Gå til innhold

Hvilken bok er den beste du har lest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ayn Rand 'Kildens utspring'. En opplevelse av de sjeldne.

Ja, det kan jeg tenke meg🙄

Paradis av Toni Morrisson.

Anonymous poster hash: fd38d...62b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rosens navn av Umberto Eco 

Anonymous poster hash: 66569...bc1
Skrevet

Ulysses og Et Lite Liv 

Anonymous poster hash: 715b5...48b
Skrevet

Shadow of the moon, M.M.Kaye. Handlingen dreier seg om en ung britisk kvinne i India rundt 1850. Har lest det mange ganger.

Anonymous poster hash: 7f54d...c4e
Skrevet

Ah... Helt umulig å velge! 

Camilla Collets Amtmannens døtre, Sigrid Undset, både Kristin-bøkene og Olav Audunssøn i Hestviken, Knut Hamsun - jeg lot meg fascinere av Markens Grøde. Noen av Johan Falkbergets bøker er også på listen, kanskje særlig de om Gunhild Bonde og presten Sigismund. Ja, jeg er glad i historiske bøker! 

Nyere - Anne Karin Elstad, både Folket på Innhaug og bøkene om Julie. Ellers masse god krim, både norsk og utenlandsk. Henning Mankells bøker er meget gode, engelsk krim er utrolig bra. Morsomme - En mann ved navn Ove var jo ubetalelig... Å, det er så mange, og nå har jeg ekstreme mengder uleste bøker, jeg har ikke rukket å lese noe særlig på flere år. 

En bok jeg nok aldri glemmer er Ikke uten min datter. 

Anonymous poster hash: c8f63...a87

Jeg vet at det ikke er dette tråden handler om, men jeg må bare spørre: Når du skriver at Amtmandens døtre er en av de beste bøkene du har lest - mener du da tematikken, eller rent litterært? Rent formmessig er vel ikke den boken akkurat et mesterverk, og Collett var jo ingen stor forfatter?

Anonymous poster hash: d9de7...1a1

Skrevet

Ja, det kan jeg tenke meg🙄

Paradis av Toni Morrisson.

Anonymous poster hash: fd38d...62b

Hva mener du?

Skrevet

Er ikke så belest, men elsket hundreåringen som klatret ut vinduet og forsvant. Elsket språket og humoren, og en god historie. Greide ikke legge den fra meg, og hadde bare lyst på mer da jeg var ferdig.

Anonymous poster hash: 4d9ac...c0b

Skrevet

Jeg vet at det ikke er dette tråden handler om, men jeg må bare spørre: Når du skriver at Amtmandens døtre er en av de beste bøkene du har lest - mener du da tematikken, eller rent litterært? Rent formmessig er vel ikke den boken akkurat et mesterverk, og Collett var jo ingen stor forfatter?

Anonymous poster hash: d9de7...1a1

Jeg mener tematikken, det helt nye romanen representerte i sin samtid. Amtmannens døtre har sine litterære kvaliteter også, men direkte høy, gjennomgående kvalitet er det jo ikke snakk om. Jeg lot meg forøvrig også fascinere av f.eks. Jonas Lies Familien på Gilje,og dennes behandling av datidens dannelsesreise.

Anonymous poster hash: c8f63...a87

Skrevet

Kan ikke svare på en enkelt bok gjennom hele livet, for jeg leser mye, og hva som treff meg til ulikt tidspunkt vil variere. Av de bøkene som nylig har berørt meg vil jeg trekke fram:

De urolige av Linn Ullman

Det siste du skal se er et ansikt av kjærlighet av Eivind Hofstad Evjemo

Syngja av Lars Amund Vaage

Nå skal jeg begynne på bok når tre i Napolikvartetten. Til nå likte jeg bok når to best, så får vi se. :-)

Skrevet

Disse to bøkene: "På flukt og aldri mer fri" og "Mias hemmelighet"

Anonymous poster hash: 37984...3ed

Skrevet

harry potter bøkene og et helt halvt år og etter deg :)

Skrevet

En kvinnes besettelse av Phillippa Gregory

Anonymous poster hash: c72c9...6f0

Skrevet

The firm - John Grisham

Anonymous poster hash: f800f...777

Skrevet

Umulig å svare på, for bøker treffer ulikt avhengig av egen alder og tilfredshet i livet. Milan Kundera er en favoritt fra langt tilbake, særlig "Tilværelsens uutholdelige letthet". Liker også Jan Kjærstads "Forføreren". "Shantaram" er en favoritt hos meg også.

Skrevet

Engelen på det sjuende trinn av Frank Mc Court kommer høyt opp på min liste.

Skrevet

Engelen på det sjuende trinn av Frank Mc Court kommer høyt opp på min liste.

Lanskje du kan hjelpe meg; eg har aldri skjønt den norske tittelen på boka. Korleis blir "Angela's Ashes" til "Engelen på det syvende trinn"?

Anonymous poster hash: 8454c...708

Skrevet

Er glad i bøker skrevet av Ernest Hemingway. 

Blant nyere forfattere setter jeg stor pris på Helga Flatland. 

Den første Bridget Jones boka er en ener i sin sjanger, for meg. 

Leser bøker av David Walliams med sønnen min - og det er også knasende gode bøker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...