Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #26 Skrevet 13. oktober 2016 Privat avtale funker bare dersom partene samarbeider og kan snakke godt sammen så begge kan være enige i summen og hva den skal brukes til. I din situasjon ville jeg heller tatt det via nav og så evt kjøpt ekstra ting til barnet hvis du ser behovet. Her inne er det selvfølgelig mange mødre med trang økonomi der bidraget er et være eller ikke være, så da får du svar av sånne som over her. Jeg klarer til tross for å være mor og stemor å se begge sider her og med dårlig samarbeid bør dere ta det via nav og følge deres regler til punkt og prikke for å unngå mer gnisinger enn nødvendig. Mor blir nok forbannet, men hun bør oppføre seg på en skikkelig måte når hun tross alt får mer enn hun har krav på. Anonymous poster hash: f1573...56d
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #27 Skrevet 13. oktober 2016 Du er tydeligvis ikke alene med barn.. fritidsaktiviteter er strengt tatt ikke nødvendig?? Det er mye som "strengt tatt ikke er nødvendig".. hvis man ikke vil oppdra en gjeng sosiale tapere da... for det er det disse barna blir dersom de ikke skal kunne delta på lik linje som alle andre barn! Er man riktig skrudd sammen ser man dette, og unner ungene sine litt mer enn å leve på sparebluss! Det er utrolig viktig for alle barn å kunne delta på lik linje med alle andre barn! Selvfølgelig skal skilsmissebarn få delta på dans eller fotball! Være en aktiv del av nærmiljøet og ha det gøy! Her kommer min kampsak frem! Er det nødvendig å krangle om småpenger? Eller unner man ungene sine å ha en normal oppvekst der fritidsaktiviteter inngår? Anonymous poster hash: c9716...7f5 Jeg var alene med 2 og mine gikk på aktiviteter, betalte det selv om bidraget ikke strakk til. Hadde ikke kommet på at far skulle betale ekstra i hverdagen enn bidraget. Men de bør være med å dekke halve beløpet i skoleturer, konfirmasjon o.l Anonymous poster hash: 17308...ec1
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #28 Skrevet 13. oktober 2016 Privat avtale funker bare dersom partene samarbeider og kan snakke godt sammen så begge kan være enige i summen og hva den skal brukes til. I din situasjon ville jeg heller tatt det via nav og så evt kjøpt ekstra ting til barnet hvis du ser behovet. Her inne er det selvfølgelig mange mødre med trang økonomi der bidraget er et være eller ikke være, så da får du svar av sånne som over her. Jeg klarer til tross for å være mor og stemor å se begge sider her og med dårlig samarbeid bør dere ta det via nav og følge deres regler til punkt og prikke for å unngå mer gnisinger enn nødvendig. Mor blir nok forbannet, men hun bør oppføre seg på en skikkelig måte når hun tross alt får mer enn hun har krav på. Anonymous poster hash: f1573...56d Regner med at du sikter til meg. Og merker jeg blir i overkant engasjert her. Jeg har ikke trang økonomi, men er opptatt av rettferdighet og hva barna har krav på. Jeg mener man kommer langt med å være raus (la oss bruke det ordet, selvom jeg ikke synes det er riktig å kalle det raust å forsørge egne barn) Mitt poeng er at her i dette landet er det INGEN som betaler astronomiske summer i bidrag. Og man kommer langt ved å innse det, og være på tilbudssiden når det gjelder egne barn. For det er faktisk barna det går utover. Anonymous poster hash: c9716...7f5
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #29 Skrevet 13. oktober 2016 Hvis dere har privat avtale og du er uenig i den, så sender du inn til nav at du ønsker at bidraget blir krevd inn gjennom dem. Da slipper dere krangler om bidrag, og mor får kun det hun har krav på og ikke en krone mer. Ikke verre enn det. Søknad kan du sende over nett også, så det er en utrolig lett ting å fikse. Anonymous poster hash: 4790f...18c
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #30 Skrevet 13. oktober 2016 Du er tydeligvis ikke alene med barn.. fritidsaktiviteter er strengt tatt ikke nødvendig?? Det er mye som "strengt tatt ikke er nødvendig".. hvis man ikke vil oppdra en gjeng sosiale tapere da... for det er det disse barna blir dersom de ikke skal kunne delta på lik linje som alle andre barn! Er man riktig skrudd sammen ser man dette, og unner ungene sine litt mer enn å leve på sparebluss! Det er utrolig viktig for alle barn å kunne delta på lik linje med alle andre barn! Selvfølgelig skal skilsmissebarn få delta på dans eller fotball! Være en aktiv del av nærmiljøet og ha det gøy! Her kommer min kampsak frem! Er det nødvendig å krangle om småpenger? Eller unner man ungene sine å ha en normal oppvekst der fritidsaktiviteter inngår? Anonymous poster hash: c9716...7f5 Hahaha, kjære sinna anonym. Jeg referer til denne linken: http://www.frirettshjelpadvokat.no/barnefordeling2.html#barnef11. Når HI skriver et fortvilet innlegg om en mor som prøver å få mest mulig penger ut av han så gir jeg råd ihht hva han ber om. Hilsen alenemamma som betaler langt mer for barna mine enn det faren deres gjør, nettopp fordi jeg ikke krangler om småpenger. Anonymous poster hash: 22045...5ef
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #31 Skrevet 13. oktober 2016 Bruk Nav! Er det noe de faktisk kan så er det dette med barnebidrag! Vi har en barnemor som presser for mer penger, det var mirakuløst hvor mye penger det barnet skulle koste i bruk. Betalte nærmere 6000 kr for et barn! Privat avtale, som ikke tok hensyn til at han hadde fått ny familie eller at de samlet hadde over dobbel årsinntekt som oss. Vi har alt av klær og utstyr her selv. Etter vi tok det via nav; 3200 kr i måneden og mor må nå søke om særfradrag som ved tannregulering. Vi betaler 61 % av kostnadene av egenandelen, så fremt at hun leverer bevis. Det er en fryd for familieliv og økonomi med å ta det via en objektiv tredjepart. Barnebidrag skal dekke alle utgifter, og ved de store som nevnt tannregulering, konfirmasjon osv. Sykkel og sportsutstyr kan hun søke om.. Anonymous poster hash: 04a66...441
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #32 Skrevet 13. oktober 2016 Regner med at du sikter til meg. Og merker jeg blir i overkant engasjert her. Jeg har ikke trang økonomi, men er opptatt av rettferdighet og hva barna har krav på. Jeg mener man kommer langt med å være raus (la oss bruke det ordet, selvom jeg ikke synes det er riktig å kalle det raust å forsørge egne barn) Mitt poeng er at her i dette landet er det INGEN som betaler astronomiske summer i bidrag. Og man kommer langt ved å innse det, og være på tilbudssiden når det gjelder egne barn. For det er faktisk barna det går utover. Anonymous poster hash: c9716...7f5 Du vet at bidraget ikke skal betale alle utgiftene men 50% av de? Anonymous poster hash: 28c9e...b7c
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #33 Skrevet 13. oktober 2016 Hahaha, kjære sinna anonym. Jeg referer til denne linken: http://www.frirettshjelpadvokat.no/barnefordeling2.html#barnef11. Når HI skriver et fortvilet innlegg om en mor som prøver å få mest mulig penger ut av han så gir jeg råd ihht hva han ber om. Hilsen alenemamma som betaler langt mer for barna mine enn det faren deres gjør, nettopp fordi jeg ikke krangler om småpenger. Anonymous poster hash: 22045...5ef Sinna anonym? Det kan du gjerne kalle meg. Faller på sin egen urimelighet hvis du faktisk leser det jeg skriver. Anonymous poster hash: c9716...7f5
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #34 Skrevet 13. oktober 2016 Regner med at du sikter til meg. Og merker jeg blir i overkant engasjert her. Jeg har ikke trang økonomi, men er opptatt av rettferdighet og hva barna har krav på. Jeg mener man kommer langt med å være raus (la oss bruke det ordet, selvom jeg ikke synes det er riktig å kalle det raust å forsørge egne barn) Mitt poeng er at her i dette landet er det INGEN som betaler astronomiske summer i bidrag. Og man kommer langt ved å innse det, og være på tilbudssiden når det gjelder egne barn. For det er faktisk barna det går utover. Anonymous poster hash: c9716...7f5 Helt enig i at man skal være raus, dersom man har mulighet til det. Men raus mot barnet først og fremst. Rausheten bør gå begge veier forøvrig, ved trusler og press utgår alle muligheter for et godt samarbeid, noe som også går ut over barnet. Jeg har selv sett hvor vanskelig det har vært for en far med svært lav lønn å betale bidrag fordi nav mener han hadde potensiale til å jobbe mer (men til tross for 300 jobbsøknader fikk han jo ikke noe jobb) og der jeg har måttet betale livsopphold for han fordi nav selv etter 3 klager mente han fint kunne betale den summen han gjorde. Jeg mener selvfølgelig at bidrag skal betales og har selv betalt alt barnet trenger siden far ikke har tjent mer enn 7-8000 pr mnd etter skatt (han har likevel betalt 1500,- av det i bidrag pr mnd). At både far og mor skal betale det barnet koster er en selvfølge, men jeg har sett den andre siden av dette også, der far får bare møkk fra mor og betaler selv om han strengt tatt ikke har betalingsevne. Nå er heldigvis den økonomiske situasjonen litt bedre og samarbeidet likeså og bidraget betales med den største selvfølgelighet. Likevel er det lurt å innse at det finnes fedre som faktisk kommer dårlig ut av dette her også og at man som foreldre bør kunne ha nok empati til å se hverandres situasjon og samarbeide til barnets beste. Anonymous poster hash: f1573...56d
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #35 Skrevet 13. oktober 2016 Du vet at bidraget ikke skal betale alle utgiftene men 50% av de? Anonymous poster hash: 28c9e...b7c Ja, og jeg gjentar i det uendelige, bidraget dekker ikke de reelle kostnadene. Anonymous poster hash: c9716...7f5
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #36 Skrevet 13. oktober 2016 Bidrag skal dekke alt som er nødvendig. Bidraget regnes ut fra bidragsevnen. Her betaler f.eks far litt mer enn meg når det er ting som regulering, fordi han har høyere bidragsevne enn meg. Han betaler nå 1510 kr i mnd, og det dekker jo ingenting i det store bildet, men det er heller ikke en menneskerett å få gå på ørten aktiviteter. Man kan mene så mangt om sosial status og oppfostring av tapere, men det er nå sånn det er. Anonymous poster hash: 0317e...c8f
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #37 Skrevet 13. oktober 2016 Må nok skuffe deg. jeg er en fortvilt far som ikke har den fulle oversikt. Jeg betaler flere tusen i mnd i bidrag. Og blir presset til å betale for fritidsaktiviteter og sfo. osv. Jeg hører fra kamerater at dette burde bidraget dekke..? Jeg har ikke flere barn så er usikker på dette! Hi Anonymous poster hash: 36ad2...6e1 Merkelig at du klarte å bli far? For msn trenger baller for å befrukte en kvinne. Se og gro deg et par baller nå, da, og begynn å svare at dette skal bidraget dekke! Anonymous poster hash: 58704...0a8
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #38 Skrevet 13. oktober 2016 Du vet at bidraget ikke skal betale alle utgiftene men 50% av de? Anonymous poster hash: 28c9e...b7c Du er klar over at det ikke er sant? Det er relativt til hva man tjener. Her tjener far litt mer enn meg og han skal betale 57% av utgiftene og jeg 43%. Bare sånn at det er klart blir barnetrygd og skattefordelen blir lagt min inntekt før beregning så far får og goder av det ved å betale mindre. Anonymous poster hash: f7cd4...24d
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #39 Skrevet 14. oktober 2016 Ja, og jeg gjentar i det uendelige, bidraget dekker ikke de reelle kostnadene. Anonymous poster hash: c9716...7f5 7f5, du virker bitter. Du burde være takknemlig for at du trosd alt sitter med hovrdomsorgen. Det er du som er vinnere her. Fordi du får se barna mest. Anonymous poster hash: 7ca03...ba1
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #40 Skrevet 14. oktober 2016 Hva jeg har eller ikke har av omsorg er helt urelevant. Jeg gikk inn i denne diskusjonen fordi en far føler han bidrar for mye økonomisk. Jeg mener at bidraget ikke er i nærheten av å dekke de reelle kostnadene og at far derfor burde bidra ekstra hvis det trengs. Vil man barnets beste er det det rette å gjøre. Ikke krangle om småpenger. Så jeg er ikke bitter, ikke fattig og alt det andre dere pålegger meg av karakteristikker, men jeg blir forbanna! Er så lei av sånne tråder der far/stemor klager over bidraget. Betal det du skal og bidra ekstra der det trengs, det er det beste for barnet! Anonymous poster hash: c9716...7f5
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #41 Skrevet 14. oktober 2016 Hva jeg har eller ikke har av omsorg er helt urelevant. Jeg gikk inn i denne diskusjonen fordi en far føler han bidrar for mye økonomisk. Jeg mener at bidraget ikke er i nærheten av å dekke de reelle kostnadene og at far derfor burde bidra ekstra hvis det trengs. Vil man barnets beste er det det rette å gjøre. Ikke krangle om småpenger. Så jeg er ikke bitter, ikke fattig og alt det andre dere pålegger meg av karakteristikker, men jeg blir forbanna! Er så lei av sånne tråder der far/stemor klager over bidraget. Betal det du skal og bidra ekstra der det trengs, det er det beste for barnet! Anonymous poster hash: c9716...7f5 Men du får det samtidig til å høres ut som det ikke finnes urimelige mødre som utnytter eksens samvittighet for egen vinning. De finnes nemlig også. Til Hi Ta bidraget gjennom nav, summen hun får da skal dekke din del av de løpende utgiftene. Men så synes jeg godt du kan være litt generøs i tillegg, bidra med en vinterdress, et par sko, spleise med henne på sykkel i bursdagsgave eller hva det nå måtte være. Det kommer barnet tilgode uansett hva slags mamma det har. Anonymous poster hash: 91b36...5b4
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #42 Skrevet 14. oktober 2016 Hva jeg har eller ikke har av omsorg er helt urelevant. Jeg gikk inn i denne diskusjonen fordi en far føler han bidrar for mye økonomisk. Jeg mener at bidraget ikke er i nærheten av å dekke de reelle kostnadene og at far derfor burde bidra ekstra hvis det trengs. Vil man barnets beste er det det rette å gjøre. Ikke krangle om småpenger. Så jeg er ikke bitter, ikke fattig og alt det andre dere pålegger meg av karakteristikker, men jeg blir forbanna! Er så lei av sånne tråder der far/stemor klager over bidraget. Betal det du skal og bidra ekstra der det trengs, det er det beste for barnet! Anonymous poster hash: c9716...7f5 Men du hisset deg opp allerede fra første innlegg da du ikke engang hadde nok info til å konkludere som du gjør. Han sier jo at han betaler vel mer enn det du oppgir som vanlig. Går det ikke an å spørre et spørsmål uten å bli beskyldt for det ene og det andre når du i tillegg ikke aner noe om det? Du drar kun dine egne erfaringer inn i debatten uten engang å vurdere at andre menn kan være anderledes enn din eks. Anonymous poster hash: 28c9e...b7c
Luksusdyret Skrevet 14. oktober 2016 #43 Skrevet 14. oktober 2016 Jeg betaler mer enn det du skreiv. Privat avtale. Men vi trenger ikke diskutere dette mer. Lurte bare på hva bidraget skal dekke. Var ikke verre enn det. Anonymous poster hash: 36ad2...6e1 Men da tar du bidraget gjennom NAV. Da betaler du det du skal, og får forklart fra NAV hva bidraget skal dekke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå