Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #1 Skrevet 18. oktober 2016 Hvis man vet om noen som Over en lang periode har mottatt stønader som alenemor, uten å være det, hvordan går man frem ifht nav? Personen er nå faktisk blitt alene så er det noe nav bryr seg om om man melder ifra nå? Noen som har gjort dette før? Diskuterte dette med venninnen min som står i dilemmaet om hun skal melde eller ikke. Hun har drøssevis med tekstmeldinger osv med bekreftelse på at hennes bekjente og mann faktisk var sammen hele denne tiden med unntak av noen mnd. På den ene siden syntes jeg det er forkastelig å svindle til seg penger man ikke har krav på, på den andre siden tenker jeg konsekvensene blir veldig store når det sannsynligvis er snakk om 200.000-300.000 personen har fått i denne tiden. Hadde dette vært ett dilemma for dere eller en no brainer den ene veien eller den andre? Anonymous poster hash: 63604...892
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #2 Skrevet 18. oktober 2016 En slik svindel ville jeg meldt. Anonymous poster hash: f97cd...e2e
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #3 Skrevet 18. oktober 2016 Var sammen, eller bodde sammen? Anonymous poster hash: c5dcc...ade
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #4 Skrevet 18. oktober 2016 Bodde sammen. Kun med unntak av ett par mnd. Anonymous poster hash: 63604...892
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #5 Skrevet 18. oktober 2016 Dersom de ikke hadde folkeregisrert adresse på samme sted spiller det ingen rolle. Hun blir ikke i ettertid bedt om å sannsynliggjøre at de ikke bodde sammen på det tidspunktet. Anonymous poster hash: be922...cbb
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #6 Skrevet 18. oktober 2016 Så det du sier er at så lenge de tar seg bryet med å faktisk registrere seg på forskjellige adresser så bryr ikke nav seg? Det høres jo veldig spesielt ut. Er snakk om mange hundre tusen kroner! Hvem prøver på denne svindelen uten å registrere seg forskjellige steder egentlig? De flyttet ordentlig fra hverandre i vår så er ikke langt tilbake i fortiden det er snakk om. Anonymous poster hash: 63604...892
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #7 Skrevet 18. oktober 2016 Så det du sier er at så lenge de tar seg bryet med å faktisk registrere seg på forskjellige adresser så bryr ikke nav seg? Det høres jo veldig spesielt ut. Er snakk om mange hundre tusen kroner! Hvem prøver på denne svindelen uten å registrere seg forskjellige steder egentlig? De flyttet ordentlig fra hverandre i vår så er ikke langt tilbake i fortiden det er snakk om. Anonymous poster hash: 63604...892 Selvfølgelig bryr de seg om dama har samboer og mottar stønad for enslig forsørger, men hun gjør ikke det nå lenger? Hvordan skal man finne bevis på at det har skjedd? Anonymous poster hash: be922...cbb
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #8 Skrevet 18. oktober 2016 Det er vitner på at de har bodd på samme sted og SMS'er hvor det går tydelig frem at de var sammen alle disse årene i tillegg til bilder. Anonymous poster hash: 63604...892
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #9 Skrevet 18. oktober 2016 Dersom de ikke hadde folkeregisrert adresse på samme sted spiller det ingen rolle. Hun blir ikke i ettertid bedt om å sannsynliggjøre at de ikke bodde sammen på det tidspunktet. Anonymous poster hash: be922...cbb Nei, så enkelt er det ikke. Jeg vet om en sak der nav kontaktet naboer, styret i borettslaget, arbeidsgiver osv, de sjekket hvem som betalte tv-lisensen og strømregningene osv, og på den måten fikk bevis for at hun som mottok OS hadde bodd sammen med far hele tiden, selv om har hadde adresse et annet sted. Anonymous poster hash: 03825...b11
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #10 Skrevet 18. oktober 2016 Tenk litt videre enn bare hva som er blitt gjort. Tenk også på hva som kan skje med mor og barn økonomisk om dere melder. Hun blir tatt og må erstatte tilogmed kanskje miste goder hun ellers hadde rett på? Hun er jo nå alene så hva vil skje med de økonomisk ? Når dere ikke meldte fra da det faktisk skjedde skjønner jeg ikke hvorfor dere nå skal gjøre det? Anonymous poster hash: 1e259...ec5
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #11 Skrevet 18. oktober 2016 Det er altså ikke meg som har tenkt til å melde, jeg vet ikke hvem det er snakk om engang. Venninnen min diskuterte det med meg og som jeg skrev lenger opp, jeg hadde trodd jeg automatisk skulle tenke at man selvfølgelig bør melde ifra men jeg kjenner at det er mange veldig store konsekvenser her! Anonymous poster hash: 63604...892
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #12 Skrevet 18. oktober 2016 Nei, så enkelt er det ikke. Jeg vet om en sak der nav kontaktet naboer, styret i borettslaget, arbeidsgiver osv, de sjekket hvem som betalte tv-lisensen og strømregningene osv, og på den måten fikk bevis for at hun som mottok OS hadde bodd sammen med far hele tiden, selv om har hadde adresse et annet sted. Anonymous poster hash: 03825...b11 Hvordan vet du dette? Og når var dette? Lurer på om vi kjenner samme person Anonymous poster hash: d8159...eac
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #13 Skrevet 18. oktober 2016 Svindel er svindel. Det er en del av kronene DINE hun har valgt å tilrane seg. MELD!!!!!!!!!!!!! Anonymous poster hash: a2d2f...004
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #14 Skrevet 18. oktober 2016 Tenk litt videre enn bare hva som er blitt gjort. Tenk også på hva som kan skje med mor og barn økonomisk om dere melder. Hun blir tatt og må erstatte tilogmed kanskje miste goder hun ellers hadde rett på? Hun er jo nå alene så hva vil skje med de økonomisk ? Når dere ikke meldte fra da det faktisk skjedde skjønner jeg ikke hvorfor dere nå skal gjøre det? Anonymous poster hash: 1e259...ec5 Vel. Det burde svindlerne selv tenkt på. Svindel er svindel, tyveri av fellesskapets penger. Sånt forakter jeg. Meld! Anonymous poster hash: 2c41e...d84
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #15 Skrevet 18. oktober 2016 Tenk litt videre enn bare hva som er blitt gjort. Tenk også på hva som kan skje med mor og barn økonomisk om dere melder. Hun blir tatt og må erstatte tilogmed kanskje miste goder hun ellers hadde rett på? Hun er jo nå alene så hva vil skje med de økonomisk ? Når dere ikke meldte fra da det faktisk skjedde skjønner jeg ikke hvorfor dere nå skal gjøre det? Anonymous poster hash: 1e259...ec5 Hun mister jo bare goder hun ikke var kvalifisert til i utgangspunktet. Du kan ikke kreve sykepenger hvis du ikke er syk eller barnetrygd hvis du ikke har barn. Og har du gjort det, så må du gi pengene tilbake. Anonymous poster hash: 19142...cd7
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #16 Skrevet 18. oktober 2016 Hadde jeg aldri gjort! Hele ordningen med overgangsstønad er å sikre barn gode stabile oppvekstvilkår. Nettopp fordi det koster samfunnet mer med unger som faller utenfor. Hva vinnes, og hva tapes på å melde? Anonymous poster hash: 32a96...bd0
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #17 Skrevet 18. oktober 2016 Hadde jeg aldri gjort! Hele ordningen med overgangsstønad er å sikre barn gode stabile oppvekstvilkår. Nettopp fordi det koster samfunnet mer med unger som faller utenfor. Hva vinnes, og hva tapes på å melde? Anonymous poster hash: 32a96...bd0 Men betyr det at de som er gifte eller samboende også skal få det, da? Så lenge ikke NAV veit om at de er gifte, lizm? Anonymous poster hash: 19142...cd7
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2016 #18 Skrevet 18. oktober 2016 Personen det gjelder har en helt vanlig lønn på 400.000 + og mannen var i full jobb også så dette gjaldt vel mer "mye vil ha mer" enn å desperat svindle for å holde hodet over vann. Anonymous poster hash: 63604...892
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #19 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg tenker at hun hadde driti på draget fordi hun nå står uten rett til en del stønader hun kunne hatt god hjelp av nå som hun faktisk er singel. Og egentlig latt det være med det. Tenker at hun sikkert har det vanskelig nok nå som hun står i brudd og skal takle det og i tillegg står uten disse rettighetene hun har brukt opp. Så jeg personlig hadde ikke ønskt å legge stressen på henne i forhold til å takle granskning og mulig tilbakebetaling av større sum penger og kan til og med fengsel om summen er stort nok , oppå stresset med å takle partnerbrudd nå og være der for barna sine som i et brudd trenger foreldre enda mer. Men på andre siden om hun har brutt loven så har jo venninna de all mulighet til å melde henne, man skal jo egentlig melde fra om slikt. Men hun bør også tenke seg godt om hvorfor hun melder, hvorfor akkurat nå.Om hun har visst at de svindlet nav hele veien hvorfor vil hun først nå velge å melde det , nå som personen er i "krise"? Anonymous poster hash: 04a9a...0fc
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #20 Skrevet 19. oktober 2016 Personen det gjelder har jo ikke mistet noen rettigheter! Nav vet jo ikke om dette. Nå mottar hun rettmessig penger som aleneforsørger men har på en periode over flere år mottatt nærmere 400000 i ekstra barnetrygd, stønad til barnetilsyn og skattefradrag som hun ikke har hatt rett til. Anonymous poster hash: 63604...892
3 i april Skrevet 19. oktober 2016 #21 Skrevet 19. oktober 2016 Var denne mannen faren til barna hennes ? Hun kan ha samboer som ikke er barnas far opptil 12 mnd å fremdeles få overgangsstønad.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #22 Skrevet 19. oktober 2016 Var denne mannen faren til barna hennes ? Hun kan ha samboer som ikke er barnas far opptil 12 mnd å fremdeles få overgangsstønad. Nei, ikke etter de nye reglene, nå mister du støtten som enslig fra måneden etter du går samboer Anonymous poster hash: ada13...376
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #23 Skrevet 19. oktober 2016 Hadde ikke meldt fra om dette Anonymous poster hash: 57353...929
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #24 Skrevet 19. oktober 2016 Personen det gjelder har en helt vanlig lønn på 400.000 + og mannen var i full jobb også så dette gjaldt vel mer "mye vil ha mer" enn å desperat svindle for å holde hodet over vann. Anonymous poster hash: 63604...892 Men hvordan i alle dager vet du noe om hun har mottatt ekstra barnetrygd, stønad til barnetilsyn og skattefradrag da? Hadde jeg vært svært sikker, så hadde jeg nok meldt selv altså. Anonymous poster hash: 7525f...d6f
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #25 Skrevet 19. oktober 2016 Nei, ikke etter de nye reglene, nå mister du støtten som enslig fra måneden etter du går samboer Anonymous poster hash: ada13...376 Samboere som ikke er far til barnet har ikke forsørgeransvar, og hun vil beholde dobbel barnetrygd og få skattefradrag. Retten til OS mistes, men denne mottok hun uansett ikke etter det jeg forsto? Anonymous poster hash: 7525f...d6f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå