Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2016 #26 Skrevet 16. oktober 2016 Det er ikke lengden som avgjør det er antall kilo og bakovervendt så går det til 25kg det er det stolen sine belter er godkjent til, datteren din er 32kg. Men hu sitter jo ikke bakovervendt nå! Hu satt bakovervendt til 6 år, nå er hu 11 år og sitter i beltestol. HI. Syns det er kjempe bra at du tar bilsikkerhet på alvor. Jeg har en lang gutt,så er lite håp om at han passer bakovervendt til 6 år. Men straks 4 nå,og han skal sitte bakovervendt til ham vokser ut av stolen. Setter ha ikke fremovervendt kun fordi han blir 4. Anonymous poster hash: e0848...807
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2016 #27 Skrevet 16. oktober 2016 Du er muligens sær ifølge saueflokken som ikke følger trygg trafikk sine anbefalinger , jeg synes du er lur og en god mor jeg. Og skulle hun bli mobbet for dette ja da må mobberne få passet sitt påskrevet da! Er da for faan mobberne ( og dems foreldre som er med på å skape problemet) det er noe med og som må skjerpe seg, ikke mobbeofferet! Min sønn er 8. 132 høy men ikke over 30 kilo. Sitter i sete. Men nesten ingen i klassen hans gjør det, og de sluttet med det ifjor , og de fleste er mindre enn han. Hva er greia til foreldre som ikke følger anbefalinger som er best for ungene??? Fatter det ikke. Anonymous poster hash: a5c4f...994
Appelsinpiken Skrevet 16. oktober 2016 #28 Skrevet 16. oktober 2016 Bakovervendt sete er anbefalt frem til man er fire år, er man liten så kanskje noe lenger. Men å ha en 6-åring bakovervent er jo absolutt ikke anbefalt, og er jo da mer utrygt enn beltestol. Du lager tydeligvis dine egne anbefalinger og går imot forskning og sikkerhet. Anonymous poster hash: e9fc5...237 Hvor har du denne informasjonen fra? Den er jo direkte feil. Det er tryggest å sitte bakover uansett. Hvorfor tror du feks flyvertinnene sitter bakovervendt? Og angående 4årsgrensen så vet faktisk ikke selv trygg trafikk hvorfor akkurat 4 år er valgt som grense. I Sverige sier de 5 år eller til største bakovervendte stol er utvokst.
Appelsinpiken Skrevet 16. oktober 2016 #29 Skrevet 16. oktober 2016 Jøss.... okai, så jeg er sær.... forde hun satt bakovervent til no var nær 6 år? Når hun fysisk passet godt i stolen? Ble stoppet i kontrol og fikk skryk av biltilsynet for god barnesikring.... Jeg viste ikke jeg var sær da nei...... Og når jeg leser tt sine annbefalninger skjønner j3g ikke hvo4for andre foreldre reagerer..... Britax rømer stolen passer i enda mange cm..... hvorfor skal man da sitte på bare pute....hvorfor skal man slutte med bilstol forde man når en viss alder? - man har jo bedre sikkerhet i stol? Beltestol til de er MINST 135 cm ja..... MINST. Gjerne lenger, veldigveldig gjerne lenger..... Det er en del jeg kj3nner som ser på det som en milepæl at barnet når 135......for da kan de "endelig" sitte på bare pute, ja tilogmed uten pute..... Mitt barn på 143 cm og 32 kg er jo tryggere når hun sitter i en stol som hun passer i.... Ja hun er 11 år, men hun passer og har god god plass i bilstolen, både i lengden og bredden. Blir litt forundret over at så mange synes det er sært..... Selv jobber jeg i bhg, og ser 1 åringer som sitter forovervent, og 3 og 4 åringer på pute, fremme, ja og unger på småtrinnet som blir levert samtidig som vi leverer, og de parkerer ved siden av meg, så sitter 1 klassingen uten pute fremme, ja og bak så klart.... DET synes jeg er mer sært..... Jeg mener jeg følger trygg trafikk sine annbefalninger, og må si jeg er svært svært overasket over at jeg ikke fikk flere "tommel opp" på at jeg sikrer henne. Mulig jeg er sær, men hun må også ha sukkelhjelm når hun sykler, og tomnår hun sparkesykler. Hun må ha hjelm også når hun går på rollerblades, og hun får ikke sitte på i bestefar sin store båt uten redningsvest.... Og du, ja bakovervent i mitten....tryggeste plassen både for front kollisjon, og sidekollisjon. Det klarerte jeg med min venn som har doktorgrad i barnesikring i bil. Og NEI, barnet mitt er ikke noe mobbeoffer, eller har lite venner forde hun sitter trygg i bilen. Hvorfor skriver du som om du mener mitt barn kan bli mobbet?? For dette??? Anonymous poster hash: e26f1...68a Jeg gir deg tommel opp. Skulle ønske flere tok sikring i bil mer alvorlig. Det kan jo være forskjellen på alvorlig skadd og et blåmerke
Mamma_til_2 Skrevet 16. oktober 2016 #30 Skrevet 16. oktober 2016 (endret) Men hu sitter jo ikke bakovervendt nå! Hu satt bakovervendt til 6 år, nå er hu 11 år og sitter i beltestol. HI. Syns det er kjempe bra at du tar bilsikkerhet på alvor. Jeg har en lang gutt,så er lite håp om at han passer bakovervendt til 6 år. Men straks 4 nå,og han skal sitte bakovervendt til ham vokser ut av stolen. Setter ha ikke fremovervendt kun fordi han blir 4. Anonymous poster hash: e0848...807 Sorry så ikke det, men barnet til HI er 32.5kg og 143cm hun har vokst ut av bakovervent 5punktsele, Britax stolen hun viser til er godkjent opp til 25kg bakovervend. Hvordan kan det da være trygt? Til appelsinpiken, flyvertinne de sitter i 5punkt sele som er tilpasset voksne det er en viss forskjell. Endret 16. oktober 2016 av Mamma_til_2
Appelsinpiken Skrevet 16. oktober 2016 #31 Skrevet 16. oktober 2016 Hun sitter i britax beltestol! Fra 15-36 kg.
Appelsinpiken Skrevet 16. oktober 2016 #32 Skrevet 16. oktober 2016 Sorry så ikke det, men barnet til HI er 32.5kg og 143cm hun har vokst ut av bakovervent 5punktsele, Britax stolen hun viser til er godkjent opp til 25kg bakovervend. Hvordan kan det da være trygt? Til appelsinpiken, flyvertinne de sitter i 5punkt sele som er tilpasset voksne det er en viss forskjell. Det er jo det jeg mener, så lwge den bakovervendte passer så er der jo trygt. 7åringen vår satt bakovervendt i axkid minikid senest i går. Tryggere det enn beltestolen hun sitter i til vanlig, for axkiden passer enda. Men nå sitter ikke HIs jente i en bakovervendt stol nå, men gjorde det hun var 6 år. Og DET henger folk seg oppi. Og å tro at bakovervent er farlig etter fylte 4 år??? He trodde virkelig folk var mer opplyste enn dette.
Appelsinpiken Skrevet 16. oktober 2016 #33 Skrevet 16. oktober 2016 Dette virker litt hysterisk synes jeg.... bakovervendt til 6 år????? Og i midten? Da må jo noe av hensikten bli borte også ettersom ikke setet da hadde noe å stå "inntil". Og fortsatt i fult bilsete, når hun er 143 høy og sikkert 10 år ca..... Sikkerhet i bil er vel og bra, men noen overgjør dette altså.... er vel litt poeng i å ikke skape mobbeofre også... "Joda, jeg var veldig trygg i bil hele min oppvekst, men jeg ble mobbet for å være "baby" hele tiden da, og hadde ikke så mange venner...." Anonymous poster hash: d68c3...7f3 En bakovervendt bilstol med støttebein skal absolutt IKKE støtte seg mot stolen fremom. Når stolen erbferdig montert og står bom fast, kan man forsiktig lene sete fremom bak til stolen,men dette er for å gi bedre plass i fremsetet. Passasjersetet eller førersetet må absolutt ikkke så langt bak at det presser på bilstolen.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2016 #34 Skrevet 16. oktober 2016 Helt enig med deg HI! Sikring er viktig uansett om det er i bil, sykkel eller båt. Og uansett alder! Jeg er en "sikrings-nazi" og begge mine sitter i bakovervendt sete selv om eldste er fire år. Der blir hun sittende til setet er for lite! Så lenge man kan sikre barnet ekstra skal man det. Og at folk flest ignorerer anbefalinger og turer frem som dem vil uten tanke på sikkerhet for sine mest dyrebare, betyr ikke at alle skal eller må følge den idiotiske saueflokken. Vi har faktisk blitt uvenner med ett vennepar (de har ikke snakket til oss på snart ett år) fordi vi lurte på hva de tenkte med da de kom på besøk til oss med sin 10 måneder (!!) gamle baby i forovervendt BELTESTOL. De er ikke norske og unskyldningen var at stoler i Norge er så dyrt og at alle setter barna sine slik i hjemlandet. De fikk forklart at uansett hva alle gjør i det landet så er det ikke lov i Norge med lov å snu barn før de er minst 15 måneder og at stolene er dyre er en dårlig unnskyldning for å ikke sikre barnet sitt. Vel dagen etter fikk de seg ett bakovervendt Besafe sete, men snudde ungen med en gang hun ble 15 måneder. Men da i 5 punktsele og ikke i beltestol. Jeg er trafikk-skadd og sikring i bil er for meg veldig veldig viktig. Grunnet god sikring slapp barna mine unna skader i ulykken. Anonymous poster hash: 61647...b71
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2016 #35 Skrevet 16. oktober 2016 Jeg reagerer mye mer på at nabogutten som er 7 og veldig liten for alderen kun sitter på pute enn jeg reagerer på tiåring i sete. Har selv en tiåring. Hun sitter på pute i bilen. Ca 150 cm lang. Hun satt i sete lenge, helt til det ble for ubehagelig. Anonymous poster hash: c973c...aa3
februarprins2013 Skrevet 16. oktober 2016 #36 Skrevet 16. oktober 2016 utrolig sært synes jeg, både nå og sitte bakover til man er 6 år, litt hysteri
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2016 #37 Skrevet 16. oktober 2016 Jøss.... okai, så jeg er sær.... forde hun satt bakovervent til no var nær 6 år? Når hun fysisk passet godt i stolen? Ble stoppet i kontrol og fikk skryk av biltilsynet for god barnesikring.... Jeg viste ikke jeg var sær da nei...... Og når jeg leser tt sine annbefalninger skjønner j3g ikke hvo4for andre foreldre reagerer..... Britax rømer stolen passer i enda mange cm..... hvorfor skal man da sitte på bare pute....hvorfor skal man slutte med bilstol forde man når en viss alder? - man har jo bedre sikkerhet i stol? Beltestol til de er MINST 135 cm ja..... MINST. Gjerne lenger, veldigveldig gjerne lenger..... Det er en del jeg kj3nner som ser på det som en milepæl at barnet når 135......for da kan de "endelig" sitte på bare pute, ja tilogmed uten pute..... Mitt barn på 143 cm og 32 kg er jo tryggere når hun sitter i en stol som hun passer i.... Ja hun er 11 år, men hun passer og har god god plass i bilstolen, både i lengden og bredden. Blir litt forundret over at så mange synes det er sært..... Selv jobber jeg i bhg, og ser 1 åringer som sitter forovervent, og 3 og 4 åringer på pute, fremme, ja og unger på småtrinnet som blir levert samtidig som vi leverer, og de parkerer ved siden av meg, så sitter 1 klassingen uten pute fremme, ja og bak så klart.... DET synes jeg er mer sært..... Jeg mener jeg følger trygg trafikk sine annbefalninger, og må si jeg er svært svært overasket over at jeg ikke fikk flere "tommel opp" på at jeg sikrer henne. Mulig jeg er sær, men hun må også ha sukkelhjelm når hun sykler, og tomnår hun sparkesykler. Hun må ha hjelm også når hun går på rollerblades, og hun får ikke sitte på i bestefar sin store båt uten redningsvest.... Og du, ja bakovervent i mitten....tryggeste plassen både for front kollisjon, og sidekollisjon. Det klarerte jeg med min venn som har doktorgrad i barnesikring i bil. Og NEI, barnet mitt er ikke noe mobbeoffer, eller har lite venner forde hun sitter trygg i bilen. Hvorfor skriver du som om du mener mitt barn kan bli mobbet?? For dette??? Anonymous poster hash: e26f1...68a Jeg er så hjertens enig med deg! Min snart 10-åring er akkurat like lang og tung som ditt barn, og hun sitter i beltestol. Så lenge hun har plass skal hun det. Og jeg skjønner virkelig ikke at man ikke skal sikre barna optimalt når sikringa er der, lett tilgjengelig. Det er da virkelig ikke noe pes å sitte i beltestol? Jeg er imidlertid ikke så nazi lenger at jeg sender med beltestolen hvis hun skal være med venner, siden hun tross alt har lov til å sitte uten. Dette gjelder kortere turer. Men er venner med oss så sikrer vi dem i beltestol eller pute, alt ettersom hvor store de er. Jeg har ikke inntrykk av at hun er den eneste som bruker beltestol, men nå er hun jo året yngre enn din, så det endrer seg kanskje til neste år. Nei, - følg overbevisninga di, du er ikke sær! Anonymous poster hash: 36d14...426
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2016 #38 Skrevet 16. oktober 2016 Takk til alle positive komentarer. Men jeg må si jeg er forundret over hvor mangebso synes det å sikre barnet sitt er sært.... Anonymous poster hash: e26f1...68a
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2016 #39 Skrevet 16. oktober 2016 Jeg klarer ikke å la være å kommentere denne. Barn blir ikke ertet for noe sånt som dette om det ikke er også andre ting. Jeg ser også at da mitt barn begynte i 1.klasse, så var det faktisk flere av dem i klassen som var i 4-årsstørrelse. Bl.a. en vekt under 25 kg. Se igjen "trygg trafikk": Trygg Trafikk anbefaler at småbarn opp til minst fire år sikres i et bakovervendt barnesete. OG denne fra trygg trafikk: Effekt av ulike beskyttelsessytemer Bakovervendt barnesete 90-95 % Forovervendt barnesete/bilpute 50-60 % Bilbelte for barn under 10 år 20-30 % Bilbelte for voksne 50-60 % Anonymous poster hash: c1e80...539 Står det nederste på trygg trafikk sine sider? Syns det er så dumt at de skriver 10 år og ikke heller lengde/vekt. Min på 9 veier 39kg og er over 150 høy. Der finnes ikke godkjente bilstoler til han. Han er jo like stor som en liten voksen dame... Anonymous poster hash: d6d69...038
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2016 #40 Skrevet 16. oktober 2016 Synes det er kjempe fint å høre at du tar bilsikring på alvor! Jeg har 2 barn i hhv 2.kl og 5.kl. (7 og 10 år). Minsten sitter i beltestol og eldste sitter på pute. Hun vil helst sitte uten fordi ALLE andre i klassen gjør det. Men jeg sier at jeg blåser i hva alle andre gjør, jeg passer på deg og sånn er det. Alle andre får mene hva de vil. Hun er 1.42 og ca 35 kg og kan sitte på pute ut det skoleåret her hvertfall. Helst til hun er 1.50 m høy. Synes du er flink som passer godt på!:-)) Anonymous poster hash: 2730f...5db
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2016 #41 Skrevet 16. oktober 2016 Synes det er kjempe fint å høre at du tar bilsikring på alvor! Jeg har 2 barn i hhv 2.kl og 5.kl. (7 og 10 år). Minsten sitter i beltestol og eldste sitter på pute. Hun vil helst sitte uten fordi ALLE andre i klassen gjør det. Men jeg sier at jeg blåser i hva alle andre gjør, jeg passer på deg og sånn er det. Alle andre får mene hva de vil. Hun er 1.42 og ca 35 kg og kan sitte på pute ut det skoleåret her hvertfall. Helst til hun er 1.50 m høy. Synes du er flink som passer godt på!:-)) Anonymous poster hash: 2730f...5db Hvilke puter bruker dere som har lange barn? Min 9-åring er ca 1.40, og klager over at det er vondt å sitte på pute. Ser at puten slutter midt på låret, og det er jo vondt. Kan noen vise meg en link på den puten dere har? Anonymous poster hash: bfe82...833
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2016 #42 Skrevet 16. oktober 2016 utrolig sært synes jeg, både nå og sitte bakover til man er 6 år, litt hysteri Ja, kjempe hysterisk og sært! Bedre med en dø eller lam unge ikke sant? Anonymous poster hash: 1aa8e...e69
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2016 #43 Skrevet 16. oktober 2016 Kjenner ingen 11-åringer med bilpute, så jeg er en av dem som synes du er hysterisk. Anonymous poster hash: 816c1...46c
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2016 #44 Skrevet 16. oktober 2016 Barnet er jo langt over 135 cm høy? Så jeg klarer ikke helt å se hvorfor hun skal ha det. Anonymous poster hash: 816c1...46c
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2016 #45 Skrevet 16. oktober 2016 Jeg er for å sikre barn i bil. Når det er sagt, så har ikke alle knøttsmå barn som kan sitte bakovervendt til de er konfirmanter. Min 6-åring sitter i beltestol enn så lenge, men han er 137 cm høy, så innen han fyller 10 har vi for lengst lagt bort beltestoler og puter. (Klassevenninnen på ca. 105 cm derimot, må/bør/skal nok sitte i bilsete lenge ennå.) Anonymous poster hash: 6e860...5a6
februarprins2013 Skrevet 16. oktober 2016 #46 Skrevet 16. oktober 2016 Ja, kjempe hysterisk og sært! Bedre med en dø eller lam unge ikke sant? Anonymous poster hash: 1aa8e...e69 vet du er veldig få som lar ungen sitte bakovervendt så lenge, og dessuten dø eller lam unge virkelig ? tviler på den, når det kun er abefalt og sitte bakover til man er 4
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2016 #47 Skrevet 16. oktober 2016 jeg har en 11 åring på 22 kg. Hvor stor ungen var, vekt og høyde i seksårsalderen husker jeg ikke, membran ingenting o veien for å sitte bakovervendt Anonymous poster hash: 92d9d...cf1
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2016 #48 Skrevet 16. oktober 2016 vet du er veldig få som lar ungen sitte bakovervendt så lenge, og dessuten dø eller lam unge virkelig ? tviler på den, når det kun er abefalt og sitte bakover til man er 4 Det er ikke KUN anbefalt å sitte bakovervendt til man er 4. Det er anbefalt å sitte bakovervendt til man er MINST 4. Dattera mi er nettopp fylt 3 år, 110 cm og 18 kg. Jeg kjøpte nettopp ny bakovervendt stol til henne pga den jeg hadde var opp til 18 kg og jeg ikke har lyst til å snu henne ennå. Jeg håper hun kan sitte bakovervendt til hun er minst 4, og kommer ikke til å snu henne før hun vokser ut av stolen! Nå er hun stor for alderen. Hadde hun vært liten for alderen, hadde det jo tatt mye lengre tid før hun vokste ut av stolen, og hadde hun kunnet sitte bakovervendt til hun ble 6 år, så hadde det vært topp, da det jo er den tryggeste måten for barn å sitte festet. Grunnen til at de fleste snur barna når de er 4 bør jo være at de da vokser ut av den bakovervendte stolen. Sønnen min har nettopp fått lov til å sitte uten beltestol, men han er nå over 150 og over 36 kg. Han hadde lenge lyst til å sitte uten beltestolen, men jeg sa bare det til han at jeg kom ikke til å tilgi meg selv hvis det skjedde en ulykke, og han ble skadd og jeg da hadde visst at jeg kunne ha sikret han ennå mer. Han argumenterte også med at alle andre satt uten (han var da 9 år), men jeg sa da bare det at det at andre ikke sikrer barna på tryggest mulig måte er deres problem, og at jeg gjør mitt beste for å sikre barna mine så godt jeg kan. Anonymous poster hash: 8e888...234
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2016 #49 Skrevet 16. oktober 2016 vet du er veldig få som lar ungen sitte bakovervendt så lenge, og dessuten dø eller lam unge virkelig ? tviler på den, når det kun er abefalt og sitte bakover til man er 4 Det er ikke KUN anbefalt å sitte bakovervendt til man er 4. Det er anbefalt å sitte bakovervendt til man er MINST 4. Dattera mi er nettopp fylt 3 år, 110 cm og 18 kg. Jeg kjøpte nettopp ny bakovervendt stol til henne pga den jeg hadde var opp til 18 kg og jeg ikke har lyst til å snu henne ennå. Jeg håper hun kan sitte bakovervendt til hun er minst 4, og kommer ikke til å snu henne før hun vokser ut av stolen! Nå er hun stor for alderen. Hadde hun vært liten for alderen, hadde det jo tatt mye lengre tid før hun vokste ut av stolen, og hadde hun kunnet sitte bakovervendt til hun ble 6 år, så hadde det vært topp, da det jo er den tryggeste måten for barn å sitte festet. Grunnen til at de fleste snur barna når de er 4 bør jo være at de da vokser ut av den bakovervendte stolen. Sønnen min har nettopp fått lov til å sitte uten beltestol, men han er nå over 150 og over 36 kg. Han hadde lenge lyst til å sitte uten beltestolen, men jeg sa bare det til han at jeg kom ikke til å tilgi meg selv hvis det skjedde en ulykke, og han ble skadd og jeg da hadde visst at jeg kunne ha sikret han ennå mer. Han argumenterte også med at alle andre satt uten (han var da 9 år), men jeg sa da bare det at det at andre ikke sikrer barna på tryggest mulig måte er deres problem, og at jeg gjør mitt beste for å sikre barna mine så godt jeg kan. Anonymous poster hash: 8e888...234
februarprins2013 Skrevet 16. oktober 2016 #50 Skrevet 16. oktober 2016 Det er ikke KUN anbefalt å sitte bakovervendt til man er 4. Det er anbefalt å sitte bakovervendt til man er MINST 4. Dattera mi er nettopp fylt 3 år, 110 cm og 18 kg. Jeg kjøpte nettopp ny bakovervendt stol til henne pga den jeg hadde var opp til 18 kg og jeg ikke har lyst til å snu henne ennå. Jeg håper hun kan sitte bakovervendt til hun er minst 4, og kommer ikke til å snu henne før hun vokser ut av stolen! Nå er hun stor for alderen. Hadde hun vært liten for alderen, hadde det jo tatt mye lengre tid før hun vokste ut av stolen, og hadde hun kunnet sitte bakovervendt til hun ble 6 år, så hadde det vært topp, da det jo er den tryggeste måten for barn å sitte festet. Grunnen til at de fleste snur barna når de er 4 bør jo være at de da vokser ut av den bakovervendte stolen. Sønnen min har nettopp fått lov til å sitte uten beltestol, men han er nå over 150 og over 36 kg. Han hadde lenge lyst til å sitte uten beltestolen, men jeg sa bare det til han at jeg kom ikke til å tilgi meg selv hvis det skjedde en ulykke, og han ble skadd og jeg da hadde visst at jeg kunne ha sikret han ennå mer. Han argumenterte også med at alle andre satt uten (han var da 9 år), men jeg sa da bare det at det at andre ikke sikrer barna på tryggest mulig måte er deres problem, og at jeg gjør mitt beste for å sikre barna mine så godt jeg kan. Anonymous poster hash: 8e888...234 da er vi uenige, min ble snudd når han var 3, da var han 116cm og 18kg , og er så tullete og krangle om dette, alle mener forskjellig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå