Gå til innhold

Irriterende og sårende.... om jul...

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
Skrevet

Syns du skal si til din mor og far at det ikke er ok å behandle deg som om du og familien var B-laget.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta julefeiringen hjemme, og gi klar beskjed om at dere (kjernefamilien) ønsker å lage egne tradisjoner ved å være hjemme på julaften. De som ønsker å feire med dere er hjertelig velkomne til det, men da er det hos dere og dere bestemmer menyen (om det skulle være interne ønsker om tilbehør, pinnekjøtt vs ribbe etc)

Så slipper dere det styret om å måtte forholde seg til dramaqueenen i familien.

Akkurat slik gjør vi det. Litt tøft for alle første året. Litt "rar" jul. Året etter var det kjent og vi fikk kjempe fin jul. Varierer hvor mange som kommer fra år til år, men var bare første året vi ikke hadde gjester.

Nå kan ikke ungene tenke seg noe annet enn å feire jul hjemme og vi har skapt mange fine tradisjoner.

Skrevet

Jeg hadde sagt til mine foreldre at de hadde lovet å feire jul hos oss i år, så jeg forventet at de kom. Søster m. fam. hadde også fått åpen invitasjon. Hadde jeg fått beskyldninger for å være egoistisk, min søster hadde trasset og snakket nedsettende om meg, så hadde jeg tenkt at det ikke var jeg som lagde det dramaet, men dem. Sier de at de vil ta hensyn til min søsters behov hver gang, så hadde jeg sagt at jeg var skuffet og følte meg urettferdig behandlet, men at jeg selvsagt ikke skal tvinge dem til noe som helst.

Skrevet

Sett hardt mot hardt overfor foreldrene dine. Du kan godt minne dem på avtalen fra i fjor, men jeg tror jeg ville ha droppet det og heller sagt at dere kommer til å feire hjemme hos dere og stå ved det. Ev. kan du si at du må vite det innen 1.november (eller en hvilken som helst dato dere velger), for om ikke de kommer, har dere bestemt dere for å invitere svigers / en venninne som er alene / tanta til nabo'n eller hvem som helst og det må dere vite nå.  Ender det opp med at foreldrene dine takker ja og ombestemmer seg rett før jul, så fortelle dem at nå har de skuffet dere to år på rad, men dere feirer hjemme hos dere selv. Ferdig med den saken.

Og hvorfor skal HI invitere søsteren sin? Hun har svigerfamilie / egen familie hun kan feire med.  Så selv om hun er så mammadalt at hun ikke klarer å feire jul uten mamman sin, er det hennes problem, ikke HI's.  

Skrevet

Og hvorfor skal HI invitere søsteren sin? Hun har svigerfamilie / egen familie hun kan feire med.  Så selv om hun er så mammadalt at hun ikke klarer å feire jul uten mamman sin, er det hennes problem, ikke HI's.  

Jeg er litt enig i det. Men det er bare for å være storsinnet.

Skrevet

Hvordan kan ikke søsteren din og barnet hennes også komme til dere?

Anonymous poster hash: 1f415...cb0

Fordi det er min søster, hennes samboer, deres to barn, to barn han har fra før (som det er MYE styr med...) og en ungdom de har som besøksbarn. Det synes jeg blir veldig mye, både pga antall, og pga at mange av disse barna har mye ekstra utfordringer. Og vi har et veldig lite hus, med egentlig bare spiseplass til max 7-8 stk.

HI

Anonymous poster hash: d65c2...9aa

Skrevet

Men er det vanlig i din familie at alle feirer sammen? For i såfall forstår jeg det, sånn er det i min familie, og da feirer vi hos den som har best plass til alle. (Nå for tiden er det oss, tidligere var det foreldrene våre.) Hadde en av oss søsknene sagt at vi ville feire hjemme men ikke invitere alle, hadde resten heller feiret sammen et annet sted. Den som ikke vil ha med alle blir jo da den som melder seg ut.

Anonymous poster hash: 4e6d7...cee
Skrevet

Om du ikke har tenkt å invitere alle er det du som er bedriten og ikke familien din.

Anonymous poster hash: 93b73...3d2

Skrevet

I fjor inviterte vi mine foreldre til oss. Hadde så lyst til å feire her hjemme. De sa først ja, men trakk seg senere fordi min søster med familie ville feire hos dem.... da måtte de jo få lov til det. Endte med at alle feiret der. Ble enige om at neste år, da kunne vi feire hos oss.

I år har det da hele tiden vært meningen at foreldrene mine skal feire hos oss. Men så kommer igjen min søster å sier at hun ikke vil feire med sine svigerforeldre. Min mor lar da alt stå på vent, fordi om min søster vil feire med dem så blir det slik.

Det som er irriterende er at min søster nå lager prøver å skaffe seg sympati og får det til å fremstå som at det "er så mye stress med hvem som skal hvor osv" "og det blir så deilig når den kabalen er lagt!" Sannheten er jo at ALT avhenger av hvor HUN velger å være! ALLE andre står på vent fordi hun ikke klarer å ta et standpunkt ift svigers eller våre foreldre.

Også føles det skikkelig kjipt å alltid være en "reserveløsning".... min søster har alltid førsterett hos mine foreldre....

Måtte bare få det ut...

Anonymous poster hash: d65c2...9aa

Åpne døren din for din søster så skal du se det ordner seg 😀

Jeg forstår din mor, hun har et barn som vil komme hjem til jul, det skal nok mye til før hun stenger den døren.

Det er jo ikke sånn at hun sier dere ikke kan komme?

Og hvem trenger å ha jula spikra i starten av oktober?

Spikra ikke bare for seg selv, men hele slekta også?

Si til din mor at du gjerne vil stelle i stand jul, og du blir stressa om det ikke blir tatt en bestemmelse nå.

At fin søster er velkommen til ditt hjem, om hun bestemmer seg for å feire med "sin familie".

Anonymous poster hash: 287b9...cb7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...