at de kan kopiere inn svar fra boka.

Skrevet

Jukselapp er jo en av de aller beste studeteknikkene. Etter å ha lagt masse arbeid i miniskrift, og å plukke ut det vesentlige av stoffet, presse det sammen, skrive smart, da kan du faktisk det aller meste av det som står på jukselappen. Læreren har skjønt det.

Jeg er helt enig!

Anonymous poster hash: 91c27...409

Skrevet

Dette er jo en helt fantastisk måte å lære seg stoffet på! Elevene må plukke ut kun det viktigeste, og for å klare det må de ho lese grundig. De får et mål med lesinga, det blir ikke bare "random lesing" som mine barn hadde sagt. Og det gir ekstra motivasjon til de som ikke gidder, og til de som "stryker vel uansett". Det gir de en mulighet til å gjøre det bra.

Anonymous poster hash: 80bc8...e91

Skrevet

Det er vel ikke veldig vanlig, men egentlig en god måte å lære seg stoffet på allikevel. Du skal skrive rimelig smått for å få med deg ALT på en halv side, hvis pensum på prøva er 30-40 sider...! På eksamen på videregående husker jeg at vi hadde det slik på eksamen i norsk. Vi fikk på forhånd utdelt et hefte med diverse tekster og da forskjellige tema. Vi kunne notere som bare det i dette heftet. En ting er at man kan skrive ting på denne halve sida, en annen ting er å nyttiggjøre seg av det du har skrevet. Vanskelighetsgraden på spørsmålene bør da forøvrig være høyere.

Anonymous poster hash: 1098e...b83

Skrevet

Samme teknikk brukes på vgs og i høyere utdanning.

Skrevet

Kjempebra! Dette er måten å lære på.  Hvor mange ganger i livet kommer du i en situasjon hvor du skal svare på et utvalg spørsmål eller skrive en avhandling om noe uten å ha tilgang til å finne opplysningene eller spørre noen andre? En kollega av meg tok en videregående eksamen for en stund siden, og de fikk bruke alt de ville av hjelpemidler, unntatt internet. 

Skrevet

For å ta mitt fag, historie, som et eksempel, det nytter fint lite å kunne masse fakta. Hvis man får en oppgave som går ut på å greie ut og drøfte årsakene til første verdenskrig hjelper det ikke veldig mye med faktasetninger hvis man ikke har noen ide om hvordan man faktisk drøfter.

Anonymous poster hash: f9849...36f

Skrevet

Slik hadde vi det i kjemi siste året på vgs. Hadde helt glemt dette, men der fikk jeg et godt tips. Skal brukes på neste prøve!

Anonymous poster hash: 79753...9df

Skrevet

Sånn var det på alle eksamens på 2. og 3. året da jeg til sykepleien for noen år siden. Jeg har også fått PPU og min veileder i praksis gjennomførte prøver hvor læreboka fikk være med under prøven. Ikke alle fikk 6 av dem grunn for å si det sånn.

Anonymous poster hash: 44a6c...d85

Skrevet

Dette er jo en helt fantastisk måte å lære seg stoffet på! Elevene må plukke ut kun det viktigeste, og for å klare det må de ho lese grundig. De får et mål med lesinga, det blir ikke bare "random lesing" som mine barn hadde sagt. Og det gir ekstra motivasjon til de som ikke gidder, og til de som "stryker vel uansett". Det gir de en mulighet til å gjøre det bra.

Anonymous poster hash: 80bc8...e91

Tror ikke det, for hun skriver av bare oppsummeringspunktene som står i slutten av kapittlet..

Skrevet

Tror ikke det, for hun skriver av bare oppsummeringspunktene som står i slutten av kapittlet..

Men da er det ikke jukselappen det er noe galt med, men innsatsen det skorter på

Anonymous poster hash: 821e0...c81

Skrevet

Læreren henger med i tiden. Gratulerer, tenåringen din har faktisk en dyktig lærer!

Skrevet

Men da er det ikke jukselappen det er noe galt med, men innsatsen det skorter på

Ja, så klart. Men så lenge det ikke er nødvendig å gjøre noe mer fordi man kan ta med den lappen, er det ikke akkurat motiverende å skrive sin egen oppsummering.

Klarer virkelig ikke å se hva som er så bra med å skrive ned alle formler, innhold i celler osv osv ned på et ark for å bruke det i prøven, fremfor å lære seg det.

Om det er en moderne lærer skjønner jeg hvorfor det ikke står så veldig bra til med realfagene..

Skrevet

Ja, så klart. Men så lenge det ikke er nødvendig å gjøre noe mer fordi man kan ta med den lappen, er det ikke akkurat motiverende å skrive sin egen oppsummering.

Klarer virkelig ikke å se hva som er så bra med å skrive ned alle formler, innhold i celler osv osv ned på et ark for å bruke det i prøven, fremfor å lære seg det.

Om det er en moderne lærer skjønner jeg hvorfor det ikke står så veldig bra til med realfagene..

Men en lærer jo bedre av å skrive det ned, enn å bare lese det. At din datter ikke gidder å gjøre mer enn det hun må, er faktisk ikke læreren sin feil.

Gjest Antarctica
Skrevet

Vi har ofte prøver der også læreboka og alle notater man har tatt er med inn, men kravene til en god karakter heves jo også tilsvarende. Da godtas ikke f eks banale feil som man kunne ha slått opp og sjekket.

Skrevet

Jeg har hatt eksamner med all pensumlitteratur tilgjengelig. Det hjalp ikke de som kunne stoffet. Det skal jeg love deg!

OG det å lage en "jukselapp", betyr jo at man må sette seg skikkelig inn i stoffet og notere det aller viktigste.

Synes det var en artig vri jeg!

Anonymous poster hash: 6108e...dde
Skrevet

Din datter er ansvarlig for egen læring, at hun er lat er ikke lærerens feil.

Hun får en gylden mulighet til å lære masse, men velger den vekk. Synd for henne.

Skrevet

Synes det høres bra ut. Da slipper de å bruke kapasitet på å pugge ting man enkelt kan Google senere. Og bruke mer tid på å forstå årsak, teori, osv.

Anonymous poster hash: 50922...c02

Skrevet

Din datter er ansvarlig for egen læring, at hun er lat er ikke lærerens feil.

Hun får en gylden mulighet til å lære masse, men velger den vekk. Synd for henne.

Jeg antar du har små barn, og dermed ikke helt forstår helt hvordan en tenårings psykologi fungerer. Ansvar for egen læring er mantraet fra reform 94 og er myntet på vgs-elever. Man går mer og mer vekk fra den "pedagogikken".

Skrevet

Jeg antar du har små barn, og dermed ikke helt forstår helt hvordan en tenårings psykologi fungerer. Ansvar for egen læring er mantraet fra reform 94 og er myntet på vgs-elever. Man går mer og mer vekk fra den "pedagogikken".

For noe tull. Jeg har ikke lov å skrive hva jeg jobber som her inne, men  ansvar for egen læring der læringsprosessene er tilpasset og tilrettelagt er i høyeste grad relevant. Unger skal fra fra første klasse lære studieteknikker som fremmer læring, de skal lære å evaluere seg selv opp mot gitte mål og arbeide målrettet for å øke kompetansen sin.

Håper virkelig ikke tankegangen din er representativ for lærere i grunnskolen, da er det dårlig stilt med dem.

xzæc

Barn helt ned i første klasse skal vite hva de skal lære, vite hva de kan, og lære hvordan de skal fylle hullene i mellom det de kan og det de skal kunne. Hvis de har lærere som gjør noe annet vil jeg nesten kalle dem inkompetente, og at de ikke gjør jobben sin.

Skrevet

Men hvem sitt problem er det at tenåringen din ikke gidder å bruke verktøyene hun får for å lære?

Anonymous poster hash: c1792...fd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...