Gå til innhold

Bilstol.....143 cm høy.....eneste i klassen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldste min satt stort sett bakovervendt frem til han var seks år gammel. Jeg skal innrømme at det på slutten var fordi han selv ønsket det. Han satt i beltestol til han var nesten 11 år gammel og på pute til han nærmet seg 12 år. Han er ganske liten av vekst.

Yngste måtte jeg snu tidligere og hun byttet til pute da hun ble 10 år. Der sitter hun enda, men hun er fortsatt ti år gammel. Hun er litt større enn datteren din hi, i kg, men samme høyde.

Uansett, poenget mitt er at jeg syns ikke du er hysterisk hi. Likevel,er det en stor plage og flaut for datteren så hadde jeg nok byttet til pute når hun har blitt såpass stor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min har nettopp fått lov til å sitte uten beltestol, men han er nå over 150 og over 36 kg.

Anonymous poster hash: 8e888...234

Hvor gammel er han? Jeg har en 13-åring som enda ikke er over 36 kg og han er såvidt over 150 cm bare. Han sitter likevel uten noe nå (går på ungdomsskolen). Han satt med pute lenge sammenlignet med andre da. Tenker bare at noen ganger blir barna rett og slett for gamle før de når den optimale vekten og høyden.

Skrevet

Jøss.... okai, så jeg er sær.... forde hun satt bakovervent til no var nær 6 år?

Når hun fysisk passet godt i stolen?

Ble stoppet i kontrol og fikk skryk av biltilsynet for god barnesikring....

Jeg viste ikke jeg var sær da nei......

Og når jeg leser tt sine annbefalninger skjønner j3g ikke hvo4for andre foreldre reagerer.....

Britax rømer stolen passer i enda mange cm..... hvorfor skal man da sitte på bare pute....hvorfor skal man slutte med bilstol forde man når en viss alder?

- man har jo bedre sikkerhet i stol?

Beltestol til de er MINST 135 cm ja..... MINST. Gjerne lenger, veldigveldig gjerne lenger.....

Det er en del jeg kj3nner som ser på det som en milepæl at barnet når 135......for da kan de "endelig" sitte på bare pute, ja tilogmed uten pute.....

Mitt barn på 143 cm og 32 kg er jo tryggere når hun sitter i en stol som hun passer i....

Ja hun er 11 år, men hun passer og har god god plass i bilstolen, både i lengden og bredden.

Blir litt forundret over at så mange synes det er sært.....

Selv jobber jeg i bhg, og ser 1 åringer som sitter forovervent, og 3 og 4 åringer på pute, fremme, ja og unger på småtrinnet som blir levert samtidig som vi leverer, og de parkerer ved siden av meg, så sitter 1 klassingen uten pute fremme, ja og bak så klart....

DET synes jeg er mer sært.....

Jeg mener jeg følger trygg trafikk sine annbefalninger, og må si jeg er svært svært overasket over at jeg ikke fikk flere "tommel opp" på at jeg sikrer henne.

Mulig jeg er sær, men hun må også ha sukkelhjelm når hun sykler, og tomnår hun sparkesykler. Hun må ha hjelm også når hun går på rollerblades, og hun får ikke sitte på i bestefar sin store båt uten redningsvest....

Og du, ja bakovervent i mitten....tryggeste plassen både for front kollisjon, og sidekollisjon.

Det klarerte jeg med min venn som har doktorgrad i barnesikring i bil.

Og NEI, barnet mitt er ikke noe mobbeoffer, eller har lite venner forde hun sitter trygg i bilen.

Hvorfor skriver du som om du mener mitt barn kan bli mobbet?? For dette???

Anonymous poster hash: e26f1...68a

Du vet jo allerede svaret på dette. Ikke bry deg om alle kranglefantene som tydeligvis ikke tar bilsikring så alvorlig som du gjør. Min eldste satt også bakover til han var seks, og jeg tenker å ha ham i bilstol så lenge som mulig. Anbefalingene fra Trygg Trafikk vedr stol vs pute er krystallklare. Beskytt barnet ditt best mulig, og så får andre ta sine egne valg vedrørende egne barn - fortrinnsvis uten å komme med tåpelige og uvitende kommentarer til folk som faktisk gidder lese Trygg Trafikks anbefalinger.

Anonymous poster hash: 20453...77a

Skrevet

Hvor gammel er han? Jeg har en 13-åring som enda ikke er over 36 kg og han er såvidt over 150 cm bare. Han sitter likevel uten noe nå (går på ungdomsskolen). Han satt med pute lenge sammenlignet med andre da. Tenker bare at noen ganger blir barna rett og slett for gamle før de når den optimale vekten og høyden.

Sønnen min er 10 år. 

Men er det ikke enten eller? Slik at det spørs hva de når først? At de skal bytte når de enten er over 150 eller over 36 kg? 

Skrevet

Sønnen min er 10 år.

Men er det ikke enten eller? Slik at det spørs hva de når først? At de skal bytte når de enten er over 150 eller over 36 kg?

Ok. Jo, det tror jeg det er. Min var nesten 13 år selv før han bikket 150 cm da 🙊

Skrevet

Ja, kjempe hysterisk og sært! Bedre med en dø eller lam unge ikke sant?

Anonymous poster hash: 1aa8e...e69

Nå er det virkelig hysteri. De aller aller fleste har ikke så små seks- og syvåringer at de har plass til å sitte bakovervendt. Likevel dauer ikke de fleste seksåringer under bilkjøring. Trygg trafikk anbefaler bakovervendt til fylte 4 år, de sier ingenting om at man automatisk blir lam eller død hvis man sitter forovervendt i en alder av 6 år!

og det med flyvertinner - sitter de ikke med ansiktet til kabinen for å kunne følge med på hva som skjer der? Og ikke på grunn av "sikkerhet" - da burde jo alle seter på et fly være bakovervendt?

Skrevet

Sønnen min er 10 år. 

Jeg lurer på hva mange jenter i Finnmark må gjøre når de får lappen, en god del her er under 1.50 - skal de sitte i barnesete når de kjører bil? :D

Skrevet

Det er ikke KUN anbefalt å sitte bakovervendt til man er 4. Det er anbefalt å sitte bakovervendt til man er MINST 4.

Dattera mi er nettopp fylt 3 år, 110 cm og 18 kg. Jeg kjøpte nettopp ny bakovervendt stol til henne pga den jeg hadde var opp til 18 kg og jeg ikke har lyst til å snu henne ennå. Jeg håper hun kan sitte bakovervendt til hun er minst 4, og kommer ikke til å snu henne før hun vokser ut av stolen! Nå er hun stor for alderen. Hadde hun vært liten for alderen, hadde det jo tatt mye lengre tid før hun vokste ut av stolen, og hadde hun kunnet sitte bakovervendt til hun ble 6 år, så hadde det vært topp, da det jo er den tryggeste måten for barn å sitte festet.

Grunnen til at de fleste snur barna når de er 4 bør jo være at de da vokser ut av den bakovervendte stolen.

Sønnen min har nettopp fått lov til å sitte uten beltestol, men han er nå over 150 og over 36 kg. Han hadde lenge lyst til å sitte uten beltestolen, men jeg sa bare det til han at jeg kom ikke til å tilgi meg selv hvis det skjedde en ulykke, og han ble skadd og jeg da hadde visst at jeg kunne ha sikret han ennå mer. Han argumenterte også med at alle andre satt uten (han var da 9 år), men jeg sa da bare det at det at andre ikke sikrer barna på tryggest mulig måte er deres problem, og at jeg gjør mitt beste for å sikre barna mine så godt jeg kan.

Da har dere veldig små barn. Da min jente var 6 år, brukte hun str 8 år i klær (tror det er 128 eller 134), hvordan får du en unge på 1.30 til å sitte bakovervendt egentlig? Har alle sånne schvære amerikanere med kjempestort avstand mellom baksete og førersete?

Skrevet

Jenta mi er 143 cm og 32.5 kg.

Jeg har altid vert nøye med sikring i bil. Hun satt bakovervendt i mitten bak til hun var 6 år. Gikk faktisk heilt greit.

Hun har nå en britax rømer bilstol.

Når ryggen på den er heilt oppe har hun fortsatt ialefall 4 fingre klarhet før skuldra tar oppi.

Altså hun kan sitte i den ialkefall i 5-7 cm enda.

Problemet er at "ale andre" sitter fremme i sine biler uten noe annet enn sele.

Ingen i klassen sitter i bilstol.

To mødre satt på med meg hjemfra foreldremøte frleden...de så setet og ble heilt satt ut..... hææ, sitt ho i barnesetevenda....????

Er det jeg som er sær?

Jeg vil ha ho tryggest mulig lengst mulig jeg......selv på korte turer......

Litt på siden kanskje, men hvilket sete hadde dere som kunne være bakovervendt til 6 år? Jeg forsøker å finne (for jeg vet det finnes) men jeg blir ikke klok av det. Håper på svar nå 😊👏

Anonymous poster hash: 26cbb...645

Skrevet

Litt på siden kanskje, men hvilket sete hadde dere som kunne være bakovervendt til 6 år? Jeg forsøker å finne (for jeg vet det finnes) men jeg blir ikke klok av det. Håper på svar nå 😊👏

Axkid minikid!

Evt britax maxway eller briax two way.

Skrevet

Det er ikke KUN anbefalt å sitte bakovervendt til man er 4. Det er anbefalt å sitte bakovervendt til man er MINST 4.

Dattera mi er nettopp fylt 3 år, 110 cm og 18 kg. Jeg kjøpte nettopp ny bakovervendt stol til henne pga den jeg hadde var opp til 18 kg og jeg ikke har lyst til å snu henne ennå. Jeg håper hun kan sitte bakovervendt til hun er minst 4, og kommer ikke til å snu henne før hun vokser ut av stolen! Nå er hun stor for alderen. Hadde hun vært liten for alderen, hadde det jo tatt mye lengre tid før hun vokste ut av stolen, og hadde hun kunnet sitte bakovervendt til hun ble 6 år, så hadde det vært topp, da det jo er den tryggeste måten for barn å sitte festet.

Grunnen til at de fleste snur barna når de er 4 bør jo være at de da vokser ut av den bakovervendte stolen.

Sønnen min har nettopp fått lov til å sitte uten beltestol, men han er nå over 150 og over 36 kg. Han hadde lenge lyst til å sitte uten beltestolen, men jeg sa bare det til han at jeg kom ikke til å tilgi meg selv hvis det skjedde en ulykke, og han ble skadd og jeg da hadde visst at jeg kunne ha sikret han ennå mer. Han argumenterte også med at alle andre satt uten (han var da 9 år), men jeg sa da bare det at det at andre ikke sikrer barna på tryggest mulig måte er deres problem, og at jeg gjør mitt beste for å sikre barna mine så godt jeg kan.

Det stemmer ikke. Det er anbefalt å sitte bakovervendt så lenge som mulig, og til MINST 4 års alder.

Skrevet

Det stemmer ikke. Det er anbefalt å sitte bakovervendt så lenge som mulig, og til MINST 4 års alder.

Haha, vent! Jeg misforsto deg 😂 Du skrev jo akkurat det samme 😂 Sorry!

Skrevet

Bakovervendt til man er 6 år?? Hvordan skal man få plass til bena?

Hysteri!

Anonymous poster hash: 816c1...46c

Skrevet

Bakovervendt til man er 6 år?? Hvordan skal man få plass til bena?

Hysteri!

Anonymous poster hash: 816c1...46c

Det er vel ikke hysteri! Det spørs jo hvor stor 6-åringen er! 3-åringen min er 110 cm, men jeg vet om 6-åringer som ikke er noe lengre. Da vil jo de ha like god plass i det setet som det 3-åringen min har! Og 3-åringen min har god plass i det setet og har aldri klaget over at det er trangt eller noe. 

Det sier seg jo selv at dersom man har en 6-åring som er 120-130 cm, så kommer man jo ikke til å sette han bakovervendt for da passer ungen jo heller ikke inn i stolen. Her er det jo snakk om 6-åringer som fremdeles passer i de bakovervendte stolene!

Det er ikke hysteri å sikre ungene så godt som mulig i bil! En bilulykke kan få fatale konsekvenser, og de fleste foreldre vil nok da klandre seg selv dersom ungen blir alvorlig skadd/dør, og så har man ikke sikret de på den aller tryggeste måten (tilpasset deres størrelse). 

Skrevet

Britax izi Kid eller noe slikt. Setet vært gikk bare til 18 kg, men vår var veldig liten som seksåring. Hun var lei seg da hun måtte slutte med det bakovervendte, for hun satt mye bedre i det enn i beltestol.

Anonymous poster hash: dac50...5b3

Skrevet

Heller noen bilturer i barnesete enn restene av et eventuelt liv i rullestol eller respirator. Hvorfor er det sært? Hva med små 11-åringer?

Anonymous poster hash: db007...2a1

Regner ikke med de får hoppe på trampoline heller?

Hva når de skal sitte på med venninner i bil? Må du sende med bakovervendt bilsete da?

Det er vel 25 kilosgrense på selene i en bilstol, så er hun tyngre enn det er det ikke sikkert selene holder i en kollisjon og hun er da mye mindre trygg en barn som sitter med bilens seler.

Anonymous poster hash: 16a28...2ce

Skrevet

vet du er veldig få som lar ungen sitte bakovervendt så lenge, og dessuten dø eller lam unge virkelig ? tviler på den, når det kun er abefalt og sitte bakover til man er 4

Til de er MINST 4 år......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...