Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #1 Skrevet 13. oktober 2016 Har du en seriøs link til dette? (NAV eller lignende) På forhånd tusen takk Anonymous poster hash: 36ad2...6e1
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #2 Skrevet 13. oktober 2016 Lov om barn og foreldre. Begge foreldre har etter skilsmisse eller samlivsbrudd plikt til å forsørge barna sine. Det er i utgangspunktet den av foreldrene som barna bor hos, som har ansvaret for barnas utgifter, mens samværsforeldre vanligvis betaler bidrag. Anonymous poster hash: 021b5...cc9
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #3 Skrevet 13. oktober 2016 Alt bortsett fra mat og hygieneartikler når barnet er på samvær Anonymous poster hash: 91b36...5b4
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #4 Skrevet 13. oktober 2016 Lov om barn og foreldre. Begge foreldre har etter skilsmisse eller samlivsbrudd plikt til å forsørge barna sine. Det er i utgangspunktet den av foreldrene som barna bor hos, som har ansvaret for barnas utgifter, mens samværsforeldre vanligvis betaler bidrag. Anonymous poster hash: 021b5...cc9 Hva skal bidraget dekke ? Anonymous poster hash: 36ad2...6e1
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #5 Skrevet 13. oktober 2016 Hva skal bidraget dekke ? Anonymous poster hash: 36ad2...6e1 Alt, bortsett fra større ting som man kan søke særbidrag om (du kan lese om det på nav.no) Anonymous poster hash: 021b5...cc9
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #6 Skrevet 13. oktober 2016 http://www.frirettshjelpadvokat.no/barnefordeling2.html#barnef11 Anonymous poster hash: 91b36...5b4
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #7 Skrevet 13. oktober 2016 Alt, bortsett fra større ting som man kan søke særbidrag om (du kan lese om det på nav.no) Anonymous poster hash: 021b5...cc9 Takk for svar. Hva gjør vi når bidrags mottaker driver med utpressing da? Bruker alle midler for å få mer penger enn bidraget. Hi Anonymous poster hash: 36ad2...6e1
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #8 Skrevet 13. oktober 2016 Stemor tråd dette her? Bitter for at samboer må betale for barna sine? Bor barnet fast hos mor går bidraget til å dekke deler av lån/husleie (man trenger større plass når man har barn), mat, klær, strøm, bensin, ferier, bursdager, fritidsaktiviteter etc. INGEN og jeg gjentar INGEN i Norge betaler astronomiske summer i barnebidrag, så slutt å klag! Bidraget er ikke i nærheten av å dekke den reelle kostnaden av å ha ett eller flere barn 😡 Er så drittlei tråder der (oftest stemor) klaget over barnebidrag! Som alenemor må man helst gå kledd i striesekker, klippe håret selv med kjøkkensaks og aldri unne seg noe siden det da SELVFØLGELIG er tatt av bidraget 😡😡😡😡😡 Anonymous poster hash: c9716...7f5
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #9 Skrevet 13. oktober 2016 Oida.. bitter du da! Anonymous poster hash: 80a7a...cb9
Modesty Blaise. Skrevet 13. oktober 2016 #10 Skrevet 13. oktober 2016 Tråden er ryddet for dobbeltposter. MB, moderator
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #11 Skrevet 13. oktober 2016 Stemor tråd dette her? Bitter for at samboer må betale for barna sine? Bor barnet fast hos mor går bidraget til å dekke deler av lån/husleie (man trenger større plass når man har barn), mat, klær, strøm, bensin, ferier, bursdager, fritidsaktiviteter etc. INGEN og jeg gjentar INGEN i Norge betaler astronomiske summer i barnebidrag, så slutt å klag! Bidraget er ikke i nærheten av å dekke den reelle kostnaden av å ha ett eller flere barn 😡 Er så drittlei tråder der (oftest stemor) klaget over barnebidrag! Som alenemor må man helst gå kledd i striesekker, klippe håret selv med kjøkkensaks og aldri unne seg noe siden det da SELVFØLGELIG er tatt av bidraget 😡😡😡😡😡 Anonymous poster hash: c9716...7f5 Må nok skuffe deg. jeg er en fortvilt far som ikke har den fulle oversikt. Jeg betaler flere tusen i mnd i bidrag. Og blir presset til å betale for fritidsaktiviteter og sfo. osv. Jeg hører fra kamerater at dette burde bidraget dekke..? Jeg har ikke flere barn så er usikker på dette! Hi Anonymous poster hash: 36ad2...6e1
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #12 Skrevet 13. oktober 2016 Ikke bitter, men drittlei av å måtte forsvare de usle lappene man får i bidrag! Er helt sykt at man må forsvare det man får i barnebidrag! Det er helt sinnsykt faktiskt!! Hadde det vært opp til meg skulle bidragene vært doblet eller triplet da de ikke er i nærheten av å dekke de reelle kostnadene! Det er så smålig og stusslig når folk klager over å betale bidrag!!! Ta ungen/e fulltid da vel, så får dere se hva det faktisk koster å ha barn! Anonymous poster hash: c9716...7f5
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #13 Skrevet 13. oktober 2016 Må nok skuffe deg. jeg er en fortvilt far som ikke har den fulle oversikt. Jeg betaler flere tusen i mnd i bidrag. Og blir presset til å betale for fritidsaktiviteter og sfo. osv. Jeg hører fra kamerater at dette burde bidraget dekke..? Jeg har ikke flere barn så er usikker på dette! Hi Anonymous poster hash: 36ad2...6e1 Du bor i Norge, jeg gjentar N O R G E, du betaler ikke astronomiske summer i bidrag! Og det er helt riktig, det du betaler dekker faktisk ikke alt! Du kan selvfølgelig høre på kompisene dine og betale minimum. Eller du kan være en god Far og ta en samtale med eksen og komme til en løsning.Det NAV kommer frem til at du skal betale er nemlig ikke en sum som dekker de reelle kostnadene. Det vet du nok veldig godt selg også tenker nå jeg. Hadde dere droppet nav og satt opp et regnestykke på hva det faktisk koster så er det veldig mye mer enn hva du betaler nå! Anonymous poster hash: c9716...7f5
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #14 Skrevet 13. oktober 2016 Du bor i Norge, jeg gjentar N O R G E, du betaler ikke astronomiske summer i bidrag! Og det er helt riktig, det du betaler dekker faktisk ikke alt! Du kan selvfølgelig høre på kompisene dine og betale minimum. Eller du kan være en god Far og ta en samtale med eksen og komme til en løsning. Det NAV kommer frem til at du skal betale er nemlig ikke en sum som dekker de reelle kostnadene. Det vet du nok veldig godt selg også tenker nå jeg. Hadde dere droppet nav og satt opp et regnestykke på hva det faktisk koster så er det veldig mye mer enn hva du betaler nå! Anonymous poster hash: c9716...7f5 Hvor står det at vi tar bidraget gjennom nav? Men hvorfor er du så sint? Anonymous poster hash: 36ad2...6e1
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #15 Skrevet 13. oktober 2016 Jeg blir oppgitt fordi det er så utrolig stusslig å klage på bidrag. Det er en gjenganger i dette forumet. Og jeg er 99,9 % sikker på at dere tar det gjennom Nav som de fleste andre gjør. Har dere privat avtale greit nok, men da burde du også som far vite at utgiftene vokser med alderen. Nå snakker jeg ikke om bo og matutgiftene, men la oss ta for oss fritidsaktiviteter. Har du et barn som driver aktivt med idrett kan det innebære enorme summer! Jo eldre ungene blir jo dyrere blir det. Og bidraget gjenspeiler ikke de faktiske kostnadene! Er du (uheldig) og har et barn som driver med dans, alpint eller ishockey er det idretter som koster astronomiske summer. Betaler du 2-3000 kr i måneden i bidrag dekker det ikke èn treningsleir eller cup i utlandet. Så kjære deg, jeg er sikkert farget av opparbeidet irritasjon over 10+ år med denne krangelen her. Men jeg vet av egen erfaring at når det kommer til barna er man mye bedre stilt om man er på tilbudssiden og tar noen ekstra kostnader enn å krangle om bidraget! Er du i tvil så be om selve fakturaen og betal den, det er barna våre det er snakk om, og man kommer mye lenger om man strekker seg litt, enn å krangle om bidraget. Anonymous poster hash: c9716...7f5
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #16 Skrevet 13. oktober 2016 Jeg blir oppgitt fordi det er så utrolig stusslig å klage på bidrag. Det er en gjenganger i dette forumet. Og jeg er 99,9 % sikker på at dere tar det gjennom Nav som de fleste andre gjør. Har dere privat avtale greit nok, men da burde du også som far vite at utgiftene vokser med alderen. Nå snakker jeg ikke om bo og matutgiftene, men la oss ta for oss fritidsaktiviteter. Har du et barn som driver aktivt med idrett kan det innebære enorme summer! Jo eldre ungene blir jo dyrere blir det. Og bidraget gjenspeiler ikke de faktiske kostnadene! Er du (uheldig) og har et barn som driver med dans, alpint eller ishockey er det idretter som koster astronomiske summer. Betaler du 2-3000 kr i måneden i bidrag dekker det ikke èn treningsleir eller cup i utlandet. Så kjære deg, jeg er sikkert farget av opparbeidet irritasjon over 10+ år med denne krangelen her. Men jeg vet av egen erfaring at når det kommer til barna er man mye bedre stilt om man er på tilbudssiden og tar noen ekstra kostnader enn å krangle om bidraget! Er du i tvil så be om selve fakturaen og betal den, det er barna våre det er snakk om, og man kommer mye lenger om man strekker seg litt, enn å krangle om bidraget. Anonymous poster hash: c9716...7f5 Jeg betaler mer enn det du skreiv. Privat avtale. Men vi trenger ikke diskutere dette mer. Lurte bare på hva bidraget skal dekke. Var ikke verre enn det. Anonymous poster hash: 36ad2...6e1
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #17 Skrevet 13. oktober 2016 Hvis du betaler mer enn det lurer jeg på hvorfor du skrev dette innlegget? Da er vel alt greit og alle er fornøyde? 😊 Bidraget skal som sagt dekke bokostnader, strøm, mat, klær, fritidsaktiviteter, ferier, bursdager etc. Noe det i realiteten ikke gjør. Men skjønner at du bidrar mye mer enn det og det er jo flott og akkurat sånn det skal være! Du kan sove med god samvittighet hver natt fordi du faktisk gjør det man burde gjøre, og bare overse de "kompisene" dine som mener du burde betale minimum, Du er en GOD far som putter barnet først! Det kan du være stolt av og skulle ønske flere tenkte som deg ❤️ Anonymous poster hash: c9716...7f5
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #18 Skrevet 13. oktober 2016 Han betaler jo ikke mer fordi han er en god pappa,han sier jo rett ut at han blir presset til å betale mer han vil,for så å opprette ett sutreinnlegg om at det er sååå synd i han! Anonymous poster hash: f5f4d...2a2
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #19 Skrevet 13. oktober 2016 Han betaler jo ikke mer fordi han er en god pappa,han sier jo rett ut at han blir presset til å betale mer han vil,for så å opprette ett sutreinnlegg om at det er sååå synd i han! Anonymous poster hash: f5f4d...2a2 Det skjønte jeg ikke helt. Men greit nok. Han skriver ikke noe om hvordan/hva han blir presset til/for. På et generelt grunnlag skriver jeg at barnebidraget ikke er i nærheten av å dekke de reelle utgiftene. Kanskje det er dette han kaller utpressing? Hvem vet? Han utfyller ikke så man kan bare anta at det er som alle de andre trådene her inne. Vi har også et velfungerende rettssystem her i landet. Så hvis man ikke føler seg rettferdig behandlet finnes det muligheter til å få fagfolk til å se på saken.Men mest sannsynlig handler dette om en vanlig konflikt der mor vil at far bidrar mer fordi bidraget ikke dekker alt det skal, men det vet vi ikke fordi vi kun har hans diffuse innlegg. Anonymous poster hash: c9716...7f5
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #20 Skrevet 13. oktober 2016 Du burde få bidraget fastsatt av NAV. Sfo skal dekkes av barnebidraget, ikke fritidsaktiviteter fordi det er strengt talt ikke nødvendig. Så her burde mor lese seg opp litt på hva som skal dekkes. Lykke til. Anonymous poster hash: 22045...5ef
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #21 Skrevet 13. oktober 2016 Få bidraget fastsatt, regn det ut i bidragskalkulatoren på nav.no Om hun er alenemor og har lav inntekt så får hun dekket 64% av sforegningen. Anonymous poster hash: 17308...ec1
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #22 Skrevet 13. oktober 2016 Det skjønte jeg ikke helt. Men greit nok. Han skriver ikke noe om hvordan/hva han blir presset til/for. På et generelt grunnlag skriver jeg at barnebidraget ikke er i nærheten av å dekke de reelle utgiftene. Kanskje det er dette han kaller utpressing? Hvem vet? Han utfyller ikke så man kan bare anta at det er som alle de andre trådene her inne. Vi har også et velfungerende rettssystem her i landet. Så hvis man ikke føler seg rettferdig behandlet finnes det muligheter til å få fagfolk til å se på saken. Men mest sannsynlig handler dette om en vanlig konflikt der mor vil at far bidrar mer fordi bidraget ikke dekker alt det skal, men det vet vi ikke fordi vi kun har hans diffuse innlegg. Anonymous poster hash: c9716...7f5 Jeg betaler flere tusen i mnd i bidrag. Og blir presset til å betale for fritidsaktiviteter og sfo i tillegg Anonymous poster hash: 36ad2...6e1
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #23 Skrevet 13. oktober 2016 Få bidraget fastsatt, regn det ut i bidragskalkulatoren på nav.no Om hun er alenemor og har lav inntekt så får hun dekket 64% av sforegningen. Anonymous poster hash: 17308...ec1 Ikke følge bidragsveilederen skal jeg betale mindre i mnd. Men mor nekter. Anonymous poster hash: 36ad2...6e1
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #24 Skrevet 13. oktober 2016 Det er ikke mor som bestemmer bidraget. Hadde avsluttet privat avtale og tatt alt via nav. Anonymous poster hash: 17308...ec1
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #25 Skrevet 13. oktober 2016 Du burde få bidraget fastsatt av NAV. Sfo skal dekkes av barnebidraget, ikke fritidsaktiviteter fordi det er strengt talt ikke nødvendig. Så her burde mor lese seg opp litt på hva som skal dekkes. Lykke til. Anonymous poster hash: 22045...5ef Du er tydeligvis ikke alene med barn.. fritidsaktiviteter er strengt tatt ikke nødvendig?? Det er mye som "strengt tatt ikke er nødvendig".. hvis man ikke vil oppdra en gjeng sosiale tapere da... for det er det disse barna blir dersom de ikke skal kunne delta på lik linje som alle andre barn! Er man riktig skrudd sammen ser man dette, og unner ungene sine litt mer enn å leve på sparebluss! Det er utrolig viktig for alle barn å kunne delta på lik linje med alle andre barn! Selvfølgelig skal skilsmissebarn få delta på dans eller fotball! Være en aktiv del av nærmiljøet og ha det gøy! Her kommer min kampsak frem! Er det nødvendig å krangle om småpenger? Eller unner man ungene sine å ha en normal oppvekst der fritidsaktiviteter inngår? Anonymous poster hash: c9716...7f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå