Gå til innhold

Irriterende og sårende.... om jul...


Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor inviterte vi mine foreldre til oss. Hadde så lyst til å feire her hjemme. De sa først ja, men trakk seg senere fordi min søster med familie ville feire hos dem.... da måtte de jo få lov til det. Endte med at alle feiret der. Ble enige om at neste år, da kunne vi feire hos oss.

 

I år har det da hele tiden vært meningen at foreldrene mine skal feire hos oss. Men så kommer igjen min søster å sier at hun ikke vil feire med sine svigerforeldre. Min mor lar da alt stå på vent, fordi om min søster vil feire med dem så blir det slik. 

 

Det som er irriterende er at min søster nå lager prøver å skaffe seg sympati og får det til å fremstå som at det "er så mye stress med hvem som skal hvor osv" "og det blir så deilig når den kabalen er lagt!" Sannheten er jo at ALT avhenger av hvor HUN velger å være! ALLE andre står på vent fordi hun ikke klarer å ta et standpunkt ift svigers eller våre foreldre. 

 

Også føles det skikkelig kjipt å alltid være en "reserveløsning".... min søster har alltid førsterett hos mine foreldre....

 

Måtte bare få det ut...



Anonymous poster hash: d65c2...9aa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du forklart dette for foreldrene dine? Hvis de viser så liten forståelse for deg hadde jeg slutta å invitere de.

 

Anonymous poster hash: ce78a...6b4

Skrevet

Hva med å slutte å bry seg om hvor disse bedritne foreldrene vil feire. Om de ikke kan bestemme seg er det bare å avinvitere dem og feire med noen andre..

 

Anonymous poster hash: 93b73...3d2

Skrevet

Kan ikke søsteren din også komme til dere? 

 

 

Skjønner at det er kjipt å være reserveløsning da...

Skrevet

Kjenner meg igjen. Ikke nødvendigvis bare i julesituasjonen, men også i hverdagen ellers. Søsteren min kommer alltid først. Jeg tok det opp med dem for ca et år siden, og de forklarte det med at søstern var ikke like sterk og oppegående som meg. Jeg vet ikke. Jeg tror det var ment som et kompliment, men likevel...

Det har forresten ikke blitt noe bedre. Hun syns det er viktigere å passe hunden hennes enn å ha mine barn noen timer en lørdags formiddag. Og når søsteren min ringer og inviterer seg selv og datteren sin på middag, lager hun fårikål, mens når jeg ringer, må jeg ta med pizza selv. Litt kjipt.

 

Anonymous poster hash: fb2e1...d8e

Skrevet

Du tror ikke at foreldrene dine bare har lyst til å feire hjemme da?

 

Slik er min mor, kun jul med barn og barnebarn hjemme hos henne som er jul. 



Anonymous poster hash: 80918...c8f
Skrevet

Kjenner meg igjen. Ikke nødvendigvis bare i julesituasjonen, men også i hverdagen ellers. Søsteren min kommer alltid først. Jeg tok det opp med dem for ca et år siden, og de forklarte det med at søstern var ikke like sterk og oppegående som meg. Jeg vet ikke. Jeg tror det var ment som et kompliment, men likevel...

Det har forresten ikke blitt noe bedre. Hun syns det er viktigere å passe hunden hennes enn å ha mine barn noen timer en lørdags formiddag. Og når søsteren min ringer og inviterer seg selv og datteren sin på middag, lager hun fårikål, mens når jeg ringer, må jeg ta med pizza selv. Litt kjipt.

 

Anonymous poster hash: fb2e1...d8e

Kjipt? Det er uhørt! Det hadde jeg aldri giddet

 

Anonymous poster hash: 56439...7a1

Skrevet

Si at hvis du ikke får svar, så får de ikke komme - uansett.

 

Dersom de takker ja til feiring hos deg, ER DET BINDENDE!! Med mindre en av dem må på sykehuset.



Anonymous poster hash: 56439...7a1
Skrevet

 

Du tror ikke at foreldrene dine bare har lyst til å feire hjemme da?

 

Slik er min mor, kun jul med barn og barnebarn hjemme hos henne som er jul. 

 

Anonymous poster hash: 80918...c8f

 

Nei, tvert imot.... de har flere ganger uttrykt at de synes det er stress og gjerne vil feire borte hos noen. 

 

HI

 

Anonymous poster hash: d65c2...9aa

Skrevet

 

Kjipt? Det er uhørt! Det hadde jeg aldri giddet

 

Anonymous poster hash: 56439...7a1

 

Tror det er lett å tenke sånn om en er oppvokst i en familiedynamikk der alle får likt og blir bygget opp likt. Akkurat dette er ikke et problem hos oss, men min oppvekst har lært meg å alltid sette spørsmål til egne følelser og opplevelse. En av foreldrene mine har en personlighetsforstyrrelse. Jeg lærte aldri å bli trygg på egne vurderinger fordi tilbakemeldingene jeg fikk ikke hang på greip. Da er det veldig mye vanskeligere å stå opp for seg selv og lettere å svelge kameler. 

 

Anonymous poster hash: 80918...c8f

Skrevet

Kan du ikke bare ringe søsteren din og høre hva hun tror holder på med ?

 

Anonymous poster hash: 26659...e9a

Skrevet

Kan du ikke bare ringe søsteren din og høre hva hun tror holder på med ?

 

Anonymous poster hash: 26659...e9a

Jeg har sagt til henne at alt avhenger av hva hun velger.... men kan ikke gjøre stort mer. Om jeg hadde "presset"på for mye ville hun sagt det til mamma og da hadde helvete vært løs, med at jeg er egosentrisk, aldri unner søsteren min noe, at det er synd på min mor osv, også hadde det nok endt med at hun i trass ville feiret på hytta og ikke vært redd for å la alle vite at det ble slik pga meg.....derfor måtte min mor feire alene der med pappa. 

 

HI

 

Anonymous poster hash: d65c2...9aa

Skrevet

Jeg ville tatt det med foreldrene dine, HI. Minn dem på at dere i fjor hadde en avtale om å feire hos dere, men at det ble endret pga. din søster. Så ble det på nytt laget en avtale om at dine foreldre skulle komme til dere i år - og på nytt så bryter de avtalen, eller tør ikke stille krav til din søster. Jeg ville spurt dem rett ut, hvorfor avtaler med deg og din familie ikke er viktig for dem og så lett kan brytes, og hvorfor din søsters nykker og ønsker er viktigere enn både deres egne ønsker og dine ønsker.

Og så ville jeg minnet dem på at dere har en avtale om å feire jul sammen, og at du vil ha svar om hvordan det blir i år senest 20. oktober (bare sett en dato).

Da må foreldrene dine ta et valg nå, ev. må de stille krav til din søster om svar.

 

At alle skal føye seg etter henne og hennes nykker hvert år er ikke holdbart.



Anonymous poster hash: 0570e...8fc
Skrevet

Hvis du har lyst å feire hjemme hos dere så gjør det. Behold de opprinnelige planene uansett hva søsteren din velger. Foreldrene dine vil jo synes det er trist å ikke feire med deg og dine barn, men da blir det kanskje lettere å lage en annenhvert år løsning for eksempel. De feirer med søsteren i år og neste år kommer de til dere, og problemet er løst.



Anonymous poster hash: 41b82...820
Skrevet

 

Hvis du har lyst å feire hjemme hos dere så gjør det. Behold de opprinnelige planene uansett hva søsteren din velger. Foreldrene dine vil jo synes det er trist å ikke feire med deg og dine barn, men da blir det kanskje lettere å lage en annenhvert år løsning for eksempel. De feirer med søsteren i år og neste år kommer de til dere, og problemet er løst.

 

Anonymous poster hash: 41b82...820

 

Ikke helt slik det fungerer.... dette blir 3 året på rad min søster feirer med dem i såfall...

 

HI

 

Anonymous poster hash: d65c2...9aa

Skrevet

Vet du hi?

Jeg ville feiret hjemme, og latt resten av familien seile sin egen sjø. Du har en mann, sant, og barn? Da er dere en familie. Skap deres egne tradisjoner.

Jeg skrev et innlegg over her om at jeg kjenner meg igjen i forskjellsbehandlingen. Og jeg har vært nødt til å svelge mange kameler. Det har vært sårt og vondt, men båndene er i ferd med å kuttes. Det går ikke fort, men de slites mer og mer. Jeg gidder ikke å kjempe for at søstern og jeg skal få det samme lenger. Vil de sy puter under armene hennes, får de gjøre det. Vil de gi henne en båt, får de gjøre det. Vi har begynt å feire jul hver for oss, og vet du, det er greit. Det er fint. Vi skaper våre egne tradisjoner for våre barn.

 

Anonymous poster hash: fb2e1...d8e

Skrevet

Vet du hi?

Jeg ville feiret hjemme, og latt resten av familien seile sin egen sjø. Du har en mann, sant, og barn? Da er dere en familie. Skap deres egne tradisjoner.

Jeg skrev et innlegg over her om at jeg kjenner meg igjen i forskjellsbehandlingen. Og jeg har vært nødt til å svelge mange kameler. Det har vært sårt og vondt, men båndene er i ferd med å kuttes. Det går ikke fort, men de slites mer og mer. Jeg gidder ikke å kjempe for at søstern og jeg skal få det samme lenger. Vil de sy puter under armene hennes, får de gjøre det. Vil de gi henne en båt, får de gjøre det. Vi har begynt å feire jul hver for oss, og vet du, det er greit. Det er fint. Vi skaper våre egne tradisjoner for våre barn.

 

Anonymous poster hash: fb2e1...d8e

Enig med dette svaret!

 

Anonymous poster hash: 48551...ae7

Skrevet

For meg er det vanskelig å skjønne slike problemstillinger, med tydelig favorisering. At du er såret og er blitt såret mange ganger derimot kan jeg skjønne veldig godt og synes du burde begynne å gjøre det du kan for å verne deg selv.

 

I dette tilfelle hadde jeg feiret hjemme helt uavhengig hvor foreldrene vil være. Ønsker de å komme er de velkommen, hvis ikke, deres tap.



Anonymous poster hash: 14a99...eb7
Skrevet

Gi beskjed at dere blir hjemne på julaften og at dine foreldre og søster er invitert (evt også svigerforeldre osv)

 

Ferdig med den saken og så koser dere dere hjemme uavhengig av hvilke gjester som kommer.

 

 

 

Anonymous poster hash: 66c47...508

Skrevet

Kan du ikke invitere henne til deg?

 

Anonymous poster hash: 873de...407

Skrevet

Hvorfor kan ikke søsteren din komme til deg da?

 

Anonymous poster hash: 380c1...827

Skrevet

Ta julefeiringen hjemme, og gi klar beskjed om at dere (kjernefamilien) ønsker å lage egne tradisjoner ved å være hjemme på julaften. De som ønsker å feire med dere er hjertelig velkomne til det, men da er det hos dere og dere bestemmer menyen (om det skulle være interne ønsker om tilbehør, pinnekjøtt vs ribbe etc) 

Så slipper dere det styret om å måtte forholde seg til dramaqueenen i familien. 

Skrevet

Hvordan kan ikke søsteren din og barnet hennes også komme til dere?

 

Anonymous poster hash: 1f415...cb0

Skrevet

Hvordan kan ikke søsteren din og barnet hennes også komme til dere?Anonymous poster hash: 1f415...cb0

*Hvorfor*

 

Anonymous poster hash: 1f415...cb0

Skrevet

Vi har bare sagt ifra at vi feirer hjemme, besteforeldre og søsken er hjertelig velkommen om de ønsker det, men vi vil ha beskjed om hvem som kommer innen 1.desember så vi kan planlegge innkjøp og mengde mat.

 

 



Anonymous poster hash: 0ec7d...50c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...