Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #26 Skrevet 1. oktober 2016 I landet jeg kommer fra, Israel, er det ultralyd på hver eneste kontroll, helt fra uke 6. Det er offentlig helsevesen. Anonymous poster hash: 5df4d...c6f Men hva hjelper det, da? Hvilke forskjeller ser man mellom norske og israelske mødre? Og da mener jeg forskjeller av en størrelse som er statistisk signifikant. Er det færre som spontanaborterer? Er det færre barn med medfødte skavanker? Er det færre dødfødsler? For hvis ikke, så blir det jo et pengesluk uten konkret helsegevinst. Man ser nemlig ikke så mye i uke 6. Gynekologen forklarte meg at den nyttige ultralydundersøkelsen skjer i uke 18, og det handler om at utviklingen må komme så langt at der er noe å se. (Jeg hadde ul i uke 6 og uke 12 med den første pga blødninger. Alt de kunne si var at hjertet slo og at det som var synlig, var normalt.) Anonymous poster hash: 86d36...4b8
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #27 Skrevet 1. oktober 2016 For å sikre mor muligheten for abort av Downs-foster da? Anonymous poster hash: 86d36...4b8 For man risikerer jo at MANGE blir såkalt "falsk positiv", det kan ligne en fold, men du risikerer at det er et friskt foster du fjerner... Anonymous poster hash: 86d36...4b8
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #28 Skrevet 1. oktober 2016 Jeg har hatt 4 sa og får fortsatt ikke ekstra oppfølging i dette svangerskapet. Norsk helsevesen på sitt beste. Svært få land har dårligere oppfølging av gravide enn Norge. Anonymous poster hash: 38cdb...8c6 Siste setningen din her er vel dagens latterligste utsagn.. få deg litt perspektiv! Anonymous poster hash: 19b09...93d
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #29 Skrevet 1. oktober 2016 Akkurat i Israel er det stort behov for omfattende svangerskapsomsorg, siden det er høy forekomst av genetiske sykdommer http://www.myjewishlearning.com/article/jewish-genetic-diseases/ WHO anbefaler 4 undersøkelser. I veilederen for norsk svangerskapsomsorg er det angitt at Norge kunne redusert antall undersøkelser fra et forskningsmessig standpunkt. Når det er sagt, skulle jeg gjerne sett tidlig ultralyd innført. Det er ikke bare Downs man ser etter, andre alvorlige misdannelser kan også oppdages. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å føde et svært sykt barn og potensielt dømt det til et kort liv med mye lidelse, eller et langt liv i en tilstand jeg ikke hadde unnet min verste fiende (nå snakker jeg heller ikke om Downs). Med en befolkning hvor det er flere og flere overvektige gravide kommer andelen av barn som må leve med konsekvensene av dette til å øke, og da vil en tidlig ultralyd kunne bidra til å redde liv (planlegge bedre tidlig oppfølging). Men igjen, Norge har en god og ikke minst tilnærmet gratis svangerskapsomsorg, som ikke gjør forskjell på dem med og uten privat tilleggsforsikring. Anonymous poster hash: 61c56...58b
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #30 Skrevet 1. oktober 2016 Men hvorfor skal man ta ultralyd hele tiden? Det er jo bare fordi mor er bekymret. Man får jo ikke gjort noe så tidlig i svangerskapet. Skulle man gjort ultralyd av alle bekymrede gravide opptil flere ganger i 1. trimester hadde jo gynekologene ikke hatt tid til annet enn det. Er jo greit at de har tid til de som trenger det for annet enn å unngå bekymring (for noe man likevel ikke får gjort noe med). At det listes opp en håndfull land som har bedre svangerskapsomsorg enn Norge betyr jo ikke at Norge er på bunn. En ting er opplevd omsorg, en annen ting er hva som er vitenskaplig bevist å være best(evt tilstrekkelig". Jeg håper alt står bra til med ditt foster og at det går bra denne gangen. Men slik helse-sutring kan du spare meg for. Anonymous poster hash: de8f8...7df
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #31 Skrevet 1. oktober 2016 Akkurat i Israel er det stort behov for omfattende svangerskapsomsorg, siden det er høy forekomst av genetiske sykdommer http://www.myjewishlearning.com/article/jewish-genetic-diseases/ WHO anbefaler 4 undersøkelser. I veilederen for norsk svangerskapsomsorg er det angitt at Norge kunne redusert antall undersøkelser fra et forskningsmessig standpunkt. Når det er sagt, skulle jeg gjerne sett tidlig ultralyd innført. Det er ikke bare Downs man ser etter, andre alvorlige misdannelser kan også oppdages. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å føde et svært sykt barn og potensielt dømt det til et kort liv med mye lidelse, eller et langt liv i en tilstand jeg ikke hadde unnet min verste fiende (nå snakker jeg heller ikke om Downs). Med en befolkning hvor det er flere og flere overvektige gravide kommer andelen av barn som må leve med konsekvensene av dette til å øke, og da vil en tidlig ultralyd kunne bidra til å redde liv (planlegge bedre tidlig oppfølging). Men igjen, Norge har en god og ikke minst tilnærmet gratis svangerskapsomsorg, som ikke gjør forskjell på dem med og uten privat tilleggsforsikring. Anonymous poster hash: 61c56...58b Da blir jo sammenligningen med Israel helt unødig og irrelevant. Anonymous poster hash: 86d36...4b8
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #32 Skrevet 1. oktober 2016 At det listes opp en håndfull land som har bedre svangerskapsomsorg enn Norge betyr jo ikke at Norge er på bunn. En ting er opplevd omsorg, en annen ting er hva som er vitenskaplig bevist å være best(evt tilstrekkelig". Anonymous poster hash: de8f8...7df Spot on! Anonymous poster hash: c29d0...745
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #33 Skrevet 1. oktober 2016 Da blir jo sammenligningen med Israel helt unødig og irrelevant. Anonymous poster hash: 86d36...4b8 Nettopp. Og nå har jeg ikke sjekket alle landene, men et raskt søk på Ungarn viser at selv om svangerskapsomsorgen er gratis, så har den sine begrensninger. Man kan kjøpe bedre pleie, og man må ta med mange av tingene man trenger på sykehuset selv. Tipper det er tilsvarende problemstillinger med de andre landene. Anonymous poster hash: 61c56...58b
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #34 Skrevet 1. oktober 2016 For å sikre mor muligheten for abort av Downs-foster da? Anonymous poster hash: 86d36...4b8 Er da ikke bare trisomi 21 de sjekker for i uke 12, men og trisomi 18 og 13 som er uforenlig med liv. Og ja jeg syns det er bedre å avbryte et svangerskap i uke 12-13 og komme meg videre enn å gå i 40 uker for å kanskje måtte begrave babyen jeg ikke ante var syk. Anonymous poster hash: 38cdb...8c6
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #35 Skrevet 1. oktober 2016 Er da ikke bare trisomi 21 de sjekker for i uke 12, men og trisomi 18 og 13 som er uforenlig med liv. Og ja jeg syns det er bedre å avbryte et svangerskap i uke 12-13 og komme meg videre enn å gå i 40 uker for å kanskje måtte begrave babyen jeg ikke ante var syk. Anonymous poster hash: 38cdb...8c6 Ser man trisomi på nakkefolden? Anonymous poster hash: 86d36...4b8
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2016 #36 Skrevet 1. oktober 2016 Ser man trisomi på nakkefolden? Anonymous poster hash: 86d36...4b8 Størrelse på nakkefold, kort lårben og lite/manglende neseben er indikasjoner på trisomi. Vil nevne at det finnes barn som lever flere år med trisomi 18, men det er ikke mange. Anonymous poster hash: acdfc...ab8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå