Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #1 Skrevet 28. september 2016 Anonymous poster hash: 75707...882
Iiiiik Skrevet 28. september 2016 #3 Skrevet 28. september 2016 Det spørs litt hvor ung. Hun på 16 som ble uplanlagt gravid har jeg nok færre fordommer mot enn hun på 20 som er planlagt gravid for andre eller tredje gang. Gjennom jobb har jeg møtt unge jenter som ønsker å bli gravide for da får man så mye penger. Sånne bekymrer meg. Ofte er de ikke engang i stand til å ta vare på seg selv.
Luksusdyret Skrevet 28. september 2016 #4 Skrevet 28. september 2016 Bøttevis. Det sier bare mer om deg. Kjenner flere, inkludert meg selv, som fikk barn tidlig i 20-årene og har både klart å fullføre utdanningen, få oss gode jobber, oppdra barna på ordentlig måte og ha god økonomi. Å ha fordommer mot alle unge mødre er det samme som å si at alle menn er voldtektsmenn, alle barn er mobbere og alle blondiner er dumme.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #5 Skrevet 28. september 2016 Nei, jeg har ikke det. Er (var?) Ung mor selv. Men det er ikke noe å hige etter å være ung mor. Anonymous poster hash: 03bd5...117
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #6 Skrevet 28. september 2016 Ikke noe særlig. Synes det er tøft Dersom det er uhell. Synes grensa for planlagt svangerskap går på 19-20 år Anonymous poster hash: 6f7a9...d1a
sug lut Skrevet 28. september 2016 #7 Skrevet 28. september 2016 Det sier bare mer om deg. Kjenner flere, inkludert meg selv, som fikk barn tidlig i 20-årene og har både klart å fullføre utdanningen, få oss gode jobber, oppdra barna på ordentlig måte og ha god økonomi. Å ha fordommer mot alle unge mødre er det samme som å si at alle menn er voldtektsmenn, alle barn er mobbere og alle blondiner er dumme. Sier du det samme om tenåringsgravide?
Iiiiik Skrevet 28. september 2016 #8 Skrevet 28. september 2016 Det sier bare mer om deg. Kjenner flere, inkludert meg selv, som fikk barn tidlig i 20-årene og har både klart å fullføre utdanningen, få oss gode jobber, oppdra barna på ordentlig måte og ha god økonomi. Å ha fordommer mot alle unge mødre er det samme som å si at alle menn er voldtektsmenn, alle barn er mobbere og alle blondiner er dumme. Men fordommene er jo generaliseringen. Det går fint an å ha fordommer, og å vite at de ikke treffer alle i den gitte gruppa. Og ikke minst - det går an å være bevisst sine egne fordommer og å gi folk en sjanse selv om de inngår i en gruppe en selv har fordommer mot.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #9 Skrevet 28. september 2016 Så lenge foreldrene opptrer som voksne mennesker, så blåser jeg faktisk i om foreldrene er hverken i den ene eller andre enden av aldersskalaen Anonymous poster hash: 862db...267
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #10 Skrevet 28. september 2016 Men fordommene er jo generaliseringen. Det går fint an å ha fordommer, og å vite at de ikke treffer alle i den gitte gruppa. Og ikke minst - det går an å være bevisst sine egne fordommer og å gi folk en sjanse selv om de inngår i en gruppe en selv har fordommer mot. Det betyr ikke at det er OK å ha slike fordommer. Man er vel ganske dum om man VET at man tar feil, og fortsetter å overbevise seg selv om at man ikke tar feil? Anonymous poster hash: 6f7a9...d1a
Mamma til 2 søte Skrevet 28. september 2016 #11 Skrevet 28. september 2016 Jeg har fordommer mot foreldre som ikke kan ta vare på ungene sine. Ikke alder...
Gjest Antarctica Skrevet 28. september 2016 #12 Skrevet 28. september 2016 Nei, ikke uten videre. De er forskjellige, på samme måte som vegetarianere er forskjellige, muslimer er forskjellige og eiendomsmeglere er forskjellige. Men jeg kommer likevel ALDRI til å anbefale noen i alderen 18-24 å skaffe seg barn. Det får de rikelig tid til senere. Tenårene og starten av 20-årene brukes som regel best på å investere i seg selv, sin egen utdannelse og sin egen modning.
Iiiiik Skrevet 28. september 2016 #13 Skrevet 28. september 2016 Det betyr ikke at det er OK å ha slike fordommer. Man er vel ganske dum om man VET at man tar feil, og fortsetter å overbevise seg selv om at man ikke tar feil? Anonymous poster hash: 6f7a9...d1a Jeg synes man er dum hvis man tror det er mulig å ikke ha fordommer. Det som er enda dummere er å handle på fordommene uten å sjekke fakta, men det er nok temmelig grunnleggende menneskelig å kategorisere mennesker, hendelser og ting i kategorier. Vi klarer ikke å forholde oss til alle ting, alle situasjoner, alle mennesker, alle hendelser som enkeltelementer. Jeg VET jo ikke at jeg tar feil når jeg tenker at unge jenter som flere ganger planlegger svangerskap uten å ha inntekt og et sted å bo, burde ventet litt? Hvis jeg tenker de er dumme derimot, da er det større sjanse for at jeg tar feil. Og hvis jeg tenker at de ikke har evne til å ta ansvar for et barn, er det nokså stor sjanse for at jeg tar feil.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #14 Skrevet 28. september 2016 Trist at så mange har fordommer mot unge mødre. Jeg var planlagt gravid som 21 åring. Kom i tidlig overgangsalder så jeg fikk to barn innen jeg hadde fylt 23 år. Anonymous poster hash: b211f...de4
Ophiophagus Hannah Skrevet 28. september 2016 #15 Skrevet 28. september 2016 Sannheten for mitt vedkommende er både ja og nei; veldig mange (faktisk de fleste) av mine venninner fikk barn i tenårene (vi er fra Oslo) Dette har gått veldig bra, men det har vært hardt, og jeg vil ikke anbefale det. Selv fikk jeg barn i begynnelsen av 20 årene, og var slik sett litt "senere" ute. Jeg har ingen fordommer mot mine venninner, fra mitt miljø. Men har, i likhet med iiik, sett gjennom jobben og opplevd selv, at enkelte unge tenker på dette som en "lettvint" mulighet for kjærlighet og økonomisk "sikring". Dette er ikke en god plan. Mange av de kan, som sagt, knapt ta vare på seg selv. Husker selv fra min egen ungdomstid at noen av jentene snakket om kontantstøtten, og om hvordan de snart måtte få et nytt barn, for minste var så stor at denne gikk ut... Men jeg er litt uenig i at det skal være noe galt i å få barn i begynnelsen av 20 årene. Det er ikke noe problem å studere med barn i Norge, det er heller ikke galt å etablere familie tidelig, hvis det er dette man ønsker seg. Jeg har i dag to ufrivillige barnløse venninner. (Nermere 40) Og ser hvor vondt de har det. Og hvor stor økonomiske og psykisk belastningen diverse behandling er. Så jeg vil være litt forsiktig med å advare kvinner mot å få barn i 20 årene - hvis det er det de ønsker.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #16 Skrevet 28. september 2016 Ja, helt klart. Sitter vel med den berømte steinen i glasshuset siden jeg var 17 år da jeg selv ble mamma, men jeg håper og tror at jeg var annerledes enn alle de andre unge mødrene på ulike treff jeg var på. Verst var de som planla å bli gravide straks de var ferdig på ungdomsskolen, som glamoriserte hvordan det var å få barn. Kle på babyene søte klær, ta med babyen på skolen sånn at den (og automatisk da moren også) ble tidenes midtpunkt. Og tanken om at det var en selvfølge at "alle" ville være barnevakt. Heldigvis vet jeg at det kun er fåtallet av de jeg har møtt som er sånn, men de har såpass mye... ung mor-utstråling? at fordommene kommer på rekke og rad. Anonymous poster hash: 330c4...d8c
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #17 Skrevet 28. september 2016 Ja! Den yngste moren jeg kjenner er den moren i nabolaget med minst utdannelse, barnet vet ikke hva et bibliotek er selv i skolealder, han vil bare ha nugatti på brødskiva... Anonymous poster hash: 6c63f...afc
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #18 Skrevet 28. september 2016 Helt klart. Anonymous poster hash: f985f...4d1
Anonym bruker Skrevet 28. september 2016 #19 Skrevet 28. september 2016 Ja Anonymous poster hash: 13054...907
februarprins2013 Skrevet 29. september 2016 #20 Skrevet 29. september 2016 Nei, har ingen grunn til og dømme andre, synes det rett og slett er hets det noen driver med når det kommer til unge mødre
Gjest Antarctica Skrevet 29. september 2016 #21 Skrevet 29. september 2016 Trist at så mange har fordommer mot unge mødre. Jeg var planlagt gravid som 21 åring. Kom i tidlig overgangsalder så jeg fikk to barn innen jeg hadde fylt 23 år. Anonymous poster hash: b211f...de4 Oj! Var den tidlige overgangsalderen allerede i gang da du var 21? Hvordan fant man det ut?
Syngensang Skrevet 29. september 2016 #22 Skrevet 29. september 2016 Ja, har fordommar mot alle unge folk. Dei blir som regel klokare når dei er blitt litt eldre. Men det er nok mange unge mødre som greier seg fint. Og mange eldre som ikkje greier seg fint.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2016 #23 Skrevet 29. september 2016 Nei, ikke uten videre. De er forskjellige, på samme måte som vegetarianere er forskjellige, muslimer er forskjellige og eiendomsmeglere er forskjellige. Men jeg kommer likevel ALDRI til å anbefale noen i alderen 18-24 å skaffe seg barn. Det får de rikelig tid til senere. Tenårene og starten av 20-årene brukes som regel best på å investere i seg selv, sin egen utdannelse og sin egen modning. 24?! Anonymous poster hash: c5714...b94
Gjest Antarctica Skrevet 29. september 2016 #24 Skrevet 29. september 2016 24?! Anonymous poster hash: c5714...b94 Stiller du et spørsmål?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2016 #25 Skrevet 30. september 2016 Nei, ikke såfremt barna har normale navn og de har en plan for livet sitt. (og der røpet jeg vel nettopp en par fordommer..) Anonymous poster hash: bc60c...e52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå