vimsa3 Skrevet 18. oktober 2016 #26 Skrevet 18. oktober 2016 Eneste jeg har hørt er at de jobber mer individuelt enn i fellesskolen og at elevene dermed ikke blir fullt så god på samarbeid etter endt skolegang... Dette stemmer overhode ikke!! De samarbeider om alt også på tvers av trinnene. Jeg har to barn som går på montessori skole og anbefaler det på det varmeste barna mine elsker å gå på skolen og jeg ser tydelig forskjell på mine og andre barn i klassen og ikke montessori venner av barna mine.
vimsa3 Skrevet 18. oktober 2016 #27 Skrevet 18. oktober 2016 Jeg har god kjennskap til Hønefoss ( ny skole) Bærum og oslo montessorien men det er en skole jeg ikke anbefaler og det er Drammen montessori skole.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #28 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg har god kjennskap til Hønefoss ( ny skole) Bærum og oslo montessorien men det er en skole jeg ikke anbefaler og det er Drammen montessori skole. Jeg har hørt at den ikke er vellykket ja. De har vel startet med et litt fei utgangspunkt også. Men nå starter Heltberg opp Montessori i Drammen, foreløpig er det kun ungdomsskole i gang. Ser for meg at det kan bli veldig bra. Barneskolen er nok i gang fra neste høst Anonymous poster hash: cc349...32f
Babykilo Skrevet 19. oktober 2016 #29 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg kjenner godt to barn som går der. Et av disse barna klarte seg supert i offentlig skole, mens den andre overhodet ikke trivdes. Offentlig skole er rett og slett et system som ikke passer alle, slik det jo er med alle systemer. Begge disse to trives og utvikler seg kjempegodt på Montesorriskolen nå. Det som gjorde den store forskjellen for eldste er nettopp det at de styrer mer selv, og i mindre grad MÅ gjøre alt på likt med 30 andre. Elevene velger selv, under veiledning, hva de ønsker å jobbe med. Det legges til rette for ulike aktiviteter, og så jobber de. Det er mer rom for å bevege på seg, for å sette seg et annet sted, søke samarbeid eller ensomhet, er du veldig sulten kan du ta deg en frukt. Generelt mer romslig enn offentlig skole. De har lengre skoledag og dermed ingen lekser. Og særlig der mener jeg offentlig skole har noe å lære...
Luksusdyret Skrevet 19. oktober 2016 #30 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg kjenner godt to barn som går der. Et av disse barna klarte seg supert i offentlig skole, mens den andre overhodet ikke trivdes. Offentlig skole er rett og slett et system som ikke passer alle, slik det jo er med alle systemer. Begge disse to trives og utvikler seg kjempegodt på Montesorriskolen nå. Det som gjorde den store forskjellen for eldste er nettopp det at de styrer mer selv, og i mindre grad MÅ gjøre alt på likt med 30 andre. Elevene velger selv, under veiledning, hva de ønsker å jobbe med. Det legges til rette for ulike aktiviteter, og så jobber de. Det er mer rom for å bevege på seg, for å sette seg et annet sted, søke samarbeid eller ensomhet, er du veldig sulten kan du ta deg en frukt. Generelt mer romslig enn offentlig skole. De har lengre skoledag og dermed ingen lekser. Og særlig der mener jeg offentlig skole har noe å lære... Men det fungerer ikke sånn på høyskole, universitet og i arbeidslivet! Der kan man ikke bestemme at man skal gjøre noe helt annet enn alle andre. Hva lærer barna hvis de blir særbehandlet hele tiden?
Babykilo Skrevet 19. oktober 2016 #31 Skrevet 19. oktober 2016 Men det fungerer ikke sånn på høyskole, universitet og i arbeidslivet! Der kan man ikke bestemme at man skal gjøre noe helt annet enn alle andre. Hva lærer barna hvis de blir særbehandlet hele tiden? På høgskole og universitet er det ingen som gjeter deg og sjekker hva du gjør. Det er i høyeste grad utrolig bra å lære seg til å ta ansvar for egen læring og oppdage hvordan DU jobber/lærer best. Her er vi nemlig svært ulike. De blir ikke særbehandlet. Jeg opplever det heller som at det er en større respekt og forståelse for individet, samtidig som det selvfølgelig er rammer for hva man skal igjennom. Man kan ikke velge å aldri regne matteoppgaver eller bare lese tegneserier.
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2016 #32 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg kan ikke uttale meg om montesorripedagogikken som sådan. Men her i landsdelen er så og si ALLE montesorriskolene etabler i nedlagte offentlige skoler. DET er for så vidt prisverdig at initiativtakere går inn for å opprettholde skoletilbud i utkant og i grender, men det er en grunn til at det offentlige velger å legge NED skolene. Hovedgrunnen er økonomi - de har ikke penger til å vedlikeholde skolene og gjennopprette de til en forsvarlig standard etter dagens målestokk. For meg er det helt horribelt at barn skal ha tilhold i bygninger uten ventilasjon, uten tilstrekkelig brannsikring, uten tilstrekkelig isolasjon, uten at bygget sjekkes for mugg og råte osv. Så kan man gjerne si at offentlige bygg også sårt trenger vedlikehold - for det gjør de virkelig-. Men her er det i alle fall en helt annen standard på offentlige skolebygg enn på de private skolene. Dette varierer sikkert fra landsdel til landsdel. Men det kan være greit å sjekke ut før man bestemmer seg for en skole. Er bygningen godkjent av miljørettet helsevern? Har det vært branninspeksjon i bygget? Går de på disp fra kommunen? Hva har arbeidstilsynet sagt om bygget? osv.... Anonymous poster hash: eccb4...839
Gjest Antarctica Skrevet 19. oktober 2016 #33 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg kan ikke uttale meg om montesorripedagogikken som sådan. Men her i landsdelen er så og si ALLE montesorriskolene etabler i nedlagte offentlige skoler. DET er for så vidt prisverdig at initiativtakere går inn for å opprettholde skoletilbud i utkant og i grender, men det er en grunn til at det offentlige velger å legge NED skolene. Hovedgrunnen er økonomi - de har ikke penger til å vedlikeholde skolene og gjennopprette de til en forsvarlig standard etter dagens målestokk. For meg er det helt horribelt at barn skal ha tilhold i bygninger uten ventilasjon, uten tilstrekkelig brannsikring, uten tilstrekkelig isolasjon, uten at bygget sjekkes for mugg og råte osv. Så kan man gjerne si at offentlige bygg også sårt trenger vedlikehold - for det gjør de virkelig-. Men her er det i alle fall en helt annen standard på offentlige skolebygg enn på de private skolene. Dette varierer sikkert fra landsdel til landsdel. Men det kan være greit å sjekke ut før man bestemmer seg for en skole. Er bygningen godkjent av miljørettet helsevern? Har det vært branninspeksjon i bygget? Går de på disp fra kommunen? Hva har arbeidstilsynet sagt om bygget? osv.... Anonymous poster hash: eccb4...839 Hallo, hvilken planet bor du på? Nedleggelser som skyldes økonomi skjer ikke på grunn av ødelagte bygg. Det er lærere som koster, og det er dem kommunene vil spare inn.
Chupa chups Skrevet 19. oktober 2016 #34 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg kan ikke uttale meg om montesorripedagogikken som sådan. Men her i landsdelen er så og si ALLE montesorriskolene etabler i nedlagte offentlige skoler. DET er for så vidt prisverdig at initiativtakere går inn for å opprettholde skoletilbud i utkant og i grender, men det er en grunn til at det offentlige velger å legge NED skolene. Hovedgrunnen er økonomi - de har ikke penger til å vedlikeholde skolene og gjennopprette de til en forsvarlig standard etter dagens målestokk. For meg er det helt horribelt at barn skal ha tilhold i bygninger uten ventilasjon, uten tilstrekkelig brannsikring, uten tilstrekkelig isolasjon, uten at bygget sjekkes for mugg og råte osv. Så kan man gjerne si at offentlige bygg også sårt trenger vedlikehold - for det gjør de virkelig-. Men her er det i alle fall en helt annen standard på offentlige skolebygg enn på de private skolene. Dette varierer sikkert fra landsdel til landsdel. Men det kan være greit å sjekke ut før man bestemmer seg for en skole. Er bygningen godkjent av miljørettet helsevern? Har det vært branninspeksjon i bygget? Går de på disp fra kommunen? Hva har arbeidstilsynet sagt om bygget? osv.... Anonymous poster hash: eccb4...839 Dette stemmer ikke. I vår kommune (og nabokommunene) blir skoler lagt ned fordi kommunen vil spare penger på lærerlønninger, i tillegg til at de ønsker å sentralisere alt av virksomhet til kommunesenteret. Skolebygningene er helt uvesentlige i denne sammenheng. Kommunen sparer forøvrig ingenting på nedleggelsene, fordi en Montessoriskole har rett på mye tilskudd. Og innbyggerne i kommunen får et bredere skoletilbud. Det ordnet seg til det beste her.
Gjest Antarctica Skrevet 19. oktober 2016 #35 Skrevet 19. oktober 2016 Dette stemmer ikke. I vår kommune (og nabokommunene) blir skoler lagt ned fordi kommunen vil spare penger på lærerlønninger, i tillegg til at de ønsker å sentralisere alt av virksomhet til kommunesenteret. Skolebygningene er helt uvesentlige i denne sammenheng. Kommunen sparer forøvrig ingenting på nedleggelsene, fordi en Montessoriskole har rett på mye tilskudd. Og innbyggerne i kommunen får et bredere skoletilbud. Det ordnet seg til det beste her. Kommunen sparer nok bittelitt, gjør de ikke, med at støtten kommer dels fra Staten når det gjelder friskoler?
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2016 #36 Skrevet 23. oktober 2016 Men dere som anbefaler dette- hvordan ser dere på en slik skole kontra nærskolen. Taper ikke barna på å ikke bli en del av "gjengen" i nærmiljøet. Anonymous poster hash: cc349...32f
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2016 #37 Skrevet 23. oktober 2016 Noe av årsaken til at denne type skoler lykkes, er blant annet at barna kommer fra ulike områder og ikke kjenner hverandre fra før. Det er derfor mindre "sosial slitasje" med konflikter og grums som oppstår når barn bor i samme nabolag, spiller på samme fotballag, samme korps, foreldre med konflikter osv. Det frigjør tid for lærere som slipper å nøste i komplekse problemer som kanskje oppstod allerede i barnehagen, barna er bare seg selv og ikke "sønnen til hun som aldri bidrar på dugnad" eller "søsteren til han som bæsjet seg ut på butikken". Anonymous poster hash: dad4a...352
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2016 #38 Skrevet 23. oktober 2016 Noe av årsaken til at denne type skoler lykkes, er blant annet at barna kommer fra ulike områder og ikke kjenner hverandre fra før. Det er derfor mindre "sosial slitasje" med konflikter og grums som oppstår når barn bor i samme nabolag, spiller på samme fotballag, samme korps, foreldre med konflikter osv. Det frigjør tid for lærere som slipper å nøste i komplekse problemer som kanskje oppstod allerede i barnehagen, barna er bare seg selv og ikke "sønnen til hun som aldri bidrar på dugnad" eller "søsteren til han som bæsjet seg ut på butikken". Anonymous poster hash: dad4a...352 Ok, takk for svar. Synes dere at dette er utelukkende positivt- eller taper barna noe på det også? Anonymous poster hash: cc349...32f
Gjest Antarctica Skrevet 23. oktober 2016 #39 Skrevet 23. oktober 2016 Men dere som anbefaler dette- hvordan ser dere på en slik skole kontra nærskolen. Taper ikke barna på å ikke bli en del av "gjengen" i nærmiljøet. Anonymous poster hash: cc349...32f Mange slike skoler rekrutterer elever nettopp fra nærområdet, i tillegg til noen barn fra familier som ønsker en bestemt pedagogikk.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2016 #40 Skrevet 23. oktober 2016 Mange slike skoler rekrutterer elever nettopp fra nærområdet, i tillegg til noen barn fra familier som ønsker en bestemt pedagogikk. Og et skrekkeksempel på det er M-skolen i Holnenkollen som rekrutterer kun fordi det er dtsud. Monyessoriforeldre er nemlig ikke nødv. opptatt av pedagogikken, det hjelper ogp godt at det koster en at og et bein at lille Prebens mor kan fortelle om sin Montessori-sønn til venninnene over en grønnkåljuice etter pilatestimen. Anonymous poster hash: 24f60...2bc
Gjest Antarctica Skrevet 23. oktober 2016 #41 Skrevet 23. oktober 2016 Og et skrekkeksempel på det er M-skolen i Holnenkollen som rekrutterer kun fordi det er dtsud. Monyessoriforeldre er nemlig ikke nødv. opptatt av pedagogikken, det hjelper ogp godt at det koster en at og et bein at lille Prebens mor kan fortelle om sin Montessori-sønn til venninnene over en grønnkåljuice etter pilatestimen. Anonymous poster hash: 24f60...2bc Og de fleste Montessoriskoler ligger ikke i Holmenkollen, men i nedlagte bygdeskoler på Vestlandet, i Troms og andre steder.
Musemora Skrevet 23. oktober 2016 #42 Skrevet 23. oktober 2016 Og et skrekkeksempel på det er M-skolen i Holnenkollen som rekrutterer kun fordi det er dtsud. Monyessoriforeldre er nemlig ikke nødv. opptatt av pedagogikken, det hjelper ogp godt at det koster en at og et bein at lille Prebens mor kan fortelle om sin Montessori-sønn til venninnene over en grønnkåljuice etter pilatestimen. Anonymous poster hash: 24f60...2bc Jeg dauer😂😂
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #43 Skrevet 31. januar 2017 Jeg har god kjennskap til Hønefoss ( ny skole) Bærum og oslo montessorien men det er en skole jeg ikke anbefaler og det er Drammen montessori skole. Vet at denne tråden er urgammel, men vi vurderer å flytte nærme Montesorrien i Hønefoss, så lurer på hva slags erfaring du har med den? Det var den i Drammen du ikke anbefalte, sant? Anonymous poster hash: d2c3a...74b
vimsa3 Skrevet 31. januar 2017 #44 Skrevet 31. januar 2017 Vet at denne tråden er urgammel, men vi vurderer å flytte nærme Montesorrien i Hønefoss, så lurer på hva slags erfaring du har med den? Det var den i Drammen du ikke anbefalte, sant? Anonymous poster hash: d2c3a...74b Kjenner rektoren til Hønefoss veldig godt! Hun er en flott dame og tror de gjør utrolig mye bra. Men det er en liten helt ny skole. Det er jo både kjempe fordeler og noen bakdeler ved det. Det jeg vet er at de følger alle montessori prinsippene så det er en "ekte" montessori skole, ikke slik som den nye i Drammen! Vet at server veldig engasjerte lærere og trivelig skole miljø uten mobbing.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #45 Skrevet 31. januar 2017 Vet at denne tråden er urgammel, men vi vurderer å flytte nærme Montesorrien i Hønefoss, så lurer på hva slags erfaring du har med den? Det var den i Drammen du ikke anbefalte, sant? Anonymous poster hash: d2c3a...74b Det er to Montesorriskoler i Drammen. Drammen montesorriskole og Heltberg Barne og ungsdomsskole. Det har vært endel "tull" på DMS men Heltberg er veldig bra. Anonymous poster hash: bc139...da2
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #46 Skrevet 31. januar 2017 Det er to Montesorriskoler i Drammen. Drammen montesorriskole og Heltberg Barne og ungsdomsskole. Det har vært endel "tull" på DMS men Heltberg er veldig bra. Anonymous poster hash: bc139...da2 Ja jeg snakker kun om dms. Anonymous poster hash: aa0e4...110
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #47 Skrevet 31. januar 2017 Det er to Montesorriskoler i Drammen. Drammen montesorriskole og Heltberg Barne og ungsdomsskole. Det har vært endel "tull" på DMS men Heltberg er veldig bra. Anonymous poster hash: bc139...da2 Kan du fortelle meg mer om Heltberg, det er den vi vurderer. Er litt vanskelig siden er helt ny. Har en skolestarter fra neste år av, så vi kan tenke litt til HI Anonymous poster hash: cc349...32f
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #48 Skrevet 31. januar 2017 Kan du fortelle meg mer om Heltberg, det er den vi vurderer. Er litt vanskelig siden er helt ny. Har en skolestarter fra neste år av, så vi kan tenke litt til HI Anonymous poster hash: cc349...32f Hørte at det var nesten fullt eller allerede fullt så hvis du vurderer dette bør dere legge inn søknad raskt, samt melde dere inn i foreldreforeningen. Tror opptak bestemmes delvis av ansiennitet i foreldreforeningen. Anonymous poster hash: bc139...da2
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2017 #49 Skrevet 31. januar 2017 Kan du fortelle meg mer om Heltberg, det er den vi vurderer. Er litt vanskelig siden er helt ny. Har en skolestarter fra neste år av, så vi kan tenke litt til HI Anonymous poster hash: cc349...32f Skolen er veldig bra. Flinke lærere og et veldig godt miljø. Anonymous poster hash: bc139...da2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå