Gå til innhold

Fosterreduksjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror kanskje foreldre til barn med f.eks downssyndrom tenker det samme om ds som du gjør om tvillinger. At det vrenger seg når folk snakker om å abortere bort foster med mulig kromosomavvik. Jeg er enig i mye av det du skriver, men disse foreldrene opplever også å ha fått verdens nydeligste barn.Anonymous poster hash: 9f815...864

Det har du helt rett i. Og det er jo derfor dette temaet er så vondt og vanskelig å snakke om.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke nøyaktig det samme. Og det synes jeg at jeg beskriver ganske greit mtp det emosjonelle rundt.

At du har bastante meninger om abort og sidestiller det som drap for du stå for selv.

Anonymous poster hash: 9f815...864

Selvsagt står jeg for det selv. Jeg og alle andre som også mener det samme som meg. Hvorfor er det ikke nøyaktig det samme? Drap er drap? FORKLAR...

Anonymous poster hash: f501c...68d

Skrevet

Jeg skjønner hvorfor sammenligningen med vanlig abort kommer her. Likefullt mener jeg at det er et dårlig argument for fosterreduksjon (hvis det er det det er) at vanlig abort er like ille. Det er et klassisk argument. Andre ting er like ille, så hvorfor skal dette være verre - likefullt mener jeg det ikke holder stand rent etisk. Grunnen til at jeg er i mot fosterreduksjon (så langt det ikke finnes medisinske årsaker til å utføre dette) men for selvbestemt abort, er at samfunn som tvinger kvinner til å gjemmomføre svangerskap, uten mulighet for abort, har en lei tendens til å fullstendig glemme kvinner og barns rettigheter. Resultatet er at kvinner må bære frem barn, med fare for liv og helse, og ikke minst psyke. Det fører til ulovlige hjemmeaborter - med strikkepinner og andre grusomme metoder. Så kanskje mange tar for lett på abort i dag, og at dette er prisen å betale for kvinners sikkerhet og frihet.

Fosterreduksjon - når det ikke er medisinsk nødvendig er derimot en tjeneste vi ikke trenger! Og at dette nå øker i omfang er et resultat av at "tjeneste" nå har blitt tilgjengelig i Norge. Og det er uetisk. Når du bestemmer deg for å få barn har du ingen garantier - du kan få et barn med store problemer - og det er ingen returmulighet på det barn. Så dette er en eventualitet man må ta høyde for. Likefullt er det mulig å bli gravid med tvillinger, og at tvillinger er "mer slitsomt" gir oss ingen rett til å fjerne den ene. Den retten mener jeg at vi som foreldre ikke har. Det er ikke alle "tjenester" som bør være tilgjengelig, selv om det er medisinsk mulig.

Anonymous poster hash: 413dd...959

Hva vet du om de som ønsker fosterreduksjon ikke har evner til å ta seg av mer enn 1 barn? Det vet du ikke! Du er like fordømmende selv, som det du kaller de (oss) som er imot abort i det hele tatt. Det er akkurat det samme. 

Det er ikke "bedre grunner" til å ta abort sammenlignet med "fosterreduksjon". Det er det samme. Legen tar livet av fosteret. Om det er 1 eller 10 fostere spiller liten rolle, for han tar fortsatt abort.

"Fosterreduksjon" er ikke noe annet enn abort. Når det er to barn i magen, og moren vil at legen skal fjerne det ene barnet tar hun abort. Når det er ett barn i magen og moren vil at legen skal fjerne det ene barnet tar hun abort. Det er akkurat det samme, det er like etisk forkastelig.

Det å påstå at det i det hele tatt er en forskjell på abort og fosterreduksjon er ikke bare dumskap og uvitenhet, men også dobbeltmoralsk. 

Skrevet

Hva vet du om de som ønsker fosterreduksjon ikke har evner til å ta seg av mer enn 1 barn? Det vet du ikke! Du er like fordømmende selv, som det du kaller de (oss) som er imot abort i det hele tatt. Det er akkurat det samme.

Det er ikke "bedre grunner" til å ta abort sammenlignet med "fosterreduksjon". Det er det samme. Legen tar livet av fosteret. Om det er 1 eller 10 fostere spiller liten rolle, for han tar fortsatt abort.

"Fosterreduksjon" er ikke noe annet enn abort. Når det er to barn i magen, og moren vil at legen skal fjerne det ene barnet tar hun abort. Når det er ett barn i magen og moren vil at legen skal fjerne det ene barnet tar hun abort. Det er akkurat det samme, det er like etisk forkastelig.

Det å påstå at det i det hele tatt er en forskjell på abort og fosterreduksjon er ikke bare dumskap og uvitenhet, men også dobbeltmoralsk.

Jeg er enig. Bortsett fra at jeg er 100% for abort og fosterreduksjon.

Anonymous poster hash: 19932...fbe

Skrevet

Ja, da har du forstått det i det minste.

Skrevet

Jeg er også enig. Og for rett til fri abort og fosterreduksjon.

Anonymous poster hash: 54680...039

Skrevet

er for selvbestemt abort,men er veldig mot dette, hadde aldri i livet klart det

Skrevet

er for selvbestemt abort,men er veldig mot dette, hadde aldri i livet klart det

Men betyr det at DU ikke hadde klart det at dette er noe som forbys? Skal f.eks. en 20-åring med lite nettverk som blir gravid ved et uhell, tvinges til enten å få premature og kanskje alvorlig syke trillinger - eller ta abort på alle tre? Når hun kanskje hadde klart, og ønsker, å få ett fullbårent barn?

Skrevet

Men betyr det at DU ikke hadde klart det at dette er noe som forbys? Skal f.eks. en 20-åring med lite nettverk som blir gravid ved et uhell, tvinges til enten å få premature og kanskje alvorlig syke trillinger - eller ta abort på alle tre? Når hun kanskje hadde klart, og ønsker, å få ett fullbårent barn?

Jeg gidder ikke diskutere dette, sagt min mening

Skrevet

Jeg ser heller ikke at det skulle være noen forskjell på fosterreduksjon og "vanlig" abort. Man fjerner et foster man ikke ønsker uansett. Jeg kunne nok ikke klart å gjøre noen av delene, men jeg er likevel for fri abort og fosterreduksjon. Hva andre gjør, og hva slags argumenter de har for det, er opp til dem. Forhåpentligvis gjør alle fornuftige og nødvendige valg ut fra sin situasjon.

Skrevet

Hva med f eks Down Syndrom da? Et kanskje fullstendig friskt barn (dog med høyere risiko for sykdom, slik tvillingsvangerskap har høyere risiko for komplikasjoner), bare med andre egenskaper enn det en så for seg? Like moralsk forkastelig å ikke se seg i stand til et mer krevende barn enn bestilt som å ikke se seg i stand til å håndtere flere på en gang?

Anonymous poster hash: 51343...8c7

Et barn med downs er da ikke per def friskt? Det har jo downs syndrom. Det er jo en diagnose, ikke bare egenskaper som at man feks har blå øyne.

Anonymous poster hash: 6ccf5...849

Skrevet

Hvorfor skal man akseptere tvillinger/trillinger på en annen måte enn barn med alvorlige kromosomavvik? Det er jo også en risiko man bare må akseptere?

Jeg har ikke tvillinger selv, men jeg kan i alle fall si at jeg ville ikke utført fosterreduksjon på en tvilling fordi jeg var redd for noen år med kaos med friske tvillinger. HVIS jeg hadde gjort det (sannsynligvis ikke), ville det vært fordi jeg var redd for å miste en eller begge, eller ende opp med to barn med alvorlige varige skader. Men hadde jeg blitt spontant gravid med tre, er det slett ikke usannsynlig at jeg ville ønsket å redusere antallet til i alle fall to. Både av hensyn til min egen helse (livmor med arr), barna jeg har fra før (som jeg ikke vil gjøre morløse) og redselen for å miste alle tre/få tre ekstremt premature og syke barn.

Fordi tvillinger/trillinger ikke er "syke" barn, de med kromosom avvik er jo det. Ser du ikke forskjellen? Hvis man tidlig VET at barnet er sykt så er det jo også i barnets interesse å slippe et liv med muligens mange plager.

Anonymous poster hash: 6ccf5...849

Skrevet

Synes også det høres ekkelt ut å fjerne ett (eller flere foster) og la ett få leve, men det er jo egentlig ikke annerledes enn en vanlig abort. Jeg hadde ikke gjort det selv, men om jeg hadde blitt gravid med en baby med downs syndrom eller andre alvorlige syndrom hadde jeg nok tatt abort. Tror ikke jeg hadde klart alt det ekstra det innebærer. Om man er for selvbestemt abort må man regne med at folk også tar valg som man ikke er enig med selv. Og abort er IKKE sidestilt med å drepe et barn. Det er ikke et barn enda, men det kan, om det får lov, bli et.

Anonymous poster hash: 68c1c...d56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...