Gå til innhold

Norge og oppfølging av gravide


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå kommer det en sinna tekst fra ei som er gravid her i norge...

 

Liten forhistorie i fjor hadde jeg en ma i uke 9. I uke 13 dro jeg til privat ultralyd fordi at jeg følte noe var galt! Jepp det var det og fosteret hadde vert død i 4!! Uker. Jeg var helt fra meg knust rett og slett og trengte lang tid på å komme meg. Da jeg dro til min fastlege var hennes største bekymring om hvordan de hadde behandlet meg på sykehuset... Noe som jo var kjempe bra hennes behandling derimot var svært tvilsomt med fraser som det var jo du som ville bli gravid osv...

 

Ja over ett år senere er jeg her nå. Grabid i 10 uke døds dårlig med sterke uvi smerter og generelt svært bekymret. Hos legen fikk jeg beskjed om nye retningslinjer fra uke 12 det vil si ingen gidder å skjekke deg før det. Jeg har hatt store smerter i magen frem til nå og sliter med å jobbe og ja rett og slett fungere. Men ingen verdens ting av oppfølging for jeg. Var på privat ultralyd for min egen del babyens hjerte slo i uke 6. Men det gjorde den jo forrig gang og. Så med andre ord er det ingen ekstra oppfølging siden det gikk som det gikk sist. Hvor lenge skulle jeg gått rundt og trodd alt var i orden??? Til ordinær ul???? Hvorfor for man mye flere skjekker og oppfølging i andre land en i ett av såkalt verdens beste land???? Uæææææ så irritert !!!

 

Anonymous poster hash: 7e8ae...ed9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke land tenker du på da?

 

At det ikke er organisert tidlig oppfølging i normale svangerskap er nå en ting.

Du har hatt 2 tidlige ma slik jeg forstår deg. Nå er det desverre slik at en høy andel av svangerskap ender i spontanabort tidlig, og det er ikke vanlig med utredning før nr 3 - rett og slett fordi det er så vanlig.

 

Når det er sagt, du har symptomer som du tydeligvis trenger oppfølging for, for din egen del. Hva sier legene nå da?

 

Anonymous poster hash: 61c56...58b

Skrevet

Det er mye som er fantastisk bra med det norske helsevesenet. Men dessverre så liker de fleste å forbli i sin selvvalgte selvbedragende boble som sier at vi har verdens beste helsevesen. Det har vi ikke.

 

Nå er det f.eks. blitt godkjent en ny livsforlengende, svinedyr kreftmedisin som sykehusene nå må tilby de det er aktuelt for. Men sykehusene får ikke ekstra penger for å dekke kostnadene for disse utgiftene, det må de ta av det de allerede har. Så dermed vil det være andre som vil få dårligere behandling eller ikke behandling eller senere behandling - gjerne da "mindre alvorlige" sykdommer. Om dette vil gjøre at andre får lengre sykemeldinger og ev. faller ut av jobb, det er jo ikke sykehusenes pengesekk som må betale for. Det jeg skriver her er ikke en kritikk av at pasienter som får denne behandlingen, den er gull verdt for dem. Men at det ropes opp som en stor gladnyhet uten å samtidig rope like høyt om at dette vil gå ut over andre fordi regjeringen ikke vil bevilge ektra penger til det - det gjøres ikke.

 

Når det kommer til kvinnehelse og svangerskap så har jo Norge ligget langt bak mange andre land det er naturlig å sammenligne seg med. Svangerskap på overtid er jo en av sakene. Og det du opplever nå dessverre en annen :(

 

Beklager litt avsporing, Hi....

Den legen du har, hun ville jeg byttet ut! Hun virker som en lege uten medmenneskelighet.

 

Om du nå har symptom på uvi så fikk du vel levert en urinprøve som legen sjekket og sendte til dyrkning?

Hvis ikke så ville jeg troppet opp med en urinprøve i morgen tidlig på legekontoret og krevd at de sendte den inn til dyrkning.

Jeg har selv gjort det - og blitt avvist av helsesekretæren, til tross for at jeg sa at legen hadde sagt jeg skulle komme innom med ny prøve om symptomene ikke forsvant. Da jeg få dager etterpå kom tilbake med nok en prøve ville hun nok en gang avvise meg. Da stod jeg der og ga klar beskjed om at jeg kom til å stå foran luken deres inntil de enten sjekket prøven eller hentet legen. Hun nektet, jeg stod. Til slutt kom legen av en annen grunn ut fra kontoret sitt, fikk se meg og lurte på hvordan det gikk - jeg fortalte helt saklig hva som hadde skjedd. Han ble rimelig forbanna, noe han også sa fra om til helsesekretæren - og det fikk etterspill for henne, for dette var også kommunelegen. Hun fikk en skriftlig advarsel. Jeg hadde hatt - og hadde fremdeles en nyrebekkenbetennelse. Nå gikk det bra med meg, men hadde jeg hørt på den dama som spilte Gud og overlege så hadde det nok ikke gått bra.

 

Så ikke gi deg, Hi! Få levert inn urinprøve. Og for all del - bytt lege, hun du har har glemt hvorfor hun ble lege og burde aldri fått sin autorisasjon så uegnet som hun er til å behandle pasientene med respekt og omtanke.

Har du mulighet, ta en privat ultralyd nå også, da vil det være lettere for deg å slappe av.

 

Krysser fingrene for at alt vil gå bra med spiren i magen. Masse lykke til :)



Anonymous poster hash: 0309d...70a
Skrevet

 

Det er mye som er fantastisk bra med det norske helsevesenet. Men dessverre så liker de fleste å forbli i sin selvvalgte selvbedragende boble som sier at vi har verdens beste helsevesen. Det har vi ikke.

 

Nå er det f.eks. blitt godkjent en ny livsforlengende, svinedyr kreftmedisin som sykehusene nå må tilby de det er aktuelt for. Men sykehusene får ikke ekstra penger for å dekke kostnadene for disse utgiftene, det må de ta av det de allerede har. Så dermed vil det være andre som vil få dårligere behandling eller ikke behandling eller senere behandling - gjerne da "mindre alvorlige" sykdommer. Om dette vil gjøre at andre får lengre sykemeldinger og ev. faller ut av jobb, det er jo ikke sykehusenes pengesekk som må betale for. Det jeg skriver her er ikke en kritikk av at pasienter som får denne behandlingen, den er gull verdt for dem. Men at det ropes opp som en stor gladnyhet uten å samtidig rope like høyt om at dette vil gå ut over andre fordi regjeringen ikke vil bevilge ektra penger til det - det gjøres ikke.

 

Når det kommer til kvinnehelse og svangerskap så har jo Norge ligget langt bak mange andre land det er naturlig å sammenligne seg med. Svangerskap på overtid er jo en av sakene. Og det du opplever nå dessverre en annen :(

 

Beklager litt avsporing, Hi....

Den legen du har, hun ville jeg byttet ut! Hun virker som en lege uten medmenneskelighet.

 

Om du nå har symptom på uvi så fikk du vel levert en urinprøve som legen sjekket og sendte til dyrkning?

Hvis ikke så ville jeg troppet opp med en urinprøve i morgen tidlig på legekontoret og krevd at de sendte den inn til dyrkning.

Jeg har selv gjort det - og blitt avvist av helsesekretæren, til tross for at jeg sa at legen hadde sagt jeg skulle komme innom med ny prøve om symptomene ikke forsvant. Da jeg få dager etterpå kom tilbake med nok en prøve ville hun nok en gang avvise meg. Da stod jeg der og ga klar beskjed om at jeg kom til å stå foran luken deres inntil de enten sjekket prøven eller hentet legen. Hun nektet, jeg stod. Til slutt kom legen av en annen grunn ut fra kontoret sitt, fikk se meg og lurte på hvordan det gikk - jeg fortalte helt saklig hva som hadde skjedd. Han ble rimelig forbanna, noe han også sa fra om til helsesekretæren - og det fikk etterspill for henne, for dette var også kommunelegen. Hun fikk en skriftlig advarsel. Jeg hadde hatt - og hadde fremdeles en nyrebekkenbetennelse. Nå gikk det bra med meg, men hadde jeg hørt på den dama som spilte Gud og overlege så hadde det nok ikke gått bra.

 

Så ikke gi deg, Hi! Få levert inn urinprøve. Og for all del - bytt lege, hun du har har glemt hvorfor hun ble lege og burde aldri fått sin autorisasjon så uegnet som hun er til å behandle pasientene med respekt og omtanke.

Har du mulighet, ta en privat ultralyd nå også, da vil det være lettere for deg å slappe av.

 

Krysser fingrene for at alt vil gå bra med spiren i magen. Masse lykke til :)

 

Anonymous poster hash: 0309d...70a

Må si jeg er veldig enig med deg ringerlegen atter en gang i morgen. Nå er klokken 18 jeg har fortsatt ikke greid å stå opp av senga i dag.. Er utrolig jaaaa vi har ledig time i oktober liksom ....er utrolig bekymret og håper alt står bra til har allerede bestilt ny time til ul men det er ikke før uke 12 så to uker til å vente og det eneste jeg håper på at den lever. Sa er på en måte greit da forstår en hva som skjer men det skumle med ma er at en tror alt er i orden.

 

 

Anonymous poster hash: 7e8ae...ed9

Skrevet

Er litt både og det med oppfølging her i Norge. Om du har risikofaktorer blir du ekstremt godt fulgt opp (jeg har hatt 8 ul'er), men 1-2 ma'er eller sa'er kvalifiserer desverre ikke til dette via retningslinjene de har fått. Det som kan "redde" deg er å bo på et mindre sted, en god fastlege som henviser + et lite sykehus i nærheten. Sjansene er da større å få tidlig ul. Hva med å høre om legekontoret har en ultralydmaskin? Mitt legekontor har det her, og det er mange legesentre (offentlige) som også har det. Er det ingen som har det ville jeg ikke nølt om å ta det privat. I mitt første svangerskap for mange år siden fikk man kun en ultralyd så og si uansett hva- så dette har virkelig bedret seg. Skjønner at du er frustrert, men krysser fingrene for at dette svangerskapet går bra for deg!

 

Anonymous poster hash: 714e4...1be

Skrevet

Er litt både og det med oppfølging her i Norge. Om du har risikofaktorer blir du ekstremt godt fulgt opp (jeg har hatt 8 ul'er), men 1-2 ma'er eller sa'er kvalifiserer desverre ikke til dette via retningslinjene de har fått. Det som kan "redde" deg er å bo på et mindre sted, en god fastlege som henviser + et lite sykehus i nærheten. Sjansene er da større å få tidlig ul. Hva med å høre om legekontoret har en ultralydmaskin? Mitt legekontor har det her, og det er mange legesentre (offentlige) som også har det. Er det ingen som har det ville jeg ikke nølt om å ta det privat. I mitt første svangerskap for mange år siden fikk man kun en ultralyd så og si uansett hva- så dette har virkelig bedret seg. Skjønner at du er frustrert, men krysser fingrene for at dette svangerskapet går bra for deg!

 

Anonymous poster hash: 714e4...1be

Men tidlig ultralyd redder da ingen fra spontanabort!

 

Anonymous poster hash: dd6c9...7c3

Skrevet

Men tidlig ultralyd redder da ingen fra spontanabort!

 

Anonymous poster hash: dd6c9...7c3

Tenkte det samme. Da er det jo bare for mors skyld, for å hjelpe henne å bekymre seg mindre. Men ul er jo ikke ment som behandling av psykiske symptomer...

 

Anonymous poster hash: 86d36...4b8

Skrevet

Men tidlig ultralyd redder da ingen fra spontanabort!

 

Anonymous poster hash: dd6c9...7c3

Nei, men letter mors bekymringer. Oppfølging med progesteron og evt blodfortynnende er noe man lettere får i andre land hvis man har vært gjennom sa og/eller ma.

 

Anonymous poster hash: 714e4...1be

Skrevet

Nei, men letter mors bekymringer. Oppfølging med progesteron og evt blodfortynnende er noe man lettere får i andre land hvis man har vært gjennom sa og/eller ma.

 

Anonymous poster hash: 714e4...1be

Men vi kan da ikke begynne å behandle alle bare fordi de har mistet en gang. De aller fleste medisiner har bivirkninger.

 

Anonymous poster hash: dd6c9...7c3

Skrevet

Nei, men letter mors bekymringer. Oppfølging med progesteron og evt blodfortynnende er noe man lettere får i andre land hvis man har vært gjennom sa og/eller ma.

 

Anonymous poster hash: 714e4...1be

Har man hatt 1-2 sa/ma er sannsynligheten høy for at dette er "normale" aborter. Iallefall 50% av alle svangerskap ender i abort. Og slike aborter lar seg nok ikke forhindre av hormoner og blodfortynnende.

 

Har man mange spontanaborter, så er det jo på tide og sjekke om det er noe mer på gang.

 

Jeg tror forresten ikke at det norske systemet er best og perfekt, for det er det definitivt ikke. Men det er fordeler og ulemper med alle land sine systemer, og summa summarum er er vi så priviligerte at vi aner ikke her i Norge.

 

Anonymous poster hash: 61c56...58b

Skrevet

Jeg har hatt 4 sa og får fortsatt ikke ekstra oppfølging i dette svangerskapet. Norsk helsevesen på sitt beste. Svært få land har dårligere oppfølging av gravide enn Norge.

 

Anonymous poster hash: 38cdb...8c6

Skrevet

Nei, men letter mors bekymringer. Oppfølging med progesteron og evt blodfortynnende er noe man lettere får i andre land hvis man har vært gjennom sa og/eller ma.

 

Anonymous poster hash: 714e4...1be

Hvilke land er det snakk om? Offentlig helsevesen? Hvem betaler for medisinene? Spør fordi jeg er nysgjerrig :)

 

Tidlig ultralyd i ca uke 12 er jo noe som har vært vurdert innført i Norge, og så har det ikke skjedd av forskjellige grunner. Jeg skulle gjerne hatt en tidlig ultralyd i svangerskapsomsorgen. Men tidligere enn det er jo stort sett ikke noe poeng medisinsk (?), og helsevesenet kan ikke drive med slikt når det ikke har noen klar konsekvens. Det er ganske mange kvinner dette gjelder. Hvilke pasientgrupper synes du skal nedprioriteres for å få plass til den ekstra tidlige undersøkelsen?

 

Anonymous poster hash: 61c56...58b

Skrevet

De som har så mye bedre helsevesen enn Norge tviler jeg på er offentlig og gratis. Blir vel til at noen få får fantastisk oppfølging og resten har så vidt råd til å føde på sykehuset

 

Anonymous poster hash: 4b4fc...019

Skrevet

Du får kjøpe deg en doppler slik du kan følge med på hjertelyden.

 

Anonymous poster hash: e46f9...d36

Skrevet

Jeg også er litt nysgjerrig på hvilke land i verden som har gratis og offentøig helsevesen.

 

Jeg har leddgikt, 2 barn, ett med svangerskapsforgitning og en som nesten døde i magen, begge har hatt operasjoner tidlig i livet og jeg har nesten ikke noe å utsette på helsevesenet. Mulig jeg har vært veldig heldig. Bor forresten i en av Norges største byer.

 

Anonymous poster hash: ac5d7...104

Skrevet

Jeg også er litt nysgjerrig på hvilke land i verden som har gratis og offentøig helsevesen.

 

Jeg har leddgikt, 2 barn, ett med svangerskapsforgitning og en som nesten døde i magen, begge har hatt operasjoner tidlig i livet og jeg har nesten ikke noe å utsette på helsevesenet. Mulig jeg har vært veldig heldig. Bor forresten i en av Norges største byer.

 

Anonymous poster hash: ac5d7...104

Blant annet Ungarn, Tsjekkia, Tyskland , Slovakia og Østerrike det er de landene jeg har best kjennskap til men er sikkert mange andre. Nakkefolden sjekkes også i alle disse land automatisk ved uke 12!!!
Skrevet

Synes ikke det var noe særlig oppfølging. Fikk tilbud om 2 timer hos jordmor. 1 i uke 17 og 1 i uke 28. Ul på sykehuset i uke 18. Etter det måtte jeg kontakte lege eller sykehus dersom det var noe.

Er selvsagt glad for å bo i et land med lege og sykehus, men noe særlig oppfølging kun fordi jeg var gravid var det ikke.

 

Anonymous poster hash: 6d101...d61

Skrevet

Blant annet Ungarn, Tsjekkia, Tyskland , Slovakia og Østerrike det er de landene jeg har best kjennskap til men er sikkert mange andre. Nakkefolden sjekkes også i alle disse land automatisk ved uke 12!!!

Så du vil ha et samfunn der vi sorterer ut alle barn med avvik?

Skrevet

Norsk helsevesen skal selvsagt ikke bruke ressurser på undersøkelser som ikke er nødvendige.

 

De aller fleste har dessuten mer enn nok penger til å betale for tidlig UL selv.

 

Anonymous poster hash: 578d6...a0c

Skrevet

Har man hatt 1-2 sa/ma er sannsynligheten høy for at dette er "normale" aborter. Iallefall 50% av alle svangerskap ender i abort. Og slike aborter lar seg nok ikke forhindre av hormoner og blodfortynnende.

 

Har man mange spontanaborter, så er det jo på tide og sjekke om det er noe mer på gang.

 

Jeg tror forresten ikke at det norske systemet er best og perfekt, for det er det definitivt ikke. Men det er fordeler og ulemper med alle land sine systemer, og summa summarum er er vi så priviligerte at vi aner ikke her i Norge.

 

Anonymous poster hash: 61c56...58b

Jeg er kynisk nok til å tenke at man ikke ønsker å forhindre naturlige aborter heller, det er jo kroppens måte å rydde opp på, kvitte seg med fostere som ikke er levedyktig eller veldig handikappet.....

 

Anonymous poster hash: 46271...ff9

Skrevet

I landet jeg kommer fra, Israel, er det ultralyd på hver eneste kontroll, helt fra uke 6. Det er offentlig helsevesen.



Anonymous poster hash: 5df4d...c6f
Skrevet

Så du vil ha et samfunn der vi sorterer ut alle barn med avvik?

Øhhh hvor har du det fra??? Det er jo ingen som tvinger noen til abort man for jo ett valg. Her i Norge kan man gjøre det på privat ul. Det skall jeg har betalt for at en skall se på det. Dette er en spesialisters Rikshospitalet. Men sannheten er dessverre at feks hester for mer oppfølging under graviditet en mennesker gjør...
Skrevet

 

I landet jeg kommer fra, Israel, er det ultralyd på hver eneste kontroll, helt fra uke 6. Det er offentlig helsevesen.

 

Anonymous poster hash: 5df4d...c6f

Nettopp!!!

 

 

Anonymous poster hash: 7e8ae...ed9

Skrevet

Blant annet Ungarn, Tsjekkia, Tyskland , Slovakia og Østerrike det er de landene jeg har best kjennskap til men er sikkert mange andre. Nakkefolden sjekkes også i alle disse land automatisk ved uke 12!!!

For å sikre mor muligheten for abort av Downs-foster da?

 

Anonymous poster hash: 86d36...4b8

Skrevet

 

I landet jeg kommer fra, Israel, er det ultralyd på hver eneste kontroll, helt fra uke 6. Det er offentlig helsevesen.

 

Anonymous poster hash: 5df4d...c6f

Og det er helt unødvendig faktisk.

 

Anonymous poster hash: dd6c9...7c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...