Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2016 #1 Skrevet 15. oktober 2016 Jenta mi er 143 cm og 32.5 kg. Jeg har altid vert nøye med sikring i bil. Hun satt bakovervendt i mitten bak til hun var 6 år. Gikk faktisk heilt greit. Hun har nå en britax rømer bilstol. Når ryggen på den er heilt oppe har hun fortsatt ialefall 4 fingre klarhet før skuldra tar oppi. Altså hun kan sitte i den ialkefall i 5-7 cm enda. Problemet er at "ale andre" sitter fremme i sine biler uten noe annet enn sele. Ingen i klassen sitter i bilstol. To mødre satt på med meg hjemfra foreldremøte frleden...de så setet og ble heilt satt ut..... hææ, sitt ho i barnesetevenda....???? Er det jeg som er sær? Jeg vil ha ho tryggest mulig lengst mulig jeg......selv på korte turer...... Anonymous poster hash: e26f1...68a
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2016 #2 Skrevet 15. oktober 2016 Hvor gammel er hun? Anonymous poster hash: a698c...67d
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2016 #4 Skrevet 15. oktober 2016 Du får nesten gå inn på Tryggtrafikk.no og lese hva som er anbefalt. Da forstår du også hvorfor andre foreldre reagerte;) Anonymous poster hash: 20bfc...901
klg,2 boys now:) Skrevet 15. oktober 2016 #5 Skrevet 15. oktober 2016 Ja du er sær.husk bilens seler er laget for å beskytte deg når du har passert høyden og vekt som trygg trafikk anbefaler at du skal droppe bilstol.
Fandens Oldemor Skrevet 15. oktober 2016 #6 Skrevet 15. oktober 2016 Sært, ja. Men det visste du sikkert allerede da du hadde henne bakovervendt i en alder av 6?
Blondzilla Skrevet 15. oktober 2016 #7 Skrevet 15. oktober 2016 (endret) Er det i det hele tatt en fordel og ha et så stort barn i sete? Endret 15. oktober 2016 av Blondzilla
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2016 #8 Skrevet 15. oktober 2016 Bakovervendt sete er anbefalt frem til man er fire år, er man liten så kanskje noe lenger. Men å ha en 6-åring bakovervent er jo absolutt ikke anbefalt, og er jo da mer utrygt enn beltestol. Du lager tydeligvis dine egne anbefalinger og går imot forskning og sikkerhet. Anonymous poster hash: e9fc5...237
prekæs Skrevet 15. oktober 2016 #9 Skrevet 15. oktober 2016 Hun er vel nærmere ti år da kanskje? Hva med en sittepute? Tror vel muligens det er en "greie" ungene i mellom. Opplevd her at de som sluttet tidlig, kommenterte det overfor de som sluttet med stol sent og noen barn blir flaue av slikt.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2016 #10 Skrevet 15. oktober 2016 Bakovervendt sete er anbefalt frem til man er fire år, er man liten så kanskje noe lenger. Men å ha en 6-åring bakovervent er jo absolutt ikke anbefalt, og er jo da mer utrygt enn beltestol. Du lager tydeligvis dine egne anbefalinger og går imot forskning og sikkerhet. Anonymous poster hash: e9fc5...237 Hvordan mener du at det er mer utrygt å sitte bakovervendt..? (Forutsetter selvfølgelig at barnet ikke var for tungt/langt for bilstolen..) Anonymous poster hash: a3892...b27
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2016 #11 Skrevet 15. oktober 2016 Min satt også bakovervendt til seks år. Minste i klassen og veldig liten for alderen. Det er tryggest for absolutt alle å sitte bakovervendt, men ikke så gjennomførbart for de fleste... Min er nå ti år og 129 cm. Sitter fortsatt i beltestol, og er vel omtrent eneste i klassen, visstnok veldig flaut, men sikkerhet først. Anonymous poster hash: dac50...5b3
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2016 #12 Skrevet 15. oktober 2016 Jeg er selv nakkeskadd. Jeg er derfor selvsagt kanskje mer enn andre opptatt av sikkerhet mht nakkeskader. Selv om barnet bikker 135 cm, så er fremdeles hodet veldig tungt i forhold til kroppen og nakken er ikke så sterk enda. Jeg har registrert at et par voksne (høye) mannfolk i vår familie ikke har noe særlig større hode enn vårt barn, ca 54 i luestørrelse. Det ville være dumt å tenke at det ikke er forskjellige behov for sikkerhet, når den ene veier 90 kg og er en voksen mann med utvikelde muskler og den andre veier 30 kg og har et barns muskler. Ut i fra den anbefalingen trygg trafikk gir, så er det minimum. Det er overhode ikke noe i veien for å bruke en beltestol også etter 135 cm, så lenge den er stor nok for barnet (at øverste del av ørene ikke stikker over kanten på sidene). Se hva trygg trafikk skriver: "Barn skal bruke beltestol eller pute til de er minst 135 cm høye. Når barna vokser ut av beltestolen, ofte ved 135 cm høyde, bør de gå over til bilpute frem til de blir 150 cm eller 36 kg. Både bilpute og sete må brukes sammen med bilens trepunktsbelte". Anonymous poster hash: c1e80...539
Mamma_til_2 Skrevet 15. oktober 2016 #13 Skrevet 15. oktober 2016 Om hun sitter bakovervendt så bruker jo hun fempunktselen og den er ikke anbefalt til mer enn 25kg ( bakovervendt) du bør snu henne og kjøpe ett nytt sete beltestol, eller pute.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2016 #14 Skrevet 15. oktober 2016 Hvordan mener du at det er mer utrygt å sitte bakovervendt..? (Forutsetter selvfølgelig at barnet ikke var for tungt/langt for bilstolen..) Anonymous poster hash: a3892...b27 Forklarte meg litt kjapt ser jeg, mener at et bakovervendt sete ikke er bra for ei som er så stor, da det er 5-punkts sele på de. Anonymous poster hash: e9fc5...237
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2016 #15 Skrevet 15. oktober 2016 Dette virker litt hysterisk synes jeg.... bakovervendt til 6 år????? Og i midten? Da må jo noe av hensikten bli borte også ettersom ikke setet da hadde noe å stå "inntil". Og fortsatt i fult bilsete, når hun er 143 høy og sikkert 10 år ca..... Sikkerhet i bil er vel og bra, men noen overgjør dette altså.... er vel litt poeng i å ikke skape mobbeofre også... "Joda, jeg var veldig trygg i bil hele min oppvekst, men jeg ble mobbet for å være "baby" hele tiden da, og hadde ikke så mange venner...." Anonymous poster hash: d68c3...7f3
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2016 #16 Skrevet 15. oktober 2016 Dette virker litt hysterisk synes jeg.... bakovervendt til 6 år????? Og i midten? Da må jo noe av hensikten bli borte også ettersom ikke setet da hadde noe å stå "inntil". Og fortsatt i fult bilsete, når hun er 143 høy og sikkert 10 år ca..... Sikkerhet i bil er vel og bra, men noen overgjør dette altså.... er vel litt poeng i å ikke skape mobbeofre også... "Joda, jeg var veldig trygg i bil hele min oppvekst, men jeg ble mobbet for å være "baby" hele tiden da, og hadde ikke så mange venner...." Anonymous poster hash: d68c3...7f3 Jeg klarer ikke å la være å kommentere denne. Barn blir ikke ertet for noe sånt som dette om det ikke er også andre ting. Jeg ser også at da mitt barn begynte i 1.klasse, så var det faktisk flere av dem i klassen som var i 4-årsstørrelse. Bl.a. en vekt under 25 kg. Se igjen "trygg trafikk": Trygg Trafikk anbefaler at småbarn opp til minst fire år sikres i et bakovervendt barnesete. OG denne fra trygg trafikk: Effekt av ulike beskyttelsessytemer Bakovervendt barnesete 90-95 % Forovervendt barnesete/bilpute 50-60 % Bilbelte for barn under 10 år 20-30 % Bilbelte for voksne 50-60 % Anonymous poster hash: c1e80...539
Amabolla Skrevet 15. oktober 2016 #17 Skrevet 15. oktober 2016 Mi er 10 år, 153 lang og hun sitter på pute. Hun satt i stol med rygg frem til hun var rundt 145 lang. Pute skal hun sitte på til hun er over 36 kg. Jeg følger trygg trafikk sine anbefalinger og ikke andres foreldres synsing. Venner som skal sitte på med oss må også sitte på pute/bilstol.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2016 #18 Skrevet 16. oktober 2016 Jøss.... okai, så jeg er sær.... forde hun satt bakovervent til no var nær 6 år? Når hun fysisk passet godt i stolen? Ble stoppet i kontrol og fikk skryk av biltilsynet for god barnesikring.... Jeg viste ikke jeg var sær da nei...... Og når jeg leser tt sine annbefalninger skjønner j3g ikke hvo4for andre foreldre reagerer..... Britax rømer stolen passer i enda mange cm..... hvorfor skal man da sitte på bare pute....hvorfor skal man slutte med bilstol forde man når en viss alder? - man har jo bedre sikkerhet i stol? Beltestol til de er MINST 135 cm ja..... MINST. Gjerne lenger, veldigveldig gjerne lenger..... Det er en del jeg kj3nner som ser på det som en milepæl at barnet når 135......for da kan de "endelig" sitte på bare pute, ja tilogmed uten pute..... Mitt barn på 143 cm og 32 kg er jo tryggere når hun sitter i en stol som hun passer i.... Ja hun er 11 år, men hun passer og har god god plass i bilstolen, både i lengden og bredden. Blir litt forundret over at så mange synes det er sært..... Selv jobber jeg i bhg, og ser 1 åringer som sitter forovervent, og 3 og 4 åringer på pute, fremme, ja og unger på småtrinnet som blir levert samtidig som vi leverer, og de parkerer ved siden av meg, så sitter 1 klassingen uten pute fremme, ja og bak så klart.... DET synes jeg er mer sært..... Jeg mener jeg følger trygg trafikk sine annbefalninger, og må si jeg er svært svært overasket over at jeg ikke fikk flere "tommel opp" på at jeg sikrer henne. Mulig jeg er sær, men hun må også ha sukkelhjelm når hun sykler, og tomnår hun sparkesykler. Hun må ha hjelm også når hun går på rollerblades, og hun får ikke sitte på i bestefar sin store båt uten redningsvest.... Og du, ja bakovervent i mitten....tryggeste plassen både for front kollisjon, og sidekollisjon. Det klarerte jeg med min venn som har doktorgrad i barnesikring i bil. Og NEI, barnet mitt er ikke noe mobbeoffer, eller har lite venner forde hun sitter trygg i bilen. Hvorfor skriver du som om du mener mitt barn kan bli mobbet?? For dette??? Anonymous poster hash: e26f1...68a
anonyme Anna Skrevet 16. oktober 2016 #19 Skrevet 16. oktober 2016 Jeg klarer ikke å la være å kommentere denne. Barn blir ikke ertet for noe sånt som dette om det ikke er også andre ting. Jeg ser også at da mitt barn begynte i 1.klasse, så var det faktisk flere av dem i klassen som var i 4-årsstørrelse. Bl.a. en vekt under 25 kg. Se igjen "trygg trafikk": Trygg Trafikk anbefaler at småbarn opp til minst fire år sikres i et bakovervendt barnesete. OG denne fra trygg trafikk: Effekt av ulike beskyttelsessytemer Bakovervendt barnesete 90-95 % Forovervendt barnesete/bilpute 50-60 % Bilbelte for barn under 10 år 20-30 % Bilbelte for voksne 50-60 % Anonymous poster hash: c1e80...539 Min veide ca 18 kg da hun begynte i førsteklasse. Hun var også veldig lav. Hvorfor i alle dager tenker flere av dere at hun skulle ha sluttet å sitte bakovervendt da hun var fire år når bakovervendt er sikrest?
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2016 #20 Skrevet 16. oktober 2016 Forklarte meg litt kjapt ser jeg, mener at et bakovervendt sete ikke er bra for ei som er så stor, da det er 5-punkts sele på de. Anonymous poster hash: e9fc5...237 Det er bare tull, det er forovervendt de ikke bør ha 5-punktssele hvis de er store nok til 3-punkts. Bakovervendt er alltid tryggest så lenge setet passer. Anonymous poster hash: 24b1c...46a
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2016 #21 Skrevet 16. oktober 2016 Min blir 11 i desember, og er riktignok noe mindre en din både i høyde og vekt, men sitter fortsatt i sete. Anonymous poster hash: db007...2a1
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2016 #22 Skrevet 16. oktober 2016 En 11åring i barnesete er veldig sært... Anonymous poster hash: d5ee7...64c
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2016 #23 Skrevet 16. oktober 2016 En 11åring i barnesete er veldig sært... Anonymous poster hash: d5ee7...64c Heller noen bilturer i barnesete enn restene av et eventuelt liv i rullestol eller respirator. Hvorfor er det sært? Hva med små 11-åringer? Anonymous poster hash: db007...2a1
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2016 #24 Skrevet 16. oktober 2016 Men når ditt barn er det eneste i bilsete er det jo litt sært... Uten at det betyr at dere skal gjøre det annerledes. Anonymous poster hash: edcd4...dd1
Mamma_til_2 Skrevet 16. oktober 2016 #25 Skrevet 16. oktober 2016 Jøss.... okai, så jeg er sær.... forde hun satt bakovervent til no var nær 6 år? Når hun fysisk passet godt i stolen? Ble stoppet i kontrol og fikk skryk av biltilsynet for god barnesikring.... Jeg viste ikke jeg var sær da nei...... Og når jeg leser tt sine annbefalninger skjønner j3g ikke hvo4for andre foreldre reagerer..... Britax rømer stolen passer i enda mange cm..... hvorfor skal man da sitte på bare pute....hvorfor skal man slutte med bilstol forde man når en viss alder? - man har jo bedre sikkerhet i stol? Beltestol til de er MINST 135 cm ja..... MINST. Gjerne lenger, veldigveldig gjerne lenger..... Det er en del jeg kj3nner som ser på det som en milepæl at barnet når 135......for da kan de "endelig" sitte på bare pute, ja tilogmed uten pute..... Mitt barn på 143 cm og 32 kg er jo tryggere når hun sitter i en stol som hun passer i.... Ja hun er 11 år, men hun passer og har god god plass i bilstolen, både i lengden og bredden. Blir litt forundret over at så mange synes det er sært..... Selv jobber jeg i bhg, og ser 1 åringer som sitter forovervent, og 3 og 4 åringer på pute, fremme, ja og unger på småtrinnet som blir levert samtidig som vi leverer, og de parkerer ved siden av meg, så sitter 1 klassingen uten pute fremme, ja og bak så klart.... DET synes jeg er mer sært..... Jeg mener jeg følger trygg trafikk sine annbefalninger, og må si jeg er svært svært overasket over at jeg ikke fikk flere "tommel opp" på at jeg sikrer henne. Mulig jeg er sær, men hun må også ha sukkelhjelm når hun sykler, og tomnår hun sparkesykler. Hun må ha hjelm også når hun går på rollerblades, og hun får ikke sitte på i bestefar sin store båt uten redningsvest.... Og du, ja bakovervent i mitten....tryggeste plassen både for front kollisjon, og sidekollisjon. Det klarerte jeg med min venn som har doktorgrad i barnesikring i bil. Og NEI, barnet mitt er ikke noe mobbeoffer, eller har lite venner forde hun sitter trygg i bilen. Hvorfor skriver du som om du mener mitt barn kan bli mobbet?? For dette??? Anonymous poster hash: e26f1...68a Det er ikke lengden som avgjør det er antall kilo og bakovervendt så går det til 25kg det er det stolen sine belter er godkjent til, datteren din er 32kg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå