Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #1 Skrevet 19. oktober 2016 11 åringen har i løpet av sommeren og høsten lagt seg til en oppførsel og måte og snakke på som ikke er akseptabel. Er også sur og grinete. For et par dager siden kom han ikke hjem fra skolen som normalt. Vi bor 5 min. unna skolen, til fots, og han sykler så bør gå raskere. Etter en time til jeg opp på skolen for å se etter han. Han var ikke der så gikk hjem igjen. Etter 1,5 time kom han hjem. Da var den en kompis av han, som jeg traff når jeg var ute og lette, som hadde fortalt han at jeg lette etter han. Når han kommer hjem åpner han ytterdøra og roper unnskyld inn til meg. Jeg hører jo at det ikke er oppriktig ment så han må inn på "teppet" hvor jeg forklarer at dette er ikke ok. Han skal hjem etter skolen med sekken etterpå kan han gå ut igjen om det ikke er noe annet som skjer. I det siste skal alt diskuteres og kverulerer på så det ender med at jeg blir skikkelig sur og gir beskjed om at fra nå av får dårlig oppførsel, språk og holdninger konsekvenser inntil han oppfører seg. Jeg må kunne stole på han og at han er trygg nå som jeg skal ut i jobb igjen. Endte med at jeg låste sykkelen med en lås bare jeg har nøkkel til og har nøkkelen i lommeboka mi (faren kunne glatt funnet på å låse opp fordi han synes synd på sønnen). I går måtte han da gå til skolen og hjem. Kom sur hjem og etterhvert hørte jeg at han gråt på rommet sitt. Gikk inn til han og spurte hvorfor han var så lei seg. Etter hvert forteller han at et par av vennene hans hadde ertet han fordi han ikke hadde sykkel på skolen. Forklarte på nytt hvorfor og at det var en konsekvens av regelbrudd og at jeg ikke stoler på han lengre. Han påsto at han hadde lært og skulle skjære seg. Er også bare et par uker siden både jeg og faren var ute og lette etter han fordi han ikke hadde vært hjemme på ca 5 timer. Den gangen fikk han beskjed om at det ikke var greit at han gikk ut uten mobilen i lomma, noe som har vært en regel i årevis. I dag dro han på nytt til skolen uten sykkel. Så jo at han var lei seg. Han elsker å sykkle. Bare i høstferien syklet han ca 18 mil. (har computer på sykkelen). Så ja han elsker å sykle så det svir nok voldsomt at jeg har tatt den fra han. Jeg har ikke gitt noen tid for når sykkelen blir låst opp igjen. Rett og slett fordi jeg er usikker på når det er greit å gjøre det. En annen ting er jo at det hadde vært greit om han hadde fått brukt den litt til før den settes inn for vinteren. Synes dete jeg gjør galt om jeg sier at den låses opp i morgen tidlig? Anonymous poster hash: e23e5...ef5
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #2 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg hadde låst den opp etter samtalen i går, med beskjed at jeg håpet han hadde lært til en annen gang. Samtidig syns jeg en 11 åring bør ha litt frihet også. Da jeg var 11 år, kunne jeg være borte det meste av dagen uten at mamma og pappa viste hvor jeg var. Jeg kom hjem for å spise eller jeg fikk mat det jeg var. Anonymous poster hash: 5353c...164
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #3 Skrevet 19. oktober 2016 Ser ikke helt hvorfor du skal frata han sykkelen. Er det fordi han da ikke kan bli med kompiser etter skolen fordi de sykler? Ville i allefall gitt den tilbake etter samtalen i går og sagt at kommer du ikke hjem som avtalt låser jeg den igjen. Han er jo i den alderen da dette er "normal" oppførsel. Akseptabel er den selvsagt ikke men mye skjer i hode og kropp. Gi tilbake sykkelen og si at skjer dette én gang til blir sykkelen beslaglagt en uke. Anonymous poster hash: 9c343...988
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #4 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg ville aldri tatt den fra han i utgangspunktet jeg da.... Synes også det er veldig strengt å nekte en 11-åring å bli med kompiser rett hjem fra skolen, det gjør til og med min 9-åring flere ganger i uken. Det er ikke alltid bare å be venner vente fordi de må hjem med sekken først, er slett ikke sikkert venner gidder det og da blir med noen andre eller tar med noen andre isteden. Min 9-åring har telefonen avslått i sekken på skolen, når det ringer ut etter siste time skrur hun den på og sender meg en melding om hvor hun går. En 11-åring er stor nok til å farte litt på egenhånd synes jeg. Har en 12-åring selv og eneste kriteriet jeg setter er at han skal svare på telefonen når jeg ringer, og det gjør han. Du skaper etterhvert et veldig ungdomsopprør når du er så streng, det er meningen barna skal ha litt mer ansvar og klare seg litt mer selv nå. Jo mer du vingeklipper og kontrollerer dem, jo større behov får de for å rive seg løs fra ditt regime. Snakk sammen, gi han litt ansvar for seg selv, frihet under ansvar. Mine gutter på 12 og 15 år vet godt at om de ikke tar hensyn til meg vil jeg ikke ta hensyn til dem heller, og de følger opp det ansvaret. De tar telefonen når jeg ringer, de sender en sms om hvor de er osv så jeg ikke trenger bekymre meg, og får til gjengjeld ganske stor frihet til å farte som de vil. Ikke lag regler bare for å ha regler, la de bevise at de kan ta ansvar selv. Anonymous poster hash: 903a4...643
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #5 Skrevet 19. oktober 2016 Kan du ikke heller lage en regel om at han sender deg en melding hvis han ikke drar hjem? Hvis han har glemt telefonen kan han bruke noen andres telefon. Å dra hjemom er jo ikke noen vits i. Anonymous poster hash: 3a426...16b
tante grusom master of law Skrevet 19. oktober 2016 #6 Skrevet 19. oktober 2016 Hvorfor må han hjem etter skolen?
skinnfilla Skrevet 19. oktober 2016 #7 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg synes også du var streng her. Har ei jente på 10,5 og ja, det blir endel diskusjoner. Jeg velger mine kamper, og prøver å høre hennes side. Det går an å gjøre ting på flere måter. De er i en alder hvor de løsriver seg,samtidig som de ennå er små. Hun må gi beskjed om hun ikke kommer hjem og om hvor hun er.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #8 Skrevet 19. oktober 2016 Her synes jeg du har vært unødvendig streng? Tror du virkelig at dette er måten å få en person til å oppføre seg bedre på? Hva med positiv oppmerksomhet, kjærlighet og ikke minst tillit? Her må du snu på flisa, hvis ikke står dere ovenfor et gigantisk ungdomsopprør om noen år. Til og med min gutt på 7 år får bli med hjem til venner etter skolen. Anonymous poster hash: 173ce...7bd
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #9 Skrevet 19. oktober 2016 Mulig jeg var for streng. Men så lenge han ikke kan gjøre noe av det han får beskjed om, alle regler skal brytes, alt skal diskuteres på. Ja, han må hjem etter skolen. Sette fra seg sekken og ta med mobilen. Det er ikke lov å ha med mobil på skolen her selv ikke om den er avslått i sekken. Da skal man ha en god grunn og ha en avtale med læreren om det. I tillegg er det dessverre sånn at ting blir borte fra sekker og ting blir ikke behandlet pent. Jr. er nå på 3. sekken etter at han begynte på skolen. Den forrige sekken ble ødelagt etter at elever drev og slengte den rundt i garderoben. Vi bor 5. min. å gå fra skolen så burde ikke være noe problem å dra hjem for så å dra videre. De andre bor rett nedi gata her også. Dessverre så er det også mye trafikk på veiene rundt her og fartsgrensen overholdes ikke. De mange lastebilene er verst. Når jeg kjører i fartsgrensa så lager jeg kø. Må vite at gutten er trygg. En 11 åring skal også kunne følge noen enkle regler. Men sånn som han har utviklet seg i det siste så holder han ingen. Og da må det strammes inn. Eneste måten å nå frem til han på er ved å være streng og bruke konsekvenser. Jeg tenker han har lært nå, eller jeg håper det. Sykkelen blir låst opp igjen i morgen tidlig. Å ta fra han tv, ps4 eller pc hjelper ikke da han ikke bruker dette så mye. Jeg er for konsekvenser når barn ikke klarer å følge regler. Kommer snart en film nå om barneranere, vel vi bor i området hvor dette skjedde for noen år siden. Er ikke så veldig mye bedre her nå. Kanskje ikke så mange barneranere, men det er andre ting. Dop, vold, osv. Anonymous poster hash: e23e5...ef5
Mandala Skrevet 19. oktober 2016 #10 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg forstår heller ikke hvorfor han må hjem etter skolen. Selvsagt kjekt at du vet om han blir med noen, eller blir ute og leker, men han kan vel heller læres opp til å sende en sms eller ringe og gi beskjed. Når det er sagt så har da 10-åringen her fint klart å bruke hele 2 timer på en skolevei som burde tatt maks 30 min i et barns gåtempo. Og da har hun selvsagt ikke ringt hjem, hun var jo på vei 😁 I din situasjon hadde det aldri, aldri falt meg inn å inndra sykkelen. Jeg som voksen forstår ikke engang motivasjonen din for å gjøre det. Jeg syns faktisk det virker som det er du som motiverer til/ provoserer fram krangel og kjipe situasjoner her, ikke barnet ditt.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #11 Skrevet 19. oktober 2016 Mulig jeg var for streng. Men så lenge han ikke kan gjøre noe av det han får beskjed om, alle regler skal brytes, alt skal diskuteres på. Ja, han må hjem etter skolen. Sette fra seg sekken og ta med mobilen. Det er ikke lov å ha med mobil på skolen her selv ikke om den er avslått i sekken. Da skal man ha en god grunn og ha en avtale med læreren om det. I tillegg er det dessverre sånn at ting blir borte fra sekker og ting blir ikke behandlet pent. Jr. er nå på 3. sekken etter at han begynte på skolen. Den forrige sekken ble ødelagt etter at elever drev og slengte den rundt i garderoben. Vi bor 5. min. å gå fra skolen så burde ikke være noe problem å dra hjem for så å dra videre. De andre bor rett nedi gata her også. Dessverre så er det også mye trafikk på veiene rundt her og fartsgrensen overholdes ikke. De mange lastebilene er verst. Når jeg kjører i fartsgrensa så lager jeg kø. Må vite at gutten er trygg. En 11 åring skal også kunne følge noen enkle regler. Men sånn som han har utviklet seg i det siste så holder han ingen. Og da må det strammes inn. Eneste måten å nå frem til han på er ved å være streng og bruke konsekvenser. Jeg tenker han har lært nå, eller jeg håper det. Sykkelen blir låst opp igjen i morgen tidlig. Å ta fra han tv, ps4 eller pc hjelper ikke da han ikke bruker dette så mye. Jeg er for konsekvenser når barn ikke klarer å følge regler. Kommer snart en film nå om barneranere, vel vi bor i området hvor dette skjedde for noen år siden. Er ikke så veldig mye bedre her nå. Kanskje ikke så mange barneranere, men det er andre ting. Dop, vold, osv. Anonymous poster hash: e23e5...ef5 Er han så annerledes enn andre mennesker da? Alle mennesker når man best inn til ved å bruke personlig kommunikasjon, gi masse kjærlighet, ros, oppmuntring, berøring og speiling av følelser. Er vel sjelden trusler, straff og konsekvenser har virket motiverende? Skaper ikke det bare en avstand mellom dere? Anonymous poster hash: 173ce...7bd
Merdee Skrevet 19. oktober 2016 #12 Skrevet 19. oktober 2016 (endret) Har jeg gitt en beskjed eller vi lagd en avtale, så forventer jeg at den holdes og kunne nok ha gjort det samme som deg noen dager. Men har vi ikke en bestemt avtale i forkant en dag, så er jeg fleksibel. Endret 19. oktober 2016 av Virginia!
Merdee Skrevet 19. oktober 2016 #13 Skrevet 19. oktober 2016 Er han så annerledes enn andre mennesker da? Alle mennesker når man best inn til ved å bruke personlig kommunikasjon, gi masse kjærlighet, ros, oppmuntring, berøring og speiling av følelser. Er vel sjelden trusler, straff og konsekvenser har virket motiverende? Skaper ikke det bare en avstand mellom dere? Anonymous poster hash: 173ce...7bd Du har ikke større barn antar jeg...
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 19. oktober 2016 #14 Skrevet 19. oktober 2016 Mine barn må også hjem etter skolen, og leksene skal gjøres før de får dra ut og leke igjen. Når gjør deres barn lekser da, de som ikke kommer rett hjem? Det er nok alderen som gjør han utprøvende, men om dette ikke er noe han ikke har gjort før bør han få sykkelen igjen. Gjør han det flere ganger ville jeg låst den over lengre tid.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #15 Skrevet 19. oktober 2016 Skjønner ikke hvorfor det er så ille for mange her at han må hjem rett etter skolen og kan gå ut etter det. Om han bor 5 minutter fra skolen er det ikke store problemet. Mi er bare 9 år men hun har samme regel, etter skolen går hun hjem (de 5 minuttene tar gjerne 30 minutter når de går flere sammen og det er greit nok) Hun tar deretter mobilen som ligger hjemme de får ikke ha den på skolen, og sender meg en melding på at hun er hjemme og at hun går til den eller den om hun skal ut. Så tar hun telefonen i lomma når hun går noe sted. Skal hun være med noen rett hjem blir det avtalt på forhånd eventuelt at jeg får melding fra henne på telefonen til venninnen(eller foreldrene til dette barnet) hun er med hjem om at hun er der. Det har noe med sikkerhet å gjøre. Ikke å overvåke barnet eller nekte det frihet. Anonymous poster hash: 74e59...8a5
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #16 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg forstår heller ikke hvorfor han må hjem etter skolen. Selvsagt kjekt at du vet om han blir med noen, eller blir ute og leker, men han kan vel heller læres opp til å sende en sms eller ringe og gi beskjed. Når det er sagt så har da 10-åringen her fint klart å bruke hele 2 timer på en skolevei som burde tatt maks 30 min i et barns gåtempo. Og da har hun selvsagt ikke ringt hjem, hun var jo på vei I din situasjon hadde det aldri, aldri falt meg inn å inndra sykkelen. Jeg som voksen forstår ikke engang motivasjonen din for å gjøre det. Jeg syns faktisk det virker som det er du som motiverer til/ provoserer fram krangel og kjipe situasjoner her, ikke barnet ditt. Når mitt barn gjør ting hun vet hun ikke skal inndrar jeg det som svir mest, hos oss er det tid foran skjerm, eneste som virker her. For hi sitt barn virker det jo som at å sykle er det mest verdsatte og det er vel derfor dette blir brukt. Hi jeg skjønner at du tok litt hardere til verks siden dette er andre gangen det har skjedd. Samtidig tenker jeg at 1 til to dager burde være mer en nok av straffen. Det er jo tydelig at det har satt spor og med at du ikke har satt noen tid den skal være borte kan du jo helt fint sette deg ned med han etter skolen, snakke om hvorfor det er viktig for deg å vite hvor han er. og at avtaler blir gjort og holdt. Og deretter låse opp sykkelen igjen. Vær klar på at om han bryter avtaler gir det konsekvenser. Tror nok han har lært det nå Anonymous poster hash: 74e59...8a5
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #17 Skrevet 19. oktober 2016 Du har ikke større barn antar jeg... Joda, 9, 11 og 14👍 Anonymous poster hash: 173ce...7bd
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #18 Skrevet 19. oktober 2016 Skjønner ikke hvorfor det er så ille for mange her at han må hjem rett etter skolen og kan gå ut etter det. Om han bor 5 minutter fra skolen er det ikke store problemet. Mi er bare 9 år men hun har samme regel, etter skolen går hun hjem (de 5 minuttene tar gjerne 30 minutter når de går flere sammen og det er greit nok) Hun tar deretter mobilen som ligger hjemme de får ikke ha den på skolen, og sender meg en melding på at hun er hjemme og at hun går til den eller den om hun skal ut. Så tar hun telefonen i lomma når hun går noe sted. Skal hun være med noen rett hjem blir det avtalt på forhånd eventuelt at jeg får melding fra henne på telefonen til venninnen(eller foreldrene til dette barnet) hun er med hjem om at hun er der. Det har noe med sikkerhet å gjøre. Ikke å overvåke barnet eller nekte det frihet. Anonymous poster hash: 74e59...8a5 Vi har samme regel her. Rett hjem etter skolen og lekser skal gjøres. Så tømmer hun oppvaskmaskinen og går tur med hunden. Hun får kun ha med noen hjem eller bli med noen hjem på fredager. Det er fordi hun ikke evner å gjøre lekser sammen med noen andre. Anonymous poster hash: fd01e...bb3
Frøken_fjong Skrevet 19. oktober 2016 #19 Skrevet 19. oktober 2016 Mine barn må også hjem etter skolen, og leksene skal gjøres før de får dra ut og leke igjen. Når gjør deres barn lekser da, de som ikke kommer rett hjem? Det er nok alderen som gjør han utprøvende, men om dette ikke er noe han ikke har gjort før bør han få sykkelen igjen. Gjør han det flere ganger ville jeg låst den over lengre tid. De gjør selvfølgelig lekser hos den de er med hjem til
Merdee Skrevet 19. oktober 2016 #20 Skrevet 19. oktober 2016 Joda, 9, 11 og 14 Anonymous poster hash: 173ce...7bd Det hadde jeg virkelig ikke trodd, siden du ikke så ut til å forstå at denne strategien ikke fungerer for alle og i enhver situasjon, men fint for deg at det fungerer hos dere da.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #21 Skrevet 19. oktober 2016 Interesang diskusjon. Jeg har ei jentei 6 trinn. Ser mange ikke trengerbå komme hjemetter skolen. Hva med lekser? Min MÅ rett hjem etter skolen, da er det lekser. Som regel er det en klasseveninde med, og hun må også gjøre lekser. Innimellom er de 3-4 stykker..... Som regel trenger de litt hjelp og støtte i matte, og så skal engelsk leses og oversettes HØYT, og norsk leses, høyt. Når lekser er ferdig er de fri til å leke. Da er det lek frem til mellomn 20 og 21. Ang grenser hadde jeg kanske ikke tatt sykkel, men noe anna som svir. Det er så viktig med fysisk aktivitet. Og dersom han blir ertet pga en slik konsekvens, nei huff, det er ikke ok...... Anonymous poster hash: 653a0...1ab
Mandala Skrevet 19. oktober 2016 #22 Skrevet 19. oktober 2016 Når mitt barn gjør ting hun vet hun ikke skal inndrar jeg det som svir mest, hos oss er det tid foran skjerm, eneste som virker her. For hi sitt barn virker det jo som at å sykle er det mest verdsatte og det er vel derfor dette blir brukt. Anonymous poster hash: 74e59...8a5 Joda, jeg forstår prinsippet. Jeg forstår hvorfor sykkelen ble tatt i den forstand. Det hadde bare ikke falt meg inn å inndra goder for en slik ting. Kanskje har jeg enkle barn, men vi kommer alltid langt med samtaler. Gjensidig respekt. Men det forutsetter også at jeg kan revurdere regler hvis jeg innser at de er der "bare for at".
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #23 Skrevet 19. oktober 2016 Mine barn må også hjem etter skolen, og leksene skal gjøres før de får dra ut og leke igjen. Når gjør deres barn lekser da, de som ikke kommer rett hjem? Det er nok alderen som gjør han utprøvende, men om dette ikke er noe han ikke har gjort før bør han få sykkelen igjen. Gjør han det flere ganger ville jeg låst den over lengre tid. Mine gjør ofte leksene sammen med venner der de er. Noen ganger gjør de mye på mandag eller tirsdag for å stort sett ha resten av uka fri og noen ganger gjør de det om kvelden når de kommer hjem. Det styrer de selv. Jeg blander meg minimalt i lekser. Anonymous poster hash: 3a426...16b
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #24 Skrevet 19. oktober 2016 Mine gjør ofte leksene sammen med venner der de er. Noen ganger gjør de mye på mandag eller tirsdag for å stort sett ha resten av uka fri og noen ganger gjør de det om kvelden når de kommer hjem. Det styrer de selv. Jeg blander meg minimalt i lekser.Anonymous poster hash: 3a426...16b Hører du ikke leseleksene? Sjkker du ikke at faktasetningene er rett? Skjekker du ikke at oppgavene i krle er riktig utført? Og er din så flink at de kan gjøre all matteleksa for hele uka på mandag? -her er det slik at de gradvis øver igjennom uka og lærer på skolen. Så det er slett ikke altid de har lært alt de må or å mestre oppgavene om skal gjøres på fredag alt på mandag. Skjekker du ikke at barnet har regnet rett? At alle svar er riktig? Trodde dette var vanlig jeg...... Anonymous poster hash: 653a0...1ab
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #25 Skrevet 19. oktober 2016 Hører du ikke leseleksene? Sjkker du ikke at faktasetningene er rett? Skjekker du ikke at oppgavene i krle er riktig utført? Og er din så flink at de kan gjøre all matteleksa for hele uka på mandag? -her er det slik at de gradvis øver igjennom uka og lærer på skolen. Så det er slett ikke altid de har lært alt de må or å mestre oppgavene om skal gjøres på fredag alt på mandag. Skjekker du ikke at barnet har regnet rett? At alle svar er riktig? Trodde dette var vanlig jeg...... Anonymous poster hash: 653a0...1ab Har du yngre barn? At de skal jobbe relativt selvstendig og kunne kontrollere seg selv er et mål når de er eldre enn 9- 10 år. Jeg hører i blant barnet lese, ser over oppgavene som er gjort, samt diskuterer med og veileder barnet om noen oppgaver er vanskeligere. Det å få barnet til å sette i gang med lekser og jobbe uten å spore av, er det som er utfordrende. Slik sett er det en fordel når barnet har med noen hjem for å gjøre lekser her eller er med hjem til noen selv, for vennene sitt fokus på plikter fremfor lek smitter over på mitt barn. Anonymous poster hash: 8234c...dc5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå