Gå til innhold

Kosthold, hva gjør jeg feil??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Frokost: to grove skiver med peanøttsmør og litt Jordbærsyltetøy

Lunsj: det som blir servert av varmmat (alt fra suppe til fisk til Taco på fredager osv) eller 2 skiver med pålegg

Mellommåltid: en god neve druer

Middag: varierer veldig, men lapskaus med karbonadedeig, pasta med karbonadedeig, laks med ris og grønnsaker, kylling osv. Litt mer kosemat i helgen (pizza, Taco osv)

Kvelds: to grove skiver med varierende pålegg.

I helgene har jeg en dag med chips og sjokolade, og en dag med kanskje popkorn eller noe annet kos. Drikker også noen glass vin.

Problemet er at magen min alltid er oppblåst og full av vann. Ser ordentlig flaske ut. Har hatt det samme kostholdet i flere år og vært mye smalere, så skjønner ikke hvorfor jeg har blitt sånn nå 😳 blitt immun mot mitt eget kosthold?? Det jeg la på meg i sommer vil heller ikke bort. Greit at man blir eldre, men ærlig talt da 😳

Løper 5 km 3 ganger i uka og går masse turer utenom det.

Anonymous poster hash: dfd00...b36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med så mye brødmat så er det ikke rart magen er oppblåst. Og dette syns jeg var mye mat og ikke spesielt magert/sunt. Peanøttsmør har masse fett. Og syltetøy? Er målet å gå ned?

Anonymous poster hash: 8485e...75f

Skrevet

Det er ikke mye brød, men du kan uansett bytte ut brød på kvelden med knekkebrød.

Skrevet

Jeg slet også med badeballmage. Kuttet ut alt av karbohydrater og er nå helt flat!! Tåler tydeligvis ikke brød, ris, pasta etc

Skrevet

Du spiser jo veldig usunt i mine øyne. Fler kcal inn enn du klarer å forbrenne. Er ikke noe rart det 😊

Kun brød med usunt pålegg og masse middager og vin og godteri blir mye kalorier.

Skrevet

Vil det hjelpe å bytte kveldsen med knekkebrød? Spiser en del grønnsaker altså, er allergisk mot stenfrukter så det spiser jeg lite. Men druer går fint.

Men har alltid spist denne mengden og aldri slitt med oppblåst mage før 😳

Skrevet

Vil det hjelpe å bytte kveldsen med knekkebrød? Spiser en del grønnsaker altså, er allergisk mot stenfrukter så det spiser jeg lite. Men druer går fint.

Men har alltid spist denne mengden og aldri slitt med oppblåst mage før 😳

Velg mer knekkebrød enn brød. Bytt til sunnere pålegg og gå ned til en kveld i uka med godteri/snacks. Du bør også begrense vin inntaket. Det hjelper å bevege seg, gå rask gange flere kvelder i uka.

Anonymous poster hash: 68dac...c10

Skrevet

Det var da veldig mye mat og veldig lite grønnsaker

Prøv heller:

Frokost: 2 knekkebrød med ordentlig pålegg (ikke syltetøy, peanøttsmør, sjokoladepålegg, brunost og lignende)
Lunsj: Salat med diverse grønnasker

Middag: Reduser mengden ris, potet, pasta og lignende og øk mengden grønnsaker betydelig

Kvelds: Cotte chees med bær, knekkebrød med magert pålegg eller annen mager mat

Mellommåltid er lov, det samme er småspising så lenge du holder deg til frukt

Anonymous poster hash: 76830...058
Skrevet

Lapskaus med kjøttdeig, seriøst??? :P Men for å være ærlig: I mine øyne spiser du usunt. Peanøttsmør og syltetøy er vel de verste påleggene man spiser. Det og nugatti!! Bytt det ut med skinke.Jeg elsker kalkun-krydderskinke, sunt OG godt. Trenger da kun agurk på knekkebrødet i tillegg.  

Bytt ut all brød med knekkebrød. Druer er rent sukker, selv om det er frukt.. Frukt kan man bytte ut med grønnsaker. Posesupper er drittmat om man skal ned i vekt. Ris kan man bytte ut med grønnsaker/salat, eller med brunris. Kutt ut smør og lignende, det inneholder mange kalorier. 

Anonymous poster hash: f1f10...379
Skrevet

Frokost: to grove skiver med peanøttsmør og litt Jordbærsyltetøy

Lunsj: det som blir servert av varmmat (alt fra suppe til fisk til Taco på fredager osv) eller 2 skiver med pålegg

Mellommåltid: en god neve druer

Middag: varierer veldig, men lapskaus med karbonadedeig, pasta med karbonadedeig, laks med ris og grønnsaker, kylling osv. Litt mer kosemat i helgen (pizza, Taco osv)

Kvelds: to grove skiver med varierende pålegg.

I helgene har jeg en dag med chips og sjokolade, og en dag med kanskje popkorn eller noe annet kos. Drikker også noen glass vin.

Problemet er at magen min alltid er oppblåst og full av vann. Ser ordentlig flaske ut. Har hatt det samme kostholdet i flere år og vært mye smalere, så skjønner ikke hvorfor jeg har blitt sånn nå blitt immun mot mitt eget kosthold?? Det jeg la på meg i sommer vil heller ikke bort. Greit at man blir eldre, men ærlig talt da

Løper 5 km 3 ganger i uka og går masse turer utenom det.

BTW: Har lest man bør drikke maksimalt 1-2 glass vin i uka om man skal ned i vekt. Vin er overhodet ikke sunt :) Skal du nå kose deg litt bør du velge tørr hvitvin eller lignende eller lettøl/cider. 

Anonymous poster hash: f1f10...379

Skrevet

Hun ber ikke om slankeråd. Hun ber om råd mht den oppblåste magen.

HI: druer, plommer osv er berykta for å gi luft og oppblåst mage. Bytt dem ut med noe grovt.

Anonymous poster hash: 0074b...d81

Skrevet

Hun ber ikke om slankeråd. Hun ber om råd mht den oppblåste magen.

HI: druer, plommer osv er berykta for å gi luft og oppblåst mage. Bytt dem ut med noe grovt.

Hun klager jo på at hun ikke får vekk igjen kiloene hun har gått opp da. Bytte ut brød med knekkebrød eller noe annet er jo et bra tips for oppblåst mage

Anonymous poster hash: 89689...42f

Skrevet

Hun klager jo på at hun ikke får vekk igjen kiloene hun har gått opp da. Bytte ut brød med knekkebrød eller noe annet er jo et bra tips for oppblåst mage

Knekkebrød inneholder det samme som brød, unntatt vann... Så det vil nok ikke gjøre store skilnaden.

Skrevet

Knekkebrød inneholder det samme som brød, unntatt vann... Så det vil nok ikke gjøre store skilnaden.

Knekkebrød inneholder ikke gjær blant annet , så jo det kan gjøre stor forskjell. Det gjorde det for meg, og det har det gjort for mange andre og

Skrevet

Eller gjær da, som ofte er med på å gjøre magen oppblåst...

Anonymous poster hash: e92f6...63d

Skrevet

Knekkebrød inneholder ikke gjær blant annet , så jo det kan gjøre stor forskjell. Det gjorde det for meg, og det har det gjort for mange andre og

Men gjæren dør jo uansett når brødet stekes. Hvorfor dulle den ha noe å si da?

Anonymous poster hash: beeda...a30

Skrevet

Den frokosten er jo en skikkelig kaloribombe! Peanøtter er riktignok sunt, men veldig kaloririkt. Jeg ville byttet det ut med to knekkebrød med magert pålegg, f.eks skinke og agurk. Og generelt prøvd å redusere mengden karbohydrater. Mindre brød, mer grønnsaker.

Anonymous poster hash: 2322e...7eb

Skrevet

Det kan være du reagerer på mengden fiber. En lite kjent problemstilling, men det gir enorme og skikkelig runde mager. Forsøk å kutte ned på sterkt fiberholdige varer, og se hva som skjer da. Er det fiber, vil du se en merkbar forskjell etter ca 3 dager. Er det ingen forbedring av det, er det nok noe annet.

Skrevet

Men gjæren dør jo uansett når brødet stekes. Hvorfor dulle den ha noe å si da?

Anonymous poster hash: beeda...a30

Jeg har crohns og sleit skikkelig med magen. Stoppet og spise brød helt og sammen med bedre mage så gikk jeg ned 3 kg fra matchvekta jeg har hatt i 20 år.

Anonymous poster hash: 8485e...75f

Skrevet

Skjønner ikke dere som sier HI spiser mye mat. 4 måltider er da helt normalt. Tror dette er veldig gjennomsnittlig norsk kosthold.

Til HI: som en over her sier, prøv å kutt ut druene med noe annet, knaskegulrøtter kanskje? Om det blir mye brød kan det også gjøre magen oppblåst. Havregrøt, knekkebrød og omelett er eksempler på ting du kan erstatte med. Jeg blir ofte mindre oppblåst av knekkebrød enn brødskiver. 

Anonymous poster hash: bb83b...24d
Skrevet

Les bakpå knekkebrødpakken... Knekkebrød inneholder gjær.

Og selv mat med gjær kan ikke gjære i magen. Gjær dør ved litt over 40 grader. Jeg antar dere spiser stekte brød og knekkiser?

Skrevet

Før kunne jeg spise omtrent slik som deg, Hi. Men hadde jeg spist slik du spiser nå i én uke, da hadde jeg gått opp minst fire kilo med vann. Hadde jeg fortsatt å spise slik hadde jeg også begynt å legge på meg fett.

For meg er det brød og karbohydrater som gjør det.

Med brødet er det tredelt hva jeg reagerer på. Det ene er at det blir for mye karbohydrater, kroppen min greier ikke lenger holde blodsukkeret stabilt, og da går jeg opp i vekt. Det andre er at jeg reagerer på hvete/andre kornsorter/gluten. Det tredje er at jeg reagerer på gjær i vanlig brød. (til deg som sier at det ikke er mulig å reagere på gjær - ernæringsfysiologen jeg har vært hos på Rikshospitalet sier at det er fullt mulig).

Skulle jeg spist tre brødmåltider + ris/pasta/potet til middag + en neve druer daglig, da hadde jeg lagt på meg mye, og ikke hatt sjanse å gå ned. Jeg hadde vært som en vannballong fra magen og ned. Utskeielser på toppen av dette i helgene ville bare ha forsterket problemet.

Jeg ville prøvd en lavkarbo-/grovkarbovariant. Bytt ut brødet med proteinbrød med minimalt med gjær, da kan du også beholde peanøttsmøret på (men dropp syltetøyet). Spis minimalt med ris/pasta/potet til middag, bytt dem heller ut med masse grønnsaker. Tåler du nøtter kan du heller spise det fremfor druer som mellommåltid. Når du bare spiser druer som mellommåltid så får du rask blodsukkerstigning, og du får også lettere for å binde vann pga. det blir mye karbohydrater i løpet av dagen.

Anonymous poster hash: a1ccf...ae0
Skrevet

Før kunne jeg spise omtrent slik som deg, Hi. Men hadde jeg spist slik du spiser nå i én uke, da hadde jeg gått opp minst fire kilo med vann. Hadde jeg fortsatt å spise slik hadde jeg også begynt å legge på meg fett.

For meg er det brød og karbohydrater som gjør det.

Med brødet er det tredelt hva jeg reagerer på. Det ene er at det blir for mye karbohydrater, kroppen min greier ikke lenger holde blodsukkeret stabilt, og da går jeg opp i vekt. Det andre er at jeg reagerer på hvete/andre kornsorter/gluten. Det tredje er at jeg reagerer på gjær i vanlig brød. (til deg som sier at det ikke er mulig å reagere på gjær - ernæringsfysiologen jeg har vært hos på Rikshospitalet sier at det er fullt mulig).

Skulle jeg spist tre brødmåltider + ris/pasta/potet til middag + en neve druer daglig, da hadde jeg lagt på meg mye, og ikke hatt sjanse å gå ned. Jeg hadde vært som en vannballong fra magen og ned. Utskeielser på toppen av dette i helgene ville bare ha forsterket problemet.

Jeg ville prøvd en lavkarbo-/grovkarbovariant. Bytt ut brødet med proteinbrød med minimalt med gjær, da kan du også beholde peanøttsmøret på (men dropp syltetøyet). Spis minimalt med ris/pasta/potet til middag, bytt dem heller ut med masse grønnsaker. Tåler du nøtter kan du heller spise det fremfor druer som mellommåltid. Når du bare spiser druer som mellommåltid så får du rask blodsukkerstigning, og du får også lettere for å binde vann pga. det blir mye karbohydrater i løpet av dagen.

Tusen takk for tips 😊

Hva spiser du til frokost, lunsj, kvelds og Mellommåltid i løpet av en uke da?

Trenger litt tips 😳

Er forresten laktoseintolerant og reagerer på noe frukt, noen grønnsaker og noen nøtter (kryssallergi)

Skrevet

Tusen takk for tips

Hva spiser du til frokost, lunsj, kvelds og Mellommåltid i løpet av en uke da?

Trenger litt tips

Er forresten laktoseintolerant og reagerer på noe frukt, noen grønnsaker og noen nøtter (kryssallergi)

Frokost kan f.eks. være proteinbrød eller ezekielbrød (som jeg tåler litt av) med godt med pålegg på. Makrell i tomat, sursild, egg, kjøttpålegg. Har alltid noe grønt til, agurk, paprika, salat eller noe lignende.

Noen ganger spiser jeg omelett og litt salat til frokost (kan også være en god lunsjrett om du ikke spiser det til frokost, har da div. grønnsaker i omeletten, f.eks. løk, hvitløk, brokkoli, squash, paprika, sopp.... man tager hva man haver ;) ).

Andre ganger bruker jeg "kjøleskapsgrøt" med chia-frø, havrefløte (eller kokosmelk), linfrø, mandler eller valnøtter eller mandelsmør som jeg lager selv (jeg tåler ikke peanøtter) og litt bær i.

Noen ganger lager jeg smoothie til frokost - kjører nøttene jeg tåler til mel først, har så oppi f.eks. en eller to eggeplommer, en halv banan, div. bær etter ønske, vaniljepulver, en liten knivsodd salt, vann eller havremelk. Eggehvitene bruker jeg da å steke enten til frokosten eller bruker dem i noe senere samme dag.

Lunsj blir mye salater i ulike varianter ut fra hva jeg har og hva jeg har lyst på. Men middagsrester fra dagen før er også fint å bruke til lunsj. Bruker gode oljer og/eller lager dressinger selv.

Om du har en travel dag og du vet det blir lite tid til lunsj så kan smoothien være enkel å ha med seg på en flaske.

Jeg spiser så mye til frokost, lunsj og middag at jeg sjelden har behov for kvelds. Men om jeg har det er det superenkelt med en enkel suppe som står seg i kjøleskapet et par dager, eller du kan fryse ned. Et egg med litt grønnsaker (f.eks. etter middagen), olje eller majones går også fint. Og kanskje litt bær til. Har alltid bær i fryseren som er raske å tine.

Spiser litt mandler eller nøtter jeg tåler som mellommåltid om jeg føler for det.

Jeg tåler heller ikke melk (hverken melkeprotein eller laktose), men går fint å leve på lavkarbo/grovkarbo likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...