Gå til innhold

11 åring og konsekvenser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det hadde jeg virkelig ikke trodd, siden du ikke så ut til å forstå at denne strategien ikke fungerer for alle og i enhver situasjon, men fint for deg at det fungerer hos dere da.

Det vil fungere hos de fleste. Vi er beredskapshjem og har tatt i mot mange ungdommer som har gjort et gigantisk ungdomsopprør fordi foreldrene har drevet denne formen for oppdragelse med straff og konsekvenser. Det kan sikkert funke med småbarn, men man merker fort at man har skutt seg selv i foten når barna blir større.

Anonymous poster hash: 173ce...7bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil fungere hos de fleste. Vi er beredskapshjem og har tatt i mot mange ungdommer som har gjort et gigantisk ungdomsopprør fordi foreldrene har drevet denne formen for oppdragelse med straff og konsekvenser. Det kan sikkert funke med småbarn, men man merker fort at man har skutt seg selv i foten når barna blir større.

Jaha ja.... Der mistet du all troverdighet her.

Skrevet

Det må være greit å reagere når han bryter avtaler, men i første innlegg virker det som du vurderte å inndra sykkelen resten av sesongen? Det er jo en vannvittig straff for en helt normal handling av en 11 åring.

En dag uten sykkel må da være nok.

Skrevet

Jaha ja....

Det er viktig å evne å skille normal oppdragelse med kjærlighet, tillit og kommunikasjon, men også reaksjoner og konsekvenser når barna har gjort noe de ikke får lov til, fra oppdragelse som er straffende og overdrevent autoritær. Du burde klare å se forskjellen, og ingenting av det hovedinnlegger skriver tyder på noe annet enn det første.

Barn som lever i straffende og autoritære hjem uten kjærlighet, de utagerer eller krangler ikke hjemme, det kreves trygghet og tillit for å tørre å gjøre det. Når ungdom utagerer kraftig, så har det som oftest helt andre og mer komplekse årsaker enn det at foreldrene har vært overdrevent strenge. Det kan skyldes at de nesten ikke har hatt grenser og forventninger omkring hva som er akseptabel oppførsel i det hele tatt, at de har slitt på skolen eller sosialt og føler seg som outsidere blant jevnaldrende, at de har diagnoser som gjør dem mer risikosøkende eller lettere antennelig, at de har en lettpåvirkelig personlighet og tross for kjærlighet og støtte hjemme har kommet inn i et dårlig miljø, at de har opplevd noe som har traumatisert dem (voldtekt, incest, vold) eller annet (for eksempel glasshusjenta). I en del tilfeller ser man nok at foreldre fortvilet ser at noe skjer med ungdommen deres og at de desperate reagerer med å bli svært strenge og stramme inn. Dette er nok dessverre sjelden en strategi som fungerer godt på større ungdom, som oftest så vil nok utageringen heller eskalere og ungdommen føle seg mindre forstått, men det er likevel forståelig om fortvilte foreldre reagerer slik etter å ha forsøkt mye annet.

Og bare så det er klart, så er jeg også tilhenger av å gi mye ros, kjærlighet, støtte og det å snakke mye sammen. Det betyr likevel ikke at jeg tror alt kan løses slik, og jeg synes det er helt legitimt at det å gjentatte ganger bryte en avtale eller gjøre noe man vet man ikke får lov til, kan medføre konsekvenser/ inndragning av goder en kort periode.

Skrevet

Mine skal selvsagt hjem etter skole og spise og gjøre lekser. Helt uaktuelt å la de vere ute å fly før disse tingene er gjordt.Etterpå kan de ut og vi avtaler når de skal hjem. Faktisk irriterende for andre foreldre at dere lar ungene gå på rakkedisen og så går de hjem til de og er sultne og de får ikkje sine barn til å sette seg med lekser. Skjerp dere og ta ansvar for eigne barn. Et barn treng gode rammer og rutiner for mat og lekser.Jeg har 4 barn og desse rutinene har vi alltid hatt.Vet at mangen barn her vi bor som ikke måtte hjem etter skole brukte å samles i et hus der mor og far ikke var hjemme og spille voldelige 18 års spill.

Anonymous poster hash: 7ca74...66a

Skrevet

Mine gjør ofte leksene sammen med venner der de er. Noen ganger gjør de mye på mandag eller tirsdag for å stort sett ha resten av uka fri og noen ganger gjør de det om kvelden når de kommer hjem. Det styrer de selv. Jeg blander meg minimalt i lekser.Anonymous poster hash: 3a426...16b

synest foreldrene til dem de er hos at dette er OK da. Hadde irritert meg over slike foreldre som avskriver seg ansvar.Så er de tørste og sultne. Spiser de bare der og da? Hører du de ikke i norsk og engelsk lesing og gloser? Utrolig

Skrevet

Hører du ikke leseleksene?

Sjkker du ikke at faktasetningene er rett?

Skjekker du ikke at oppgavene i krle er riktig utført?

Og er din så flink at de kan gjøre all matteleksa for hele uka på mandag? -her er det slik at de gradvis øver igjennom uka og lærer på skolen. Så det er slett ikke altid de har lært alt de må or å mestre oppgavene om skal gjøres på fredag alt på mandag.

Skjekker du ikke at barnet har regnet rett? At alle svar er riktig?

Trodde dette var vanlig jeg......Anonymous poster hash: 653a0...1ab

Det kalles ansvarsfraskrivelse.Du har helt rett i hvordan det skal og bør gjøres.

Skrevet

Min eldste er 9 år. Hvis det ikke er avtalt å være med en venn hjem på forhånd må også han rett hjem fra skolen for å gjøre lekser. Hvis vi har gjort avtale på forhånd drar han selvsagt med den vennen direkte etter skolen.

For meg er rutiner viktig. Lekser først, så lek og fritidsaktivitet. Min sønn er ikke god på å gjøre lekser sent på kvelden.

Skrevet

De gjør selvfølgelig lekser hos den de er med hjem til

Er det foreldrene til dem de er med kjem som hører de i leksene og ser over setninger og?

Skrevet

Mine gjør ofte leksene sammen med venner der de er. Noen ganger gjør de mye på mandag eller tirsdag for å stort sett ha resten av uka fri og noen ganger gjør de det om kvelden når de kommer hjem. Det styrer de selv. Jeg blander meg minimalt i lekser.

Anonymous poster hash: 3a426...16b

Du virker litt lat. Du må jo se over lekser høre de i engelsk o.l. min datter på 11 år har ofte leselekser i engelsk å da leser hun høyt for meg og oversetter. Samt gloser.

Men vi er alle forskjellig. Jeg liker å vite hvor barnet mitt er faglig sett og jeg liker å følge med på hva de lærer.

Anonymous poster hash: fd01e...bb3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...