Gå til innhold

Vil dere anbefale Montesorriskole?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det eneste alternative tilbudet her vi bor.

 

Hva sier dere som har erfaring med dette?



Anonymous poster hash: cc349...32f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synest pedagogikken virker veldig bra! Skulle veldig gjerne sett at eldste her kunne gått på Montesorriskole, men for oss ble det viktigere at han fikk gå på nærskolen og bli en del av det lokale sosiale miljøet her vi bor 😕

Skrevet

Synest pedagogikken virker veldig bra! Skulle veldig gjerne sett at eldste her kunne gått på Montesorriskole, men for oss ble det viktigere at han fikk gå på nærskolen og bli en del av det lokale sosiale miljøet her vi bor 😕

Eneste jeg har hørt er at de jobber mer individuelt enn i fellesskolen og at elevene dermed ikke blir fullt så god på samarbeid etter endt skolegang...

Skrevet

Hva er det? 



Anonymous poster hash: 4a342...9fe
Skrevet

Kjenner bare til montessoribarnehage og anbefaler ikke det.

 

Anonymous poster hash: 36273...e79

Skrevet

Eneste jeg har hørt er at de jobber mer individuelt enn i fellesskolen og at elevene dermed ikke blir fullt så god på samarbeid etter endt skolegang...

Det du har hørt er ikke riktig. I BARNEHAGEN jobber barna mye individuelt. Når de kommer på skolen skifter hovedfokuset til samarbeid. Man går fra å skulle hjelpe barnet å gjøre det selv, til å hjelpe dem å gjøre det sammen.

 

Til hi: Jeg anbefaler Montessoriskole om du setter deg inn i hva det dreier seg om og pedagogikken tiltaler deg. Om du bare ukritisk leter etter «privat alternativ» må du tenke på hva det er du ønsker med det. Ikke velg privat bare for å velge privat.

 

 

Anonymous poster hash: ad72d...284

Skrevet

Eneste jeg har hørt er at de jobber mer individuelt enn i fellesskolen og at elevene dermed ikke blir fullt så god på samarbeid etter endt skolegang...

Har du noen forskningsresultater å vise til? Med et stort nok utvalg til å kunne konkludere med at de som har gått på montessoriskole er dårligere til å samarbeide i voksen alder enn de som har gått på offentlig skole?

 

Og er det tatt hensyn til andre ting som kan spille inn?

 

Man kunne for eksempel anta at foreldre som sendte barna sine til montessoriskole var mer opptatt av barnets individuelle utvikling enn samarbeid.

 

Anonymous poster hash: e0411...059

Skrevet

Kjenner bare til montessoribarnehage og anbefaler ikke det.

 

Anonymous poster hash: 36273...e79

Hvorfor ikke?

 

 

Anonymous poster hash: ad72d...284

Skrevet

Hvorfor ikke?

 

 

Anonymous poster hash: ad72d...284

Altfor lite lek og samhandling med andre. "Arbeid" isredenfor lek. På avdeling med 21 barn var det f. eks bare en dokke, blir ikke så mye felleslek ut av det. De hadde også rigide regler om at det bare var de yngste barna som skulle bli gitt fart på huska. Hva med å se at barn utvikler seg ulikt og at noen fireåringer trenger hjelp til ting noen toåringer klarer alene?

 

De brukte også veldig mye timeout som straff, som jeg ikke har sansen for. Kalte det riktignok å "ta pause", men i realiteten var det det samme som timeout.

 

Så å si ingen leker på avdelingen (teor det var kun den ene dokka), ellers kun læremateriell som ikke inspirerte til fri lek, fantasi og utforsking. Var ikke lov til å bruke materiellet til noe annet enn det var ment for eller bruke to typer materiell samtidig, som jo kunne bidratt til kreativ lek. Gjorde man "feil" og ikke hørte på de voksne ang bruk av materiellet og lekte med det, måtte man "ta pause"

 

Mulig vi var uheldige med barnehage, men har virkelig ikke sans for den pedagogikken slik vi opplevde det. Barna skulle være beherskede og organiserte minivoksne og lære voksenting, ikke være kreative, utforske og bruke fantasien, som jeg synes er sentralt for små barn.

 

Var i himmelen da vi fikk byttet til en annen barnehage.

 

Anonymous poster hash: 36273...e79

Skrevet

Eneste jeg har hørt er at de har ikke skikkelig skole. De går på fisketur. Kanotur. Må lære seg å rydde kjøkkenet. Sette på oppvaskemaskin.

Ingen lekser.

Trenger ikke sitte ved pult. De kan sitte på gulvet hvis de ønsker

 

Må jo bli et sjokk å starte på ungdomskolen etter dette???

 

Anonymous poster hash: 68446...647

Skrevet

 

Er det eneste alternative tilbudet her vi bor.

 

Hva sier dere som har erfaring med dette?

 

Anonymous poster hash: cc349...32f

Hva er prisen?

 

Anonymous poster hash: 68446...647

Skrevet

Jeg gikk på en Montesorriskole da jeg gikk på VGS. Det funket for meg, men det var mye ansvar for egen læring, og det passer nok ikke for alle. Vi jobbet mye selvstendig, lite gruppearbeid. Jeg merket faktisk at det var vanskelig for meg å jobbe i grupper da jeg begynnte på høyskole. Det gikk seg til, selvfølgelig.

 

Anonymous poster hash: baf5d...614

Skrevet

Har du noen forskningsresultater å vise til? Med et stort nok utvalg til å kunne konkludere med at de som har gått på montessoriskole er dårligere til å samarbeide i voksen alder enn de som har gått på offentlig skole?

 

Og er det tatt hensyn til andre ting som kan spille inn?

 

Man kunne for eksempel anta at foreldre som sendte barna sine til montessoriskole var mer opptatt av barnets individuelle utvikling enn samarbeid.

 

Anonymous poster hash: e0411...059

Der finnes lite skandinavisk forskning på montesorripedagogikk, tror det bare er skrevet en svensk avhandling. Desverre tror jeg ikke de amerikanske forskningsresultatene er komparativ med den skandinaviske offentlige skolen.

 

Kritikken kommer vel av at det i montesori pedagogisk tenking skal barnet utforske seg selv når der er lite, og samarbeide når det blir eldre.

 

Men jeg kan ikke mye om pedagogikken, men det lille jeg kan får meg til å tro at det kan være svært bra for mange barn, mange av den som ikke klarer seg så bra i fellesskolen.

Skrevet

Kjenner ikke skolen, men barnehagen var et fantastisk sted der barnet virkelig vokste, utviklet seg og ble sett som individ. Lek og frihet i massevis, og også varhet for hvilke mulighetsrom for læring det enkelte barn strakk seg etter, kan ikke få fullrost det.



Anonymous poster hash: 24f60...2bc
Skrevet

 

Kjenner ikke skolen, men barnehagen var et fantastisk sted der barnet virkelig vokste, utviklet seg og ble sett som individ. Lek og frihet i massevis, og også varhet for hvilke mulighetsrom for læring det enkelte barn strakk seg etter, kan ikke få fullrost det.

 

Anonymous poster hash: 24f60...2bc

Du har tydeligvis opplevd en mye bedre barnehage enn vår. Fikk faktisk også høre fra en som hadde jobbet der tidligere (type jobb der hun jobbet litt med enkelte barn i mange ulike barnehager) at alle barnehagene hun kjente til i byen vår var bra, men akkurat montessoribarnehagen ville hun ikke ha hatt barnet sitt i.

 

Anonymous poster hash: 36273...e79

Skrevet

Vi har barn på både montessori ungdomsskole og vgs nå. Veldig fornøyd. Mye samarbeidsoppgaver. De har begge fem timer mer skole enn vanlig skole og tanken er da at man skal rekke alt på skolen/ ha minimalt med lekser.

 

Anonymous poster hash: bc139...da2

Skrevet

Altfor lite lek og samhandling med andre. "Arbeid" isredenfor lek. På avdeling med 21 barn var det f. eks bare en dokke, blir ikke så mye felleslek ut av det. De hadde også rigide regler om at det bare var de yngste barna som skulle bli gitt fart på huska. Hva med å se at barn utvikler seg ulikt og at noen fireåringer trenger hjelp til ting noen toåringer klarer alene?

 

De brukte også veldig mye timeout som straff, som jeg ikke har sansen for. Kalte det riktignok å "ta pause", men i realiteten var det det samme som timeout.

 

Så å si ingen leker på avdelingen (teor det var kun den ene dokka), ellers kun læremateriell som ikke inspirerte til fri lek, fantasi og utforsking. Var ikke lov til å bruke materiellet til noe annet enn det var ment for eller bruke to typer materiell samtidig, som jo kunne bidratt til kreativ lek. Gjorde man "feil" og ikke hørte på de voksne ang bruk av materiellet og lekte med det, måtte man "ta pause"

 

Mulig vi var uheldige med barnehage, men har virkelig ikke sans for den pedagogikken slik vi opplevde det. Barna skulle være beherskede og organiserte minivoksne og lære voksenting, ikke være kreative, utforske og bruke fantasien, som jeg synes er sentralt for små barn.

 

Var i himmelen da vi fikk byttet til en annen barnehage.

 

Anonymous poster hash: 36273...e79

Datteren min gikk tre år i Montessoribarnehage, kjenner overhodet ikke igjen dette. Det var helt supert.

 

 

Anonymous poster hash: 73ba3...c60

Skrevet

Jeg har barn både i bhg og skolen. Montessori er fantastisk. Ville ikke valgt offentlig til barna. Det er så frikantet og mange barn som ikke passer inn å sitte på en pult hele dagen med lite pauser. Jeg er lærer så snakker av erfaring.

 

Du kan snakke med rektor på skolen og komme å observere i klasserommet. Det er himmelsk! Alle foreldre får gjøre det :)

 

Barna er høffelig, tar vare på hverandre og har et tett bånd til de rundt seg.

 

Anonymous poster hash: 3241d...4a1

Skrevet

Datteren min gikk tre år i Montessoribarnehage, kjenner overhodet ikke igjen dette. Det var helt supert.

 

 

Anonymous poster hash: 73ba3...c60

Kan jeg spørre hvor? Vi hadde sønnen i Sognestuen på Kringsjå i Oslo og var ekstremt godt fornøyde.

 

Anonymous poster hash: 24f60...2bc

Skrevet

Altfor lite lek og samhandling med andre. "Arbeid" isredenfor lek. På avdeling med 21 barn var det f. eks bare en dokke, blir ikke så mye felleslek ut av det. De hadde også rigide regler om at det bare var de yngste barna som skulle bli gitt fart på huska. Hva med å se at barn utvikler seg ulikt og at noen fireåringer trenger hjelp til ting noen toåringer klarer alene?

De brukte også veldig mye timeout som straff, som jeg ikke har sansen for. Kalte det riktignok å "ta pause", men i realiteten var det det samme som timeout.

Så å si ingen leker på avdelingen (teor det var kun den ene dokka), ellers kun læremateriell som ikke inspirerte til fri lek, fantasi og utforsking. Var ikke lov til å bruke materiellet til noe annet enn det var ment for eller bruke to typer materiell samtidig, som jo kunne bidratt til kreativ lek. Gjorde man "feil" og ikke hørte på de voksne ang bruk av materiellet og lekte med det, måtte man "ta pause"

Mulig vi var uheldige med barnehage, men har virkelig ikke sans for den pedagogikken slik vi opplevde det. Barna skulle være beherskede og organiserte minivoksne og lære voksenting, ikke være kreative, utforske og bruke fantasien, som jeg synes er sentralt for små barn.

Var i himmelen da vi fikk byttet til en annen barnehage.Anonymous poster hash: 36273...e79

Fatter ike hvilken montessori bhg du har vert borti, men jeg har jobbet 12 år i en montessori bhg, og kjenner meg overhodet ike igjen..... time out/ta pause.....straff???

Bare 1 dukke??

 

Har jobbet på 0-2 avd 2-4 avd og 4-6 avd...... du må ha hatt tidenes uflax med den bhg....,

 

Anonymous poster hash: bcc52...b0e

Skrevet

HI her.

Er ikke det at vi må ha et privat alternativ for enhver pris.

Men har et eldre barn i nærskolen, og er på et vis fornøyd. Men føler ikke at de egentlig lærer så mye bestandig. Svært mye tid har gått med til å løse konflikter, ordne opp i ting som har skjedd i friminuttet osv.

Mange av barna der har dårlig språk og andre "utfordringer" og selv om det så klart er nyttig og sunt å oppleve mangfold og andre kulturer så ser jeg jo at mange av disse barna krever en del av lærerne.

De ungene som ikke har spesielle problemer, vansker osv de går på et vis "litt under radaren".

 

Jeg ser faktisk for meg at dette blir noe annerledes på en slik type skole, da foreldrene har tatt et bevisst valg og gjerne er litt ekstra opptatt av å følge opp ungene.

Synes også at selve pedagogikken er interessant og om de klarer å ta vare på barnets naturlige motivasjon, så er jo det supert. For det gjør jammen ikke den offentlige skolen.

Men må si at jeg lurer litt på om det er en skole aller mest for de som er selvstendige og selvgående elever.

 

Tusen takk til alle som har svart.

HI



Anonymous poster hash: cc349...32f
Gjest Antarctica
Skrevet

Eneste jeg har hørt er at de jobber mer individuelt enn i fellesskolen og at elevene dermed ikke blir fullt så god på samarbeid etter endt skolegang...

Det er ikke sant. De jobber mye sammen, og kameratlæring er en stor del av metodikken.

 

Men på nasjonale prøver scorer enkelte skoler litt lavere på lesing.

Skrevet

Det er ikke sant. De jobber mye sammen, og kameratlæring er en stor del av metodikken.

 

Men på nasjonale prøver scorer enkelte skoler litt lavere på lesing.

Men jeg har forstått det slik at kameratlæring først er når barna blir litt større? Ikke de første årene?

 

Kom over en amerikansk forskning på montesorri der elevene kom veldig godt utav det, men nå kan ikke den amerikanske og den norske offentlige skolen samenligninges...

Skrevet

Men jeg har forstått det slik at kameratlæring først er når barna blir litt større? Ikke de første årene?

 

Kom over en amerikansk forskning på montesorri der elevene kom veldig godt utav det, men nå kan ikke den amerikanske og den norske offentlige skolen samenligninges...

Ja, fra 6 år. I 0-6 år er det mer individuelt arbeid, selv om barna er sosiale og har glede av hverandre i 0-6 også.

 

Anonymous poster hash: ad72d...284

Gjest Antarctica
Skrevet

Men jeg har forstått det slik at kameratlæring først er når barna blir litt større? Ikke de første årene?

 

Kom over en amerikansk forskning på montesorri der elevene kom veldig godt utav det, men nå kan ikke den amerikanske og den norske offentlige skolen samenligninges...

De SKAL lære i aldersblandede grupper. Det er det som gir mulighet for kameratlæring. Men nå har jeg ikke undervist der selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...