Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #1 Skrevet 13. oktober 2016 Jeg var ganske ny i min jobb (under et år) da jeg gikk ut i mammaperm, og ganske uerfaren på endel av områdene jeg jobbet med. Jeg fikk heller ikke noe særlig opplæring da det ikke er flere som gjør det samme i bedriften. Var derfor redd for at når jeg gikk i permisjon så skulle de ansette en vikar som var mye flinkere enn meg og som de så ville savne når jeg kom tilbake. Og slik ble det. Hadde aldri rukket og opparbeide meg noen god sevfølelse i jobben pga at alt nesten var nytt og jeg måtte lete meg fram til hvordan alt skulle gjøres. Og nå er det enda verre, siden jeg ikke er ny men bare tilbake fra perm. Mye har skjedd på den tiden også, så mye er endret fra før jeg gikk ut. Jeg føler meg som ny. Ingen opplæring nå heller. Nå får jeg stadig vekk høre at vikaren tok dette på strak arm og løste dette selv osv. Og de blir tydelig irriterte når jeg ber om å bli vist ting, spør om hjelp eller sier at dette faktisk ikke er en del av min jobb. Veldig frustrerende og såklart blir min trivsel ganske lav og jeg er jo helt nede på selvtillit. Hvordan takle dette? Jeg vet jo at han var erfaren og kunne nettopp det jobben innebærer. Jeg må jo lære det og så blir jo jeg erfaren også, men veien dit føles altfor bratt og lang. Og eg tør snart ikke be om hjelp mer når de slenger ut at vikaren fikset jo dette lett osv. Motivasjonen blir ikke så bra heller av det her... Anonymous poster hash: 27ef0...854
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #2 Skrevet 13. oktober 2016 Uff, så lei situasjon. Kollegene dine er slemme som sier sånt, rett og slett! Du må bare begynne å svare at "ja, jeg vet at vikaren min tok dette på strak arm. Men nå hadde han en del mer erfaring på området ifra før. Jeg ønsker å bli like erfaren og det er derfor jeg trenger hjelp og veiledning fra mine dyktige kolleger." Hvis de fortsetter etter det, så må du gå til sjefen.<br /><br />Lykke til!<br /> Anonymous poster hash: 6142d...8f7
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #3 Skrevet 13. oktober 2016 Kunen du spurt om de kunne ta inn denne vikaren en stund for å gi deg ordentlig opplæring? Anonymous poster hash: 78afb...b34
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #4 Skrevet 13. oktober 2016 Kunen du spurt om de kunne ta inn denne vikaren en stund for å gi deg ordentlig opplæring? Anonymous poster hash: 78afb...b34 Han har funnet seg annen fast jobb så det går ikke. Dessverre. Anonymous poster hash: 27ef0...854
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #5 Skrevet 13. oktober 2016 Høres ut som du jobber med ugreie folk ! Anonymous poster hash: be0cf...f8e
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #6 Skrevet 13. oktober 2016 Til dine kollegers forsvar, det er veldig slitsomt med ansatte som ikke kan jobben sin! Anonymous poster hash: ebaae...0c0
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2016 #7 Skrevet 13. oktober 2016 Til dine kollegers forsvar, det er veldig slitsomt med ansatte som ikke kan jobben sin! Anonymous poster hash: ebaae...0c0 Det er det nok, men det er svært få jobber man går inn i uten noen som helst opplæring. Hi fikk lite eller ingen opplæring da hun begynte og nå etter at mye er endret på et år så får hun heller ikke opplæring i det nye. Slitsomt, ja, men det forsvarer ikke å være urimelig. Hi, jeg ville sagt omtrent det nr. to skrev. Og hvis det ikke blir bedre - begynn å søke andre jobber. Arbeidssteder som er dårlige på helt grunnleggende verdier blir sjelden bedre, da er det faktisk enklere å finne seg noe nytt. I så fall, gjør ditt absolutt beste i jobben, og se på den for den verdien den har, nemlig å gi deg erfaring (på godt og vondt), noe som vil være godt å ta med seg i neste jobb. Finnes det tillitsvalgt så kanskje du kan snakke med den personen? Anonymous poster hash: 7fe67...0db
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #8 Skrevet 14. oktober 2016 Til dine kollegers forsvar, det er veldig slitsomt med ansatte som ikke kan jobben sin! Anonymous poster hash: ebaae...0c0 Takk for den! Du mener alle skal spasere rett inn i nye jobber og utføre den perfekt uten opplæring? Dette er ikke å stå i kasse på rema liksom, det er litt mer avansert enn som så. Og i kassa får man til og med mye opplæring.... Anonymous poster hash: 27ef0...854
Modesty Blaise. Skrevet 14. oktober 2016 #9 Skrevet 14. oktober 2016 Tråden er ryddet for dobbeltposter. MB, moderator.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #10 Skrevet 14. oktober 2016 Høres ut som du har en jobb du ikke mestrer, dessverre. Om vikaren tok dette på strak arm uten opplæring har du kanskje ikke den utdanningen du burde hatt for nettopp denne jobben? Anonymous poster hash: e1001...396
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #11 Skrevet 14. oktober 2016 Høres ut som du har en jobb du ikke mestrer, dessverre. Om vikaren tok dette på strak arm uten opplæring har du kanskje ikke den utdanningen du burde hatt for nettopp denne jobben? Anonymous poster hash: e1001...396 Eh hallo? Det er jo det som er problemet da, at de ikke gir meg opplæring. De visste hva jeg kunne og ikke kunne når de ansatte meg. Og jeg har fått ganske så andre oppgaver enn de forespeilte i intervjurunden. Vikaren har jo jobbet med akkurat dette i et annet firma, det har ikke jeg. Det er jo problemet da. For å kunne komme dit han er må de jo gi meg litt hjelp! Og ikke bare tråkke meg ned! Anonymous poster hash: 27ef0...854
nasse nøffen Skrevet 14. oktober 2016 #12 Skrevet 14. oktober 2016 Jeg synes de er slemme mot deg. Alle er vi nye engang, og dersom man har erfaring, slik som vikaren så blir det såklart enkelt for han. Dette gjelder mange yrker. Jeg feks, som jobber som sykepleier i psykiatrien, hadde vært ganske så "ulært" hvis jeg nå skulle arbeide på feks en hjerteavdeling. Da måtte jeg fått opplæring. Du får si det rett ut hvis noen er vemmelig, at dette faktisk er jobben din.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #13 Skrevet 14. oktober 2016 Eh hallo? Det er jo det som er problemet da, at de ikke gir meg opplæring. De visste hva jeg kunne og ikke kunne når de ansatte meg. Og jeg har fått ganske så andre oppgaver enn de forespeilte i intervjurunden. Vikaren har jo jobbet med akkurat dette i et annet firma, det har ikke jeg. Det er jo problemet da. For å kunne komme dit han er må de jo gi meg litt hjelp! Og ikke bare tråkke meg ned! Anonymous poster hash: 27ef0...854 Jeg er enig med deg. Det er helt vanlig å få tilstrekkelig med opplæring i en ny jobb, uansett hvilken jobb det er. Også erfarne ledere trenger opplæring i en ny jobb, like mye som en som sitter i kassa eller hva man nå jobber med. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du gidde dette. Har du prøvd å ta dette opp med lederen din? Snakke med ham/henne, fortelle alt om hvordan situasjonen er og at du føler du får for lite opplæring? Er det lederen din som kommer med disse tilbakemeldingene, eller kollegene dine? Anonymous poster hash: 8af1d...84d
Surogvanskelig Skrevet 14. oktober 2016 #14 Skrevet 14. oktober 2016 Men er det din leder eller kollegene dine som er ufine. Har du snakket med din nærmeste leder om manglende opplæring?
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #15 Skrevet 14. oktober 2016 Jeg er enig med deg. Det er helt vanlig å få tilstrekkelig med opplæring i en ny jobb, uansett hvilken jobb det er. Også erfarne ledere trenger opplæring i en ny jobb, like mye som en som sitter i kassa eller hva man nå jobber med. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du gidde dette. Har du prøvd å ta dette opp med lederen din? Snakke med ham/henne, fortelle alt om hvordan situasjonen er og at du føler du får for lite opplæring? Er det lederen din som kommer med disse tilbakemeldingene, eller kollegene dine? Anonymous poster hash: 8af1d...84d Det er vel litt derfor jeg skrev her, for å høre om det bare jeg som er sår på dette eller om andre også synes de er litt tøffe med meg. Jeg kommer nok til å se etter annen jobb, men jobber henger jo ikke på trær heller, og jeg jobber i en veldig snever bransje. nisje nesten. Har ikke tatt det med sjefen min nei, føler det bare blir "surving" og forventer ingen forståelse derfra heller. Han mener nok jeg bare må stå i det, og søke etter svar på det jeg trenger fra ulike hold. Det er kollegaer, mest to da som er slik, men de jeg "trenger" mest. Det er jo til de jeg må søke etter svarene jeg trenger... Anonymous poster hash: 27ef0...854
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #16 Skrevet 14. oktober 2016 Her må du stå opp for deg selv! Si at du tok jobben med forventning om tilfredsstillende opplæring, og at dette er nødvening for at du skal kunne fungere i stillingen. Dette har du krav på! Hvis lederen ikke føyer seg, må du ta det opp med HMS eller fagforening... Anonymous poster hash: d80e8...0ab
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #17 Skrevet 14. oktober 2016 Det er vel litt derfor jeg skrev her, for å høre om det bare jeg som er sår på dette eller om andre også synes de er litt tøffe med meg. Jeg kommer nok til å se etter annen jobb, men jobber henger jo ikke på trær heller, og jeg jobber i en veldig snever bransje. nisje nesten. Har ikke tatt det med sjefen min nei, føler det bare blir "surving" og forventer ingen forståelse derfra heller. Han mener nok jeg bare må stå i det, og søke etter svar på det jeg trenger fra ulike hold. Det er kollegaer, mest to da som er slik, men de jeg "trenger" mest. Det er jo til de jeg må søke etter svarene jeg trenger... Anonymous poster hash: 27ef0...854 Jeg ville ha tatt en ordentlig samtale med dine kolleger hvor jeg hadde sagt hvordan du har det på jobb, og hvordan du har opplevd det siden du startet. Og på nytt presisert at du var ny i fagfeltet da du begynte, at du synes det er synd at dere har kommet så feil ut av det med hverandre. At du skjønner at det er tidkrevende for dem å bedrive opplæring, men at hvis de faktisk ønsker en kollega som blir selvgående og god i jobben sin så trenger du dem i en periode. Og hvis det ikke fungerer så MÅ du ta dette opp med sjefen din. Det kan ikke fortsette sånn på jobb. Det er kollegene dine som er uprofesjonelle og lite samarbeidsvillig her altså. Anonymous poster hash: 8af1d...84d
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #18 Skrevet 14. oktober 2016 Til dine kollegers forsvar, det er veldig slitsomt med ansatte som ikke kan jobben sin! Anonymous poster hash: ebaae...0c0 Til HIs forsvar: Det er utrolig slitsomt med ansatte som ikke gidder å lære opp nye kolleger og er lite samarbeidsvillige også. Anonymous poster hash: 8af1d...84d
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #19 Skrevet 14. oktober 2016 Her må du stå opp for deg selv! Si at du tok jobben med forventning om tilfredsstillende opplæring, og at dette er nødvening for at du skal kunne fungere i stillingen. Dette har du krav på! Hvis lederen ikke føyer seg, må du ta det opp med HMS eller fagforening... Anonymous poster hash: d80e8...0ab Tja, blir vel neppe hyggeligere for meg der om jeg bråker masse om dette og krever opplæring de ikke vil gi meg? Vil jeg da jobbe der etter det? Anonymous poster hash: 27ef0...854
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #20 Skrevet 14. oktober 2016 Tja, blir vel neppe hyggeligere for meg der om jeg bråker masse om dette og krever opplæring de ikke vil gi meg? Vil jeg da jobbe der etter det? Anonymous poster hash: 27ef0...854 Du må ikke bråke en masse, men du er nesten nødt til å ta dette opp med dem på et eller annet vis. Og da først og fremst på en sivilisert måte. Anonymous poster hash: 8af1d...84d
Surogvanskelig Skrevet 14. oktober 2016 #21 Skrevet 14. oktober 2016 Tja, blir vel neppe hyggeligere for meg der om jeg bråker masse om dette og krever opplæring de ikke vil gi meg? Vil jeg da jobbe der etter det? Anonymous poster hash: 27ef0...854 Å gi beskjed om at du ikke har fått den opplæringen du trenger er da ikke å bråke.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #22 Skrevet 14. oktober 2016 Å gi beskjed om at du ikke har fått den opplæringen du trenger er da ikke å bråke. Nei, men de har jo allerede fått den beskjeden på sivilisert og høflig måte opptil flere ganger allerede... Anonymous poster hash: 27ef0...854
Surogvanskelig Skrevet 14. oktober 2016 #23 Skrevet 14. oktober 2016 Nei, men de har jo allerede fått den beskjeden på sivilisert og høflig måte opptil flere ganger allerede... Anonymous poster hash: 27ef0...854 Og da sier din leder at dette klarte vikaren din så da burde du og klare det?
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #24 Skrevet 14. oktober 2016 Og da sier din leder at dette klarte vikaren din så da burde du og klare det? Han sier ikke så direkte, han henviser meg til å søke opp hjelp til det jeg trenger hjelp til (on the job training), og det er jo det jeg gjør. Og blir så møtt på en lite hyggelig måte av de jeg spør. Enten har de ikke tid, eller så må jeg finne det ut selv osv svarer de. At jeg blir møtt på denne måten bryr ikke han seg om, tror han mener dette er bare jeg som er vanskelig. Vikaren opplevde jo ikke det samme. Naturlig nok siden han ikke trengte samme hjelp som meg. Anonymous poster hash: 27ef0...854
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2016 #25 Skrevet 14. oktober 2016 Han sier ikke så direkte, han henviser meg til å søke opp hjelp til det jeg trenger hjelp til (on the job training), og det er jo det jeg gjør. Og blir så møtt på en lite hyggelig måte av de jeg spør. Enten har de ikke tid, eller så må jeg finne det ut selv osv svarer de. At jeg blir møtt på denne måten bryr ikke han seg om, tror han mener dette er bare jeg som er vanskelig. Vikaren opplevde jo ikke det samme. Naturlig nok siden han ikke trengte samme hjelp som meg. Anonymous poster hash: 27ef0...854 Men prøver du å finne ut av det selv da? Jeg har drevet mye med opplæring, og de som aldri noterer noe eller prøver selv først er innmari "tunge" å lære opp. Anonymous poster hash: cb62f...928
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå