Gå til innhold

Hadde du chippet barn og demente om det var mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja! Og også chippet kjæledyra mine.

Anonymous poster hash: 73ccc...c04
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Demente, ja. Det handler ikke om at "jeg stoler ikke på deg", det handler om at, "når du er ute av stand til å finne tilbake hjem og trenger hjelp og støtte med å komme hjem igjen så har vi et verktøy for å hjelpe deg".

Når det gjelder barn sier det bare, "vi stoler ikke på deg". Det er feil beskjed og måte å lære barn noe som helst positivt på. Barn må få frihet til å gjøre feil og lære av disse.

Anonymous poster hash: 3b758...4c9
Skrevet

Chipping? Aldeles ikke. 

Jeg kan til nød forstå at man kan sette en eller annen type GPS på demente i form av et armbånd etc, men igjen så er jeg redd for at det kan gjøre at sykehjem blir enda mindre bemannet  enn de er allerede. Da kan en ansatt f.eks sitte på kontoret å vite hvor alle er, uten at man faktisk titter innom rommene og har pasientkontakt - som pasientene er allerede underernært på.

Anonymous poster hash: ae4ae...782
Skrevet

Jeg tenker at det er forskjell på barn og demente. Og psykisk utviklingshemmede, siden det også ble brakt inn i diskusjonen.

Jeg ville ikke chippet noen. Men for demente, spesielt begynnende demente som er fysisk spreke, ser jeg ikke problemer med at de går med GPS på seg. Det kan gi dem en utvidet frihet til å bevege seg mer, samtidig som de har tryggheten i at de kan bli funnet.

Mitt beste minne fra barndommen er friheten. Jeg gikk selvsagt på skolen, men alle ferier, fridager og helger var frihet. Vi fikk stikke ut og være sammen med venner. Vi gikk snart til den ene, snart til den andre. Eller vi løp ut i skogen. Vi forholdt oss til middagstidene, ellers fikk vi holde på stort sett som vi ville.

Denne friheten får ikke barn lenger. De skal passes på, voktes, de får ikke bevege seg utenfor de voksnes vaktsomme blikk. All denne iveren etter å holde barna trygge, fratar dem frihet og erfaringer. De får ikke klatre i trær, for de kan falle ned. De får ikke gå noen steder uten at de voksne følger dem, eller gjerne kjører dem. De voksne må til enhver tid vite nøyaktig hvor de befinner seg. Hva formidler vi til barna våre med denne holdningen? Vi forteller dem i hvert fall ikke at vi stoler på dem, at vi tror de kan klare seg ute i verden og at det går fint.

Jeg mener at GPS-sporing av folk som kan gå seg vill i sin egen hage, og da snakker jeg om demente, er noe helt annet enn GPS-sporing av barn. Og jeg snakker om barn som er store nok til at man må kunne forvente at de takler en viss frihet.

Skrevet

Jeg tenker at det er forskjell på barn og demente. Og psykisk utviklingshemmede, siden det også ble brakt inn i diskusjonen.

Jeg ville ikke chippet noen. Men for demente, spesielt begynnende demente som er fysisk spreke, ser jeg ikke problemer med at de går med GPS på seg. Det kan gi dem en utvidet frihet til å bevege seg mer, samtidig som de har tryggheten i at de kan bli funnet.

Mitt beste minne fra barndommen er friheten. Jeg gikk selvsagt på skolen, men alle ferier, fridager og helger var frihet. Vi fikk stikke ut og være sammen med venner. Vi gikk snart til den ene, snart til den andre. Eller vi løp ut i skogen. Vi forholdt oss til middagstidene, ellers fikk vi holde på stort sett som vi ville.

Denne friheten får ikke barn lenger. De skal passes på, voktes, de får ikke bevege seg utenfor de voksnes vaktsomme blikk. All denne iveren etter å holde barna trygge, fratar dem frihet og erfaringer. De får ikke klatre i trær, for de kan falle ned. De får ikke gå noen steder uten at de voksne følger dem, eller gjerne kjører dem. De voksne må til enhver tid vite nøyaktig hvor de befinner seg. Hva formidler vi til barna våre med denne holdningen? Vi forteller dem i hvert fall ikke at vi stoler på dem, at vi tror de kan klare seg ute i verden og at det går fint.

Jeg mener at GPS-sporing av folk som kan gå seg vill i sin egen hage, og da snakker jeg om demente, er noe helt annet enn GPS-sporing av barn. Og jeg snakker om barn som er store nok til at man må kunne forvente at de takler en viss frihet.

Du skrev akkurat det jeg tenkte på, så istedenfor å skrive en lang avhandling nøyer jeg med å si;

Enig med deg! 😊

Skrevet

ikkje chippa, som i å putte brikke under huda slik ein gjer med hundar og kattar.  Men eg er for gps sporing av demente, og trur det kan gje dei tryggare og friare kvardag.  Er ikkje sjelden politiet er på leit etter spreke demente. 

Ungane passar eg på, heilt til dei passar på seg sjølv.

helt enig!

Anonymous poster hash: 196c8...2c0

Skrevet

Nei til chipping og GPS til barn. La barna få føle på friheten som Superdolly skriver, husker selv akkurat den følelsen av å utforske verden på egen hånd (verden var i nabolaget, men ingen som styrte noe) 

GPS til fysisk friske demente er jeg helt klart for, da dette kan gjøre hverdagen enklere både for dem og for pårørende.

Skrevet

Hadde dette tilbudet vært til stede da min søster ble syk, og bodde i bokollektiv, så hadde jeg sagt ja tvert! Je har ikke tall på hvor mange mil jeg kjørte for å lete etter henne n hun vandret ut på egenhånd, og hvor mye redd jeg har har vært :(

I dag er hun på lukket forsterket enhet, og kan ikke gå ut alene. Endelig er det trygt, selv om det er veldig trist :(

Men jeg tenker at det hadde vært supert med noen alternatver for pårørende/pasienter som hadde gjort hverdagen tryggere for hele familien <3

På barn? Nei, det blir litt feil ;)

Skrevet

Hadde ikke chippa, men gps er genialt for demente ;) Hadde aldri brukt noe av det på barna mine :)

Bruker gps på noen av de demente der jeg jobber. Vi har ikke lov å låse igjen avdelingene med demente, og vi klarer ikke å holde øye med dem fra vi går på vakt til vi går av igjen. Da er gps veldig greit for de som faktisk vandrer ;)

Anonymous poster hash: c19c6...d7e

Skrevet

skal stå: klarer ikke å holde konstant øye med dem fra vi går på vakt til vi går av igjen.

Anonymous poster hash: c19c6...d7e

Skrevet

Jeg skulle gjerne ha chippet alle - inkludert meg selv. Det skaper trygghet fordi ingen kan bli borte. Overvåkning skaper trygghet.

Skrevet

Ja og ja

Ikke fordi jeg ikke stoler på barna mine, men fordi jeg ikke stoler på andre folk. Om noen kidnappet ungen min hadde jeg vært evig takknemlig hun var chippet

Anonymous poster hash: e4ff0...7e2

Skrevet

Ja og ja

Ikke fordi jeg ikke stoler på barna mine, men fordi jeg ikke stoler på andre folk. Om noen kidnappet ungen min hadde jeg vært evig takknemlig hun var chippet

Anonymous poster hash: e4ff0...7e2

Spontant tenker jeg at det kunne bidratt til mer brutale kidnappinger. Nemlig at chipen blir skåret ut av barnet(s arm) ved kidnapping. Grøss.

Anonymous poster hash: 9dd11...808

Skrevet

Alt prat om frihet for barna er jo bare piss i det øyeblikket barnet ditt har brukt den friheten til å bli borte.

Gjest Antarctica
Skrevet

Alt prat om frihet for barna er jo bare piss i det øyeblikket barnet ditt har brukt den friheten til å bli borte.

Men et liv uten risiko er meningsløst...

Skrevet

Nei det hadde jeg aldri gjort. Har ikke på gps på ungenes mobil heller og ikke skal de få slikt gps armbånd. Håper indelig ikke barnebarnet får slikt heller. Jeg tror mer på barneoppdragelse og foreldrejobb enn å stole på slike ting som jeg mener er ett overtramp.

Anonymous poster hash: 5f02f...0a8

Skrevet

Men et liv uten risiko er meningsløst...

Tull. Da hadde du sykla uten hjelm, unnlatt å vaksinere og droppa bilbelte.

Gjest Antarctica
Skrevet

Tull. Da hadde du sykla uten hjelm, unnlatt å vaksinere og droppa bilbelte.

Nei, man kan jo velge bort noen. Men jeg liker å leve såpass farlig at jeg ikke er politi eller fangevokter for mine nærmeste. Jeg tror de blir tryggere på lang sikt hvis de slipper å være selvstendighets-handikappet...

Skrevet

Nei, man kan jo velge bort noen. Men jeg liker å leve såpass farlig at jeg ikke er politi eller fangevokter for mine nærmeste. Jeg tror de blir tryggere på lang sikt hvis de slipper å være selvstendighets-handikappet...

Det stopper da ingen fra å være selvstendig? Men det gjør det mulig å finne dem igjen når de har brukt den selvstendigheten.

Gjest Antarctica
Skrevet

Det stopper da ingen fra å være selvstendig? Men det gjør det mulig å finne dem igjen når de har brukt den selvstendigheten.

De skal være selvstendige nok til å finne tilbake. Ellers er de uselvstendige...

Skrevet (endret)

De skal være selvstendige nok til å finne tilbake. Ellers er de uselvstendige...

Sterkt uenig. Når selvstendigheten er brukt til å forflytte seg fem mil og deretter til å avgjøre at man ikke trenger svare i telefonen for det er bare mora mi er det ikke at de er ute av stand til å selvstendig komme seg hjem som er problemet, men at de ikke vil. Endret av sug lut
Skrevet

Ja.

Anonymous poster hash: bc529...eb0

Skrevet

Ja.

Eg meiner - ja, tenk så mange kidnappingssaker som hadde vore løyst dersom alle hadde GPS sporing? Ikkje slik at alle og ein kvar kunne inn og sjekke kor vedkommande er, men politiet i det minste.

Skrevet

Nei,chipping blir for drastisk. Men gps på demente og andre som måtte trenge det, høres greit ut.

Barn tror jeg jeg ville tatt utfordringen med å holde dem der de skal være uten noen form for merking. Skjønt på flyplasser og andre steder med mye folk og trengsel, hadde det vært greit om de var merket ja.

Gjest Antarctica
Skrevet

Sterkt uenig. Når selvstendigheten er brukt til å forflytte seg fem mil og deretter til å avgjøre at man ikke trenger svare i telefonen for det er bare mora mi er det ikke at de er ute av stand til å selvstendig komme seg hjem som er problemet, men at de ikke vil.

Ja?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...